Zablokowana stopka zmiany biegów

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » Wt wrz 03, 2013 4:57 pm

W ostatni weekend byłem na kilkudniowej przejażdżce i trzeciego dnia zaczęły się problemy ze zmianą biegów, a konkretniej, nie mogłem redukować tylko wrzucać wyższe biegi. Chwila paniki i okazało się, że klamka sprzęgła miała strasznie dużo luzu (przed wyjazdem nie sprawdziłem, bo nic nie dało mi powodu do obaw), podciągnąłem do ok 1.5cm i problem częściowo zniknął. Częściowo, bo o ile wrzucanie wyższych biegów odbywało się dużo płynniej to redukcja wymagał użycia pewnej siły. Była niedziela, więc mechanika i tak bym nie znalazł. Następnego dnia powrót do domu i przez całą drogę praktycznie żadnych problemów, może dlatego, że jechałem autostradą i nie zmieniałem za często biegów. Poza tym, największy problem to zmiana biegów 1-3. Jak już wjeżdżałem na podjazd przed domem, czyli bardzo niskie obroty, stopka zablokowała się na cacy i dopiero wkręcenie na wyższe obroty pozwoliło zredukować do biegu N lub 0.
Zgaduję, oczywiście nie wiem czy mam racje, ale chyba popisowo rozwaliłem sprzęgło (mam nadzieję, że nic więcej). Chciałbym jak najszybciej naprawić usterkę i raczej wolałbym to zrobić sam. Czy konieczne jest zlanie oleju, bo wymieniałem jakieś 3-4 tyg temu i szkoda mi go marnować? Widziałem komplety do odbudowy sprzęgła tzn. tarcze cierne, tarcze metalowe i sprężyny, ale też widziałem same sprężyny i same tarcze cierne. Czy mogę użyć starych tarcz metalowych do nowych ciernych? Widziałem też, że będę potrzebował narzędzia do zablokowania "śruby" sprzęgła żeby zapobiec obracaniu się. Czy można ten klucz czymś zastąpić? No cóż nauka będzie mnie trochę kosztowała, ale na plus to, że się czegoś nauczę :bash: .
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez Ostlander » Wt wrz 03, 2013 5:56 pm

Objawy wskazują raczej na kończącą się linkę sprzęgła. Być może zaczyna po trochu pękać i stąd ten zwiększający sie luz klamki sprzęgła i problemy z wrzucaniem biegów.
Nową linkę zanim zamontujesz to ją koniecznie przesmaruj olejem. Prosty sposób z użyciem lejka i taśmy izolacyjnej jest taki - zakładasz lejek na pancerz linki i uszczelniasz taśmą. Do lejka wlewasz olej silnikowy lub lepiej podgrzany olej przekładniowy i wieszasz linkę z lejkiem by olej swobodnie spłynął w dół. Co jakoś czas dodatkowo ruszasz linką w pancerzu by ułatwić przepływ oleju. Tak posmarowana linka wystarcza na bardzo długo i w znacznym stopniu zmniejsza się siłę potrzebną do wciśnięcia klamki.
Avatar użytkownika
Ostlander
Użytkownik
 
Posty: 98
Dołączył(a): Cz cze 06, 2013 10:34 am
Lokalizacja: Olecko
Wiek: 51
Imię: Krzysiek
Motocykl: CBF 1000 FA GT
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » Wt wrz 03, 2013 9:20 pm

Dzięki za odpowiedź. Jutro zaatakuję linkę. Jeżeli to tylko kwestia dalszej regulacji/nasmarowania lub wymiany to będzie super. Mam taki przyrządzik do smarowania linek i smar w sprayu, więc powinno pójść gładko. W swoim małym bzyku nie dobiłem sprzęgła przez prawie 3 lata, a jeździłem nim(+ sprzęt do kempingu) po górach i tu nagle problem w cbf po 2 m-cach .
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez Avalon » Śr wrz 04, 2013 9:58 am

Jaki masz przebieg motocykla ?
Sporo od tego zależy.
Może być linka, może być sprzęgło, może być bęben zmiany biegów. może być zjechana oś klamki sprzęgła...

I powinieneś raczej napisać "zablokowana DŹWIGNIA" zmiany biegów" Stopka to każdemu się kojarzy z podstawka centralną lub boczną.
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » Śr wrz 04, 2013 1:19 pm

Racja z tą stopką, trochę niefortunne określenie, ale chyba na dźwigni nie stawiamy moto, a stopką boczną/centralną nie zmieniamy biegów :tongue: . Moto ma przebieg ok. 42 tys. km. Właśnie przed chwilą nasmarowałem linkę sprzęgła i jadę przetestować moto. Odnośnie mojego pytania o użycie oryginalnych tarcz metalowych z nie-oryginalnymi ciernymi to znalazłem, że raczej nie bo cały zestaw może mieć inny rozmiar i to wpłynie negatywnie na działanie i żywotność sprzęgła.

edit: po smarowaniu i regulacji biegi wchodzą całkiem dobrze, tylko z 1-ki na 2-kę wskakuje z lekkim zgrzytem. Wszystkie inne zachowują się poprawnie przy redukcji i w drugą stronę- im wyższy bieg tym lepiej wchodzi. Wcześniej z partyzanta neutralny czasami wskakiwał jak z zmieniałem z 1 na 2 a teraz na chwilę tylko mignie kontrolka N przy zmianie. Wydaje mi się, że może być jeszcze lepiej, ale potrzebuję jakiejś porady :msn-wink: .
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez Turos » Śr wrz 04, 2013 5:29 pm

z 1 na 2 zazwyczaj wchodzi ze zgrzytem, bo trzeba przejść przez N. ALe do wyćwiczenia/wyczucia maszyny :) jak reszta wchodzi gładko to wszystko jest ok :)
...be brave like those Soldiers who die in a battle...
Avatar użytkownika
Turos
Nightmare
 
Posty: 7621
Dołączył(a): Pn lip 09, 2012 7:26 am
Lokalizacja: Otwock koło WWA
Wiek: 36
Imię: Robert
Motocykl: FZ6 Fazer
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » Śr wrz 04, 2013 7:17 pm

Dobrze, że tak się skończyło, bo w planie mam zrobienie zaworów i gaźników i co do tych drugich to wiem, że sam je zrobię, ale jakbym musiał nowe sprzęgło kupować to z zaworami już bym nie poszedł do mechaniora, a sam nie jestem pewien czy ogarnę. Kolejna lekcja wzięta na klatę. Jeszcze parę problemów z moją cbf-ką i będę znał jej budowę na pamięć :wink:
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » N paź 06, 2013 6:06 pm

Sorki za posta pod postem, ale nie znalazłem opcji edytowania. Regulacja i smarowanie pomogły na krótko i biegi dalej wchodziły z oporem, ale nie blokowały dźwigni/stopki zmiany biegów. Po wymianie linki na nową wszystko miodzio tylko kosz sprzęgłowy znowu hałasuje. Jak zaczęły się te problemy ze zmianą biegów to nie hałasował. Wielkie dzięki dla Ostlandera za sugestię odnośnie linki :cheers: . Stara nie była uszkodzona, ale chyba trochę się zużyła, bo nawet nie mogłem ustawić dobrze luzu na klamce.
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez Turos » Pn paź 07, 2013 5:45 am

co do kosza to TTTM (Ten Typ Tak Ma). Musisz nauczyć się z tym żyć, że trochę sobie hałasuje ;)
...be brave like those Soldiers who die in a battle...
Avatar użytkownika
Turos
Nightmare
 
Posty: 7621
Dołączył(a): Pn lip 09, 2012 7:26 am
Lokalizacja: Otwock koło WWA
Wiek: 36
Imię: Robert
Motocykl: FZ6 Fazer
W siodle: <100 kkm

Re: Zablokowana stopka zmiany biegów

Postprzez slawcbf » N gru 29, 2013 4:48 pm

Niestety moja radość nie trwała zbyt długo. Dzisiaj tak po około 25km zaczęły się te same problemy z postu nr 1. Linka wymieniona, przed wyjazdem sprawdziłem luz na klamce i był w normie. Tylko jak zaczęły się problemy ze zmianą biegów, zjechałem na pobocze i luz na klamce był ok 5-6cm- to samo miałem wcześniej jak pojechałem na wycieczkę. Ponowne ustawienie poprawnego luzu okazało się niemożliwe-wykorzystałem całą regulację przy klamce żeby cokolwiek zaczęło się dziać w kwestii zmiany biegów. Późniejsza jazda też była z przygodami. Biegi w górę wchodziły bez większego problemu, ale w dół już gorzej, a "1" nie wchodziła w cale. Na których światłach dopatrzyłem się, że dźwignia zmiany biegów jest trochę za nisko i wbiciu "1" przeszkadzała stopka boczna, która oczywiście była w normalnej złożonej pozycji. Musiałem trącić w dół stopkę boczną żeby móc wbijać "1".

Wcześniej jeździłem na krótkich 5km trasach do i z pracy i nic poza lekkim uczuciem "chrobotania" nie zauważyłem. Dzisiaj po 25km zaczęły się problemy i pojawił się duży luz na klamce, a dźwignia zmiany biegów blokowała się uniemożliwiając redukcję biegów poniżej "1" i czasami "2". Olej wymieniłem na Motula półsyntetyk ten z pierwszego posta(tuż przed wycieczką).

Przed wycieczką też zauważyłem, że dźwignia zmiany biegów była bardzo luźna, więc po prostu dokręciłem śrubę. Czy mogło być tak, że była tak luźna, że zmieniła swoją pozycję i ją dokręciłem w zbyt niskiej pozycji? Nie wydaje mi się to za bardzo możliwe, bo w międzyczasie biegi wchodziły normalnie, albo prawie normalnie(to chrobotanie czy jak to nazwać).
"I travel not to go anywhere, but to go. I travel for travel's sake. The great affair is to move."
Robert Louis Stevenson
slawcbf
Użytkownik
 
Posty: 102
Dołączył(a): So lip 20, 2013 10:22 pm
Lokalizacja: G. Manchester
Wiek: 45
Motocykl: Honda CBF1000a7
W siodle: <100 kkm

Następna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 93 gości