Halogeny

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Halogeny

Postprzez Kaplan » Śr sty 27, 2016 4:37 pm

Właśnie jestem w trakcie pisania dłuższego artykułu na ten temat, ale podzielę się kilkoma refleksjami odnośnie "halogenów".

1. Przede wszystkim trzeba zdecydować, czy chcemy montować reflektory przeciwmgłowe czy reflektory dalekosiężne. Reflektory przeciwmgłowe do legalnego użytku na naszych drogach powinny posiadać oznaczenie 02B (tradycyjne przeciwmgłowe) lub F3 (nowy typ, o bardziej wydajnej wiązce światła - w praktyce najczęściej dostępny jako LED). Reflektory dalekosiężne to nic innego jak dodatkowe lampy drogowe (długie), które oznacza posiadają homologację R (HR lub WR).
2. Motocykl, o ile nie przekracza 1.3 m, może posiadać jedno lub dwa światła długie. Trzy lampy drogowe - jak jest to często spotykane w cruiserach (lampa centralna plus 2 lightbary) to rozwiązanie nielegalne. Oznacza to, że bez względu na to, czy zamontujemy sobie halogeny z homologacją HR/WR czy też jakiekolwiek lampy bez homologacji - z punktu widzenia prawnego efekt jest taki sam: pojazd nie spełnia wymagań prawnych do poruszania się po drogach publicznych. Inna rzecz, że w praktyce diagności i drogówka nie zawsze sprawdzają szczegóły oznaczenia i poprzestają na ogólnej weryfikacji, czy jest homologacja czy też nie. Stąd wielu udaje się przejść przegląd/kontrolę.
3. Do motocykla bez problemu można zamontować jedno lub dwa reflektory przeciwmgłowe (B lub F3), należy jednak zwrócić uwagę na ich właściwe umieszczenie oraz podłączenie elektryczne. Jeśli jest jedno musi być pośrodku i nie wyżej od reflektora głównego, a jeśli dwa to symetrycznie z obu stron.
4. Reflektorów przeciwmgłowych (B/F3) w żadnym razie nie wolno łączyć z długimi. Powinny być one zainstalowane tak, aby można było je uruchomić, gdy są włączone światła pozycyjne i niezależnie od świateł mijania lub/i drogowych oraz przeciwmgłowego tylnego (o ile występuje). Włączenie świateł powinno być sygnalizowane zieloną lampką - może to być np. włącznik podświetlany na zielono lub dodatkowa dioda kontrolna.
5. Oprócz tych, o których była mowa w poprzednich postach, w sprzedaży są dostępne np.
- halogeny motocyklowe dalekosiężne SW Monotech off-road (bez homologacji) - ich używanie oczywiście nielegalne na drogach publicznych;
- halogeny przeciwmgielne (szeroki kąt świecenia) SW Monotech z homologacją B (mniejsze, tańsze, zwykłe soczewkowe) oraz F3 (większe, droższe, LED) - jak najbardziej legalne;
- halogeny GIVI - mam informację, że mają homologację WR, a więc są dalekosiężne i ich montaż będzie niezgodny z przepisami, bo będziemy mieć 3 długie (być może są jeszcze modele F3 - jak tak, to wtedy będzie OK);
- halogeny przeciwmgłowe Honda (nie wiem, czy to B czy F3) - legalne, ale drogie;
- halogeny soczewkowe zwykłe (02B) Hella Micro lub ich chińska podróbka - korzystna cena, efekt jakiś dają, ale pobór prądu spory (110W);
- okrągłe halogeny LED polskiej firmy WESEM z homologacją F3 - plusem jest niska cena i mały pobór prądu, ale z uwagi na niemałą średnicę (84 mm, mniej niż SW MONOTECH LED, które mają 4 cale) bez dodatkowych kombinacji (zaczepy, obudowy) mogą nie prezentować się ładnie na motocyklu:

http://sklep.wesem.pl/4/6740/lampy_prze ... _typu_cdc2

Te halogeny, które ma zamontowane igrazka są OK, gdyż mają homologację 02B. Gdybym miał montować, najprawdopodobniej zdecydowałbym się na wariant F3 oczywiście w LED. Nawet jeśli wychodzi drożej, ale za to mniej obciąża instalację. Przepisy pozwalają też dołożyć tylne światło (a nawet dwa światła) przeciwmgłowe, ale jeszcze nie spotkałem motocykla, który by je posiadał. Gdyby mieć i przednie, i tylne, to tylko LED. :)
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez pawlow.pawel » Cz sty 28, 2016 10:31 am

Które Givi miałeś na myśli? S310 czy S320? Pierwsze są na klasyczne żarówki H3 a drugie to LEDy.
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez Kaplan » Cz sty 28, 2016 11:32 am

Dystrybutor przekazał mi informację ogólną, że znajduje się na nich oznaczenie WR-CS, co w świetle poniższych przepisów homologacyjnych oznacza symetryczne światła drogowe.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 16%2807%29

Nie wiem, czy różnica między S310 a S320 dotyczy tylko źródła światła - może ktoś ma to możliwość sprawdzić. Na niemieckiej stronie http://shop.krueger-motoparts.com podają, że model S310 to właśnie WR-CS. Z kolei do S320 piszą tylko, że ma E11 bez dalszego rozwinięcia. Tutaj znalazłem fotkę, ale z oznaczenia na kloszu nic nie wynika, że pod spodem jest F3:

http://www.ebay.co.uk/itm/Givi-S320-tre ... 1549444319

Gdzieś znalazłem opis, że GIVI oświetlają na ok. 50 m, patrząc na poniższe filmiku widać, że mają trochę rozproszone światło, ale odległość też niemała.

https://www.youtube.com/watch?v=1lkDT2H-iZI

https://www.youtube.com/watch?v=KXcx1-HCZWA

Zapomniałem wspomnieć, że jest legalna możliwość dodania halogenu drogowego w motocyklu, ale nie mogą być to dwa dodatkowe reflektory umieszczone symetrycznie obok centralnego, ale pojedyncza sztuka, umieszczona poniżej reflektora głównego w podłużnej osi środkowej motocykla.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez pawlow.pawel » Cz sty 28, 2016 1:32 pm

Na wspomnianej stronie dot. S320 znalazłem:
mit E11-EG Zulassung
co w tym zapisie oznacza EG?
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez Kaplan » Cz sty 28, 2016 2:41 pm

EG to nasze WE czy wspólnota europejska. Lampa dopuszczona do użytku, ale bez konkretów. Zastanawiam się, czy GIVI nie dało trochę ciała z homologacją i w rzeczywistości nie spełnia ona właściwych wymogów, będąc zdatna tylko do off-road. SW Monotech też ma w ofercie takie lampy o długiej wiązce, ale oni uczciwie podają, że nie są one do użytku na drogach publicznych.
Napisałem do GIVI Italia, żeby podali dokładne oznaczenie homologacyjne i typ lampy, ale nie wiem, czy odpowiedzą.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez pawlow.pawel » Cz sty 28, 2016 3:22 pm

Dostałem info od sklepu w PL, który tym handluje:
na szkle ma bite
F3 04 21000 PL - E3 - 13,2v 14W - SAE F12


To teraz trzeba by to rozkodować. Dasz radę jako znawca tematu? W tym ciągu oznaczeń widać F3 na samym początku, ale czy to jest to czego szukamy?
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez Kaplan » Cz sty 28, 2016 5:03 pm

Możesz być spokojny, bo to jest właśnie to, czego szukamy. :) Spośród wielu wymienionych oznaczeń najistotniejsze jest wspomniane F3, które mówi nam, co to za typ reflektora (E3 oznacza, że homologacja uzyskana we Włoszech). A więc jednak przeciwmgłowy i to najnowszego typu, w przeciwieństwie do S310, który jest drogowy. zatem wycofuję moją poprzednią sugestię i zwracam honor GIVI. Jak kogoś interesuje sposób czytania oznaczeń homologacyjnych, polecam lekturę poniższego wątku:

http://mb201-124.eu/topic/26566-wszystk ... w-pigulce/

Jeszcze tytułem ciekawostki odnośnie tego, czym różnią się przeciwmgłowe F3 od starego typu halogenów:

"Pierwotne przednie światło przeciwmgłowe, od chwili powstania określane jako klasa „B”, zostało zmodernizowane tak, by uwzględniało układ współrzędnych kątowych, przy czym zmieniono wartości w odpowiedniej tabeli fotometrycznej. W tej klasie dozwolone są wyłącznie źródła światła określone w regulaminie nr 37.
Klasę „F3” zaprojektowano w celu zwiększenia wydajności fotometrycznej. W szczególności zwiększona została szerokość promienia oraz minimalne wartości natężenia światła poniżej linii H-H (pkt 6.4.3), przy czym wprowadzono sterowanie maksymalnym natężeniem na pierwszym planie. Powyżej linii H-H natężenie światła rozproszonego zmniejszono w celu poprawy widoczności. Ponadto światła w tej klasie mogą być wyposażone w adaptacyjną regulację promienia, gdzie wydajność zmienia się w zależności od widoczności na drodze.
Wprowadzenie klasy „F3” wiąże się z wymogami, które ulegają zmianie w celu upodobnienia do wymagań stawianych światłom głównym:
a) wartości fotometryczne określa się jako wartości natężenia światła przy zastosowaniu układu współrzędnych kątowych;
b) źródła światła można wybrać zgodnie z przepisami regulaminu nr 37 (żarówki) i regulaminu nr 99 (gazowo-wyładowcze źródła światła). Możliwe jest również stosowanie modułów z diodami elektroluminescencyjnymi (LED) oraz układów oświetlenia rozdzielonego; (...)"


http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 22%2801%29

A tutaj prezentacja działania GIVI S320 na Hondzie NC750X:

https://www.youtube.com/watch?v=-sYePzD7sBA

Wymiary:

Obrazek
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez pawlow.pawel » Pt sty 29, 2016 9:58 am

Filmik filmikiem, ale na żywo efekt pewnie jest łatwiej ocenić. Kamery i aparaty tak sobie radzą z dużą dynamiką oświetlenia. Jednakże, wygląda to obiecująco.

Podsumowując, chyba wychodzi na to, że te lampki Givi S320 to są najjaśniejsze i całkiem dobrze wyglądające "halogeny LED", które można w 100% legalnie używać. A przy tym mają rozsądny pobór mocy, tak istotny dla CBFy :clap:
Jeżdżąc po PL mniej się jakoś tej kwestii obawiam, może mylnie, ale zawsze można próbować negocjacji itp. a i nawet konskwencje stosunkowo niewielkie. Jednakże bardziej trapiło mnie zastosowanie takiego oświetlenia na zagranicznych eskapadach, szczególnie do krajów zachodu i północy, gdzie mogą przywiązywać do tego większą wagę a i w razie czego zdecydowanie więcej kłopotów. Hmmm, no i jeszcze ewentualna kwestia draki, jeśliby nie daj Boże doszło do kolizji.
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez Kaplan » Pt sty 29, 2016 3:11 pm

Regulaminy EKG ONZ, na których opierają się przepisy unijne i krajowe, nie zabraniają posiadania lamp przeciwmgłowych przez motocykle i światła F3 są lampami aprobowanymi. Polska nie jest wyjątkiem. Zatem jeśli reflektory te posiadają homologację UE właściwą dla danego typu lamp i podłączenie jest zgodne z przepisami, to nie powinno być problemów zagranicą, a zwłaszcza w krajach UE i EOG.

Dodam, że te GIVI S320 wydają się być lepszą alternatywą dla SW MOTECH HAWK LED, które są rozmiarowo dużo większe, a cenowo też nieco droższe.

Obrazek
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Halogeny

Postprzez pawlow.pawel » Pt sty 29, 2016 3:22 pm

Givi S320 chyba są też mocniejsze od SW-Motech.
A skoro są w założeniu montowane na gmolach, to jest ok (symetrycznie i poniżej lampy głównej). Zakładam, że nikt ich nie ustawi tak, żeby świcić ludziom po oczach. Co innego mogło by być nie tak?
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości