Generalnie, wychodzę z założenia, że producent chyba wie co robi, rekomendując taki a nie inny olej, także jako substytut do oryginalnego.
Zwłaszcza że tych olejarek niemało już się sprzedało w ciągu ostatnich kilku lat w skali światowej, więc ryzykowne byłaby raczej rekomendacja środka smarnego ewidentnie szkodzącego łańcuchom motocyklowym. Poniżej wklejam fragment z odnośnika, który podałem wcześniej:
Engine oils are designed to do a different job, generally they are too light and do not contain the correct additives to prolong the life of your chain- they may also contain additives which could damage your Auto and/or be environmentally toxic.
Chain Saw Oil, we don't recommend it as it is just too sticky and "glue-like" to flow properly. Some Chainsaw oils are vegetable oil based as well as being hydroscopic which leads to corrosion of the Auto's brass and steel parts- some of these oils also attack the Auto's internal nitrile seals not to mention the O or X rings in your chain!
Gearbox oil EP80/90* - WARNING Don't use EP Gearbox Oils! these can make the Auto oilers cap swell, this can cause the Acrylic* reservoir to crack when the cap is forced into the top of the reservoir! If you have been using this don't try to force the cap to fit but order a new cap, drain the oiler and switch to using a TUTORO oil or use a ISO68 /ISO32 grade Hydraulic MINERAL oil. The additives in EP oil will also corrode brass.
NEVER, EVER USE AUTOMATIC TRANSMISSION FLUID in your oiler!, some variants have all sorts of nasty toxins in and can destroy plastics, some even corrode brass!
Swoją drogą nie miałem jeszcze okazji sprawdzić, jak zachowa się ISO 32 w upałach i czy konieczne będzie zmieszanie z ISO 100 lub zastosowanie ISO 68 jak zalecają.
Wesoły Dyzio napisał(a):No cóż, jak sama nazwa wskazuje olej hydrauliczny służy do określonego celu. Ja bym hydrauliki nie lał na łańcuch, no ale każdy robi jak uważa za stosowne. Poczytajcie sobie
tutaj szczególnie ostatni pkt.
Olej silnikowy, ATF, EP itd. też nie są stricte przeznaczone do łańcuchów motocyklowych tylko do
określonego celu i mogą mieć zróżnicowany wpływ na jakość. Ba, niektórzy nawet stosują oleje zużyte do smarowania...
W czym więc wszystkie wymienione miałyby mieć konkretną przewagę nad hydraulicznym? Są różne opinie na temat gatunków olejów, które można smarować łańcuchy, a ile użytkowników tyle zdań. Podobno komuś awaryjnie nawet olejek Bambino się przydał.
Spytałem, kiedyś dystrybutora Lubrixy odnośnie ich oleju firmowego do olejarki. Otrzymałem odpowiedź, że to dedykowany środek przygotowywany w Orlenie specjalnie dla potrzeb smarowania łańcuchów motocyklowych. Wypada uwierzyć na słowo. Niestety, nie jest znany też skład firmowego oleju do olejarki PPPM Moto Device czy Scottoiler. Jedynie wspomniane Tutoro podało, że mineralny olej hydrauliczny ISO 32 jest najbardziej zbliżony do oryginalnego Tutoro a ISO 68 do Plus25 (czyli wersji na upały), choć barwa jest zupełnie inna.
Ale ogólnie dzięki za linka, choć znam ten tekst. Rozumiem, że - w kontekście tych elastomerów - przede wszystkim chodzi tu o możliwość negatywnego wpływu oleju hydraulicznego na elementy gumowe zastosowane w łańcuchu motocyklowym (O-Ring, X-Ring)? Zacznijmy od tego, że są różne gatunki olejów hydraulicznych - oparte na bazie mineralnej, jak i na syntetykach.
Pojawiały się również wątpliwości odnośnie szkodliwego wpływu olejów silnikowych na gumę. Są też dostępne tabele odporności elementów gumowych na poszczególne substancje:
http://www.uszczeltech.pl/images/pliki/ ... _gumy.xlsxNie wiem dokładnie, z jakiego rodzaju gumy wykonane są X/O-Ringi, ale z poniższego wynika, że materiały typu NBR, HNBR i FPM wykazują odporność na działanie mineralnych olejów hydraulicznych, natomiast EPDM już nie. Rzecz jednak w tym, że identyczne oddziaływanie na poszczególne gatunki gumy mają np. oleje przekładniowe, a także... nafta świetlna, którą zaleca się do czyszczenia łańcuchów motocyklowych typu O-Ring i X-Ring.
A tu bardziej szczegółowa rozpiska w odniesieniu m.in. do różnych gatunków materiałów elastomerowych:
http://www.madejski.com.pl/pl,page,Tabe ... j,10,.htmlZwróćcie uwagę na pozycje: "olej hydrauliczny (naftowy)", "oleje smarne (naftowe)", "nafta" i "nafta oczyszczona". Tak czy inaczej, to byłby bardzo ciekawy temat na eksperymenty naukowe w różnych warunkach pogodowo-terenowo-temperaturowych (właściwości smarujące dedykowanych i popularnych gatunków olejów i innych środków smarnych oraz ich wpływ na żywotność i prawidłową eksploatację łańcuchów motocyklowych). Wtedy dopiero można by wyciągnąć konkretne wnioski.