Na co zwrucić uwagę przy zakupie?

Dział poświęcony motocyklom szosowo turystycznym

Na co zwrucić uwagę przy zakupie?

Postprzez lucasi » Pt lis 26, 2010 12:11 pm

Witam,
przymierzam się do nabycia drogą kupna cbf 1000?
Jakie są słabe punkty konstrukcji? Na co zwrócić uwagę przy oględzinach cbf-ki?
Będę wdzięczne za podpowiedzi.
lucasi
Nowicjusz
 
Posty: 4
Dołączył(a): Pt lis 26, 2010 10:57 am
Lokalizacja: Przemyśl/Toruń
Motocykl: Yamaha BT 1100

Re: Na co zwrucić uwagę przy zakupie?

Postprzez zbyhu » Pt lis 26, 2010 10:17 pm

Yo!

Z mojego artykulu:

Przed zakupem
Poszukującym używanych egzemplarzy CBF 1000 polecam zwrócić szczególną uwagę na przednie mocowania silnika, do których montowane są z reguły crashpady. Jeśli motocykl był w nie wyposażony, a jego sprzedaż lub import zostały poprzedzone glebą bądź szlifem, istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że siła uderzenia przy upadku mogła urwać jedno z mocowań silnika, wywalając przy okazji dziurę w bloku silnika. Mniej lub bardziej udolne zaspawanie takiej dziury może ujść uwadze kupującego, a szczelności po takiej naprawie nie można oczekiwać. Z tego też względu odradzam zakładanie crashpadów, bo ostatecznie łatwiej jest wymienić owiewkę niż blok silnika. Osobiście mam zainstalowane w CBF gmole, które mając trzy punkty mocowania, rozpraszają energię wywrotki na większą ilości elementów motocykla, zamiast kumulować ją na jednym, delikatnym mocowaniu silnika. Sądząc po rysach na moim lewym gmolu - to działa.

Podczas jazdy próbnej przy zakupie CBF 1000 zachęcam również do rzucenia okiem na przednie zaciski. Jeśli w trakcie jazdy któryś z nich będzie falował - mamy krzywą tarczę i niemały koszt jej wymiany. A jeśli hamulce są dobre, to warto przy ich pomocy sprawdzić, czy łożysko główki ramy już stukaniem daje znać o końcu swojego żywota.

Polecam zwrócić też uwagę na tylny amortyzator, jeśli motocykl nie ma akcesoryjnego błotnika. Fabrycznie amortyzator w CBF nie ma żadnej osłony, więc narażony jest na ataki wszystkiego, co się tylko od opony oderwie, przyspieszając jego zużycie i ostateczny zgon. Nowy kosztuje ok. 2 tys. zł, a używane póki co jeszcze na rynku trudno dostać.

No. Oprocz tego w CBF lubia padac alternatory, ale to jest trudne do zdiagnozowania przy zakupie.
U mnie w moto troche wibruja owiewki w zakresie 2,5-3 tys. obr. Choroba, ktora niby miala byc wyleczona, ale u mnie jest :]. Nieszkodliwe, ale denerwujace.

Pzdr
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Na co zwrucić uwagę przy zakupie?

Postprzez lucasi » So lis 27, 2010 9:44 pm

Artykuł czytałem w całości i jest bardzo pomocny.
Dzięki za dodatkowe info o alternatorze i wibracjach.
lucasi
Nowicjusz
 
Posty: 4
Dołączył(a): Pt lis 26, 2010 10:57 am
Lokalizacja: Przemyśl/Toruń
Motocykl: Yamaha BT 1100

Re: Na co zwrucić uwagę przy zakupie?

Postprzez raphi » Pn lis 29, 2010 10:31 am

Uniwersalna instrukcja - dla każdego motocykla:
Trzeba sprawdzić główkę ramy* i ograniczniki (czy przypadkiem nie są dospawane). Warto zerknąć na chłodnicę poszukując uszkodzeń lub wgnieceń od lag. Dobrze jest też sprawdzić grubość tarcz (jeśli motocykl ma spory przebieg - nie pamiętam teraz jaka jest ich prawidłowa grubość). Trzeba też odpalić i rozgrzać silnik a następnie od spodu sprawdzić czy nie ma jakichś przecieków, pocenia się. Naocznie sprawdzamy stan ogumienia. Pęknięcia dyskwalifikują oponę (wymiana nie jest tania). Poszukajmy też w oponie uszkodzeń lub powbijanych np. gwoździ :) Sprawdzamy też stan napędu (1,5 - 2,5 cm ugięcia) oraz stan na naklejce ze wskaźnikiem (chociaż te naklejki przyklejano w różnych odległościach).
Jeśli opony lub napęd nie są w dobrym stanie jest to argument do zbicia ceny.
Sprawdzamy czy są oryginalne odważniki na kierownicy.
Zaglądamy do poziomu płynu hamulcowego, płynu sprzęgła, płynu chłodniczego oraz oleju.

