Olejarka - rozmowy na temat

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Turos » Pt kwi 23, 2021 11:44 am

zbyhu napisał(a):Moja olejarka działa już 155 tys.km bez modyfikacji. Od 2009 r.

mnie tylko wkurza, że czasem coś z niej kapnie, przez co do znajomych jak jeżdżę to muszę coś podstawiać, aby im kostki nie zasyfić :P
Nie wiem z czego to wynika. Jakby była nieszczelna to by całość zleciała, a tak to tylko kilka kropel leci.
...be brave like those Soldiers who die in a battle...
Avatar użytkownika
Turos
Nightmare
 
Posty: 7619
Dołączył(a): Pn lip 09, 2012 7:26 am
Lokalizacja: Otwock koło WWA
Wiek: 36
Imię: Robert
Motocykl: FZ6 Fazer
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Dworzi » So kwi 24, 2021 5:20 pm

Najpewniej to taki efekt jak w zwykłym kranie. Czyli zawór (kurek) się zamyka ale z wężyka (wylewki kranu) olej (woda) jeszcze zleci. W kranie woda zleci od razu bo ma jak zassać powietrze z tej strony z uwagi że jest szeroki. Wężyk jest wąski plus fakt że olej jest gęstszy niż woda i zasysanie powietrza jest wolniejsze (wężyk jest też dłuższy niż wylewka w kranie) więc wszystko jest bardziej rozłożone w czasie ale w parę godzin skapie. No i jak w końcu wszystko skapie z wężyka to przestaje :)
Malaguti F10 -> MBK X-Limit 50 -> Aprilia SX 125 -> Hornet 600 2005 -> CBF1000FA
Avatar użytkownika
Dworzi
Znawca
 
Posty: 313
Dołączył(a): Pn kwi 03, 2017 6:46 pm
Lokalizacja: Rymanów
Wiek: 29
Imię: Kuba
Motocykl: CBF1000FA SC64
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez januszs0 » So kwi 24, 2021 8:00 pm

Witam Koleżanki i Kolegów
Po dłuższej przerwie wróciłem do tematu olejarki i dzisiaj udało mi się uruchomić całość na motocyklu. Do zrobienia zostało jeszcze odpowiednie dobranie parametrów tak żeby zapewnić poprawne smarowanie łańcucha i jak najmniejsze straty oleju. W olejarce zastosowałem pompkę oleju z 2T do podawania oleju a jako zbiornik na olej pracuje popularny zbiorniczek na płyn hamulcowy z C360. Przy zębatce tylnej zastosowałem czujnik indukcyjny który podaje impulsy do sterownika. Na jeden obrót koła mamy 5 impulsów. Zrobiłem takie wyliczenie z którego wynika że przy rozmiarze opony 17 cali jeden obrót będzie równał się przejechaniu odcinka ok 2m. Na każde przejechane 2m przypadnie zatem 5 impulsów. Impulsy zlicza sterownik oparty o procesor ATMega 8. Sterownik może pracować w dwóch trybach które roboczo nazwałem mokry i suchy. W obu trybach pracy mam możliwość ustawić po 4 programy. Program to nic innego jak liczba impulsów po zliczeniu której sterownik załączy pompkę na określony czas. W specyfikacji pompki znalazłem informację że pompka powinna być załączona w następujący sposób. W czasie jednej sekundy pompka powinna pracować przez 160ms a czas przerwy wynosić powinien 840ms. Taki tryb pracy zaleca producent pompki. W jednym cyklu pompka podaje 6.9mm3 oleju. To tyle informacji od producenta pompki. Ponieważ nie udało mi się znaleźć dawkowania oleju nie pozostaje nic innego jak dobrać to dawkowanie orientacyjnie co właśnie zaczynam robić. Przy ustawieniu pompki jeden cykl podawania oleju na 1000 impulsów na feldze znajdowałem kropki oleju, prawdopodobnie będzie to za duża dawka. Testy będę kontynuował w przyszłym tygodniu i planuje ustawić podstawowy program w następujący sposób. Co 1400 impulsów planuję 2 razy załączyć pompkę. Na sterowniku umieściłem 4 dwukolorowe diody które pokazują który program jest wybrany. Klawisz MODE przełącza tryb a strzałki przełączają programy. Układ działa w sposób jaki zaplanowałem i ze wstępnych obserwacji wynika że będzie spełniał założone cele. Podczas testów doszedłem jednak do wniosku że trochę przekombinowałem sam sterownik i w tej chwili za dużo mam wodotrysków. Ponieważ kolega z pracy też będzie robił olejarkę w następnej wersji zrobimy zmiany. Sterownik będzie miał na kierownicy tylko 2 guziki a centralkę wsadzimy pod siedzenie. Takie są plany a jak wyjdzie zobaczymy. Kolejna wada to brak zabezpieczenia antykradzieżowego. Nie pomyślałem o tym podczas wykonywania centralki. Jako bazę do mocowania sterownika zastosowałem wieszak z urządzenia głośno mówiącego dlatego bardzo łatwo zdemontować centralkę. Zapewne znajdzie się jeszcze kilka innych mankamentów tego urządzenia ale i tak pierwsze testy dają mi dużą satysfakcję. Przed montażem olejarki czyściłem motor z pozostałości po smarze w sprayu i po 2 godzinach zdzierania tego zaschniętego gluta ucieszyłem się że mogę się rozstać z tym sposobem smarowania. Ślady czyszczenia widoczne na jednej fotce, nie miałem czasu umyć motoru po tej operacji. Dzisiejszy test przebiegał na trasie ok 40 km więc nie za dużo ale po powrocie nie zauważyłem żadnych wycieków z układu. Układ z pompką powinien rozwiązać problem wycieków. Dyszę smarującą wykonałem z rurki miedzianej 5mm używanej w układach hamulcowych. Na końcach rurki dotoczyłem końcówkę dyszy oraz krócieć do montowania wężyka olejowego. Przewody umieściłem pod wahaczem i przymocowałem trytkami. Obudowa sterownika wykonana amatorsko na maszynie CNC. Malowanie oraz nadruk wykonane dzięki pomocy kolegów z pracy. Malowanie zostało wykonane na lakierni do plastików a nadruki wypalone laserem do nadruków. Poniżej kilka fotek moich wypocin.
Pozdrawiam Janusz

Ster_front_min.jpg

Ster_bok_min.jpg

Prowadzenie przewodow_min.jpg

Czujnik_min.jpg

Dysza_min.jpg

Dysza1_min.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
januszs0
Użytkownik
 
Posty: 31
Dołączył(a): Pn lis 18, 2019 9:47 pm
Imię: Janusz
Motocykl: CBF600
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez buczekpan » So kwi 24, 2021 8:19 pm

Całkiem estetycznie to wygląda.
Z moich wyliczeń wychodzi optymalnie 1 podanie co 1200 impulsów. Z tego co pamiętam, chyba 1,5 ml na 100km.
Nie mam teraz dostępu do kompa, ale sprawdzę w poniedziałek ile dokładnie podań pompki jest na 1 ml.
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Turos » Pn kwi 26, 2021 6:54 am

Dworzi napisał(a):Najpewniej to taki efekt jak w zwykłym kranie. Czyli zawór (kurek) się zamyka ale z wężyka (wylewki kranu) olej (woda) jeszcze zleci. W kranie woda zleci od razu bo ma jak zassać powietrze z tej strony z uwagi że jest szeroki. Wężyk jest wąski plus fakt że olej jest gęstszy niż woda i zasysanie powietrza jest wolniejsze (wężyk jest też dłuższy niż wylewka w kranie) więc wszystko jest bardziej rozłożone w czasie ale w parę godzin skapie. No i jak w końcu wszystko skapie z wężyka to przestaje :)

czyli zaworek zwrotny rozwiąże sprawę :)
dzięki ;)
...be brave like those Soldiers who die in a battle...
Avatar użytkownika
Turos
Nightmare
 
Posty: 7619
Dołączył(a): Pn lip 09, 2012 7:26 am
Lokalizacja: Otwock koło WWA
Wiek: 36
Imię: Robert
Motocykl: FZ6 Fazer
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez buczekpan » Pn kwi 26, 2021 4:16 pm

Turos napisał(a):czyli zaworek zwrotny rozwiąże sprawę :)
dzięki ;)

Obawiam się, że nie. Jak dobrze kojarzę, to masz olejarkę na zaworze lpg, czyli grawitacyjną. Jeśli założysz przed dyszą zaworek, to potrzebujesz czegoś co da wystarczające ciśnienie w układzie, żeby otworzyć zaworek zwrotny. Jeśli myślisz o takim od spryskiwaczy, to jest tam tylko sprężynka i kulka.grawitacyjnie spręzynki nie wciśnie.
Napisz na jakich wężykach/rurkach masz układ (średnica, metal, silikon, igielit).Czasami wystarczy zmniejszyć przekrój na dyszy przy zębatce, bądź większość zrobić na przewodach metalowych.
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez nocny » Pn kwi 26, 2021 7:52 pm

Cześć,
taki temat:
mój sterownik olejarki ma dodatkowy kabel który umożliwia podłączenie pod czujnik rozłożonej stopki albo pod czujnik luzu.
Można zasterować albo plusem albo minusem ( w zależności co w motocyklu jest na czujniku). Z tym że ja z pewnych powodów nie chcę/ nie mogę podłączyć się pod w/w czujniki. Wymyśliłem zatem sobie że dołożę taki mircoswitch https://allegro.pl/oferta/wodoodporny-m ... 9521079619

w okolicy stopki bocznej i oszukam system :). I teraz pytanie jak to ja mam podłączyć aby pojawił się minus na tym microswitchu tak abym mógł wykorzystać ów kabelek?
schemat:
http://www.motosompolno.cba.pl/smarbike ... chemat.jpg
moja oliwiarka
http://www.motosompolno.cba.pl/smarbike.html
Pozdrawiam
Marcin Jan

mistrz prostej spod świateł
Avatar użytkownika
nocny
Maniak
 
Posty: 1774
Dołączył(a): Śr lis 28, 2012 12:51 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska
Wiek: 47
Imię: Marcin
Motocykl: CRF 1100
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez buczekpan » Pn kwi 26, 2021 8:08 pm

Czarny kabel do masy motocykla, niebieski do niebieskiego olejarki.
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez nocny » Pn kwi 26, 2021 8:43 pm

No przecież :) jakie to proste jak się wie. Sterownik przecież sobie zamknie obwód.
Dzięki
Pozdrawiam
Marcin Jan
Pozdrawiam
Marcin Jan

mistrz prostej spod świateł
Avatar użytkownika
nocny
Maniak
 
Posty: 1774
Dołączył(a): Śr lis 28, 2012 12:51 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska
Wiek: 47
Imię: Marcin
Motocykl: CRF 1100
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Barorasty » Wt kwi 27, 2021 2:14 pm

A czy zawór zwrotny będzie dobrym pomysłem w przypadku olejarki mechanicznej typu cobrra Nemo? Mam podróbę z ali i producent deklaruje że przekręcenie o 90 stopni i wytworzenie ciśnienia spowoduje kapanie oleju przez ok 3min. Natomiast w rzeczywistości wygląda to tak że przez kilka minut olej kapie tak jak powinien, i w pewnym momencie prawie przestaje, ale przez kilka godzin jescze 4-5kropelek spadnie i zostawi malutką plamkę pod motocyklem... Chyba że się olejarkę tuż przed zaparkowaniem odrobinę cofnie.
Avatar użytkownika
Barorasty
Użytkownik
 
Posty: 85
Dołączył(a): Wt lut 18, 2020 11:36 am
Lokalizacja: Mogielnica
Wiek: 32
Imię: Bartłomiej
Motocykl: Cbf 600sa
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 169 gości