Olejarka - rozmowy na temat

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Kaplan » Cz cze 29, 2017 9:55 am

syku napisał(a):ja zauważyłem u siebie optymalne smarowanie na poziomie 1,4 ml/100km (łańcuch wilgotny i kropki 1-2mm na feldze, opona nietknięta olejem, kropki na spodzie tablicy rejestracyjnej)

przy 2ml było już za dużo (olej pojawiał się na boku opony - tej części pomiędzy felgą a końcem powierzchni bieżnika, niebezpieczne to nie było ale nie czułem się z tym komfortowo)

stosowany olej przekładniowy


Trzeba przyznać, że bardzo oszczędna ta Twoja olejarka. U mnie póki co zużycie w granicy 45 ml (pojemność całego zbiorniczka w Tutoro Auto) na ok. 1000 km (ok. 4,5 / 100 km) - czyli podobnie jak na tym niemieckim forum. Spróbuję trochę zmniejszyć jeszcze dawkowanie, ale nie wiem, czy uda mi się zejść tak nisko jak u Ciebie. Przy obecnej dawce łańcuch na zewnątrz suchy, a rolki i okolice oringów ładnie nasmarowane. Na boku opony nieliczne wąskie paski oleju, trochę kropek na feldze i spodzie tablicy. Pewnie da się jeszcze trochę zredukować dawkę, ale nie wiem, czy przy tak małej ilości będzie dostateczny efekt. Jednak pompka może mieć tu przewagę nad grawitacją.

gmer napisał(a):Używam oleju silnikowego.


Ja z kolei używam mineralnego oleju hydraulicznego z klasą lepkości ISO 32, bo taki jest zalecany jako najlepszy odpowiednik standardowego oleju firmowego dla Tutoro Auto. Ale ogólnie najbardziej optymalny będzie chyba olej przekładniowy EP (np. 80w90). Różne opinie są natomiast o stosowaniu olejów silnikowych do smarowania łańcucha. Spróbowałem na łańcuchu rowerowym, to wszystko w koło zachlapane - zdecydowanie za rzadki i słabo trzyma, zwłaszcza w letnich temperaturach.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez syku » Cz cze 29, 2017 10:46 am

zmniejszenie ilości spowodowane jest podwójną dyszą

dysza pojedyncza musi dać więcej oleju - aby przebyć na druga stronę łańcucha
przy pojedynczej olej musi przebyć tylko do połowy łańcucha
a co na łańcuch wpadnie musi z niego zlecieć (bo tak działa siła odśrodkowa) - a gdzie? felga, opona, osłona łańcucha, tablica, obudowa zębatki zdawczej

więc im mniej dostarczysz na łańcuch tym mniej będziesz ścierał z motocykla (ale za mało to suchy łańcuch)
pomyśl o podwójnej dyszy

(tylko podwójna dysza to inny problem - zasysanie jednym ramieniem powietrza i wypływ drugim ramieniem oleju - czyli opróżnianie wężyka na postoju)
syku
Nowicjusz
 
Posty: 12
Dołączył(a): Śr maja 03, 2017 9:04 pm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Kaplan » Cz cze 29, 2017 2:25 pm

Fakt, w swoim Tutoro mam pojedynczą końcówkę, bo tzw. Twin Nozzle wygląda niezbyt imponująco i narzekali na jego słabe wykonanie. Na pewno nie jest wart tych 8 funtów, ile za niego chcą.

Obrazek

Trzeba natomiast przyznać, że podwójna "delivery head" Loobmana wykonana jest całkiem nieźle, choć samo mocowanie mogłoby być lepsze niż na kawałku drutu:

Obrazek

Mimo to w takiej cenie to nawet dla samej tej końcówki warto kupić Loobmana, zważywszy na to, że Dual Injector dla Scottoiler kosztuje 120-130 zł, a tyle będzie wart cały zestaw olejarki Loobman AB, gdyby chcieć kupić ją pojedyczno.

Obrazek

syku napisał(a):pomyśl o podwójnej dyszy


Już wcześniej o tym myślałem. Jednak w moim przypadku kombinowanie z podwójną końcówką w celu redukowania dawki oleju tak naprawdę mija się z celem, zważywszy że zostało mi prawie 5 litrów oleju hydraulicznego LHL (to jest i tak najmniejsze opakowanie, w jakim się je sprzedaje). Biorąc pod uwagę przebiegi roczne 5-6 tys. km i obecne dawkowanie na poziomie 45 ml/1000 km, wychodzi, że całe opakowanie oleju zużyję po prawie... 20 latach. :-D

A niestety, poza Tutoro Original lub Plus25 wybór oliwy jest mocno ograniczony ze względu na akrylową budowę zbiornika i zastosowanie elementów z mosiądzu: https://www.tutorochainoiler.com/pages/ ... ould-i-use

Żadnych silnikowych, przekładniowych, ATF czy do pił spalinowych. Najbezpieczniejszy będzie substytut w postaci mineralnego oleju hydraulicznego.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez syku » Cz cze 29, 2017 7:41 pm

nie odważę się podważać informacje konkretnego producenta.
bo olej jest jednym z elementów składowych

może ten olej hydrauliczny jest dobrym rozwiązaniem - nigdy go nie miałem na tapecie

kiedyś sprawdzaliśmy olej mineralny do łańcucha pił spalinoeych Makita
ale w chorwacji popłynął - nie wytrzymał wzrostu temperatury
syku
Nowicjusz
 
Posty: 12
Dołączył(a): Śr maja 03, 2017 9:04 pm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Wesoły Dyzio » Pt cze 30, 2017 6:04 am

No cóż, jak sama nazwa wskazuje olej hydrauliczny służy do określonego celu. Ja bym hydrauliki nie lał na łańcuch, no ale każdy robi jak uważa za stosowne. Poczytajcie sobie tutaj szczególnie ostatni pkt.
Jedź wolniej, myśl szybciej Obrazek


Obrazek
Wesoły Dyzio
Nightmare
 
Posty: 5502
Dołączył(a): Cz sty 17, 2013 10:45 am
Lokalizacja: Pruszków, Warszawa
Wiek: 56
Imię: Jacek
Motocykl: CBF 600SA '10
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez syku » Pt cze 30, 2017 6:28 am

w instrukcji mojego moto:
http://suzuki.pl/old-pdf/moto/instrukcj ... A%20L1.pdf

na stronie 75 jest wpis:
2. Po starannym umyciu i wysuszeniu łańcucha nasmarować jego ogniwa ciężkim olejem silnikowym lub odpowiednim spray’em do łańcuchów motocyklowych.
syku
Nowicjusz
 
Posty: 12
Dołączył(a): Śr maja 03, 2017 9:04 pm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Wesoły Dyzio » Pt cze 30, 2017 8:44 am

syku napisał(a):w instrukcji mojego moto:
http://suzuki.pl/old-pdf/moto/instrukcj ... A%20L1.pdf

na stronie 75 jest wpis:
2. Po starannym umyciu i wysuszeniu łańcucha nasmarować jego ogniwa ciężkim olejem silnikowym lub odpowiednim spray’em do łańcuchów motocyklowych.

I wszystko na ten temat :thumbsup:
Jedź wolniej, myśl szybciej Obrazek


Obrazek
Wesoły Dyzio
Nightmare
 
Posty: 5502
Dołączył(a): Cz sty 17, 2013 10:45 am
Lokalizacja: Pruszków, Warszawa
Wiek: 56
Imię: Jacek
Motocykl: CBF 600SA '10
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Kaplan » Pt cze 30, 2017 11:16 am

Generalnie, wychodzę z założenia, że producent chyba wie co robi, rekomendując taki a nie inny olej, także jako substytut do oryginalnego. :smile: Zwłaszcza że tych olejarek niemało już się sprzedało w ciągu ostatnich kilku lat w skali światowej, więc ryzykowne byłaby raczej rekomendacja środka smarnego ewidentnie szkodzącego łańcuchom motocyklowym. Poniżej wklejam fragment z odnośnika, który podałem wcześniej:

Engine oils are designed to do a different job, generally they are too light and do not contain the correct additives to prolong the life of your chain- they may also contain additives which could damage your Auto and/or be environmentally toxic.
Chain Saw Oil, we don't recommend it as it is just too sticky and "glue-like" to flow properly. Some Chainsaw oils are vegetable oil based as well as being hydroscopic which leads to corrosion of the Auto's brass and steel parts- some of these oils also attack the Auto's internal nitrile seals not to mention the O or X rings in your chain!
Gearbox oil EP80/90* - WARNING Don't use EP Gearbox Oils! these can make the Auto oilers cap swell, this can cause the Acrylic* reservoir to crack when the cap is forced into the top of the reservoir! If you have been using this don't try to force the cap to fit but order a new cap, drain the oiler and switch to using a TUTORO oil or use a ISO68 /ISO32 grade Hydraulic MINERAL oil. The additives in EP oil will also corrode brass.
NEVER, EVER USE AUTOMATIC TRANSMISSION FLUID in your oiler!, some variants have all sorts of nasty toxins in and can destroy plastics, some even corrode brass!


Swoją drogą nie miałem jeszcze okazji sprawdzić, jak zachowa się ISO 32 w upałach i czy konieczne będzie zmieszanie z ISO 100 lub zastosowanie ISO 68 jak zalecają.

Wesoły Dyzio napisał(a):No cóż, jak sama nazwa wskazuje olej hydrauliczny służy do określonego celu. Ja bym hydrauliki nie lał na łańcuch, no ale każdy robi jak uważa za stosowne. Poczytajcie sobie tutaj szczególnie ostatni pkt.


Olej silnikowy, ATF, EP itd. też nie są stricte przeznaczone do łańcuchów motocyklowych tylko do określonego celu i mogą mieć zróżnicowany wpływ na jakość. Ba, niektórzy nawet stosują oleje zużyte do smarowania... W czym więc wszystkie wymienione miałyby mieć konkretną przewagę nad hydraulicznym? Są różne opinie na temat gatunków olejów, które można smarować łańcuchy, a ile użytkowników tyle zdań. Podobno komuś awaryjnie nawet olejek Bambino się przydał. ;) Spytałem, kiedyś dystrybutora Lubrixy odnośnie ich oleju firmowego do olejarki. Otrzymałem odpowiedź, że to dedykowany środek przygotowywany w Orlenie specjalnie dla potrzeb smarowania łańcuchów motocyklowych. Wypada uwierzyć na słowo. Niestety, nie jest znany też skład firmowego oleju do olejarki PPPM Moto Device czy Scottoiler. Jedynie wspomniane Tutoro podało, że mineralny olej hydrauliczny ISO 32 jest najbardziej zbliżony do oryginalnego Tutoro a ISO 68 do Plus25 (czyli wersji na upały), choć barwa jest zupełnie inna. :excl:

Ale ogólnie dzięki za linka, choć znam ten tekst. Rozumiem, że - w kontekście tych elastomerów - przede wszystkim chodzi tu o możliwość negatywnego wpływu oleju hydraulicznego na elementy gumowe zastosowane w łańcuchu motocyklowym (O-Ring, X-Ring)? Zacznijmy od tego, że są różne gatunki olejów hydraulicznych - oparte na bazie mineralnej, jak i na syntetykach. Pojawiały się również wątpliwości odnośnie szkodliwego wpływu olejów silnikowych na gumę. Są też dostępne tabele odporności elementów gumowych na poszczególne substancje: http://www.uszczeltech.pl/images/pliki/ ... _gumy.xlsx

Nie wiem dokładnie, z jakiego rodzaju gumy wykonane są X/O-Ringi, ale z poniższego wynika, że materiały typu NBR, HNBR i FPM wykazują odporność na działanie mineralnych olejów hydraulicznych, natomiast EPDM już nie. Rzecz jednak w tym, że identyczne oddziaływanie na poszczególne gatunki gumy mają np. oleje przekładniowe, a także... nafta świetlna, którą zaleca się do czyszczenia łańcuchów motocyklowych typu O-Ring i X-Ring. :smile:

A tu bardziej szczegółowa rozpiska w odniesieniu m.in. do różnych gatunków materiałów elastomerowych: http://www.madejski.com.pl/pl,page,Tabe ... j,10,.html

Zwróćcie uwagę na pozycje: "olej hydrauliczny (naftowy)", "oleje smarne (naftowe)", "nafta" i "nafta oczyszczona". Tak czy inaczej, to byłby bardzo ciekawy temat na eksperymenty naukowe w różnych warunkach pogodowo-terenowo-temperaturowych (właściwości smarujące dedykowanych i popularnych gatunków olejów i innych środków smarnych oraz ich wpływ na żywotność i prawidłową eksploatację łańcuchów motocyklowych). Wtedy dopiero można by wyciągnąć konkretne wnioski. :msn-wink:
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Wesoły Dyzio » Pt cze 30, 2017 11:56 am

No właśnie chodziło mi o O-ring/X-ring, aby ich nie rozwalić złym olejem. Ja sam mam olej hydrauliczny, który mi stoi na półce i już miałem wlewać do zbiorniczka, ale jednak się nie zdecydowałem.
Jedź wolniej, myśl szybciej Obrazek


Obrazek
Wesoły Dyzio
Nightmare
 
Posty: 5502
Dołączył(a): Cz sty 17, 2013 10:45 am
Lokalizacja: Pruszków, Warszawa
Wiek: 56
Imię: Jacek
Motocykl: CBF 600SA '10
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez syku » Pt cze 30, 2017 12:39 pm

smarbajk korzystał z dozowników 2-taktów a środek smarny to olej z dodatkiem towotu (podejrzewam że chodziło o zagęszczenie)
syku
Nowicjusz
 
Posty: 12
Dołączył(a): Śr maja 03, 2017 9:04 pm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości