raphi napisał(a):4. Nakładamy na to jeszcze 2 linie mocy. Pierwsza (ta wyższa) pokazuje moc na wale a druga moc ze stratami silnika i napędu (moc na kole). Im te linie są bliżej siebie, tym straty mocy są mniejsze - idealnie gdy na siebie nachodzą co jednak jest niemożliwe (silnik zawsze ma jakieś straty mocy). Jak obserwowałem wykresy innych to silniki głównie kawasaki i suzuki mają duże straty mocy (te 2 linie odbiegają od siebie dość znacznie).
Interpretując zatem mój wynik okazuje się, że przy najwyższej mocy (8500 obr) silnik i napęd to tylko 5 koni strat i na kole mam 105 koni. Z tego co się orientuję, to bardzo dobry wynik. Naprawdę widziałem wykresy, w których gość miał 107 koni a na kole 80 z kawałkiem.
Moc tracimy nie tylko w silniku, ale w całym układzie przenoszenia tej mocy na koło - czyli sprzęgło, skrzynia, przełożenie ze skrzyni na koło (wał, łańcuch, pasek), styk opony i podłoża.
Największe straty mają motongi pędzone wałem, na szerokich kapciach i z dużymi masami wirującymi w silniku i skrzyni.