Olejarka - rozmowy na temat

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Kaplan » Pt cze 30, 2017 1:39 pm

Nie znalazłem nigdzie dokładnej i precyzyjnej informacji, ale jako najczęściej wymienianym materiałem, z którego wykonane są O-Ringi i X-Ringi w łańcuchach motocyklowych, jest guma butadienowo-nitrylowa (NBR). Przykłady:

http://de.dichtomatik.com/en/produktkat ... r_nbr.html

http://www.motorcyclegear.com/info_page ... _info.html

W korelacji z gumą typu EPDM trudno znaleźć jakiś ring do łańcucha, zresztą wtedy nie polecano by nafty świetlnej do czyszczenia łańcuchów, gdyby ten składnik występował powszechnie w tych wyrobach. To oznacza, że nie ma co się martwić o odporność uszczelek w łańcuchach motocyklowych X-Ring/O-Ring na olej hydrauliczny, jak i pozostałe oleje z branży motoryzacyjnej, jeśli materiałem używanym powszechnie do produkcji uszczelek jest NBR, i można spokojnie je stosować, jeśli nie ma innych przeciwwskazań.

Warto przeczytać:

http://www.stomil-poznan.pl/inne-produk ... kauczukow/

https://allegro.pl/artykul/czym-smarowa ... KRwl6eY2Cj

- Najpopularniejsze i najczęściej wykorzystywane są oringi NBR, czyli z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego. Są elastyczne, dobrze pracują w temperaturach od -40°C do +100°C, działają w kontakcie z olejem czy benzyną, ale nie są odporne na płyn hamulcowy.
- Oringi VMQ są wykonane z silikonu, odporne na temperaturę przekraczającą 200°C i większość agresywnych środków chemicznych, ale bardzo łatwo się ścierają. Ponieważ nie wpływają na zapach i smak żywności, są wykorzystywane w przemyśle spożywczym.
- Z kolei oringi EPDM, czyli z kauczuku etylenowo-propylenowo-dienowego, są bardzo długowieczne, ale nie wytrzymują kontaktu z benzyną czy olejami. Często montuje się je w sprzętach AGD.
- Oringi FPM są niepalne, wykorzystuje się je w samolotach i fabrykach, gdzie indziej sprawdzają się PTFE (teflonowe – bardzo twarde). Łącznie jest kilkadziesiąt rodzajów oringów o specyficznych właściwościach i w zasadzie każdy wymaga odpowiedniego smarowania.


Natomiast, jeżeli kompozyt typu EPDM jest powszechnie stosowanym materiałem do produkcji ogumienia, to tym bardziej trzeba zwrócić uwagę na to, żeby olej z olejarki (czy to hydrauliczny, czy to przekładniowy, silnikowy lub jeszcze inny) nie chlapał na oponę - dla bezpieczeństwa jazdy i trwałości materiału.
Kaplan
Użytkownik
 
Posty: 162
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Dworzi » Pt cze 30, 2017 6:09 pm

Jeżeli rozmawiamy już o rozpuszczaniu uszczelnień łańcucha jakimiś specyfikami to czuję się zobowiązany obalić mit, który zabrania czyszczenia łańcucha WD-40.
Dowód: https://www.youtube.com/watch?v=Fzyk4nq3ug0

Oczywiście muszę dodać, że WD-40 jest świetnym penetratorem, a co za tym idzie dobrze rozpuszcza stary smar i brud na nim osadzony, ale nie ma żadnych właściwości smarnych ze względu na to że szybko odparowuje.

Dlatego mój schemat dbania o łańcuch wygląda tak:
1. Wyczyszczenie łańcucha WD-40
2. Poczekanie 20-30 minut aż odparuje
3. Nasmarowanie go olejem w sprayu do tego celu przeznaczonym (aktualnie BEL RAY - naprawde dobry)
4. Wytarcie go lekko szmatą z nadmiaru smarowidła tak, żeby brud się do niego tak łatwo nie lepił ale nadal był nasmarowany w środku.
5. Jazda

*Punkty 3-5 powtarzać co 200-300km
**Wrócić do punktu 1 co parę cykli samego smarowania i jazdy kiedy łańcuch jest już mocno brudny.
Avatar użytkownika
Dworzi
Użytkownik
 
Posty: 66
Dołączył(a): Pn kwi 03, 2017 6:46 pm
Lokalizacja: Rymanów/Rzeszów
Wiek: 23
Imię: Kuba
Motocykl: CBF1000FA SC64
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez syku » Pt cze 30, 2017 6:38 pm

a moje zdanie jest takie
"zapomnij o czyszczeniu i smarowaniu"

bo ja leniwy jestem
syku
Nowicjusz
 
Posty: 12
Dołączył(a): Śr maja 03, 2017 9:04 pm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez zbyhu » So lip 01, 2017 1:38 pm

Dworzi napisał(a):Jeżeli rozmawiamy już o rozpuszczaniu uszczelnień łańcucha jakimiś specyfikami to czuję się zobowiązany obalić mit, który zabrania czyszczenia łańcucha WD-40.
Dowód: https://www.youtube.com/watch?v=Fzyk4nq3ug0

Oczywiście muszę dodać, że WD-40 jest świetnym penetratorem, a co za tym idzie dobrze rozpuszcza stary smar i brud na nim osadzony, ale nie ma żadnych właściwości smarnych ze względu na to że szybko odparowuje.


Pogrubione fragmenty są tym o co się rozchodzi. Oczywiście, że WD-40 nie zniszczy oringów.
Ale jako świetny penetrator dostanie się do rolek, rozpuści i wypłucze fabryczny smar łańcucha, przyspieszając jego zużycie.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 5472
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 33
Motocykl: CBF 1000 '06
W siodle: 100-200 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Dworzi » N lip 02, 2017 4:46 pm

W takim razie każdy jeden spray służący do czyszczenia łańcucha też to zrobi :msn-wink: . Dlatego nie wydaje mi się żeby należało się tym przejmować.
Avatar użytkownika
Dworzi
Użytkownik
 
Posty: 66
Dołączył(a): Pn kwi 03, 2017 6:46 pm
Lokalizacja: Rymanów/Rzeszów
Wiek: 23
Imię: Kuba
Motocykl: CBF1000FA SC64
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Marcinek » Śr lip 05, 2017 7:47 am

Wesoły Dyzio napisał(a):Olejarka może i prosta, ale jej montaż to już więcej zabawy niż z innymi. A najbardziej "podobało mi się" zamontowanie zbiorniczka na amortyzatorze. Po prostu cud techniki. To już u Ciebie lepiej to jest zamontowane.


Hej, dzięki Koledze gmer, jakiś czas temu stałem się szczęśliwym posiadaczem olejarki loobman. Nadchodzi czas jej montażu - rozumiem już, że amortyzator nie jest najszczęśliwszym miejscem na montaż zbiorniczka na olej. Podpowiedzcie proszę, gdzie go można najlepiej zamontować w CBF'ie 600 Naked (2004)? ;)
Avatar użytkownika
Marcinek
Nowicjusz
 
Posty: 16
Dołączył(a): Wt mar 14, 2017 12:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 26
Imię: Marcin
Motocykl: Honda CBF 600N
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Wesoły Dyzio » Śr lip 05, 2017 8:30 am

Ja bym próbował przymocować z lewej strony do ramy przy secie na wysokości podnóżków przednich. Ja osobiście montując olejarkę scottoilera zrobiłem wspornik do zamontowania zbiorniczka.
Jedź wolniej, myśl szybciej Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
Wesoły Dyzio
Nightmare
 
Posty: 5354
Dołączył(a): Cz sty 17, 2013 10:45 am
Lokalizacja: Pruszków, Warszawa
Wiek: 49
Imię: Jacek
Motocykl: Honda CBF 600SA '10
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Marcinek » Śr lip 05, 2017 9:06 am

Ok, dziękuję Ci uprzejmie za podpowiedź.
Avatar użytkownika
Marcinek
Nowicjusz
 
Posty: 16
Dołączył(a): Wt mar 14, 2017 12:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 26
Imię: Marcin
Motocykl: Honda CBF 600N
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Marcinek » Pt lip 07, 2017 9:20 pm

Udało mi się zamontować mojego Loobmana :thumbup:

Dla zainteresowanych fotki poniżej:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W razie pytań, z chęcią coś podpowiem :) Póki co wszystko wygląda i wydaje się działać bardzo dobrze :thumbsup:
Avatar użytkownika
Marcinek
Nowicjusz
 
Posty: 16
Dołączył(a): Wt mar 14, 2017 12:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 26
Imię: Marcin
Motocykl: Honda CBF 600N
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez syku » So lip 08, 2017 6:39 am

czym jest ten wężyk taki pozwijany w spiralkę?
syku
Nowicjusz
 
Posty: 12
Dołączył(a): Śr maja 03, 2017 9:04 pm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości