Płyn chłodniczy - wymiana

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez goramo » Pn mar 11, 2013 4:40 pm

matushi napisał(a):Ojj leci syf, ja co prawda nie wiem jak długo moje moto latało z tym płynem ale zleciał bardzo zanieczyszczony płyn.

Zalałem Borygo Alu, temperatura wrzenia określana na 107,5 stopnia, mam nadzieję że będzie ok.



Temperatura wrzenia 107,5 oC to jak dla silnika motocyklowego trochę mało. :dusgust:
Nie wiem jak w CBFie (bo nie znalazłem takiej informacji w serwisówce), ale np. w moim poprzednim Intruzie M800 wentylator chłodnicy włączał się przy temperaturze około 106oC :excl: A zatem przy zalaniu układu płynem wrzącym w 107,5oC, to margines bezpieczeństwa jest bardzo, bardzo niewielki... :thumbdown:

Do motocykla lepiej zalewać układ płynami o temperaturach wrzenia ~130oC.


Trzeba pamiętać, że najczęściej czujnik temperatury płynu odpowiedzialny za włączenie wentylatora jest ulokowany albo w chłodnicy, albo gdzieś w jej pobliżu. Uruchamia on wentylator gdy w tym punkcie wykryje temperaturę odpowiednio wysoką.
A przecież miejscem najbardziej narażonym na przegrzanie jest płaszcz wodny wokół cylindrów - tam temperatura będzie najwyższa, więc przy słabym jakościowo płynie mogą się tam właśnie (lokalnie - w czeluściach silnika) pojawiać obszary, w których płyn będzie doprowadzany do wrzenia. Nawet tego nie zauważymy. A jednak zjawisko takie będzie punktowo powodować gorsze odbieranie ciepła, miejscowe przegrzewanie się elementów, co w konsekwencji - nie od razu, ale po latach, może kiedyś doprowadzić do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, punktowego przegrzania na powierzchniach cylindrów, przyspieszonej utraty sprężystości pierścieni....

Moim zdaniem lepiej zatem nie ryzykować i stosować płyn o odpowiednio wyższych parametrach. :excl:


Poza tym - może się tak zdarzyć, że raz czy dwa przytnie się termostat -> i co wtedy? Jeżeli masz zalany płyn 130oC szansa na jego zagotowanie jest znacznie mniejsza niż przy cieczy wrzącej w 107oC... :wink:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez matushi » Pn mar 11, 2013 8:07 pm

goramo wiem, sam zastanawiałem się nad zakupem czegoś czysto motocyklowego ale z braku zajęcia w sobotę kupiłem Borygo i zalałem ;) próby początkowe wyglądają ok, przy paleniu na postoju w ciepłym garażu wiatrak się załącza i wyłącza dosyć szybko, nie gotuje się, narazie jest ok, zobaczymy jak zacznie strzelać fochy w lato to Borygo pójdzie w kanalizę.

Chociaż jak tak patrzę to nie jest tak źle z tym Borygo bo:

-Bel Ray Moto Cool-nietoksyczny płyn do chłodnic przeznaczony do chłodnic aluminiowych oraz mosiężnych pracujący w zakresie temperatur od -35 do 108°C
-Castrol Motorcycle Coolant - 108°C

Ale już Motul ma 130.
Ostatnio edytowano Pn mar 11, 2013 8:19 pm przez matushi, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek
Avatar użytkownika
matushi
Znawca
 
Posty: 422
Dołączył(a): Pn lis 07, 2011 3:59 pm
Lokalizacja: Mazowsze/Mińsk Maz/Otwock
Wiek: 41
Motocykl: CBF1000

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez goramo » Pn mar 11, 2013 8:12 pm

matushi napisał(a):czegoś czysto motocyklowego


To nie musi być wcale produkt stricte "motocyklowy".

Sporo płynów uniwersalnych ma temperaturę wrzenia rzędu 128-130oC np. Prestone lub Dynagel 2000.

