Halogeny

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Halogeny

Postprzez pawlow.pawel » Pt lut 05, 2016 12:14 pm

Ale te rozwiązania 2w1 to jeszcze nie teraz, tylko jak nowe przepisy zostaną zaklepane, tak?
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez Kaplan » Pt lut 05, 2016 1:27 pm

Teoretycznie Regulamin EKG ONZ nr 87 obowiązuje nas, a on traktuje o światłach do jazdy dziennej również dla pojazdów z kategorii L, czyli różnego rodzaju motocykli i motorowerów - dwu oraz trójkołowych.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 068:PL:PDF

Ale nie wyobrażam sobie dyskusji z "krawężnikiem" na poziomie przepisów europejskich i międzynarodowych, w sytuacji kiedy nasze rozporządzenie nie zawiera stosownych regulacji. Policjant czy ITD nie wydają werdyktów, ale mogą zabrać dowód i odesłać na badania techniczne.

Trzeba wziąć pod uwagę, że regulaminy EKG ONZ są brane pod uwagę przy pojazdach poddawanych procesowi homologacji. Jeśli coś "doczepiamy" do wcześniej zarejestrowanych pojazdów, to w pierwszej kolejności bierze się pod uwagę rozporządzenie krajowe.

Dlatego, moim zdaniem, lepiej zaczekać do ogłoszenia nowego rozporządzenia. Inna rzecz, czy 40 cm odstępu (dzienne umieszczone symetrycznie) będzie dobrze wyglądało na motocyklach małych i średnich gabarytów. Na szczęście w przypadku samych przeciwmgłowych nie ma takiego wymogu. Ja nie jestem przekonany, czy dobrze jest kombinować z dziennymi, a jeśli już to tylko wtedy, kiedy będą się palić razem z pozycyjnymi (nowe regulacje dopuszczają takie rozwiązanie).

Bym zapomniał, te przeciwmgielne reflektory Honda, które są akcesoryjne m.in. do NC, Crossrunner itp., też należą do klasy F3. Ale może być je trudno zamontować bez dodatkowego stelaża, który w Honda jest dość drogi. W rezultacie zestaw potrafi kosztować nie 1250 a nawet 2,5 tys. zł.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez pawlow.pawel » Pt lut 05, 2016 2:56 pm

Ten odstęp w praktyce oznacza montowanie na gmolach itp.
DuoLight Mini z funkcjonalnego i finansowego punkut widzenia wydają się ciekawą opcją, natomiast Givi najbardziej pasuje do CBFy (ale to już rzecz gustu).
Osobiście jestem zainteresowany dodatkowymi światłami nie tylko ze względu na ilość światła w nocy (umówmy się z jednej świeczki w CBFie szału nie ma), ale także ze względu na widoczność pojazdu w dzień, a przez to bezpieczeństwo. Tu można w pełni legalnie jeździć z DRL albo naginając prawo włączyć sobie przeciwmgielne, mimo że widoczność jest ograniczona. Wydaje mi się, że ryzyko, że ktoś się będzie tego czepiał jest znikome.
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez Kaplan » Pt lut 05, 2016 4:31 pm

Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że zgodnie z obowiązującymi wytycznymi można jeździć albo na dziennych, albo na światłach mijania. Reflektory te nie powinny świecić równocześnie. Co najwyżej możesz zrobić podłączenie w ten sposób, że dzienne będą palić się z pozycyjnymi. Po przełączeniu na mijania/drogowe (z wyjątkiem błysku) DRL powinny automatycznie się wyłączyć.

Jeżeli dorwać światła dzienne o dobrej intensywności światła, to dwie pary powinny zapewnić motocyklowi wystarczającą widoczność w połączeniu z pozycyjnymi. Światła dzienne powinny mieć bowiem światło krótkie, ale o dużej intensywności, nie oślepiające (przeciwmgłowe, mają strumień średni, ale za to mocno rozproszony, a drogowe wąski i skupiony - stąd oślepiają). Niestety, duża część lamp dziennych w sprzedaży to bezużyteczne gadżety, które świecą niewiele lepiej a czasem gorzej od pozycyjnych, nawet jeśli mają wymaganą homologację RL. Stąd mój sceptycyzm i obawa o zastosowanie w jednośladach.

Mimo to z pewnością lepiej jest mieć zintegrowane dzienne z przeciwmgłowymi i w zależności od pory dnia warunków używać je zamiennie niż jeździć na 3 światłach długich, jak to często ma miejsce.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez 4kowal » Pt lut 05, 2016 4:45 pm

Markowe (philips, osram,hella itp) dzienne są zdecydowanie bardziej widoczne niz mijania. Szczegolnie słabo widoczne są soczewkowe, które mają prawie idealne odcięcie przy jednocześnie małej powierzchni świecenia. Dlatego myślę nad zainstalowaniem jednego dziennego pod czachą.
Nie będzie tak skuteczne jak 2 źródła światła rozsuniete od siebie (np na gmolach) ale moim zdaniem znacząco poprawi zauważalność przy braku oślepuania. Dzienne najczęściej mocowane są na zatrzask w uchwycie więc w razie kontroli dość prosto będzie można zdemontować.
Obrazek
Avatar użytkownika
4kowal
Maniak
 
Posty: 1305
Dołączył(a): Cz sie 11, 2011 12:38 pm
Lokalizacja: Legionowo
Wiek: 41
Imię: Michał
Motocykl: CBF600SA '08
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez pawlow.pawel » Pn lut 08, 2016 9:29 am

No tak, zapomniałem, że jak jest DRL to mijania mają być wyłączone. Sporo kombinowania w takim razie w układzie elektrycznym CBFy :(
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez Kaplan » Wt lut 09, 2016 6:53 pm

Przede wszystkim należy zacząć od tego, dlaczego chcemy instalować dodatkowe światła w motocyklu. Jeżeli fabryczne są zbyt słabe, może wystarczy wstawić porządną żarówkę, żeby uzyskać dużo lepszy efekt oświetleniowy. Polecam lekturę "Poradnika Auto Świat" z grudnia 2015, gdzie przeprowadzony był ciekawy test różnych żarówek, tańszych i droższych, markowych i niemarkowych. Należy być jednak ostrożnym, żeby nie wstawić zbyt mocnej żarówki i w perspektywie czasu nie uszkodzić odbłyśnika, bo wtedy nasza lampa będzie w ogóle fatalnie świecić.

Wracając do halogenów i świateł dodatkowych - jest jeszcze jedna opcja, na którą warto zwrócić uwagę, jeśli chcemy wzmocnić nasze fabryczne oświetlenie, zrobić to zgodnie z przepisami i nie nadużywać pewnego rodzaju świateł (drogowe, przeciwmgłowe) za dnia lub mieć je nieprawidłowo podłączone (np. dzienne niewyłączane automatycznie lub zbyt duża ilość drogowych). W temacie Africa Twin podałem odnośnik do Rozporządzenia EKG ONZ nr 53 (motocykle jednośladowe, czyli L3e). To jest bardzo cenny dokument dla tych, którzy chcą dodawać nowe funkcje oświetleniowe.

http://www.infor.pl/download/site/pl/oj ... 550087.pdf

6.1.3.1.1. Niezależne światło drogowe może być zamontowane powyżej, poniżej lub obok innego światła przedniego: jeżeli światła te są umieszczone jedno nad drugim, to środek odniesienia światła drogowego musi znajdować się na środkowej płaszczyźnie wzdłużnej pojazdu; jeżeli światła te są umieszczone jedno obok drugiego, ich środki odniesienia muszą być symetryczne względem środkowej płaszczyzny wzdłużnej pojazdu.

6.2.3.1.1. Niezależne światło mijania może być zamontowane powyżej, poniżej lub obok innego światła przedniego: jeżeli światła te są umieszczone jedno nad drugim, to środek odniesienia głównego światła mijania musi znajdować się na środkowej płaszczyźnie wzdłużnej pojazdu; jeżeli światła te są umieszczone jedno obok drugiego, ich środki odniesienia muszą być symetryczne względem środkowej płaszczyzny wzdłużnej pojazdu.


Zasadniczo nie stoi to w sprzeczności z krajowym rozporządzeniem, które nie reguluje tych kwestii tak dokładnie. W praktyce oznacza to, że najprostszy wariant byłby taki, iż w osi środkowej motocykla, poniżej / powyżej centralnej lampy fabrycznej, umieszczamy dodatkowy, niezależny reflektor mijania lub drogowy albo optymalnie - mijania / drogowy (jak cruiserowy lightbar, tyle że tylko pośrodku ani z dwóch tron, bo wtedy będzie za dużo świateł). W opcji LED będzie drożej, ale lepiej to niż światło dzienne, w stosunku do którego jest zbyt dużo ograniczeń. W takim układzie możemy legalnie używać dwóch świateł mijania i dwóch świateł drogowych.

Nieco inna sytuacja, kiedy fabryczny reflektor jest podwójny (tj. symetrycznie jedno drogowe i jedno mijania) - z powyższych zapisów mogłoby wtedy wynikać, że dodatkowy reflektor też powinien być podwójny w identycznym układzie jak fabryczny.
Czyli legalny wariant maksi-oświetlenia to dwa symetryczne lampy przeciwmgłowe po obu stronach oraz dodatkowa lampa mijania / drogowa pod/nad pojedynczym reflektorem głównym (lub podwójna nad podwójnym). W wariancie LED będzie oszczędność energii.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez Lm261 » So lut 13, 2016 9:52 pm

Czy ktoś z Was jeździ z takimi halogenami.
http://bmwonline.pl/pl/p/Dodatkowe-oswi ... ebrny/3218
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Lm261
Użytkownik
 
Posty: 156
Dołączył(a): So lip 05, 2014 7:41 am
Imię: Mirek
Motocykl: Nc750xde
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez Kaplan » Cz lut 18, 2016 4:26 pm

Halogeny typu 02B od BMW, które kosztują tyle co LEDowe F3 od GIVI. Aczkolwiek wyglądają solidnie i - przynajmniej na filmie - świecą całkiem nieźle. Przy żarówkach 55W para reflektorów da obciążenie 110W.

Jestem jednak za tym, żeby instalację motocyklową obciążać w jak najmniejszym stopniu, dlatego wszelkie niefabryczne oświetlenie raczej robiłbym na LEDach. W marcowym numerze "Motocykla" jest informacja o Hondzie Goldwing i padających alternatorach, zwłaszcza w modelach z zainstalowanym dodatkowym oświetleniem. A przecież w takim dużym motocyklu alternator ma moc ok. 475W i są wspomniane problemy. A co to dopiero moto z wydajnością 200-350W.

Dla porównania alternator samochodowy ma w granicach 1000W lub więcej, zatem obciążenie dodatkowych 110W motocykl odczuje o wiele bardziej od auta.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez Turos » Pt lut 19, 2016 10:22 am

...be brave like those Soldiers who die in a battle...
Avatar użytkownika
Turos
Nightmare
 
Posty: 7619
Dołączył(a): Pn lip 09, 2012 7:26 am
Lokalizacja: Otwock koło WWA
Wiek: 35
Imię: Robert
Motocykl: FZ6 Fazer
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 31 gości