Switch to full style
Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla

Regulamin działu

Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.
Odpowiedz

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Pt sie 24, 2012 11:11 am

Koncentrat jest za gęsty. Najlepsze właściwości termiczne (wymiana ciepła) ma woda destylowana, ale niestety paruje w 100st i zamarza poniżej 0. Płyn chłodniczy zazwyczaj posiada parametr do ok -35stC (i rozcieńczać nie wolno, nawet jak moto używane tylko w lecie, bo się zagotuje), a koncentrat wymaga rozcieńczenia.

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Pt sie 24, 2012 11:44 am

rupert napisał(a):ale niestety paruje w 100st


Małe sprostowanie - w 100oC woda WRZE (w określonych warunkach ciśnieniowych ofkors :wink: ).
Parowanie natomiast zachodzi w całym przedziale od 0 do 100 oC :msn-wink:

(wrzenie - jest to parowanie w całej objętości).

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Pt sie 24, 2012 2:40 pm

Ano :thumbsup:

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

So mar 09, 2013 11:28 am

A pomięta może ktoś ile wchodzi płynu do układu?

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

So mar 09, 2013 11:37 am

Wg serwisówki 2,71 litra (silnik + chłodnica) oraz 0,3 litra w zbiorniczku rezerwowym.

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Pn mar 11, 2013 2:44 pm

Że tak spytam ciekawie: a czemu Goramo w takim młodym moto wymieniałeś płyn chłodniczy?

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Pn mar 11, 2013 3:01 pm

klemens napisał(a):Że tak spytam ciekawie: a czemu Goramo w takim młodym moto wymieniałeś płyn chłodniczy?


Gwoli ścisłości, to jeszcze nie wymieniłem, ale zamierzam i na pewno niedługo wymienię. Niech się tylko trochę cieplej zrobi, bo przy obecnych warunkach pogodowych, to prace przy moto w garażu typu blaszak nie należą do najprzyjemniejszych... :kwasny:



Wracając do pytania - moto wcale już nie takie nowe. 2009 rok produkcji, rok przestało w salonie, kupione i jeżdżone od września 2010. Najechane 25 tys km. A zatem już nie takie "młode", bo rocznikowo to już 4 rok mu leci...

Płyn chłodniczy z czasem po trochu traci swoje właściwości zarówno jeśli chodzi o temp. zamarzania jak również (a wg mnie przede wszystkim w przypadku silnika w CBFie ) temperaturę wrzenia. Po prostu płyn przestaje "trzymać" swoje parametry i w upalne dni, podczas jazdy w zatłoczonym mieście, może się nieoczekiwanie okazać, że zacznie się gotować.... A tego bardzo bym nie chciał....

Poza tym im dłużej stary płyn zalega w układzie tym więcej zanieczyszczeń z niego tam powstaje. Po paru latach niewymieniania płynu to się można zdziwić jaki syf będzie leciał przy spuszczaniu... :wink:


Uważam, że raz na dwa lata płyn powinno się wymienić. :smile: Na pewno nie zaszkodzi. :smile:

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Pn mar 11, 2013 3:24 pm

Ojj leci syf, ja co prawda nie wiem jak długo moje moto latało z tym płynem ale zleciał bardzo zanieczyszczony płyn.

Zalałem Borygo Alu, temperatura wrzenia określana na 107,5 stopnia, mam nadzieję że będzie ok.

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Pn mar 11, 2013 3:46 pm

Czy jak leci syf to czymś jeszcze należy płukać przed zalaniem świeżym?

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Pn mar 11, 2013 3:53 pm

Ja zalałem woda demineralizowaną, odpaliłem pochodził chwilę, zlałem i dopiero zalałem płynem. Trochę to napewno dało bo z wodą też sporo jeszcze syfu wyleciało.
Odpowiedz