:smile:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez mastalczak » Pn maja 27, 2013 1:57 pm

Witajcie

Widzę że Goramo zagłębia się w tematy i wie kilka fajnych spraw. Z racji pracy w motoryzacji - a dokładniej w płynach eksploatacyjnych mogę podzielić się z Wami kilkoma wiadomościami.

1) Płyny do chłodnic są wykonywane w kliku technologiach. Najczęściej można je spotkać jako:
- IAT - płyn w technologii krzemianowej tzw nieoranicznej (Inorganic Addtive Technology). Okres eksploatacji to 2 lata. Płyn ten z racji posiadania krzemianów odkłada w całym układzie chłodzenia warstwę krzemianów która chroni przed korozją i kawitacją. Ta technologia jest najstarszą w płynach i niestety wszyscy z niej wychodzą bo płyn trzeba wymieniać co 2 lata gdyż owe krzemiany po 2 latach odpadają od wewnętrznych ścianek układu chłodzenia i przestają chronić. Kolejny minus to to iż ta warstwa krzemianów zmniejsza szybkość przepływu energii cieplnej z silnika do płynu i potem z płynu do chłodnicy. Płyn ten najczęściej barwi się na kolor niebiesko-zielony
- OAT - technologia bezkrzemianowa organiczna (Organic Acid Technology) . Okres eksploatacji to najczęściej 5 lat. Tutaj nie mamy krzemianów dzięki czemu szybciej płyn odbiera temperaturę od silnika i oddaje ją do chłodnicy. Płyn ten ma dodawane inhibitory korozji i kawitacji które mają za zadanie niwelować te niechciane zjawiska. Jest to płyn który obecnie się najczęściej stosuje w nowoczesnych silnikach które mają większe obciążenie termiczne. Płyny te najczęściej barwi się na kolor czerwony lub różowy.
- HOAT - technologia hybrydowa (Hybrid Organic Acid Technology). Jest to technologia pomiędzy IAT i OAT. Płyny te zawierają środki przeciwkorozyjne na bazie zarówno krzemianów jak i kwasów organicznych. Zazwyczaj płyny te poleca się eksploatować przez 3 lata. Tutaj kolory są różne, ale najczęściej zielono-niebieskie.

2) wymagania Hondy w CBF 1000 - tutaj znalazłem dwie informacje - manual podaje że powinno się stosować płyn z inhibitorami korozji - niestety nie podaje technologii, ale z racji inhibitorów można się domyślać o OAT. Ja z racji wykonywanej pracy mam dostęp do głębszych materiałów i znalazłem polecenie na płyn HOAT.

Ja obecnie mam płyn HOAT w mojej CBF-ce (Castrol Radicool NF), ale chyba przy następnej wymianie pokuszę się o technologię OAT.

Warto pamiętać że nie powinno się stosować innych proporcji mieszania niż 1:1 gdyż liczy się pojemność energetyczna płynu (tutaj ważna jest woda) oraz ochrona przed korozją i kawitacją (tutaj ważny jest koncentrat).

To co pisze Goramo o miejscowym przegrzewaniem i wżerami to bardzo ważny aspekt który można jednoznacznie nazwać kawitacją :)

Ale się rozpisałem .... :wacko:
Avatar użytkownika
mastalczak
Nowicjusz
 
Posty: 7
Dołączył(a): Pn maja 27, 2013 9:53 am
Wiek: 42
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 1000
W siodle: <100 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez goramo » Pn maja 27, 2013 4:54 pm

Ja finalnie zalałem Prestone. Ciul go wie z jakiej grupy on jest, ale obstawiam OAT lub HOAT. :rolleyes:


A tak w kwestii temperatury płynu dodam jeszcze, że na forum Horneta wyczytałem info od jednego gościa, który jeździ HH600 z roku 2008 (PC41), że u niego podczas jazdy w mieście wskaźnik temperatury (w tych modelach jest wyświetlana temperatura płynu) pokazuje wartości z zakresu 90-112 oC :excl:

Na YT widziałem jakiś czas temu test nowej Yamahy XJ6 Diversion i tam podawali, że temperatura silnika (a w zasadzie płynu chłodniczego) osiąga nawet 114oC i dla tego motocykla jest to wartość eksploatacyjnie normalna.

A zatem lanie do silnika motocyklowego płynów o temperaturach wrzenia w okolicach 110oC lub mniej to moim zdaniem nieporozumienie - zwłaszcza jeżeli komuś motocykl służy głównie do dojazdów do pracy i przedzierania się przez miejskie korki. :smile:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez mastalczak » Wt maja 28, 2013 9:29 am

Goramo - warto pamiętać że temperatura wrzenia płynu nie tylko jest związana z rodzajem płynu, ale i z ciśnieniem w układzie chłodzenia. Sama woda wrze przy ciśnieniu atmosferycznym 0,1 MPa w 100 C. Jeśli zwiększymy ciśnienie do 1,5 MPa to będzie wrzała przy 117 C. Korek w CBF 1000 jest ustawiony na 1,37 MPa - tak mówi manual. Jeśli do wody dodamy koncentrat płynu (zwykły glikol) to temperatura będzie w okolicach 123-126 C. Myślę że to wystarczy, ale masz rację że lepsze płyny które wrzą przy wyższych temperaturach tylko sytuację poprawią.
Avatar użytkownika
mastalczak
Nowicjusz
 
Posty: 7
Dołączył(a): Pn maja 27, 2013 9:53 am
Wiek: 42
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 1000
W siodle: <100 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez PeterS » Pn lip 08, 2013 5:49 am

Hi,
dzis z ranca stwierdzilem, ze poziom coolanta nie jest cool. Dolewając na szybko na CPNie Dynagela, przelalem troche. Na rozgrzanym silniku i moto na kołach ca. 1 cm powyzej gornej kreski. Odciągac strzykawką czy nadmiar wywali jakimś zaworkiem bezpieczenstwa czy tp.?
sorry jesli odpowiedz na to pytanie juz padła ale mam w fabryce ograniczony dostęp do internetu ( Big Brother 8-) :bash: ) i nie bardzo mam jak sprawdzic na forum v w serwisówce
Avatar użytkownika
PeterS
Fanatyk
 
Posty: 3165
Dołączył(a): Pn wrz 06, 2010 9:22 am
Lokalizacja: Audiland, woj. małopolskie
Wiek: 47
Motocykl: HH 600+ETZ 250
W siodle: 100-200 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez PeterS » Pn lip 08, 2013 7:07 am

Ok. dodzwonilem sie do mechanika. Jezdzic, nadmiar wyleci rurką spustową pod motórem
Avatar użytkownika
PeterS
Fanatyk
 
Posty: 3165
Dołączył(a): Pn wrz 06, 2010 9:22 am
Lokalizacja: Audiland, woj. małopolskie
Wiek: 47
Motocykl: HH 600+ETZ 250
W siodle: 100-200 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez yunior81 » Pn kwi 06, 2020 1:59 pm

Tyle wałkowania o płynie chłodniczym a wystarczy podjechać do ASO i zakupić oryginał w śmiesznej cenie :)
yunior81
Użytkownik
 
Posty: 99
Dołączył(a): Pt cze 21, 2013 1:45 pm
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Motocykl: CBF 600N
W siodle: <100 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez nocny » Wt kwi 07, 2020 9:19 pm

Łoooo panie 7 lat

Pozdrawiam
Marcin Jan
Pozdrawiam
Marcin Jan

mistrz prostej spod świateł
Avatar użytkownika
nocny
Maniak
 
Posty: 1774
Dołączył(a): Śr lis 28, 2012 12:51 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska
Wiek: 47
Imię: Marcin
Motocykl: CRF 1100
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości