Przypominam, że rozważamy przechowywanie akumulatora, a nie używanie. Przechowywanie nieużywanego akumulatora w niskich temperaturach nie szkodzi mu.
Monte Christo napisał(a): Nic tak nie wpływa destrukcyjnie na aku jak temp na minusie.
na jakiej podstawie tak twierdzisz ?
turos napisał(a):Temperatura ujemna wpływa negatywnie na aku. Zwiększa się jego oporność wewnętrzna i przyspiesza to proces samo-rozładowania.
Akurat jest odwrotnie. Wzrost temperatury przyspiesza reakcje chemiczne i proces samo-rozładowania. Prędkość reakcji rośnie wykładniczo wraz ze wzrostem temperatury. Opisuje to równanie Arrheniusa.
Oporność wewnętrzna faktycznie rośnie wraz ze spadkiem temperatury, ale nie za bardzo ma wpływ na przechowywanie akumulatora. Oporność wewnętrzna ma ogromne znaczenie przy zdolności rozruchowej, ale tego nie rozpatrujemy.
Poniżej przedstawiam wykres utraty gęstości elektrolitu od temperatury, co jest jednoznaczne z samo-rozładowaniem.
Monte Christo napisał(a):Kowal, zarówno brak używania moto w okresie zimowym, jak i niskie temperatury powodują niszczenie baterii czyli proces samorozładowania. Zapewniam Ciebie, że tak jest
.
Bardziej zapewnia mnie fachowa literatura.
Akumulator ulegnie zniszczeniu jeśli elektrolit zamarznie. Temperatura zamarzania zależy od gęstości elektrolitu, która to zależy od stopnia naładowania akumulatora. W pełni naładowany akumulator samochodowy (akumulatory kwasowo ołowiowiowe do innych zastosowań mogą mieć inne gęstości elektrolitów) zamarza w temperaturze, która nie występuje w naszym klimacie. Zamarzają tylko mocno rozładowane akumulatory.
mik72, który założył temat pytał o przechowywanie akumulatora w nieogrzewanym garażu. Temperatury, które podał (5-10oC) są bardzo dobre do przechowywania akumulatora. Doładowanie akumulatora w trakcie zimy jest oczywiście wskazane. Należy natomiast pamiętać o korekcie napięcia ładowania w związku z temperaturą elektrolitu.
Jeżeli wiec mik72 przyniesie akumulator do domu (gdzie jest około 25oC) i przez cały okres zimowy nie podłączy akumulatora do ładowarki zasiarczenie akumulatora będzie bardziej prawdopodobne, niż pozostawienie go w garażu.
Idealnie było by, odłączyć minus akumulatora w motocyklu, by mieć pewność, że nic go nie będzie rozładowywało (HISS, komputer, zegarek itd).