manual czy DCT

Dział poświęcony motocyklom szosowo turystycznym

manual czy DCT

Postprzez zibi » N cze 15, 2014 6:54 pm

Wczoraj pojeździłem trochę po Warszawie NC750X z wersją DCT, a że mam już spory staż na manualu napiszę kilka spostrzeżeń. Dla decydujących się na zakup może stanowić to jakąś wskazówkę co wybrać.

Generalnie już wiem dlaczego Honda tak szczyci się swoim DCT, to prawda że jest to niesamowite urządzenie, które biegi zmienia gładko bez nadmiernych szarpnięć, jedynie słychać cykniecie i czuć lekką zmianę parametrów mocy na kole. W trakcie jazdy zauważyłem też półbiegi tzn: czułem zmianę biegu i parametrów mocy na kole lecz wyświetlacz nie wskazywał na zmianę biegu.

DCT zalety:
- w mieście z uwagi na brak klamki sprzęgła łatwiej operuje się migaczami,
- szybciej od manuala startuje się ze świateł,
- ładnie samoczynnie zrzuca biegi podczas ostrego hamowania, w manulalu po mocnym heblowaniu często okazuje się że mamy zapiętą szóstkę :)
- wyświetlacz biegów to bardzo przydatna rzecz - w 750 występuje nawet w manualu

wady:
- często w miejskich manewrach na winklach nie byłem przygotowany na zmianę biegu co powodowało lekki niepokój,
- skrzynia żyje swoim życiem, a kierownik swoim,
- stojąc na światłach lubię przegazować moto, co powoduje ruszanie, chyba że włączy się neutral,
- nie ważne jaki tryb się włączy, przy jeździe użytkowej wymagającej operowania gazem ecco driving raczej nie wchodzi w rachubę, skrzynia dopiero zapina wysokie biegi po jakimś czasie równej jazdy,
- o manewrze ostrego wyprzedzania wie kierownik, natomiast niekoniecznie skrzynia i mogą wystąpić nieporozumienia w postaci słabej reakcji na pojazdy zbilżające się z przeciwka, w manualu zredukuję i dzida, a tam trzeba wstrzymać nerwy i oddech :) i liczyć że się uda

Generalnie DCT dla mnie odpada ze względu na rozjazd decyzji o zmianie biegów skrzyni z tym co chce w danym momencie kierownik - niezależnie od trybu S czy D, i jeszcze do tego trzeba dopłacić niezłą kwotę za tę skrzynię. Myślę że pomimo lepszej zmiany biegów przy starcie ze świateł z manualem sumarycznie po mieście jestem efektywniejszy. Ponadto dwa stopnie S -D zmiany biegów to za mało - powinno być ich z siedem od bardzo szybkiego do bardzo wolnego jak w nowoczesnym traktorze aby każdy mógł wybrać coś dla siebie.

Więc, następny encek będzie 750 z manualem :thumbsup:
Jeśli wchodzisz między koty musisz mruczeć tak jak one!

Obrazek
Avatar użytkownika
zibi
Miłośnik
 
Posty: 784
Dołączył(a): N lip 07, 2013 6:04 pm
Lokalizacja: Toruń
Wiek: 51
Motocykl: NC750X, BMW R NINE T
W siodle: 100-200 kkm

Re: manual czy DCT

Postprzez Saski » N cze 15, 2014 7:15 pm

zibi napisał(a):- o manewrze ostrego wyprzedzania wie kierownik, natomiast niekoniecznie skrzynia i mogą wystąpić nieporozumienia w postaci słabej reakcji na pojazdy zbilżające się z przeciwka, w manualu zredukuję i dzida, a tam trzeba wstrzymać nerwy i oddech :) i liczyć że się uda


Z tym się nie zgodzę. Gdy łagodne dodajesz gazu nie ma redukcji, ale gdy mocno i gwałtownie przygazujesz skrzynia rozpozna że potrzebujesz kopa i zredukuje- tak to przynajmniej działa w moim moto. No i w DTC też masz tryb manualny czyli wszystkie zalety manuala + genialny automat.
Saski
Użytkownik
 
Posty: 150
Dołączył(a): So mar 08, 2014 9:40 am
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: NC700S DCT
W siodle: <100 kkm

Re: manual czy DCT

Postprzez zibi » N cze 15, 2014 7:21 pm

Saski napisał(a):
zibi napisał(a):- o manewrze ostrego wyprzedzania wie kierownik, natomiast niekoniecznie skrzynia i mogą wystąpić nieporozumienia w postaci słabej reakcji na pojazdy zbilżające się z przeciwka, w manualu zredukuję i dzida, a tam trzeba wstrzymać nerwy i oddech :) i liczyć że się uda


Z tym się nie zgodzę. Gdy łagodne dodajesz gazu nie ma redukcji, ale gdy mocno i gwałtownie przygazujesz skrzynia rozpozna że potrzebujesz kopa i zredukuje- tak to przynajmniej działa w moim moto. No i w DTC też masz tryb manualny czyli wszystkie zalety manuala + genialny automat.


chodzi mi o to że redukcję robię przed manewrem, a w DCT najwyżej dopiero w trakcie - lecz w moim przypadku redukcja nie wystapiła i gdy byłem przekonany o bezpieczeństwie manewru na bazie doświadczenia w swoim enceku, DCT trochę mnie podstresowało
Jeśli wchodzisz między koty musisz mruczeć tak jak one!

Obrazek
Avatar użytkownika
zibi
Miłośnik
 
Posty: 784
Dołączył(a): N lip 07, 2013 6:04 pm
Lokalizacja: Toruń
Wiek: 51
Motocykl: NC750X, BMW R NINE T
W siodle: 100-200 kkm

Re: manual czy DCT

Postprzez klansman » N cze 15, 2014 9:11 pm

Czy na S czy na D, przed wyprzedzaniam zawsze mozesz manualnie rzucic bieg na nizszy i po klopocie...
klansman
Użytkownik
 
Posty: 114
Dołączył(a): So lis 24, 2012 10:36 pm
Lokalizacja: Łódź
Imię: Paweł
Motocykl: NC700Xd
W siodle: <100 kkm

Re: manual czy DCT

Postprzez Glub » Pn cze 16, 2014 4:25 am

Poza tym. Tej skrzyni trzeba sie nauczyć oraz skrzynię nauczyć swoich przyzwyczajeń.
Od początku tego sezonu nie jeździłem w trybie automatycznym. Biegi zmieniam guzikami. Tak jakoś.
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: manual czy DCT

Postprzez zibi » Pn cze 16, 2014 5:38 am

klansman napisał(a):Czy na S czy na D, przed wyprzedzaniam zawsze mozesz manualnie rzucic bieg na nizszy i po klopocie...


ciężko jest zrzucić o dwa stopnie

często jadę 80 km/h na szóstym biegu i redukcja potrzebna jest o dwa trzy stopnie, w DCT nie udało mi się
Jeśli wchodzisz między koty musisz mruczeć tak jak one!

Obrazek
Avatar użytkownika
zibi
Miłośnik
 
Posty: 784
Dołączył(a): N lip 07, 2013 6:04 pm
Lokalizacja: Toruń
Wiek: 51
Motocykl: NC750X, BMW R NINE T
W siodle: 100-200 kkm

Re: manual czy DCT

Postprzez Saski » Pn cze 16, 2014 6:00 am

zibi napisał(a):
klansman napisał(a):Czy na S czy na D, przed wyprzedzaniam zawsze mozesz manualnie rzucic bieg na nizszy i po klopocie...


ciężko jest zrzucić o dwa stopnie

często jadę 80 km/h na szóstym biegu i redukcja potrzebna jest o dwa trzy stopnie, w DCT nie udało mi się


Nie da się zrzucić biegu jeśli silnik miałby wejść w zbyt wysokie obroty. Spróbuj gwałtownie odkręcić gaz - to działa całkiem dobrze przy wyprzedzaniu. Poza tym ten motocykl ma 50KM i waży 220kg - to właśnie ogranicza jego przyśpieszenia a nie skrzynia. Jednak ja ważę prawie 100kg i uważam że dynamika NCka jest dla mnie wystarczająca przy w miarę spokojnej jeździe.

Jeśli na poważnie myślisz o manualu i szukasz dynamiki to zastanów się nad zakupem MT07. Cena podobna do NC a silnik znacznie przyjemniejszy. Ja wybrałem NCka właśnie ze względu na automat i bagażnik w baku.

Co do zalet DTC dodam:
- nigdy nie gaśnie przy ruszaniu nawet pod stromą górę
- nie gaśnie przy gwałtownym hamowaniu
- nie da się źle wcisnąć sprzęgła przy zmianie biegu, nie da się wejść na czerwone obroty, wobec czego silnik i skrzynia powinny być bardziej żywotne niż w zwykłym moto


To że każdy tego automatu używa trochę inaczej świadczy na jego korzyść - znaczy to że każdy tryb został dobrze przemyślany. Ja lubię S, Glub klika manualnie, ktoś jeszcze zachwalał D.
Saski
Użytkownik
 
Posty: 150
Dołączył(a): So mar 08, 2014 9:40 am
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: NC700S DCT
W siodle: <100 kkm

Re: manual czy DCT

Postprzez camilos55 » Pn cze 16, 2014 9:07 am

MrGlub napisał(a):często jadę 80 km/h na szóstym biegu
:eek:

ja jak zapnę 6 bieg przy 80km/h to tak trzęsie że mało silnik nie wyskoczy z ramy (trzęsie nawet gdy trzymam stałą prędkość 80km/h! i nie przyspieszam ) . 6 bieg najlepiej powyżej 95 km.
Romet 50, WSK 125, MZ 250, JAWA 350TS, Kawasaki KLR 650, BMW GS 650
Avatar użytkownika
camilos55
Użytkownik
 
Posty: 194
Dołączył(a): Pt cze 14, 2013 8:20 am
Lokalizacja: warszawa-grochów
Motocykl: nc 700x

Re: manual czy DCT

Postprzez Saski » Pn cze 16, 2014 9:14 am

NC w trybie D wrzuca 6 przy coś koło 60 km/h.
Saski
Użytkownik
 
Posty: 150
Dołączył(a): So mar 08, 2014 9:40 am
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: NC700S DCT
W siodle: <100 kkm

Re: manual czy DCT

Postprzez camilos55 » Pn cze 16, 2014 9:59 am

Saski napisał(a):NC w trybie D wrzuca 6 przy coś koło 60 km/h.


no tak tylko dct jest inna skrzynia (inne przełożenia)
Romet 50, WSK 125, MZ 250, JAWA 350TS, Kawasaki KLR 650, BMW GS 650
Avatar użytkownika
camilos55
Użytkownik
 
Posty: 194
Dołączył(a): Pt cze 14, 2013 8:20 am
Lokalizacja: warszawa-grochów
Motocykl: nc 700x

Następna strona

Powrót do Szosowo - turystyczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 111 gości