Olejarka - rozmowy na temat

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez bushmaster » So kwi 03, 2021 3:10 pm

Chciałbym pomóc, ale... nie pamiętam czy dolewam raz czy 2 razy na sezon, a to może mieć kluczowe znaczenie.

Zbiorniczek z Ursusa C-360 ok. 200ml (przy czym też nigdy nie jest pełny, bo zamontowany pod kątem), jedna kropla na ok. 90s (przy czym częstotliwość zależy też od temperatury powietrza) - no i starcza albo na 5000km, albo na 10000km.

Raczej skłaniam się ku tej drugiej wartości, ale głowy nie dam.
Avatar użytkownika
bushmaster
Maniak
 
Posty: 1115
Dołączył(a): Cz sty 10, 2013 2:38 pm
Lokalizacja: Kraków
Motocykl: CBF 1000 FA '13
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Bloodhound » So kwi 03, 2021 3:39 pm

Mam Nemo 2, która mieści 30ml. Trudno powiedzieć jak się przekłada ręczne zarządzanie częstością i obfitością oliwienia, na jakiś system zautomatyzowany, ale przeciętnie taki zasobnik wytrzymuje ~2000 km w mieszanym układzie - szybkie/wolne drogi, sucho/deszcz, syf/czysto. Wg producenta, w optymalnych warunkach może wystarczyć na 5000 km. Ja chyba nie jeżdżę w optymalnych warunkach. xwink
If it has pistons or tits, it must be expensive.
Avatar użytkownika
Bloodhound
Miłośnik
 
Posty: 519
Dołączył(a): So wrz 06, 2014 9:39 am
Lokalizacja: SZY
Wiek: 54
Imię: Jacek
Motocykl: NC/KTM
W siodle: 100-200 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Turos » Śr kwi 07, 2021 10:46 am

mam buteleczkę 100ml, starcza na kilka tysięcy kilometrów o ile się gdzieś po drodze nie rozleje :)
też nie zalewa jej do pełna bo jest włożona pod kątem.
...be brave like those Soldiers who die in a battle...
Avatar użytkownika
Turos
Nightmare
 
Posty: 7612
Dołączył(a): Pn lip 09, 2012 7:26 am
Lokalizacja: Otwock koło WWA
Wiek: 35
Imię: Robert
Motocykl: FZ6 Fazer
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez buczekpan » Śr kwi 21, 2021 10:18 am

Gdyby ktoś zastanawiał się nad zrobieniem olejarki, to załączam schemat jak to można zrobić prosto i skutecznie.

Ja zrobiłem dwie dysze, jednak uważam, że jedna dysza da radę bez większego problemu.
Zalecam podpięcie przekaźnika, aby na postoju, bądź na światłach pompka nie podawała oleju na łańcuch.
Optymalny czas przerwy między załączaniem pompki, to około 60 sekund. Czas pracy pompki to do 0,5 sekundy.
Jeśli ktoś lata wyłącznie z prędkościami "autostradowymi +", można zmniejszyć czas przerwy.

Koszt - wszystko zależy co mamy pod ręką.
Pompka to koszt około 50zł
https://allegro.pl/oferta/peugeot-tkr-t ... 7828345366
https://allegro.pl/oferta/peugeot-ludix ... 0200727086

Sterownik czasowy + obudowa 35 + 6 zł
https://allegro.pl/oferta/uniwersalny-u ... 0246936804
https://allegro.pl/oferta/obudowa-49x66 ... 0533622240

Zbiorniczek na olej 6 zł
https://allegro.pl/oferta/zbiornik-zbio ... 0562829641

Wężyk igielitowy, przekaźnik, trochę kabli i dysza z rurki miedzianej przewodu hamulcowego.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez h3llord » Śr kwi 21, 2021 10:54 am

Nie wiem czy można na forum podawać linki do innych for, ale szkoda aby powielać temat i nie dzielić się dobrymi rzeczami.
Ja robiłem olejarkę wg schematu i opisu z ostatniego posta, praktycznie wszystko to samo co wyżej, tyle że mamy wyciągnięte sterowanie z diodą na przód motocykla, można podłączyć pod neutral lub samemu wyłączyć. U mnie dozowanie jest między 67s a 127s, do tego jest przycisk bypass, gdzie jak za mocno ubrudzę to podaje mi krople na sekundę.

