Wymiana łożyska główki ramy

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Wymiana łożyska główki ramy

Postprzez Ostlander » Pn sty 20, 2014 10:00 pm

Polbaj napisał(a):Witam odkopuje trochę temat bo właśnie jestem w trakcie wymiany tego łożyska. Utknąłem przed dylematem jak odkręcić nakrętki główki ramy, czy brutalnie śrubokrętem i młotkiem czy jakimś bardziej zmyślnym kluczem. Próbowałem hakowym od tylnego zawieszenia, ale nie drgnęło. Tak na prawdę to problem jest z dolną nakrętką, bo górna odkręciła się palcami...no i czym to przykręcić?
Zastanawiam się nad dorobieniem takiego klucza bo oryginalny jest kosmicznie drogi( ok. 300zł) a hakowy nie za bardzo daje rade.

:dusgust:


Można użyć najzwyklejszej żabki (klucza do rur). Ta nakrętka nie jest mocno zaciśnięta.
Obrazek
Avatar użytkownika
Ostlander
Użytkownik
 
Posty: 98
Dołączył(a): Cz cze 06, 2013 10:34 am
Lokalizacja: Olecko
Wiek: 51
Imię: Krzysiek
Motocykl: CBF 1000 FA GT
W siodle: <100 kkm

Re: Wymiana łożyska główki ramy

Postprzez maćko » Wt sty 21, 2014 10:51 pm

Ja dorobiłem z kawałka rury, do której z jednej strony jest przyspawana nduża nakrętka aby można było odkręcić kluczem nasadowym i przykręcić dynamometrycznym a z drugiej strony przyspawane dwa kliny pasujące rozstawem na wycięcia nakrętki.
Do kompletu dorobiłem jeszcze klucz hakowy pod wymiar nakrętki z kawałka płaskownika.

Pzdr
Romet Pony (motorynka), MZ ETZ 250, Honda XL 125 Varadero, HONDA CBF 500+, Yamaha MT03 660 ccm
Avatar użytkownika
maćko
Miłośnik
 
Posty: 912
Dołączył(a): Cz lip 07, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mosina
Wiek: 49
Motocykl: MT 03

Re: Wymiana łożyska główki ramy

Postprzez Polbaj » Cz sty 23, 2014 12:16 pm

Dzięki za podpowiedzi.
Zdecydowałem się dorobić klucz, bo obawiałem się, że inne rozwiązanie będą skutkowały pokaleczeniem nakrętek i w efekcie ich zniszczeniem. Żabka jest fajna ... ale w basenie :cheers:
Kupiłem wysoki klucz udarowy do odkręcania kół w samochodach ciężarowych. Rozmiar 35mm wysokość około 70mm. Chodzi o to by rura sterowa, która nam wystaje schowała się w kluczu bo inaczej nic nie dokręcimy, klucz będzie za niski. Rozmiar średnicy klucza 35mm dobrałem eksperymentalnie w sklepie przymierzając do kliku rozmiarów górną nakrętkę sterów bo pomimo, że ma ona 8 wycięć, to zawsze 4 z nich pokrywają się z wycięciami na dolnej nakrętce. 35 mm było najbardziej odpowiednie by po odrysowaniu wzoru tylko (!) 4 wycięć ( bo dolna ma tylko 4!) wyciąć zbędne kawałki szlifierką ( Dremel ) i gotowe. Ponieważ nasadka jest na końcówkę 3/4 cala musiałem jeszcze dokupić przejściówkę z 3/4 na 1/2 cala bym mógł użyć klucza dynamometrycznego.
Narzędzie udało i się zrobić perfekcyjnie, pasowało idealnie, ciasno i bez zbędnego luzu. Gdyby nie to, to ciężko by było. Przy dokręcaniu użyłem klucza dynamometrycznego i dokręciłem z siła podaną w serwisówce czyli 25Nm .Oczywiście pierwsze obroty klucza to było jeszcze dociąganie bieżni na swoje miejsce, ale wszystko poszło bezboleśnie, nawet wybijanie starych bieżni nie było takie straszne. Mam nadzieję, że teraz już mam spokój z łożyskiem główki ramy na jakieś 30 ~40 tys.km.
Nowe łożyska to igiełkowe JMT.
Poniżej kilka zdjęć mojego klucza , który razem z przejściówką kosztował 74zł zamiast 300 za oryginał (nasadka55zł + przejściówka 19zł).

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Pozdrawiam wszystkich Polbaj :cheers:
Mój rumak http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2867


Błąd jest przywilejem filozofów,
tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Avatar użytkownika
Polbaj
Miłośnik
 
Posty: 782
Dołączył(a): N maja 20, 2012 12:22 pm
Lokalizacja: Katowice
Wiek: 45
Imię: Paweł
Motocykl: Honda CBF600 SA `04
W siodle: <100 kkm

Re: Wymiana łożyska główki ramy

Postprzez rupert » Cz sty 23, 2014 2:17 pm

:eek:

W zestawie narzędziowym jest ten klucz do regulacji naprężenia amora, idealnie pasuje do nakrętki główki.


Obrazek
Life is for my own to live my own way...
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 8340
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 46
Imię: Robert
Motocykl: Honda

Re: Wymiana łożyska główki ramy

Postprzez matushi » Cz sty 23, 2014 3:57 pm

Nie wiem jak w 600, w 1k próbowałem tym kluczem hakowym i nijak nie szło dokręcić.
Obrazek
Avatar użytkownika
matushi
Znawca
 
Posty: 422
Dołączył(a): Pn lis 07, 2011 3:59 pm
Lokalizacja: Mazowsze/Mińsk Maz/Otwock
Wiek: 41
Motocykl: CBF1000

Re: Wymiana łożyska główki ramy

Postprzez godsend » Cz sty 23, 2014 8:09 pm

matushi napisał(a):Nie wiem jak w 600, w 1k próbowałem tym kluczem hakowym i nijak nie szło dokręcić.


Ten klucz nie pasuje do nakrętki główki w 600 (ześlizguje się, jest za duży), kupiłem hakowy o odpowiednim rozmiarze za 30 PLN i dopiero odkręciłem.
Avatar użytkownika
godsend
Użytkownik
 
Posty: 36
Dołączył(a): N gru 02, 2012 6:42 pm
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Adam
Motocykl: CBF600N '08
W siodle: <100 kkm

Re: Wymiana łożyska główki ramy

Postprzez rupert » Cz sty 23, 2014 8:39 pm

U mnie w 600 pasuje jakby po to robiony :)
Ale jest taka mozliwosc ze klucze mam od Horneta
Life is for my own to live my own way...
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 8340
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 46
Imię: Robert
Motocykl: Honda

Re: Wymiana łożyska główki ramy

Postprzez Polbaj » Cz sty 23, 2014 10:04 pm

U mnie ten klucz też nie dał rady, ześlizgiwał się. Przydał się tylko podczas kontrowania, do przytrzymania dolnej nakrętki a i z tym był problem.
Mój rumak http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2867


Błąd jest przywilejem filozofów,
tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Avatar użytkownika
Polbaj
Miłośnik
 
Posty: 782
Dołączył(a): N maja 20, 2012 12:22 pm
Lokalizacja: Katowice
Wiek: 45
Imię: Paweł
Motocykl: Honda CBF600 SA `04
W siodle: <100 kkm

Re: Wymiana łożyska główki ramy

Postprzez mozzarella » So cze 09, 2018 10:39 am

Odświeżę temat. Budżetowa wersja klucza do łożyska główki ramy. Nie znalazłem długiej nasadki więc postanowiłem zrobić to inaczej. Materiały zakupione w bricomanie. Króciec spawalniczy 1 1/2" pasuje idealnie jako klucz. By nie kombinować ze spawaniem dodałem mufę spawalniczą 1 1/2" oraz na koniec korek żeliwny ocynkowanych w tym samym rozmiarze. By umożliwić użycie klucza korek został lekko opiłowany by pasowała nasadka rozmiar 27mm (sześciokątna). Wszystko skręcone do oporu, nie ma problemów z odkręcaniem.
Całość zamknęła się w 22 PLN.


ObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
mozzarella
Znawca
 
Posty: 332
Dołączył(a): N maja 05, 2013 10:00 pm
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Rafał
Motocykl: Honda CBF 600 N '08
W siodle: <100 kkm

Poprzednia strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości