Praca wiatraka na postoju

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Praca wiatraka na postoju

Postprzez ddow » Cz maja 09, 2013 8:20 am

Dzieki za wskazowki. Moto stoi od wczoraj (po ponownej wymianie) i sie odpowietrza. Dzisiaj rano posciskalem weze i rzeczywiscie pare babelkow sie pojawilo....zobaczymy wieczorem jakie efekty.

Co do wentylatora i jego pracy na postoju to mysle ze przy sprawnym ukladzie chlodniczym nie powinno sie nic dziac. Nawet przy jego pracy na postoju ponad 15 min (lub non stop) i w najwieksych upalach uklad chlodzenia jest tak zaprojektowany zeby "dawal rade". W innym przypadku jazda w miescie w korku bylaby "lekko stresujaca"...
ddow
Nowicjusz
 
Posty: 11
Dołączył(a): Śr lip 18, 2012 5:41 pm
Imię: Darek
Motocykl: Honda CBF 1000
W siodle: <100 kkm

Re: Praca wiatraka na postoju

Postprzez goramo » Cz maja 09, 2013 9:16 am

ddow napisał(a):Co do wentylatora i jego pracy na postoju to mysle ze przy sprawnym ukladzie chlodniczym nie powinno sie nic dziac. Nawet przy jego pracy na postoju ponad 15 min (lub non stop) i w najwieksych upalach uklad chlodzenia jest tak zaprojektowany zeby "dawal rade". W innym przypadku jazda w miescie w korku bylaby "lekko stresujaca"...



A ja myślę, że tak wcale nie jest. :rolleyes:

Każdy układ ma określoną maksymalną wydajność -> masz określoną (przyjętą w obliczeniach podczas projektowania układu) wartość natężenia przepływu cieczy, określoną ilość tej cieczy (im więcej cieczy, tym większy "bufor" do magazynowania i przenoszenia ciepła), określoną powierzchnię czynną chłodnicy, określone opory przepływu, a wszystko to jest obliczone przy założeniu jakichś warunków brzegowych jeśli chodzi o temperaturę cieczy (różnica temperatur cieczy chłodzącej wychodzącej i wchodzącej do chłodnicy), oraz temperaturę powietrza przepływającego przez chłodnicę (różnica temperatur na wejściu i wyjściu) a także strumień objętościowy przepływającego powietrza.

Powyższe zależności to podstawowe sprawy z zakresu wymiany ciepła i projektowania wymienników ciepła - czyli podstawowego zjawiska zachodzącego w układzie chłodzenia.

Jeżeli stoisz bardzo długo w korku, to brak wystarczającego przepływu powietrza przez chłodnicę powoduje, że warunki dla jakich był obliczany ten układ nie są zachowane i z każdym kolejnym "cyklem chłodzenia" temperatura cieczy jednak wzrasta. Następuje to powoli, ale jednak się to dzieje. :excl:
I w pewnym momencie dochodzisz do granicy wydajności tego niewielkiego przecież układu. :excl:


Każdy układ chłodzenia, czy to w samochodzie, czy to w motocyklu zaprojektowany jest do pracy gdy pojazd jest w ruchu i jest zachowany określony przepływ powietrza (bo taki stan jest normalnym dla tego urządzenia -> pojazdy są projektowane do poruszania się).
Oczywiście sytuacje takie jak stanie w korkach na pewno też są brane pod uwagę przy projektowaniu silników i układów ich chłodzenia, ale zawsze założona jest jakaś granica.
Stanie sobie pojazdu w miejscu przez dowolną ilość czasu przy pracującym silniku nie jest sytuacją normalną i trzeba się z tym liczyć.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Praca wiatraka na postoju

Postprzez korzeń » Śr maja 22, 2013 9:50 am

Hej,
czy zatem bezpiecznie jest gasić motocykl kiedy wentylator w chłodnicy pracuje? (bo było gorąco, stałem w korkach i przed wjazdem do garażu też mi się zeszło kilka chwil)
pytam bo ostatnio zaparkowałem i chciałem poczekać aż wentylator sam zgaśnie ale po 3 minutach stwierdziłem że więcej czekał nie będę i maszynę zgasiłem
a w wolnych chwilach:
www.e36e38.blogspot.com
korzeń
Użytkownik
 
Posty: 98
Dołączył(a): Śr kwi 24, 2013 11:24 am
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 37
Imię: Jarek
Motocykl: Cbf 1000 '06
W siodle: <100 kkm

Re: Praca wiatraka na postoju

Postprzez pat_pat » Śr maja 22, 2013 10:51 am

W instrukcji piszą żeby gasić z kluczyka ale tak mnie przekręcili na tym forum , że sam gaszę awaryjnym wyłącznikiem.
Moim zdaniem nie ma co się rozczulać. Tylko płyn chłodniczy ma być motocyklowy, a olej co najmniej 10w 40
Taki mamy klimat
Avatar użytkownika
pat_pat
Fanatyk
 
Posty: 2838
Dołączył(a): Wt lis 22, 2011 10:03 am
Lokalizacja: Biskupiec pow. olsztyński
Wiek: 45
Imię: męskie
Motocykl: Honda CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Praca wiatraka na postoju

Postprzez zbyhu » Śr maja 22, 2013 8:33 pm

Można gasić, gdy wentylator pracuje :).
Nie raz tak robiłem przez ostatnie 5 lat, moto ma ponad 100kkm i żyje ;).
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7387
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Praca wiatraka na postoju

Postprzez kris » Pn maja 27, 2013 9:25 am

Przy zapalonym wiatraku mona zgasić awaryjnym to wentylator będzie jeszcze przez jakiś czas chodził i chłodził. Jak się wyłączy automatycznie to można kluczykiem zapłon wyłączyć. Ja tak zawsz robię i nic się nie dzieje.
Honda CBF600SA
Avatar użytkownika
kris
Maniak
 
Posty: 1360
Dołączył(a): Cz lis 17, 2011 1:00 pm
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 37
Motocykl: CBF600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Praca wiatraka na postoju

Postprzez zbyhu » Pn maja 27, 2013 12:23 pm

kris napisał(a):Przy zapalonym wiatraku mona zgasić awaryjnym to wentylator będzie jeszcze przez jakiś czas chodził i chłodził. Jak się wyłączy automatycznie to można kluczykiem zapłon wyłączyć. Ja tak zawsz robię i nic się nie dzieje.


Wentylator chodzi, ale ciecz nie krąży, bo pompa nie pracuje po zgaszeniu.
Więc bez sensu...
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7387
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Praca wiatraka na postoju

Postprzez kris » Pn maja 27, 2013 12:41 pm

teoretycznie tak ale powietrze trochę chłodzi korpus silnika zawsze coś da niewiele ale da
Honda CBF600SA
Avatar użytkownika
kris
Maniak
 
Posty: 1360
Dołączył(a): Cz lis 17, 2011 1:00 pm
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 37
Motocykl: CBF600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Praca wiatraka na postoju

Postprzez goramo » Pn maja 27, 2013 1:03 pm

U mnie jest tak, że jak wyłączę czerwonym pstryczkiem przy pracującym wentylatorze, to najczęściej wentylator się wyłącza. Czasem jednak pracuje dalej. :rolleyes:

Nie mam pojęcia od czego to zależy... :wacko:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Praca wiatraka na postoju

Postprzez kris » Wt maja 28, 2013 6:40 am

może od temperatury silnika. jak mocno nagrzany to kręci jak słabiej to od razu się wyłącza. Podobnie jest jak już kręci to raz dłużej a raz parę sekund.
Honda CBF600SA
Avatar użytkownika
kris
Maniak
 
Posty: 1360
Dołączył(a): Cz lis 17, 2011 1:00 pm
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 37
Motocykl: CBF600SA
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 138 gości