Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla

Regulamin działu

Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.
Odpowiedz

Re: Praca wiatraka na postoju

Cz maja 09, 2013 8:20 am

Dzieki za wskazowki. Moto stoi od wczoraj (po ponownej wymianie) i sie odpowietrza. Dzisiaj rano posciskalem weze i rzeczywiscie pare babelkow sie pojawilo....zobaczymy wieczorem jakie efekty.

Co do wentylatora i jego pracy na postoju to mysle ze przy sprawnym ukladzie chlodniczym nie powinno sie nic dziac. Nawet przy jego pracy na postoju ponad 15 min (lub non stop) i w najwieksych upalach uklad chlodzenia jest tak zaprojektowany zeby "dawal rade". W innym przypadku jazda w miescie w korku bylaby "lekko stresujaca"...

Re: Praca wiatraka na postoju

Cz maja 09, 2013 9:16 am

ddow napisał(a):Co do wentylatora i jego pracy na postoju to mysle ze przy sprawnym ukladzie chlodniczym nie powinno sie nic dziac. Nawet przy jego pracy na postoju ponad 15 min (lub non stop) i w najwieksych upalach uklad chlodzenia jest tak zaprojektowany zeby "dawal rade". W innym przypadku jazda w miescie w korku bylaby "lekko stresujaca"...



A ja myślę, że tak wcale nie jest. :rolleyes:

Każdy układ ma określoną maksymalną wydajność -> masz określoną (przyjętą w obliczeniach podczas projektowania układu) wartość natężenia przepływu cieczy, określoną ilość tej cieczy (im więcej cieczy, tym większy "bufor" do magazynowania i przenoszenia ciepła), określoną powierzchnię czynną chłodnicy, określone opory przepływu, a wszystko to jest obliczone przy założeniu jakichś warunków brzegowych jeśli chodzi o temperaturę cieczy (różnica temperatur cieczy chłodzącej wychodzącej i wchodzącej do chłodnicy), oraz temperaturę powietrza przepływającego przez chłodnicę (różnica temperatur na wejściu i wyjściu) a także strumień objętościowy przepływającego powietrza.

Powyższe zależności to podstawowe sprawy z zakresu wymiany ciepła i projektowania wymienników ciepła - czyli podstawowego zjawiska zachodzącego w układzie chłodzenia.

Jeżeli stoisz bardzo długo w korku, to brak wystarczającego przepływu powietrza przez chłodnicę powoduje, że warunki dla jakich był obliczany ten układ nie są zachowane i z każdym kolejnym "cyklem chłodzenia" temperatura cieczy jednak wzrasta. Następuje to powoli, ale jednak się to dzieje. :excl:
I w pewnym momencie dochodzisz do granicy wydajności tego niewielkiego przecież układu. :excl:


Każdy układ chłodzenia, czy to w samochodzie, czy to w motocyklu zaprojektowany jest do pracy gdy pojazd jest w ruchu i jest zachowany określony przepływ powietrza (bo taki stan jest normalnym dla tego urządzenia -> pojazdy są projektowane do poruszania się).
Oczywiście sytuacje takie jak stanie w korkach na pewno też są brane pod uwagę przy projektowaniu silników i układów ich chłodzenia, ale zawsze założona jest jakaś granica.
Stanie sobie pojazdu w miejscu przez dowolną ilość czasu przy pracującym silniku nie jest sytuacją normalną i trzeba się z tym liczyć.

Re: Praca wiatraka na postoju

Śr maja 22, 2013 9:50 am

Hej,
czy zatem bezpiecznie jest gasić motocykl kiedy wentylator w chłodnicy pracuje? (bo było gorąco, stałem w korkach i przed wjazdem do garażu też mi się zeszło kilka chwil)
pytam bo ostatnio zaparkowałem i chciałem poczekać aż wentylator sam zgaśnie ale po 3 minutach stwierdziłem że więcej czekał nie będę i maszynę zgasiłem

Re: Praca wiatraka na postoju

Śr maja 22, 2013 10:51 am

W instrukcji piszą żeby gasić z kluczyka ale tak mnie przekręcili na tym forum , że sam gaszę awaryjnym wyłącznikiem.
Moim zdaniem nie ma co się rozczulać. Tylko płyn chłodniczy ma być motocyklowy, a olej co najmniej 10w 40

Re: Praca wiatraka na postoju

Śr maja 22, 2013 8:33 pm

Można gasić, gdy wentylator pracuje :).
Nie raz tak robiłem przez ostatnie 5 lat, moto ma ponad 100kkm i żyje ;).

Re: Praca wiatraka na postoju

Pn maja 27, 2013 9:25 am

Przy zapalonym wiatraku mona zgasić awaryjnym to wentylator będzie jeszcze przez jakiś czas chodził i chłodził. Jak się wyłączy automatycznie to można kluczykiem zapłon wyłączyć. Ja tak zawsz robię i nic się nie dzieje.

Re: Praca wiatraka na postoju

Pn maja 27, 2013 12:23 pm

kris napisał(a):Przy zapalonym wiatraku mona zgasić awaryjnym to wentylator będzie jeszcze przez jakiś czas chodził i chłodził. Jak się wyłączy automatycznie to można kluczykiem zapłon wyłączyć. Ja tak zawsz robię i nic się nie dzieje.


Wentylator chodzi, ale ciecz nie krąży, bo pompa nie pracuje po zgaszeniu.
Więc bez sensu...

Re: Praca wiatraka na postoju

Pn maja 27, 2013 12:41 pm

teoretycznie tak ale powietrze trochę chłodzi korpus silnika zawsze coś da niewiele ale da

Re: Praca wiatraka na postoju

Pn maja 27, 2013 1:03 pm

U mnie jest tak, że jak wyłączę czerwonym pstryczkiem przy pracującym wentylatorze, to najczęściej wentylator się wyłącza. Czasem jednak pracuje dalej. :rolleyes:

Nie mam pojęcia od czego to zależy... :wacko:

Re: Praca wiatraka na postoju

Wt maja 28, 2013 6:40 am

może od temperatury silnika. jak mocno nagrzany to kręci jak słabiej to od razu się wyłącza. Podobnie jest jak już kręci to raz dłużej a raz parę sekund.
Odpowiedz