Obroty a zmiana biegów

Dział poświęcony motocyklom szosowo turystycznym

Obroty a zmiana biegów

Postprzez stablo » Cz lip 26, 2012 10:24 am

Witam pytanie może "lamerskie"może ocenicie ze smieszne ale jako że śa to moje pierwsze km na moto i chce uczyć sie poprawności napiszcie przy jakiej średniej prędkości obrotowej zmieniacie biegi na wyższe . Chodzi mi o spokojną jazdę turystyczną , bo na szaleństwa przyjdzie kiedyś czas.
Chodzi mi tutaj zarówno o spalanie jak i chyba najwżniejsze kondycję mojej nowej miłości
stablo
Użytkownik
 
Posty: 39
Dołączył(a): Pt lip 06, 2012 4:31 pm
Wiek: 52
Imię: Tomek
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Obroty a zmiana biegów

Postprzez tajland » Cz lip 26, 2012 11:26 am

W sumie zależy od warunków,ale ja zmieniam na wyższy bieg przy 4-6 tyś obr.
tajland
 

Re: Obroty a zmiana biegów

Postprzez 4kowal » Cz lip 26, 2012 11:38 am

Powinieneś przewidywać. Starać się przewidzieć co się stanie. Nie dawać po garach jak widzisz przed sobą czerwone. Najwięcej energii marnujemy na ruszanie. Im mniej zatrzymań, hamowań, przyspieszeń i płynniejsza jazda tym lepiej zarówno dla maszyny jak i portfela.
Największy moment obrotowy masz przy 7000-9500 rpm. Najekonomiczniej będzie dynamicznie (80% mocy) przyspieszać do tych obrotów, i dopiero zmieniać bieg na wyższy. Po osiągnięciu żądanej prędkości wrzucić najwyższy możliwy bieg. Ja się staram poniżej 4000 rpm nie jeździć, chociaż zdarza mi się podczas przetaczania na trasie przez miasto.
Taki styl jazdy może się wydawać nudny, ale po tygodniach ćwiczeń i wprawy odczujesz satysfakcję, że:
- spalasz mało
- masz duuuuużo mniej sytuacji stresowych i niebezpiecznych
- oszczędzasz moto
- dostajesz mniej mandatów
- nie stoisz na każdych światłach
- te same osoby na jednej trasie wyprzedzają Cię kilkukrotnie, a na ostatnich światłach i tak dojeżdżają równo z Tobą

Jadąc za autem nie da się przyspieszać na 80% do 9000rpm dlatego dobrze jest mieć pole position :smoke:
Ogólnie dynamiczne przyspieszanie jest dużo ekonomiczniejsze niż powolne a silnik benzynowy woli wysokie obroty, a nie niskie.

Tak zaoszczędzone paliwko można spożytkować na szybkich winklach, co by się nie zmarnowało :naughty: :naughty: :naughty:

Staram się jeździć jak opisałem. Średnią widać w mojej stopce.
Trasa do 120 - 4,3l
trasa do 160 - <5l
ostra jazda w mieście - do 5,5l
Obrazek
Avatar użytkownika
4kowal
Maniak
 
Posty: 1305
Dołączył(a): Cz sie 11, 2011 12:38 pm
Lokalizacja: Legionowo
Wiek: 41
Imię: Michał
Motocykl: CBF600SA '08
W siodle: <100 kkm

Re: Obroty a zmiana biegów

Postprzez kamoreks » Cz lip 26, 2012 10:56 pm

Ja zgadzam się, w benzynówce renault scenic , tą metodą spalanie wyniosło zamiast

10.8, 8.7 litra na tej samej trasie w miescie.
kamoreks
Użytkownik
 
Posty: 160
Dołączył(a): Pt maja 25, 2012 6:52 am
Lokalizacja: ok. Lodzkie
Wiek: 34
Motocykl: K-125
W siodle: <100 kkm

Odp: Obroty a zmiana biegów

Postprzez 4kowal » Pt lip 27, 2012 6:42 am

kamoreks napisał(a):Ja zgadzam się, w benzynówce renault scenic , tą metodą spalanie wyniosło zamiast

10.8, 8.7 litra na tej samej trasie w miescie.

Renault są bardzo podatne na eco driving. Ich dieselem 1.5 105km w megane spaliłem w mieście 4.5 litra/100km. Co prawda korki były małe, ale to i tak dobry wynik. Najlepsi zeszli poniżej 4. Warto się dowiedzieć w renault w jakim zakresie obrotów powinniśmy się poruszać żeby palił mało. Nowsze mają strzałki informujące.
Obrazek
Avatar użytkownika
4kowal
Maniak
 
Posty: 1305
Dołączył(a): Cz sie 11, 2011 12:38 pm
Lokalizacja: Legionowo
Wiek: 41
Imię: Michał
Motocykl: CBF600SA '08
W siodle: <100 kkm

Re: Obroty a zmiana biegów

Postprzez rupert » Pt lip 27, 2012 10:15 am

4kowal napisał(a):Tak zaoszczędzone paliwko można spożytkować na szybkich winklach, co by się nie zmarnowało :naughty: :naughty: :naughty:

dokładnie, jeszcze zwietrzeje :lol:
Life is for my own to live my own way...
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 8341
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 46
Imię: Robert
Motocykl: Honda

Re: Obroty a zmiana biegów

Postprzez adbok » Pt lip 27, 2012 8:58 pm

@4kowal dobre rady!
Avatar użytkownika
adbok
Miłośnik
 
Posty: 632
Dołączył(a): Pt cze 29, 2012 4:42 pm
Lokalizacja: Kraków / Drzewica
Wiek: 35
Imię: Adam
Motocykl: była CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Obroty a zmiana biegów

Postprzez Tiarus » Wt lip 31, 2012 9:40 am

4kowal napisał(a):- te same osoby na jednej trasie wyprzedzają Cię kilkukrotnie, a na ostatnich światłach i tak dojeżdżają równo z Tobą


Tak, ma to swój urok :D
No, ja bym polemizowała.
Ale ja w ogóle lubię polemizować...

=^◣ ◢^=
Avatar użytkownika
Tiarus
Asimi
 
Posty: 9838
Dołączył(a): Wt maja 22, 2012 8:29 pm

Re: Obroty a zmiana biegów

Postprzez adbok » Śr sie 08, 2012 7:58 pm

Przy jakiej prędkości zapinacie 6tke ? (w 600tce) - ja staram się dopiero po przekroczeniu 85km/h
Czy to normalne że jeśli wrzucę zbyt wysoki bieg to mi go wywali (lub skrzynia zatrzeszczy) :question:
Avatar użytkownika
adbok
Miłośnik
 
Posty: 632
Dołączył(a): Pt cze 29, 2012 4:42 pm
Lokalizacja: Kraków / Drzewica
Wiek: 35
Imię: Adam
Motocykl: była CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Obroty a zmiana biegów

Postprzez kamoreks » Śr sie 08, 2012 8:01 pm

Apropo mojego na pewno sprawnego to mogę wrzucić 6stkę powiedzmy przy 3 tys obrotów czyli 70 i nic nie wyskakuje. Ale żeby nie męczyć silnika wrzucam jeśli już przy aby jechał na tych 3,5-4 na 6.
kamoreks
Użytkownik
 
Posty: 160
Dołączył(a): Pt maja 25, 2012 6:52 am
Lokalizacja: ok. Lodzkie
Wiek: 34
Motocykl: K-125
W siodle: <100 kkm

Następna strona

Powrót do Szosowo - turystyczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 105 gości

cron