Właśnie jestem w trakcie pisania dłuższego artykułu na ten temat, ale podzielę się kilkoma refleksjami odnośnie "halogenów".
1. Przede wszystkim trzeba zdecydować, czy chcemy montować reflektory przeciwmgłowe czy reflektory dalekosiężne. Reflektory przeciwmgłowe do legalnego użytku na naszych drogach powinny posiadać oznaczenie 02B (tradycyjne przeciwmgłowe) lub F3 (nowy typ, o bardziej wydajnej wiązce światła - w praktyce najczęściej dostępny jako LED). Reflektory dalekosiężne to nic innego jak dodatkowe lampy drogowe (długie), które oznacza posiadają homologację R (HR lub WR).
2. Motocykl, o ile nie przekracza 1.3 m, może posiadać jedno lub dwa światła długie. Trzy lampy drogowe - jak jest to często spotykane w cruiserach (lampa centralna plus 2 lightbary) to rozwiązanie nielegalne. Oznacza to, że bez względu na to, czy zamontujemy sobie halogeny z homologacją HR/WR czy też jakiekolwiek lampy bez homologacji - z punktu widzenia prawnego efekt jest taki sam: pojazd nie spełnia wymagań prawnych do poruszania się po drogach publicznych. Inna rzecz, że w praktyce diagności i drogówka nie zawsze sprawdzają szczegóły oznaczenia i poprzestają na ogólnej weryfikacji, czy jest homologacja czy też nie. Stąd wielu udaje się przejść przegląd/kontrolę.
3. Do motocykla bez problemu można zamontować jedno lub dwa reflektory przeciwmgłowe (B lub F3), należy jednak zwrócić uwagę na ich właściwe umieszczenie oraz podłączenie elektryczne. Jeśli jest jedno musi być pośrodku i nie wyżej od reflektora głównego, a jeśli dwa to symetrycznie z obu stron.
4. Reflektorów przeciwmgłowych (B/F3) w żadnym razie nie wolno łączyć z długimi. Powinny być one zainstalowane tak, aby można było je uruchomić, gdy są włączone światła pozycyjne i niezależnie od świateł mijania lub/i drogowych oraz przeciwmgłowego tylnego (o ile występuje). Włączenie świateł powinno być sygnalizowane zieloną lampką - może to być np. włącznik podświetlany na zielono lub dodatkowa dioda kontrolna.
5. Oprócz tych, o których była mowa w poprzednich postach, w sprzedaży są dostępne np.
- halogeny motocyklowe dalekosiężne SW Monotech off-road (bez homologacji) - ich używanie oczywiście nielegalne na drogach publicznych;
- halogeny przeciwmgielne (szeroki kąt świecenia) SW Monotech z homologacją B (mniejsze, tańsze, zwykłe soczewkowe) oraz F3 (większe, droższe, LED) - jak najbardziej legalne;
- halogeny GIVI - mam informację, że mają homologację WR, a więc są dalekosiężne i ich montaż będzie niezgodny z przepisami, bo będziemy mieć 3 długie (być może są jeszcze modele F3 - jak tak, to wtedy będzie OK);
- halogeny przeciwmgłowe Honda (nie wiem, czy to B czy F3) - legalne, ale drogie;
- halogeny soczewkowe zwykłe (02B) Hella Micro lub ich chińska podróbka - korzystna cena, efekt jakiś dają, ale pobór prądu spory (110W);
- okrągłe halogeny LED polskiej firmy WESEM z homologacją F3 - plusem jest niska cena i mały pobór prądu, ale z uwagi na niemałą średnicę (84 mm, mniej niż SW MONOTECH LED, które mają 4 cale) bez dodatkowych kombinacji (zaczepy, obudowy) mogą nie prezentować się ładnie na motocyklu:
http://sklep.wesem.pl/4/6740/lampy_prze ... _typu_cdc2
Te halogeny, które ma zamontowane igrazka są OK, gdyż mają homologację 02B. Gdybym miał montować, najprawdopodobniej zdecydowałbym się na wariant F3 oczywiście w LED. Nawet jeśli wychodzi drożej, ale za to mniej obciąża instalację. Przepisy pozwalają też dołożyć tylne światło (a nawet dwa światła) przeciwmgłowe, ale jeszcze nie spotkałem motocykla, który by je posiadał. Gdyby mieć i przednie, i tylne, to tylko LED.