http://www.vstromclub.fora.pl/patenty-i ... 1-500.html
Autor fino
h3llord
Użytkownik
 
Posty: 27
Dołączył(a): Pn paź 26, 2020 7:15 pm
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Szymon
Motocykl: CBF1000A `08 SC58
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Avalon » Cz kwi 22, 2021 11:00 am

Wszystko można zrobić i rozbudować olejarkę do technologii iście "kosmicznej" xsiteful
Tylko po co ?
Zbyhu na najprostszej z możliwych konstrukcji, zrobił coś koło 100 tysięcy na jednym łańcuchu. :eek:

Tez kombinowałem na początku jakieś cuda, ale skutecznie się z nich wyleczyłem i poszedłem w prostotę podobnie jak u Zbyha.
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez buczekpan » Cz kwi 22, 2021 1:01 pm

Ale ja nikogo nie przekonuję, żeby przestał używać smarów w sprayu. Jeśli ktoś chce sobie ułatwić życie, to jest to po prostu delikatnie poprawiona i "udoskonalona" wersja olejarki, której używa Zbyhu.
pompka od 2T = zawór LPG
moduł czasowy avt 1459 = zaworek precyzyjny
Dodałem tylko wyłączanie pompki na luzie, żeby nie waliło olejem na łańcuch w jednym miejscu na postoju (bo po ruszeniu chlapie po feldze i nie tylko, dzięki sile odśrodkowej)

Grawitacyjne spływanie oleju jest uzależnione od temperatury i gęstości oleju. Ta olejarka zawsze podaje taką samą ilość w precyzyjnie regulowanej jednostce czasu.
To wszystko w czym jest "lepsza". Niemniej obie smarują łańcuch podając na niego olej :thumbup:

Przy powyższej olejarce, czy też tej którą ma Zbyhu, olej jest podawany co określony czas, ale w zależności od prędkości motocykla, może być oleju za dużo, albo za mało.
Wówczas ciężej jest znaleźć ustawienia optymalne, aby łańcuch był nawilżony, ale felga czysta - to jest jedyna wada tych olejarek. Można dokładać przełączniki z różnymi ustawieniami czasów pauzy między podaniami oleju, ale jak dla mnie to wtedy komplikuje temat, bo trzeba jednak pilnować ustawień i korygować je w miarę zmiany warunków. Mi zależy na olejarce bezobsługowej, oczywiście poza uzupełnianiem oleju.

Idealnym rozwiązaniem jest ta, którą teraz będę składał, czyli podawanie oleju co określoną ilość obrotów koła.

Żeby nie było, ja swojej nie reklamuję w celu sprzedaży, bo większość z niej zostaje, wymieniam tylko sterownik na inny i dokładam czujnik indukcyjny.
Po testach dam znać czy warto, a także jak to zrobić taniej, niż zakup gotowca z q-mana. jeśli ktoś będzie chciał skorzystać, to instrukcję zamieszczę, a kto nie - to nie namawiam.

BTW, iście "kosmiczną" zrobił kolega Syku, gdzie dołożył jeszcze czujnik deszczu (zwiększa dwukrotnie częstotliwość podawania oleju) i czujnik zmierzchu, żeby diody od olejarki nie świeciły zbyt mocno
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez zbyhu » Cz kwi 22, 2021 4:28 pm

Moja olejarka działa już 155 tys.km bez modyfikacji. Od 2009 r.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez buczekpan » Cz kwi 22, 2021 6:26 pm

Moja ma mniejszy przebieg, ale też działa bez usterek. Coś to zmienia?
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Gitner » Cz kwi 22, 2021 7:09 pm

buczekpan napisał(a):Moja ma mniejszy przebieg, ale też działa bez usterek. Coś to zmienia?

Nie bijta się xdrinks
Gitner
Miłośnik
 
Posty: 508
Dołączył(a): Śr lip 11, 2018 8:40 am
Lokalizacja: Warszawa / Płock
Wiek: 46
Imię: Przemek
Motocykl: NC700X '12
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości