wyższe spalanie

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

wyższe spalanie

Postprzez zbyhu » Śr paź 24, 2012 3:34 pm

Yo!

No to coś więcej zaczyna się dziać z moim moto :(.
Nie wiem, czy ma to wpływ z poprzednimi objawami, które nie ustąpiły:
viewtopic.php?f=20&t=1508
Podejrzewam, że jedno z drugim ma związek, ale to tylko domysł.

Moto zaczęło znacząco więcej palić. Podejrzewałem to jakiś czas, teraz wiem na pewno.
W przelocie po autostradzie z prędkością 160-170km/h wyszło mi 7,15l/100km. Poprzednio aby tyle osiągnąć trzeba było grzać 190-200km/h.
Przy wkurwiająco powolnych 120km/h CAŁY czas przez 300km - wyszło 5,4l/100km, podczas gdy kiedyś schodziła przy takiej jeździe poniżej 5l.
Zrobiłem jakieś 1300km razem z Raphim przez ostatnie dwa dni i jego CBF w tych samych warunkach, w tej samej trasie paliła non stop o przynajmniej pół litra mniej na setkę. Wcześniej, jeszcze w maju, gdy jechaliśmy na zlot na mazury - paliły nam dokładnie tyle samo, z odchyłkami max. 0,1l/100km.

No i teraz. Co to może być?
Tzn. wiem, że w zasadzie wszystko, ale rzucajcie pomysły, co mogę sprawdzić. Co dużo głów to nie jedna...

Ja na pierwszy ogień jutro chce rozgrzebać cały układ podciśnieniowy w moto i zmienię filtr powietrza, bo 6kkm temu założyłem jakiś taki zamiennik i ch** wie, może wilgoć wciąga jak gąbka i się "przytyka" przez to...

Pzdr

PS
Nie odnotowałem spadku osiągów moto. Z kufrem leci 230km/h, przyspiesza fajnie, nie ma dziur w obrotach, nic. Oleju bierze śladowe ilości (pół litra na 12kkm dolałem), więc raczej to jeszcze nie starość ;).
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: wyższe spalanie

Postprzez wojciechu15 » Śr paź 24, 2012 3:52 pm

Pierwsze co bym ogarnął to właśnie filtr powietrza. Nie jest to jakiś gigantyczny koszt, a wiadomo nie od dzisiaj, że jak filtr brudny/chu**wy to i spalanie większe.
Btw wiem, ze to banał - ale ciśnienie w oponach sprawdzałeś? Może trochę zeszło powietrza i więcej łyka przez to...
Avatar użytkownika
wojciechu15
Znawca
 
Posty: 372
Dołączył(a): Wt wrz 25, 2012 1:29 pm
Lokalizacja: Gostyń
Wiek: 31
Imię: Wojtek
Motocykl: CBF 1000 A8
W siodle: <100 kkm

Re: wyższe spalanie

Postprzez Smok » Śr paź 24, 2012 8:21 pm

Skoro sam przyśpiesza i więcej pali to może coś w układzie pomiaru i zasilania silnika. Nie zaglądałem tak głęboko jeszcze i może się mylę, ale na wtryskach powinien być przepływomierz i czujnik położenia przepustnicy. Do tego dochodzi sonda lambda. Może warto jechać na jakąś diagnostykę komputerową?
Pozdrawiam. Jacek.

Obrazek
Avatar użytkownika
Smok
Znawca
 
Posty: 214
Dołączył(a): Śr sie 01, 2012 10:20 am
Lokalizacja: SY - Bytom
Wiek: 44
Imię: Jacek
Motocykl: CBF 1000 `08
W siodle: <100 kkm

Re: wyższe spalanie

Postprzez zbyhu » Śr paź 24, 2012 8:29 pm

Sonda lambda jest, czujnik położenia też jest, przepływomierz - nie mam pojęcia ;).
Nie wiem tylko jak je można sprawdzić, bo komp powinien sam wykryć ich wadliwość, a kontrolka FI nie miga. Wchodzi więc w grę tylko taka awaria, której komp nie wykrywa, tzn. jakieś błędne odczytywanie pomiarów, które potem komp interpretuje i ustawia np. wtryski pod te błędne dane z wadliwego czujnika. Tylko jak taki czujnik sprawdzić...

A to przyspieszanie, to jest bardziej takie odetkanie, jakby się coś otwarło, jakiś dolot, czy cuś. Takie jest moje wrażenie. Dlatego chcę ten układ pneumatyczny rozebrać, bo on steruje np. takim zaworkiem powietrza w airboxie, a trzy węże podciśnienia z kolektorów dolotowych łączą się w czymś, co się zowie MAP sensorem.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: wyższe spalanie

Postprzez Smok » Śr paź 24, 2012 8:32 pm

zbyhu napisał(a):Tylko jak taki czujnik sprawdzić...


Chyba jednie w porządnym ASO będą wiedzieli.

Co do Airboxa to też może być przyczyna. W końcu to ważne ogniwo zasilania silnika w powietrze co za tym idzie odpowiednią mieszankę paliwowo-powietrzną.
Pozdrawiam. Jacek.

Obrazek
Avatar użytkownika
Smok
Znawca
 
Posty: 214
Dołączył(a): Śr sie 01, 2012 10:20 am
Lokalizacja: SY - Bytom
Wiek: 44
Imię: Jacek
Motocykl: CBF 1000 `08
W siodle: <100 kkm

Re: wyższe spalanie

Postprzez trampek » Śr paź 24, 2012 8:52 pm

Zbyhu nawet w samochodach zafajdany/niesprawny przepływomierz w zdecydowanej większości nie jest wykrywany przez OBD. Czujesz tylko, że auto łapie muła jak nie wiem. Dopóki ktoś nie zrobi logów, to najczęściej tego nie widać :| Nie wiem jak to jest w moturach i czy przepływka w ogóle tam jest. W sumie na logikę...powinna być ;)

A co do spalania - po poście Raphiego, który też pisze o dużym spalaniu, informacjach o pałowaniu i dodatkowo niskiej temperaturze zewnętrznej - cóż to mogą być zwyczajnie zwykłe objawy warunków jazdy :)
Avatar użytkownika
trampek
Maniak
 
Posty: 1879
Dołączył(a): Pn wrz 19, 2011 7:47 pm
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: Brak
W siodle: <100 kkm

Re: wyższe spalanie

Postprzez zbyhu » Cz paź 25, 2012 5:14 am

To nie kwestia warunków.
Jechaliśmy w końcu w jednakowych warunkach, tankowaliśmy na tych samych stacjach, jechaliśmy koło w koło. Znamy się już z Raphim trochę, pojeździliśmy wspólnie nie raz, nigdy nie mieliśmy takich rozbieżności w spalaniu, a żaden z nas nie zmienił stylu jazdy.
Więc skoro jego motocykl w tych warunkach palił znacznie mniej (a Raphi i tak twierdził, że coś dużo mu wychodziło), to coś jest na rzeczy...

A przepływomierz to na czym powinien być? Gdzie?
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: wyższe spalanie

Postprzez trampek » Cz paź 25, 2012 6:18 am

W samochodzie jest na ogół na rurze dolotowej z filtra powietrza do kolektora. Jeżeli w litrze na wtrysku jest tak samo jak w 600 na gaźnikach, że do każdego cylindra idzie oddzielny króciec bezpośrednio z filtra, no to chyba jednak przepływek nie ma. Albo są 4 :P Swoją drogą, jeśli ich nie ma, to ciekawe skąd komputer bierze informację do sterowania wtryskiem. Tylko wskazaniami sondy lambda się kieruje ? Sondy jak wiadomo z wiekiem zaczynają przekłamywać. Gdyby tak było, to uwzględniając Twój przebieg może to by była odpowiedź na wysokie spalanie. Ale to raczej mocno naciągana i mało prawdopodobna teoria. Generalnie tak czy inaczej szukałbym czegoś w airboxie.
Avatar użytkownika
trampek
Maniak
 
Posty: 1879
Dołączył(a): Pn wrz 19, 2011 7:47 pm
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: Brak
W siodle: <100 kkm

Re: wyższe spalanie

Postprzez zbyhu » Cz paź 25, 2012 7:37 am

Wiem, że w litrze z trzech kolektorów dolotowych (cylindry od 2 do 4) idą wężyki podciśnienia do MAP sensora. Z pierwszego cylindra idzie wężyk podciśnieniowy przez zawór jednokierunkowy, potem rozgałęzia się i jedna odnoga idzie do komory podciśnieniowej, a drugi chyba do IDC Valve, czyli Intake Duct Control (czyli kontrola kanału dolotu, czy coś w ten deseń).
Jakoś tak chodzi mi po głowie, że to dziwne zachowanie moto, opisane w osobnym wątku, to jest właśnie problem z jakimś czymś co steruje dolotem powietrza do silnika.

Mamy w układzie np. coś takiego jak Idle Air Control Valve - sterowany kompem.
Mamy Intake Air Temperature Sensor - czujnik temperatury powietrza wchodzącego do silnika.

No i mamy Pair Solenoid Valve - obsługuje jakieś dodatkowe zasilanie silnika w powietrze (Secondary Air Supply System). Z airboxu wychodzi wężyk, leci przez ten zawór i za zaworem wchodzi dwoma wężami jakoś do głowicy moto. Nie wiem po co :].

Dużo tego. Dziś spróbuję to rozgrzebać i zobaczyć, czy te wszystkie bajery działają, czy węże są szczelne i drożne...
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: wyższe spalanie

Postprzez Avalon » Cz paź 25, 2012 10:28 am

Sfiksował MAP sensor ? Może właśnie cos z tym podcisnieniem nie halo i mapa zapłonów "szaleje" a wraz z nią sterowanie wtrysków / wielkośc dawki paliwa ?

To 'dodatkowe" powietrze i zawór o którym pisałeś, to układ recyrkulacji gazów spalinowych, mających na celu zadowolić ochronę przyrody.
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Następna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości