Switch to full style
Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla

Regulamin działu

Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.
Odpowiedz

Re: Klocki hamulcowe - wszystko na temat

Pn kwi 22, 2019 6:47 am

Dziękuję za rady.
Brzmi to dla mnie zbyt skomplikowanie, żebym to sam mógł sprawdzić. Jedyne co widziałem, to że os koła była dokrecona kluczem dynamometrycznym.
Poogladam sobie może najpierw jak to tam dokładnie wygląda wszystko, albo zadzwonię że ociera i poproszę o poprawkę.

Re: Klocki hamulcowe - wszystko na temat

Pn maja 20, 2019 3:21 pm

Nadziałem się ostatnio na tutorial pewnego kasztańskiego motonity, którego nauczanie w kwestii wymiany klocków w 2 punktach odbiega od tego powszechnie obowiązującego:
- do czyszczenia nie używa płynu do mycia zacisków, tylko wody z płynem do mycia naczyń - bo ten roztwór wystarczająco dobrze radzi sobie z tymi zabrudzeniami, natomiast znacznie łagodniej niż ten do zacisków obchodzi się z elelmentami gumowymi w zacisku, przez co nie twardnieją itd.
- tłoczków nie smaruje pastą, bo według niego ten tłuszcz i tak za chwilę się zetrze, ale zanim to nastąpi, to tłuszcz jako taki powoduje większe zabrudzenie (bo lepi się do niego brud), które pracuje tam wraz z tłoczkiem.
Co myślicie?

Re: Klocki hamulcowe - wszystko na temat

Pn maja 20, 2019 4:06 pm

Ad-1. Ja używam jakiegoś zmywacza Boll - zwracam uwagę, aby w zastrzeżeniach była informacja, że produkt nie jest szkodliwy dla elementów gumowych. Pewien starszy mechanik polecał mi również wykorzystanie do tego celu płynu hamulcowego.

Ad-2. To jest pewnie racja - tj. ja zawsze smaruję powierzchnie klocka smarem i faktycznie - brud się do tego lepi. W samochodzie, jeśli nie przesmaruję, to układ piszczy przy hamowaniu. Wiesz, wyciągnięcie klocków to jest 5 min - możesz spróbować bez smaru i jeśli nie będzie irytujących dźwięków - zostawić.

Re: Klocki hamulcowe - wszystko na temat

Pn maja 20, 2019 4:08 pm

Lekki przerost filozofii nad treścią IMHO. Jeśli zacisk nie jest upierdolowany w jakiś szczególnie okrutny sposób, to wystarcza pędzelek do odpylenia i szmaty kawałek do wyczyszczenia całości. Z zasady staram się jak najmniej używać agresywnych specyfików do czyszczenia o ile reżim technologiczny nie wymaga tego z określonego powodu. Zaciski zwykle tego nie wymagają.
Smar natomiast obniża opory pracy tłoczka, co jest istotne przy odpuszczeniu hamulca. Poza tym smaruje uszczelki oraz chroni powierzchnię tłoczka przed korozją. To, że łapie się nań syf, nie ma większego znaczenia. Ruchy tłoczka w zacisku są minimalne. Wreszcie smarowane tłoczki, choć upierdolone niemiłosiernie, bardzo łatwo czyści się wspomnianą szmatką bez użycia jakiekolwiek szuwaksu.
Nie wiem, czy Cię przekonałem, ale u mnie to działa od lat i nigdy nie miałem problemu z układem hamulcowym oraz bezwqurwiennie przebiegało jego serwisowanie w każdym z posiadanych motocykli.
@Bushmaster
W celu prewencji antywibracyjnej (piszczenie) stosuje się pastę dedykowaną do klocków hamulcowych. Aplikacja między klocek, a tłoczek.

Tapatalknięte

Re: Klocki hamulcowe - wszystko na temat

Pn maja 20, 2019 6:10 pm

Aaa, to nie jest kwestia przekonywania mnie - ja tam jestem teoretykiem, póki co, a że coś tam o tem właśnie czytam czy oglądam i się nadziałem, to się podzieliłem po prostu.

Re: Klocki hamulcowe - wszystko na temat

Pn maja 20, 2019 7:57 pm

Aaa ja tymczasem jeden z tych praktykujących jestem. :-)
Spox. Zapytane było, to potrzebę odpowiedzi poczułem. ;-)

Tapatalknięte

Re: Klocki hamulcowe - wszystko na temat

Pn maja 20, 2019 8:22 pm

Ja odpowiem trochę przewrotnie, smaruje się uszczelki w zacisku, a nie klocki czy tłoczki. Tłoczek można zwilżyć lekko płynem hamulcowym, aby łatwiej było wsunąć go w zacisk.

Piszczenie klocków to nic innego jak wibracje klocka spowodowane najczęściej złym przyleganiem do tłoczka. Wątpię czy w motocyklach, ale w samochodach producenci stosują taśmy dwustronne na klockach, dzięki którym klocek jest przyklejany do tłoczka/zacisku, co często niweluje problem piszczących klocków.

Bardziej skupił bym się na stanie prowadnic/sprężyn i ewentualnych nierówności na nich, które mogą powodować krzywienie klocków, a w następstwie - ich piszczenie.

Re: Klocki hamulcowe - wszystko na temat

Pn maja 20, 2019 9:12 pm

A ja dzisiaj kupiłem nowe klocki i jutro pewnie wymienię je metodą brutforce, czyli odkręć, wyjmij, włóż, zakręć, otwórz piwo.

Re: Klocki hamulcowe - wszystko na temat

Wt maja 21, 2019 6:55 am

raphi napisał(a):A ja dzisiaj kupiłem nowe klocki i jutro pewnie wymienię je metodą brutforce, czyli odkręć, wyjmij, włóż, zakręć, otwórz piwo.
Ja tak zrobiłem, tylko piwo było na początku :D

Re: Klocki hamulcowe - wszystko na temat

Wt maja 21, 2019 6:58 am

dzik napisał(a):
raphi napisał(a):A ja dzisiaj kupiłem nowe klocki i jutro pewnie wymienię je metodą brutforce, czyli odkręć, wyjmij, włóż, zakręć, otwórz piwo.
Ja tak zrobiłem, tylko piwo było na początku :D


otóż to!
każdą robotę zaczyna się od obmyślenia strategii przy zimnym piwku xdrinks
Odpowiedz