Zablokowana stopka zmiany biegów

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez Avalon » Pn gru 30, 2013 8:44 am

Powinieneś ogarnąć całość układu zmiany biegów i sprzęgła, tak dokładnie i systematycznie.
Jeśli założyłeś nową (oryginalną?) linkę sprzęgła i po chwili jazdy zaczyna się "wyciągać, to albo masz zje... sprzęgło, albo coś jest źle/niedokładnie poskręcane. Cudów nie ma.
Dźwignię zmiany biegów ustaw tak by o nic nie zaczepiała, i dobrze dokręć. Luz na wielowypuście to pierwszy krok do kłopotów.
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez zbyhu » Pn gru 30, 2013 8:47 am

Cudów nie ma, stalowa linka sprzęgła nie wyciąga się na 25km, a w sprzęgle raczej też nic nie może się tak szybko zużyć, żeby naturalnie tak zmienił się skok dźwigni.
Sprawdź, czy coś się nie dzieje z uchwytem linki sprzęgła przy silniku. Tam też jest śruba regulacyjna naciąg linki, może nie masz tam nakrętki kontrującej i ktoś zrobił jakiś głupi patent, który "popuszcza"?

Jeśli oba mocowania linki są prawidłowe, to jest to dla mnie ósmy cud świata i nie pozostanie Ci nic innego, jak zrzucić dekiel sprzęgła, aby zobaczyć, co to za cuda się dzieją.

Ew. problemy z samą skrzynią biegów możesz spróbować wyeliminować jeżdżąc bez sprzęgła.
Ogólnie to co piszesz - problemy ze zrzucaniem biegów i łatwiej wchodzące do góry - sugerują niepełne wysprzęglanie silnika. Zobacz, czy jak wrzucisz jedynkę na postoju, to czy motocykl "ciągnie" do przodu gdy jeszcze trzymasz wciśnięte sprzęgło.
Poczytaj o technice zmiany biegów bez sprzęgła. Zmiana w górę jest zupełnie bezbolesna dla silnika, w dół o dziwo też się da zmieniać miękko, choć nie jest to już wskazane. W każdym razie, jeśli dasz radę bez szopek zmieniać tak biegi, to skrzynia jest ok, zostaje tylko sprzęgło.

W kwestii dziwnego ustawienia dźwigni zmiany biegów - zdejmij ją i zobacz, czy nie jest zużyty wieloklin, na którym jest osadzona. To byłoby dziwne, ale nie zaszkodzi zobaczyć. Może też poluzowała się sama śruba mocująca dźwignię na wieloklinie i stąd jej przestawienie.
Poza tym od dźwigni zmiany biegów do skrzyni biegów prowadzi system cięgien sztywnych. Na nich też są śruby regulacyjne. Raczej nie mogą się poprzestawiać samoczynnie, ale możesz też i je sprawdzić, czy coś tam się nie dzieje.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7387
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » Pn gru 30, 2013 3:43 pm

Dzięki za podpowiedzi. Linka jest nowa, ale nie jest oryginalna- porównałem ją z tą którą usunąłem i długość była identyczna. Objawy typu blokująca się dźwignia zmiany biegów wystąpiły już wcześniej i to w połączeniu z dziwnie luźną klamką sprzęgła. Nakrętki regulacyjne są kompletne. Po wcześniejszej wycieczce kiedy pierwszy raz zacząłem mieć te problemy zacząłem kombinować z regulacją linki i od strony silnika i klamki i codziennie musiałem coś zmieniać. Jak jednego dnia jeździło się znośnie to drugiego znowu majstrowałem przy lince. Później dałem moto do mechanika żeby ogarnął zawory i gaźniki i gość ustawił luz na klamce idealnie- zmiany biegów w większości bezproblemowe tzn bez blokowania się czy cokolwiek innego. Wczoraj, zanim DZB zaczęła się blokować też wszystko było cacy. Cały czas podejrzewam ten olej motula+możliwe, że w połączeniu z nie-najmłodszym już sprzęgłem.

Do pracy jeżdżę na tak krótkich dystansach, że może nic się jeszcze nie dzieje w kwestii olej i sprzęgło, ale jak się rozgrzeje tak jak wczoraj to może wtedy zaczynają się te problemy. Tak jak pisałem wcześniej to, że stopka blokowała się nisko powodując niemożność zmiany biegu to znikało po regulacji linki sprzęgła, ale skąd nagle na nowej lince robi się ok 5cm luz? Zaznaczam, że dalej ma swoją pierwotną długość. Na innym forum ludzie pisali, że też mieli problem po zalaniu motulem 5100, ale w większości nikt nie pisze czy problem znikł po zmianie oleju.
PS. przy wciśniętej klamce moto nie ciągnie. Wczoraj wykorzystałem całą regulacje przy klamce i sprzęgło łapie dopiero na sam koniec, tuż przed pełnym puszczeniem klamki. Jak to mogło się stać, że mając idealnie wyregulowany luz na klamce po 25km miałem 5-6cm. Sprężyny do wymiany, czy może tarcze się sklejają, albo jeszcze inne ustrojstwo?
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez zbyhu » Pn gru 30, 2013 5:34 pm

No to zostaje tylko rozkręcenie sprzęgła.
Takie różnice w pracy sprzęgła nie mogą wypływać z powodu linki, ani tym bardziej oleju. Motul 5100 (o ile to nie podróba, bo jest to bardzo popularny olej i bywa podrabiany) jest dobrym olejem, śmigałem na nim, znajomi śmigają i z motocyklami zawsze było wszystko ok.
Być może pourywały się okładziny korkowe z którejś tarczy sprzęgłowej... Wtedy taka luźna okładzina może raz trafiać na swoje miejsce, z którego się odkleiła, a innym razem między pozostałe okładziny "zwiększając" ich grubość. To by mogło tłumaczyć takie różnice w naciągu linki. Ew. może być już mocno zużyty kosz sprzęgłowy i metalowe przekładki haczą o wyszczerbione prowadnice w koszu. Czasem puszczają całkiem, czasem nie i stąd takie jaja na lince...

Wróżenie z fusów. Musisz to rozkręcić i zobaczyć. Jeśli chcesz dłubać sam, to kup uszczelkę dekla sprzęgła, zlej olej do bańki (jak nowy i Ci żal, to potem możesz go znowu wlać, o ile nie będą w nim fruwać ew. kawałki korka z okładzin) i odkręcaj prawy dekiel. Tylko to może Ci dać odpowiedź.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7387
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » Pn gru 30, 2013 5:42 pm

Tak chyba też zrobię. Uszczelkę już mam. Olej zleję do zapasowej banieczki w razie gdyby okazało się, że masz racje co do sprzęgła, a mam nadzieję, że nie masz :tongue: , bo jednak wolałbym kupić nowy olej niż kosz albo komplet sprzęgła. Muszę czekać na jakiś suchy dzionek, bo ostatnio równo tu napiżdża :wallbash: .
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » N sty 12, 2014 4:18 pm

Dzisiaj zlałem olej i zaraz na początku zleciało trochę oleju w kolorze kawy z mlekiem(tak około 2-3 łyżek stołowych), a reszta oleju było ciemno brązowa. Olej wymieniony na początku września przejechane jakieś 2000km na nim. Po ściągnięciu dekla sprzęgła widać było trochę tego kawowego czegoś na dole pod koszem sprzęgłowym i całkiem sporo, ale gęstszego na samej pokrywie sprzęgła.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niedawno miałem zrobione zawory i może jest jakiś przeciek, sam nie wiem. Poziom oleju był normie, temperatury też, żadnych kontrolek ostrzegawczych, poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku rezerwowym był tak jak po dolewce po zrobieniu zaworów- do lini max. Co do sprzęgła to nie starczyło mi już pogody żeby odkręcić kosz, ale też będzie trochę zabawy, bo gdzieś widziałem, że muszę się trochę nagimnastykować żeby odkręcić nakrętkę od kosza sprzęgłowego.
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez goramo » N sty 12, 2014 6:18 pm

Kawa z mlekiem w oleju wskazuje na przedostawanie się płynu chłodniczego do oleju. :unsure:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » N sty 12, 2014 6:51 pm

To samo pomyślałem, chociaż sporo ludzi pisało, że może to być kondensacja zwłaszcza jeżeli jeździ się na krótkich odcinkach. Wydaje mi się, że mechanik jak robił zawory coś skaszanił z uszczelką. W sumie to zapomniał nawet podpiąć wtyczki od rezerwy i zorientowałem się dopiero przy czyszczeniu łańcucha jak w baku zostały mi jakieś 2 setki :tongue: .

Olej był ciemno brązowy, tylko po odkręceniu śruby od spustu oleju wyleciało trochę tej kawy, ale w naprawdę niewielkich ilościach, reszta ciemny brąz. Pokrywa sprzęgła cała była tym pokryta kawowym glutem.
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez Ostlander » N sty 12, 2014 10:09 pm

Moim zdaniem to emulsja oleju z woda z kondensacji. Duża wilgotność powietrza i krótkie odcinki bez dobrego rozgrzania oleju jest przyczyna tego majonezu.

Możesz napisać jakie jest oznaczenie na łożysku wyciskowym widocznym na jednym ze zdjęć? W jakim jest stanie? Ma luz promieniowy i osiowy? Będziesz je wymieniał?
Avatar użytkownika
Ostlander
Użytkownik
 
Posty: 98
Dołączył(a): Cz cze 06, 2013 10:34 am
Lokalizacja: Olecko
Wiek: 51
Imię: Krzysiek
Motocykl: CBF 1000 FA GT
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » Wt sty 14, 2014 7:31 pm

Ostlander napisał(a):Moim zdaniem to emulsja oleju z woda z kondensacji. Duża wilgotność powietrza i krótkie odcinki bez dobrego rozgrzania oleju jest przyczyna tego majonezu.

Możesz napisać jakie jest oznaczenie na łożysku wyciskowym widocznym na jednym ze zdjęć? W jakim jest stanie? Ma luz promieniowy i osiowy? Będziesz je wymieniał?


W samym oleju tego majonezu było tylko trochę na dnie, pod koszem sprzęgłowym. Jak spuszczałem olej to tylko na początku troszeczkę majonezu zleciało, a reszta oleju miała jednolicie brązowy kolor. Pokrywa sprzęgła była w tym utaplana całkiem nieźle.

Gdzie to oznaczenie znajdę, bo na razie ze względu na pogodę nie miałem okazji spojrzeć? Odnośnie luzu, czy chodzi o to, że łożysko ma jakiś zakres ruchu w pionie i w poziomie? Sorry za te pytania, ale jeszcze przede mną dużo nauki i niektórych rzeczy jeszcze nie ogarnąłem :wacko: . Tak BTW to dzięki wszystkim za porady :cheers: .
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 101 gości