W niedziele wracałem z Gdańska i jakieś 100 km przed Warszawą, dojeżdżając do ronda miałem dziwną sytuację. Pierwsze co mnie zdziwiło to to, że redukcja z międzygazem z 3 na 2 bieg odbyła się ze sporym zgrzytem. Już na rondzie zauważyłem, że motocykl dziwnie reaguje na gaz - krztusi się i nie przyspiesza. Po kilku kaszlnięciach (silnik nie gasł tylko delikatnie zwalniał a potem rwał do przodu) zapaliła się kontrolka ciśnienia oleju. Zanim zdążyłem zjechać z ronda i zgasić motocykl kontrolka zgasła. Całe świecenie trwało z sekundę może dwie. Już na poboczu sprawdziłem poziom oleju - był ok. Poczekałem jakiś kwadrans sprawdzając w międzyczasie styki hamulca przedniego i sprzęgła. Po tym czasie odpaliłem motocykl (z duszą na ramieniu, bo bałem się, że może faktycznie jest problem ze smarowaniem) i pojechałem dalej już bez przygód.
W domu zrobiłem diagnostykę. Kontrolka FI nie wymigała nic - świeciła cały czas. Kontrolka ABS natomiast wyrzuciła:
błąd 12 - Front wheel speed sensor malfunction;
błąd 61 - Power supply voltage low.
Ten drugi podejrzewam, że jest pozostałością po awarii alternatora z zeszłego roku. Dziś obejrzę czujnik ABS przedniego koła i skasuję błędy. Przejadę się i zobaczę czy pojawią się ponownie.
Fakty, które mogą mieć znaczenie:
- w zeszłym tygodniu pojawiło się dziwne klikanie, które słychać najczęściej podczas odkręcania i odpuszczania rollgazu, jakby dźwięk czujnika sprzęgła, hamulca albo przekaźnika jakiegoś;
- od momentu zakupu motocykla na 2 biegu, w bardzo wąskim zakresie obrotów ma miejsce delikatne szarpanie silnika i pływanie obrotów. Nie pamiętam już jaki to zakres, ale używam go sporadycznie bo szarpanie przydarzyło mi się raptem kilka razy;
- od jakiegoś czasu mam wrażenie, że zaraz po odpaleniu przez kilka/kilkanaście sekund słychać jakieś mechaniczne brzęczenie, jakby wibrujące i uderzające o siebie dwie blaszki. Nie wydaje mi się, aby to był łańcuszek rozrządu ani zawory.
Co byście w takiej sytuacji podejrzewali?
Czy elektronika (zwarcie) mogłaby spowodować szarpanie silnika? Czy to możliwe i prawdopodobne, że zadziało się coś z pompą oleju?