Przede wszystkim należy zacząć od tego, dlaczego chcemy instalować dodatkowe światła w motocyklu. Jeżeli fabryczne są zbyt słabe, może wystarczy wstawić porządną żarówkę, żeby uzyskać dużo lepszy efekt oświetleniowy. Polecam lekturę "Poradnika Auto Świat" z grudnia 2015, gdzie przeprowadzony był ciekawy test różnych żarówek, tańszych i droższych, markowych i niemarkowych. Należy być jednak ostrożnym, żeby nie wstawić zbyt mocnej żarówki i w perspektywie czasu nie uszkodzić odbłyśnika, bo wtedy nasza lampa będzie w ogóle fatalnie świecić.
Wracając do halogenów i świateł dodatkowych - jest jeszcze jedna opcja, na którą warto zwrócić uwagę, jeśli chcemy wzmocnić nasze fabryczne oświetlenie, zrobić to zgodnie z przepisami i nie nadużywać pewnego rodzaju świateł (drogowe, przeciwmgłowe) za dnia lub mieć je nieprawidłowo podłączone (np. dzienne niewyłączane automatycznie lub zbyt duża ilość drogowych). W temacie Africa Twin podałem odnośnik do Rozporządzenia EKG ONZ nr 53 (motocykle jednośladowe, czyli L3e). To jest bardzo cenny dokument dla tych, którzy chcą dodawać nowe funkcje oświetleniowe.
http://www.infor.pl/download/site/pl/oj ... 550087.pdf6.1.3.1.1. Niezależne światło drogowe może być zamontowane powyżej, poniżej lub obok innego światła przedniego: jeżeli światła te są umieszczone jedno nad drugim, to środek odniesienia światła drogowego musi znajdować się na środkowej płaszczyźnie wzdłużnej pojazdu; jeżeli światła te są umieszczone jedno obok drugiego, ich środki odniesienia muszą być symetryczne względem środkowej płaszczyzny wzdłużnej pojazdu.
6.2.3.1.1. Niezależne światło mijania może być zamontowane powyżej, poniżej lub obok innego światła przedniego: jeżeli światła te są umieszczone jedno nad drugim, to środek odniesienia głównego światła mijania musi znajdować się na środkowej płaszczyźnie wzdłużnej pojazdu; jeżeli światła te są umieszczone jedno obok drugiego, ich środki odniesienia muszą być symetryczne względem środkowej płaszczyzny wzdłużnej pojazdu.Zasadniczo nie stoi to w sprzeczności z krajowym rozporządzeniem, które nie reguluje tych kwestii tak dokładnie. W praktyce oznacza to, że najprostszy wariant byłby taki, iż w osi środkowej motocykla, poniżej / powyżej centralnej lampy fabrycznej, umieszczamy dodatkowy, niezależny reflektor mijania lub drogowy albo optymalnie - mijania / drogowy (jak cruiserowy lightbar, tyle że tylko pośrodku ani z dwóch tron, bo wtedy będzie za dużo świateł). W opcji LED będzie drożej, ale lepiej to niż światło dzienne, w stosunku do którego jest zbyt dużo ograniczeń. W takim układzie możemy legalnie używać dwóch świateł mijania i dwóch świateł drogowych.
Nieco inna sytuacja, kiedy fabryczny reflektor jest podwójny (tj. symetrycznie jedno drogowe i jedno mijania) - z powyższych zapisów mogłoby wtedy wynikać, że dodatkowy reflektor też powinien być podwójny w identycznym układzie jak fabryczny.
Czyli legalny wariant maksi-oświetlenia to dwa symetryczne lampy przeciwmgłowe po obu stronach oraz dodatkowa lampa mijania / drogowa pod/nad pojedynczym reflektorem głównym (lub podwójna nad podwójnym). W wariancie LED będzie oszczędność energii.