Switch to full style
Dział poświęcony motocyklom szosowo turystycznym
Odpowiedz

Trzepanie kierownicą (shimmy?) w zakręcie.

So sie 09, 2014 10:41 am

Cześc wszystkim.
Nurtuje mnie jedna sprawa, nie wiem czy zepsułem sobie motorek, czy tak ma byc?
Otóż, na początku lipca zrobiłem sobie wycieczkę "Alpejski weekend". Zjeżdżając z trasy Noklmstrasse, gdzie jest dużo ostrych, ciasnych, pochylonych zakrętów. Podczas złożenia motocykla z bardzo delikatnym dohamowaniem ( w zakręcie) kierownicą nagle zaczyna trzepac na boki. Wrażenie jakby na przednim kole nie było opony tylko naciągnięty balon. Pomyślałem, że zeszło powietrze z opony. Za bramkami zatrzymałem się, sprawdziłem ciśnienie i z przodu było ok. 2.9 z tyłu 3.3. Opony bardzo ciepłe. Pojechałem dalej i już wszystko było dobrze, na zakrętach płaskich. Pokonując zakręty na Noklmstrasse przejeżdżałem blisko wewnętrznej krawędzi drogi, więc pomyślałem, że może nawierzchnia w tym miejscu była nierówna i stąd takie zachowanie motocykla.
Ostatnio wjeżdżałem do garażu podziemnego gdzie wjazd jest mocno pochylony i na środku ma zakręt 90 st., odczułem znów trzepanie kierownicy po lekkim dotknięciu hamulca, motocykl prawie nie był pochylony i przypomniała się przypadłośc z gór.
O co w tym chodzi? Czy jest to spowodowane tym, że motocykl jest w zakręcie również pochylony do przodu? Na płaskich zakrętach i podjazdach w górę nie doświadczam tego.Czy coś z przednim zawieszeniem jest nie w porządku?

Pzdr.

Re: Trzepanie kierownicą (shimmy?) w zakręcie.

N sie 10, 2014 4:23 pm

A po czemu kolega tak bogato wiatru do oponek zadal?

Re: Trzepanie kierownicą (shimmy?) w zakręcie.

N sie 10, 2014 4:55 pm

Przed wyjazdem na zimnych oponach ciśnienie wynosiło 2,5 z przodu i 2,9 z tyłu, jak podaje instrukcja. Pewnie od temp. wzrosło.

Re: Trzepanie kierownicą (shimmy?) w zakręcie.

N sie 10, 2014 6:45 pm

A to ok.

Re: Trzepanie kierownicą (shimmy?) w zakręcie.

N sie 10, 2014 6:47 pm

No i rozrzut pomiarów na różnych kompresorach.

Re: Trzepanie kierownicą (shimmy?) w zakręcie.

Pn sie 11, 2014 12:12 pm

pomiar ciśnienia i ewentualne dopompowanie robię zawsze tym samym kompresorkiem (takim małym, z samochodowego zestawu naprawczego). Sądzę, że rozrzutu pomiarowego nie powinno być.

Re: Trzepanie kierownicą (shimmy?) w zakręcie.

Pt sie 15, 2014 9:13 am

Witam,

w jakim stanie masz przednią oponę? Sprawdź, czy nie jest wyząbkowana i zużyta tylko w środkowej części bieżnika. Kiedy ta opona była wyprodukowana? Jeśli starsza niż 4 - 5 lat, to też moim zdaniem będzie miało znaczenie.

Odnośnie samego hamowania w zakręcie przy jeździe w dół, to moim zdaniem jeśli już trzeba to zrobić (lepiej zwolnić przed zakrętem), to lepszym rozwiązaniem jest hamowanie tylnym hamulcem. Takie hamowanie stabilizuje motocykl i pozwala zacieśnić zakręt w razie potrzeby. Przedni hamulec przy hamowaniu w ostrych zakrętach w jeździe w dół może powodować pewną nerwowość w prowadzeniu.

Re: Trzepanie kierownicą (shimmy?) w zakręcie.

Pt sie 15, 2014 7:07 pm

Hej,
przednia opona ma 2 lata. Oglądałem ją dokładnie i nie dostrzegłem wyząbkowania, ani zużycia bieżnika na środku. Sądzę, że tak jak piszesz, przyczyną nerwowości jest dohamowanie przednim hamulcem w pochylonym zakręcie. W zakrętach płaskich wszystko jest ok! Też tak myślę , że lepiej w takich sytuacjach pomagać sobie tylnym hamulcem.
20-go sierpnia ponownie wyruszam w Alpy, to potestuję.
Dzięki za informacje.
Odpowiedz