Jazda testowa:
1. Nagrzewamy silnik
2. Sprzęgło. Łapiemy hamulec, wrzucamy bieg i "męczymy" sprzęgło. Jeśli nie czujemy wyraźnych szarpnięć to sprzęgło jeszcze żyje :)
3. Rozpędzamy się i puszczamy kierownicę (bez kufrów). Nie powinno być ani ściągania ani trzepotania, chociaż CBF1000 ze stelażem pod kufer między 60 a 70 km lekko trzepie kierownicą gdy ją puścimy (normalne).
4. Sprawdzamy czy wszystkie biegi wchodzą gładko
5. Sprawdzamy hamulce - nie powinno być trzepania

*sprawdzanie łożyska (dzięki goramo:) główki ramy - stawiamy motocykl na centralce (dobrze by ktoś na nim usiadł) i chwytamy za obie lagi. Ciągniemy mocno we wszystkie strony. Jeśli nie wyczuwamy luzu to sprawdźmy jeszcze czy kierownica porusza się bez oporu (z kołem w górze). Jeśli tak to główka ramy jest ok.

Jeśli o czymś nie napisałem to dopiszcie :-)
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14107
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Re: Na co zwrucić uwagę przy zakupie?

Postprzez goramo » Pn lis 29, 2010 11:05 am

raphi napisał(a):*sprawdzanie główki ramy - stawiamy motocykl na centralce (dobrze by ktoś na nim usiadł) i chwytamy za obie lagi. Ciągniemy mocno we wszystkie strony. Jeśli nie wyczuwamy luzu to sprawdźmy jeszcze czy kierownica porusza się bez oporu (z kołem w górze). Jeśli tak to główka ramy jest ok.



Chciałem tylko sprostować, że opisane jest tu ogólne sprawdzenie stanu łożyska główki ramy. Natomiast sama główka, jak i cała rama albo jest prosta i fabrycznie zespawana, albo jest po dzwonie i może być pęknięta/przesunięta/odgięta/pospawana powypadkowo....
Ale tego nie da się za bardzo spawdzić nie zdejmując zbiornika paliwa.

Myślę, że najlepiej jest po tym jak sami sprawdzimy co się da podjechać z interesującym nas motocyklem do jakiegoś warsztatu żeby zerknęli na te elementy, których stanu sami nie za bardzo mamy jak ocenić. Dobrze właśnie jest jak w warsztacie obejrzą dokładnie ramę- to najważniejszy element konstrukcji motocykla i dobrze byłoby, gdyby był nienaruszony.


Dodam jeszcze, że podobnie jak sprawdzenie łożyska główki ramy, można jeszcze pobieżnie sprawdzić stan łożyskowania tylnego wahacza. Procedura podobna jak dla przodu, tyle, że stawiamy na centralną podstawkę i unosimy tył do góry, potem ruszamy ramionami wahacza na boki/góra-dół/tył-przód. Jak wyczujemy jakieś luzy, to z pewnością trzeba będzie wymieniać łożyskowanie wahacza.

Dobrze byłoby sprawdzić również stan zabieraka tylnej zębatki, ale nie wiem czy to się jakoś łatwo da zrobić bez demontażu. Chociaż możnaspróbować - np. po postawieniu moto na centralną stopkę i przy uniesionym tylnym kole wrzucić jedynkę i spróbować obrócić tylne koło do przodu i do tyłu. Koło nie powinno się obrócić jeżeli ruch zębatki jest blokowany przez silnik.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Na co zwrucić uwagę przy zakupie?

Postprzez SynekM » Cz gru 02, 2010 9:46 pm

Hej !
Lucasi - wyedytuj Swój post i popraw to "zwruci" na zwróci - bo w oczy kłuje .
pzdr.
Synek
SynekM
Użytkownik
 
Posty: 132
Dołączył(a): Cz wrz 09, 2010 8:35 pm


Powrót do Szosowo - turystyczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości