Olejarka - rozmowy na temat

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez zbyhu » N maja 30, 2021 6:07 am

Ja mam z boku zębatki, że aż o nią trze i się nie zapycha.
Grawitacyjna :)
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez januszs0 » N maja 30, 2021 12:07 pm

Witam Koleżaniki i Kolegów
Ostatnie zdjęcie to moja konstrukcja dlatego mogę cos o tym powiedzieć. Obecnie testuję moja olejarkę i po przejechaniu 3 tys km mam takie spostrzeżenia. Układ z pompką oleju z 2T moim zdaniem najlepiej się sprawdza. Olejarke mam zamontowana od kilku tygodniu i jak narazie na podłodze w garażu nie mam ani jednej kropli oleju co świadczy o szczelności układu. Podczas jazdy łańcuch jest cały czas smarowany w moim przpadku nawet za bardzo bo do testów ustawiłem 2 impulsy na pompce co 1400 impulsów z czujnika. Po 3 tys km zużyłem ok 75 ml oleju. Z informacji jakie zebrłem wynika że moje zużycie jest za duże dlatego teraz zmieniłem ustawienia i podaje jden impuls na pompkę co 1200 impulsów z czujnika. Jak pogoda pozwoli na dłuższą trasę to sprawdzę czy takie ustawienie jest ok. Pierwsze wrażenie jest dobre zmienjszenie smarowania nie spowodowało osuszenia łańcucha ustawienie wydaje się być ok. Co do ustawienia dyszy to teraz testowo przeniosłem ją troszkę wyżej tak że olej spływa na rant na zębatce i potem na łańcuch. Z moich obserwacji wynika że smarowanie łańcucha z boku z jednej strony jest wystarczające, olej i tak się rozpłynie. Nie miałem jak do tej pory problemów z zapychaniem sie dyszy wszystko działa sprawnie. Za jakis czas będę miał druga wersję elektroniki gdyż po kilku tygodniach użytkowania doszedłem do wniosku że obecny układ jest za bogaty i trudny do powielenia dlatego kombinuje coś łatwiejszego możliwego do zamontowania zarówno na zewnątrz jak i gdzieś pod siedzeniem. To tak na przyszłość mam takie pomysły, obecnie jestem zadowolony z tego co mam.
Pozdrawiam Janusz.
januszs0
Użytkownik
 
Posty: 30
Dołączył(a): Pn lis 18, 2019 9:47 pm
Imię: Janusz
Motocykl: CBF600
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez buczekpan » N maja 30, 2021 12:33 pm

buczekpan napisał(a):Całkiem estetycznie to wygląda.
Z moich wyliczeń wychodzi optymalnie 1 podanie co 1200 impulsów. Z tego co pamiętam, chyba 1,5 ml na 100km.
Nie mam teraz dostępu do kompa, ale sprawdzę w poniedziałek ile dokładnie podań pompki jest na 1 ml.


:thumbsup:
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez januszs0 » N maja 30, 2021 9:06 pm

Witam Koleżanki i Kolegów
Znalazłem info gdzie podane jest że wydajność pompki wynosi 0.00664ml na jeden impuls. Na podanie 1ml oleju potrzebujemy więc ok 150 impulsów na pompkę. Na jeden obrót koła w CBF600 wychodzi 5 impulsów z czujnika. Jeden obrót koła daje ok 2m przebytej drogi. Zakładając 1200 impulsów z czujnika na jedno podanie pompki wychodzi ze na każdy 1km przebytej drogi będzie 2500 impulsów czyli na każdy kilometr drogi pompka ok 2 razy poda olej na łańcuch. Na 1 kilometr wyjdzie ok 0.013 ml oleju czyli na 100km zużyjemy ok 1.3ml. Po zaokrągleniu otrzymamy wartość 1.5ml o której pisze Kolega post wyżej. Przy moich dotychczasowych ustawieniach zuzyłem ok 2 razy tyle oleju. Po przejechaniu 3 kkm miałem felgę brudną z oleju ale łańcuch był cały równomiernie mokry. Mam nadzieję że nowe ustawienia poprawia sytuację moje felgi nie pogarszając smarowania łańcucha. Na marginesie dodam że usunięcie tego brudnego oleju z felgi i tak mi szybciej poszło jak usunięcie nadmiaru smaru z felgi który miałem przy stosowaniu smaru w sprayu.
Pozdrawiam Janusz
januszs0
Użytkownik
 
Posty: 30
Dołączył(a): Pn lis 18, 2019 9:47 pm
Imię: Janusz
Motocykl: CBF600
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Avalon » Pn maja 31, 2021 7:19 am

zbyhu napisał(a):Ja mam z boku zębatki, że aż o nią trze i się nie zapycha.
Grawitacyjna :)


No ale w czasie jazdy wirująca z duża prędkością zębatka, i pęd powietrzą i podmuchu od tej zębatki ... xdirol xsiteful

Ja pierdole...
Rozprawa na temat wyższości świat Bożego Narodzenia, nad świętami Wielkiej Nocy :eek:

U Ciebie dysza dotyka zębatki i "smaruje ją tylko z jednej strony", u mnie jest w osi i elastyczna końcówka prawie dotyka wierzchołka zębów.
Tobie powinna się zapychać, mi powinna chlapać od pędu powietrza, a obie działają.
Na złość wszystkim :msn-wink:
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez buczekpan » Wt cze 08, 2021 2:51 pm

Poniżej zdjęcia felgi i łańcucha po przejechaniu 640 km. 350km trasami - A2, A1, S8 + 250km do Mławy i z powrotem przez Ciechanów + 40km po Warszawie.
Ustawione na razie, aby podawało co 1000 impulsów.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez kombinator » Cz lip 29, 2021 8:31 pm

Witam wszystkich,

Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie montaż elektronicznej olejarki a że w produktach gotowych zawsze mi czegoś brakuje to kombinuję nad stworzeniem swojej.
Postaram się po krótce napisać o mojej inwencji twórczej i prosiłbym Was, doświadczonych już w temacie o ewentualne wskazówki, wytknięcie błędów etc.

Zestaw składać się będzie z pompki 2T, zbiorniczek (wiadomo Ursus) oraz czujnik indukcyjny.
Ponieważ nie chce dodatkowych przełączników, paneli i wyświetlaczy na kierownicy to całość sterowana jest mikrokontrolerem WEMOS D1 mini z WiFi dzięki czemu wszelkie ustawienia zmieniam za pomocą telefonu, zapisuje i w drogę.

Poniżej zdjęcie modułu sterowania, jest to wersja prototypowa więc brałem co mam pod ręką dlatego elementy układu to tzw. overkill i zapewne na spokojnie można by to wykonać w technologii SMD co zmniejszy gabaryty. Obudowa to druk 3D z PET
IMG_2132.jpg


Strona sterowania po połączeniu z modułem:
olejarka_screen.jpg


Opiszę jak w zamyśle ma to działać i tu jest największe zmartwienie bo mogłem o czymś zapomnieć, coś pominąć.

- tryb serwisowy / przekaźnik - Te funkcje służą do odpowietrzania i/lub do szybkiego nasmarowania łańcucha.
Generalnie wciśnięcie przycisku przekaźnik uruchamia pompkę z częstotliwością zalecaną przez producenta czyli 4HZ jednakże funkcja ta działa tylko w przypadku kiedy włączony jest tryb serwisowy.
Przycisk Tryb serwisowy powoduje wyłączenie czujnika indukcyjnego przez co nie będzie podawany olej przy jakiś pracach oraz jak pisałem wcześniej pozwala na ciągłą pracę pompki.

- Speed - wiadomo, podaję aktualną prędkość motocykla.

- średnica koła - niezbędne do prawidłowego wyświetlania prędkości.

- ilość szpilek - ilość szpilek na zębatce z których sygnał pobiera czujnik indukcyjny.

- Predkość min. - Ustawiamy tu od jakiej prędkości układ ma zacząć podawać olej. Dodatkowo żeby uniknąć "wariowania" Timera gdy poruszamy się w okolicach prędkości min. po przekroczeniu tej prędkości układ będzie czekał jeszcze 5 sekund zanim zacznie działać.

ilośc impulsów - ilość suwów pompki dobrana doświadczalnie tak aby spadała pożądana przez nas ilość oleju.

interwał dawkowania - czas przerwy pomiędzy dawkowaniami. Program jest tak napisany że w przypadku gdy prędkość spadnie poniżej min. to czas jest pauzowany i odliczanie jest wznawiane po przekroczeniu prędkości min. i utrzymaniu jej przez 5s

Wszystkie ustawienia są oczywiście zapisywane na stałe i nie tracimy ich po wyłączeniu urządzenia.
Po uruchomieniu zapłonu układ wchodzi w tryb Access Pointa, odpalamy w tel. WiFi i łączymy się z olejarką. Następnie w przeglądarce wpisujemy ip 192.168.4.1 i mamy dostęp do ustawień.

Myślę że w przyszłym tygodniu całość zamontuję i zacznę testować.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
kombinator
Nowicjusz
 
Posty: 9
Dołączył(a): Śr lip 28, 2021 7:09 pm
Wiek: 39
Imię: Rafał
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez januszs0 » Cz lip 29, 2021 9:01 pm

Witam Koleżanki i Kolegów.
Ja moja olejarkę użytkuje już przez ostatnie 6tys km praktycznie przez cały obecny sezon. Jako podsumowanie po tym przebiegu dodam że kolejna wersja którą planuję będzie dużo prostsza bo nie widzę sensu dorabiać bajerów. Po dobraniu ilości impulsów na początku mojej przygody z olejarką jedyną czynnościa obsługowa było dolanie oleju kilka dni temu. Moje doświadczenie z olejarka jest takie że im prościej tym lepiej. Twoja wersja zawiera dużo bajerów tylko jak znam życie skozystasz z nich jeden raz a potem to tylko zbędny dodatek tak samo jak w mojej olejarce gdzie cały czas uzywam tylko jednego ustawienia. Plusem Twojej wersji będzie możliwośc schowania całości gdzies pod siedzeniem i łatwy dostęp przez telefon. Jeśli bys potrzebował pomocy przy projekcie płytki ewentualnie przy robieniu prototypów to mogę Ci w tym pomóc.

Pozdrawiam Janusz
januszs0
Użytkownik
 
Posty: 30
Dołączył(a): Pn lis 18, 2019 9:47 pm
Imię: Janusz
Motocykl: CBF600
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez kombinator » So lip 31, 2021 6:52 pm

Generalnie taki był plan, ustawić raz i niech chodzi.
Co do bajerów to jeśli jest takie odczucie to plan nie wypalił bo jeśli do gry wchodzi kontroler to możliwości są wręcz nieograniczone, a chciałem mieć tylko rzeczy moim zdaniem niezbędne.
Za dużo bajerów to uważam że jest dokładanie różnego rodzaju czujników, map itp.
Może tak długi opis sprawia takie wrażenie bo jakby to skrócić to ustawiamy tylko prędkość zadziałania, ilość podanego oleju, interwał oraz dwa parametry do pomiaru prędkości. Do tego przycisk który wyłącza olejarkę oraz włączą do odpowietrzenia.
Chętnie bym się pozbył czujnika indukcyjnego ponieważ jest to dodatkowy koszt, problem montażu oraz w razie awarii uniemożliwi pracę olejarki, ale póki co nie znalazłem jakieś ciekawej alternatywy. O kontroler się nie martwię bo jest sprawdzony w wielu projektach które chodzą już długi czas bez problemów.
Dzięki za chęć wsparcia, również mogę coś podziałać od strony programowej. Co prawda daleko mi do profesjonalnego programisty ale coś tam można podziałać.

Pozdrawiam.
Rafał
kombinator
Nowicjusz
 
Posty: 9
Dołączył(a): Śr lip 28, 2021 7:09 pm
Wiek: 39
Imię: Rafał
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez buczekpan » N sie 01, 2021 6:14 pm

W jakim celu potrzebna Ci "prędkość zadziałania", skoro podawać będzie co określoną ilość obrotów koła? Zatrzymasz się, to nie poda oleju. Będziesz jechał wolniej, to poda dopiero po przejechanym odcinku drogi, bez względu na prędkość. To jest właśnie ta zaleta, że nie masz podawania co określoną jednostkę czasu ( bez względu na prędkość), tylko co określoną ilość obrotów koła, a w zasadzie łańcucha.
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości