Nadbieg w Gold Wingu

Dział poświęcony motocyklom szosowo turystycznym

Nadbieg w Gold Wingu

Postprzez Kaplan » Śr maja 11, 2016 8:14 am

Zainteresowały mnie ostatnio Hondy Gold Wing. W specyfikacji wyczytałem, że najnowsze modele mają skrzynię pięciobiegową z nadbiegiem. Dzwoniłem po dealerach i otrzymuję sprzeczne informacje, czym ten nadbieg w ogóle jest.

1. Czy to jest po prostu substytut 6 biegu?
2. Czy może po prostu piąty bieg jest nadbiegiem?

Jeśli nadbieg jest szóstym biegiem, to czemu nie piszą po prostu, że to skrzynia 6-biegowa jak w NC, CB, CBR itd.

PS. Dochodzą słuchy, że GL ma w przyszłym roku otrzymać skrzynię DCT.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Nadbieg w Gold Wingu

Postprzez Turos » Śr maja 11, 2016 8:24 am

To jest odpowiedź na Twoje pytanie:
The engine’s power is transmitted to the rear wheel through a five-speed gearbox spinning the opposite way to the engine’s crankshaft. This cancels out the side-to-side torque reaction effect generated by longitudinally mounted engines. Fifth gear is an overdrive, offering very low cruising revs on a long haul for optimised comfort and reduced fuel consumption. Shaft final drive means no messy chain lubrication or adjustmen
źródło: http://www.hondaprokevin.com/motorcycle ... mg-touring
...be brave like those Soldiers who die in a battle...
Avatar użytkownika
Turos
Nightmare
 
Posty: 7612
Dołączył(a): Pn lip 09, 2012 7:26 am
Lokalizacja: Otwock koło WWA
Wiek: 35
Imię: Robert
Motocykl: FZ6 Fazer
W siodle: <100 kkm

Re: Nadbieg w Gold Wingu

Postprzez Kaplan » Śr maja 11, 2016 9:18 am

Dzięki za odpowiedź. W międzyczasie znalazłem też podobny zapis w jednym z testów F6B na Onecie:

"Jest to zatem sześciocylindrowy bokser o pojemności 1832 ccm, mocy 118 KM dostępnej przy 5500 obrotach na minutę i momencie obrotowym wynoszącym 167 Nm, przy 4000 obrotach na minutę. Moc i moment są przenoszone przy pomocy pięciostopniowej skrzyni biegów, gdzie piąty bieg to nadbieg."

Chociaż przyznam szczerze, że dalej nie rozumiem, po co w takim układzie piszą o tym nadbiegu, skoro niemal w każdej skrzyni ostatni bieg jest nadbiegiem, biegiem ekonomicznym - czy to w motocyklu, czy to w samochodzie. W przypadku Hondy Shadow skrzynia jest pięciobiegowa, więc 5-ty bieg też jest nadbiegiem, np. w CB1100 EX nadbiegiem jest ostatni, szósty bieg. Ale w specyfikacji jako nadbieg nie figuruje. Rozumiem jeszcze, gdyby to był bieg, na którym można utrzymywać tylko stałą, stabilną prędkość, a nie przyspieszać, ale z poniższego testu wynika co innego:

"Silnik jest wzorowy, ale jednocześnie niczym nie zaskakuje. Spory moment obrotowy pozwala na swobodną jazdę na nadbiegu już od prędkości 40 km/h. Wyprzedzanie w trasie jest w stu procentach bezstresowe. Wystarczy włączyć kierunkowskaz, zmienić pas i odkręcić manetkę. Dzięki przenoszeniu mocy i momentu przez wał napędowy, nie ma mowy o jakimkolwiek szarpaniu."

http://motocykle.onet.pl/testy/testujem ... -f6b/0z32z
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Nadbieg w Gold Wingu

Postprzez tombartosz » Śr maja 11, 2016 10:18 am

Krótki przykład o co chodzi z nadbiegiem.

Załóżmy że:
1) na 4 biegu jedziemy 200km/h mając 7000RPM i to jest prędkość maksymalna. Silnik dostarcza moc maksymalną 100KM i co równoważy opory ruchu (głównie opór powietrza) zużywając 15L paliwa na 100km.
2) na 4 biegu jedziemy 150km/h mając ok 5300RPM. W tym przypadku do utrzymania prędkości wystarcza 60KM ale silnik w tym zakresie obrotów jest w stanie dostarczyć np. 70KM - przepustnice mamy nieco przymkniętą więc utrzymujemy stałą prędkość. Silnik zużywa 12L paliwa na 100km
3) na 5 biegu jedziemy 150km/h mając ok 4000RPM. Silnik dostarcza 60KM co równoważy opory ruchu. Ponieważ obroty są niższe niż na 4 biegu spalanie jest niższe (bo mniejsze straty wewnątrz silnika) i wynosi np. 10L paliwa na 100km.
- na 5 biegu próbujemy się rozpędzić do 200km/h. Potrzeba by rozkręcić silnik do ok 5300RPM. Zgodnie z punktem 2. silnik przy 5300RPM jest w stanie dostarczyć 70KM ale zgodnie z punktem 1. żeby jechać 200km/h potrzeba mocy 100KM.

Teoretycznie gdyby rozkręcić silnik do 7000RPM na 5tym biegu to by pojechał ok 260km/h ale żeby przezwyciężyć opory ruchu w tym przypadku potrzeba ny np 140KM a silnik dostarcza tylko 100KM - co jest jego mocą maksymalną przy 7000RPM.

Pojazd da radę jechać 200km/h na 4. biegu ale nie na 5. Zużycie paliwa przy prędkości "autostradowej" na 4. biegu jest wyższe niż na 5 - dlatego 5 bieg to nadbieg.

Nie oznacza to, że nie da się rozpędzać na nadbiegu - oznacza to, że pojazd nie rozpędzi się do prędkości maksymalnej na nadbiegu.

Generalnie większość samochodów ma najwyższy bieg zrealizowany jako nadbieg - motocykle nie zawsze - dlatego Honda pisze, że GoldWing ma 5 biegów z nadbiegiem.
Avatar użytkownika
tombartosz
Znawca
 
Posty: 207
Dołączył(a): Pn lip 08, 2013 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa (okolice)
Motocykl: CBF 1000, GS500
W siodle: <100 kkm

Re: Nadbieg w Gold Wingu

Postprzez Kaplan » Śr maja 11, 2016 11:00 am

Wielkie Dzięki za bardzo precyzyjne wyjaśnienie tej subtelnej różnicy. :) Faktycznie, nie zwróciłem na to uwagi, a spotkałem się kiedyś z przypadkami, że pojazd maksymalną prędkość osiągał na przedostatnim a nie ostatnim biegu. Z nowszych samochodów tak jest np. w Dacii Sandero / Logan albo "francuzach" z silnikiem 0,9 TCe.

"Do prędkości autostradowej rozpędza się jeszcze ochoczo, ale już osiągnięcie 170 km/h jest niezwykle trudne, a przecież V-max według producenta to 175 km/h. Wszystko oczywiście na 4 biegu, bo piątka ogranicza prędkość do ok. 150 km/h."

http://autokult.pl/5033,dacia-sandero-0 ... utokult-pl
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Nadbieg w Gold Wingu

Postprzez Turos » Śr maja 11, 2016 11:27 am

Poprostu 5 bieg ma duże przełożenie co powoduje wyraźny spadek obrotów, ale moc potrzebna, aby się rozpędzać na nadbiegu też potrzebna spora i bardzo wysila silnik ;)
...be brave like those Soldiers who die in a battle...
Avatar użytkownika
Turos
Nightmare
 
Posty: 7612
Dołączył(a): Pn lip 09, 2012 7:26 am
Lokalizacja: Otwock koło WWA
Wiek: 35
Imię: Robert
Motocykl: FZ6 Fazer
W siodle: <100 kkm

Re: Nadbieg w Gold Wingu

Postprzez Glub » Śr maja 11, 2016 11:34 am

I pewnie dlatego nie moge wrzucić 6 biegu przy 190 licznikowych. Bo 6 w NC to tez nadbieg.
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Nadbieg w Gold Wingu

Postprzez Arpgor » Śr maja 11, 2016 1:33 pm

Dobra pojaśnię wam o co chodzi z nadbiegiem. :msn-wink:
Nadbieg to przełożenie kiedy wałek wychodzący na zębatkę przednią ze skrzyni biegów ma większe obroty niż silnik (czyli wyższe niż obracające się w tym samym momencie sprzęgło).
Czyli ostatnie przełożenie jest poniżej 1.

To samo jest w samochodach.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Arpgor
Znawca
 
Posty: 213
Dołączył(a): So wrz 20, 2014 7:21 pm
Lokalizacja: BZA
Wiek: 53
Imię: Andrzej
Motocykl: Honda CBF 1000A
W siodle: <100 kkm

Re: Nadbieg w Gold Wingu

Postprzez Kaplan » Cz maja 12, 2016 6:05 am

Dla porównania dane ze specyfikacji:

HONDA GOLDWING 1800
Przełożenie wstępne - 1,591 (78/49)
Przełożenie biegu 1 - 2,375 (38/16)
Przełożenie biegu 2 - 1,454 (32/22)
Przełożenie biegu 3 - 1,068 (31/29)
Przełożenie biegu 4 - 0,843 (27/32)
Przełożenie biegu 5 - 0,686 (24/35)
Przełożenie końcowe - 2,829 (36/35 x 33/12)

HONDA NC750X (*DCT):
Przełożenie wstępne - 1,731 / * 1,921
Przełożenie biegu 1 - 2,812 / * 2,666
Przełożenie biegu 2 - 1,894 / * 1,904
Przełożenie biegu 3 - 1,454 / * 1,454
Przełożenie biegu 4 - 1,200 / * 1,200
Przełożenie biegu 5 - 1,033 / * 1,033
Przełożenie biegu 6 - 0,837 / * 0,864
Przełożenie końcowe - 2,529 / * 2,294

HONDA CBR600RR
Przełożenie wstępne - 2,111 (76/36)
Przełożenie biegu 1 - 2,750 (33/12)
Przełożenie biegu 2 - 2,000 (32/16)
Przełożenie biegu 3 - 1,666 (30/18)
Przełożenie biegu 4 - 1,444 (26/18)
Przełożenie biegu 5 - 1,304 (30/23)
Przełożenie biegu 6 - 1,208 (29/24)
Przełożenie końcowe - 2,562 (41/16)

Czyli ostatnie przełożenie jest poniżej 1.


Czy dobrze rozumiem? Z powyższych danych wynika, że w przypadku Gold Winga poniżej "jedynki" jest nie tylko ostatni, piąty bieg ale i czwarty (w NC tylko szósty, w CBR żaden). Powyżej tej wartości jest dopiero bieg trzeci. To na którym Goldas osiągnie prędkość maksymalną?
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Nadbieg w Gold Wingu

Postprzez tombartosz » Cz maja 12, 2016 6:55 am

Tak się zwykle przyjmuje, że przełożenia poniżej 1 to nadbiegi ale zależy to też od przełożenia wstępnego i końcowego - tzn. powymieniasz np. zębatki łańcucha i nadbieg może przestać być nadbiegiem.

Dla danych o Gold Wingu co wstawiłeś, zakładam, że moc maksymalna przypada dla 5500 RPM (gdzieś tak znalazłem) a prędkość maksymalna to ok 230 km/h, obwód koła 3,9 m.

Ogólnie:

obroty silnika / przełożenie wstępne = obroty wejścia skrzyni
obroty wejścia skrzyni / przełożenie biegu = obroty wyjścia skrzyni
obroty wyjścia skrzyni / przełożenie wstępne = obroty koła

I tak

5500 RPM / 1,591 = 3457 (wejście skrzyni)
3457 / 1,068 = 3237 (wyjście skrzyni na 4.)
3237/2,829 = 1144 obroty koła co daje ok ~ 268 km/h teoretycznie, w praktyce trochę mniej.

Dla 3. będzie prędkość przy 5500 RPM wynosiła ~196 km/h
Dla 5 byłoby to 339 km/h ale to nie możliwe bo silnik ma za mało mocy

Zatem na 4 biegu na pewno osiągnie się prędkość maksymalną (założyłem 230), na 5 może zabraknąć na to mocy - wtedy to jest nadbieg, na 6 raczej na pewno zabraknie mocy na prędkość maksymalną i to na pewno jest nadbieg.
Avatar użytkownika
tombartosz
Znawca
 
Posty: 207
Dołączył(a): Pn lip 08, 2013 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa (okolice)
Motocykl: CBF 1000, GS500
W siodle: <100 kkm


Powrót do Szosowo - turystyczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości