Praca łańcucha

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Praca łańcucha

Postprzez raphi » Śr sty 08, 2014 11:07 am

Spróbuj zgiąć w rękach każde ogniwo, naokoło. Jeśli wszystkie będą chodzić bez oporu to jest łańcuch nierównomiernie naciągnięty.

To też można sprawdzić. Sprawdzaj naciąg od spodu dociskając go do wahacza. I tak każde miejsce, co kilka cm. Zauważysz wówczas, że w jednym miejscu łatwo jest nim dotknąć do wahacza a w innym jest napięty i stawia opór.

1. Albo zapieczone ogniwa
2. Albo nierównomiernie rozciągnięty
3. Albo jedno i drugie

Nie przypuszczam, że jest nieosiowo zamontowany (musiałoby być naprawdę bardzo krzywo koło.

Tyle. Sprawdź to sobie i po sprawie, będziesz wiedział.

Aha, jeśli zapieczony to nafta (może pomóc). A jeśli nierównomiernie rozciągnięty to nic nie zrobisz. W obu przypadkach zaleca się wymianę.

Zapieczenie może być od braku smarowania i przegrzania (ja tak zatarłem łańcuch w litrze).
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14114
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Re: Praca łańcucha

Postprzez RAV » Śr sty 08, 2014 1:03 pm

a jak sprawdzam naciąg łańcucha i co kilka, kilkanaście centymetrów mogę podnieść go wyżej jakieś 0,5 do 1 cm (nie dotyka wahacza), to jest OK?
Naciąg w przedziale 2,5 do 3,5cm.
Avatar użytkownika
RAV
Użytkownik
 
Posty: 145
Dołączył(a): N sie 05, 2012 9:42 am
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 48
Imię: Rafał
W siodle: <100 kkm

Re: Praca łańcucha

Postprzez zbyhu » Śr sty 08, 2014 1:16 pm

To jest za mocno naciągnięty ;).
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7387
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Praca łańcucha

Postprzez RAV » Śr sty 08, 2014 1:57 pm

Powinienem go poluzować?
Jeżeli tak, to naciąg wyjdzie większy. W instrukcji pisze, że ma być 3cm.
Avatar użytkownika
RAV
Użytkownik
 
Posty: 145
Dołączył(a): N sie 05, 2012 9:42 am
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 48
Imię: Rafał
W siodle: <100 kkm

Re: Praca łańcucha

Postprzez goramo » Śr sty 08, 2014 8:51 pm

RAV napisał(a):Powinienem go poluzować?
Jeżeli tak, to naciąg wyjdzie większy. W instrukcji pisze, że ma być 3cm.


W tym względzie olej instrukcję. Zapis w instrukcji o napięciu 2,5-3 cm to sporo za mały luz. Jak posadzisz dupsko na moto, to przy tak ustawionym luzie łańcuch będzie napięty. A gdzie jeszcze zapas na pracę zawieszenia, a gdzie jeszcze zapas na obciążenie bagażem i pasażerem?

Ja tak miałem na początku, to łańcuch wył jak wściekły. W ASO poluzowali mi go znacznie.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Praca łańcucha

Postprzez korzeń » Cz sty 09, 2014 8:01 am

Monte Christo napisał(a):No, nieźle napierdala ten łańcuch mój chyba jest spokojniejszy. Ja bym wymieniał.
Korzeń a jak jedziesz to nie szarpie Ci moto jakoś dziwnie?

Generalnie nie zauważyłem jakichś dziwnych szarpań, a to moja trzecia maszyna więc niejeden łańcuch miałem
a w wolnych chwilach:
www.e36e38.blogspot.com
korzeń
Użytkownik
 
Posty: 98
Dołączył(a): Śr kwi 24, 2013 11:24 am
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 37
Imię: Jarek
Motocykl: Cbf 1000 '06
W siodle: <100 kkm

Re: Praca łańcucha

Postprzez korzeń » Cz sty 09, 2014 8:04 am

raphi napisał(a):Spróbuj zgiąć w rękach każde ogniwo, naokoło. Jeśli wszystkie będą chodzić bez oporu to jest łańcuch nierównomiernie naciągnięty.

To też można sprawdzić. Sprawdzaj naciąg od spodu dociskając go do wahacza. I tak każde miejsce, co kilka cm. Zauważysz wówczas, że w jednym miejscu łatwo jest nim dotknąć do wahacza a w innym jest napięty i stawia opór.

1. Albo zapieczone ogniwa
2. Albo nierównomiernie rozciągnięty
3. Albo jedno i drugie

Nie przypuszczam, że jest nieosiowo zamontowany (musiałoby być naprawdę bardzo krzywo koło.

Tyle. Sprawdź to sobie i po sprawie, będziesz wiedział.

Aha, jeśli zapieczony to nafta (może pomóc). A jeśli nierównomiernie rozciągnięty to nic nie zrobisz. W obu przypadkach zaleca się wymianę.

Zapieczenie może być od braku smarowania i przegrzania (ja tak zatarłem łańcuch w litrze).


Przy najbliższej wizycie w garażu obadam wg instrukcji. A jak coś to zacznę się rozglądać na nowym napędem, tym bardziej, że w tym roku planuję południe Europy.
a w wolnych chwilach:
www.e36e38.blogspot.com
korzeń
Użytkownik
 
Posty: 98
Dołączył(a): Śr kwi 24, 2013 11:24 am
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 37
Imię: Jarek
Motocykl: Cbf 1000 '06
W siodle: <100 kkm

Re: Praca łańcucha

Postprzez zbyhu » Cz sty 09, 2014 8:49 am

korzeń napisał(a):
Monte Christo napisał(a):No, nieźle napierdala ten łańcuch mój chyba jest spokojniejszy. Ja bym wymieniał.
Korzeń a jak jedziesz to nie szarpie Ci moto jakoś dziwnie?

Generalnie nie zauważyłem jakichś dziwnych szarpań, a to moja trzecia maszyna więc niejeden łańcuch miałem


No właśnie ;).
Sztuka to mieć jeden łańcuch długo ;).
A kluczem do tego jest oliwiarka i względnie luźny naciąg.
Łożyskowanie wałka zdawczego skrzyni biegów i jego uszczelniacz też będą Ci wdzięczne.

Mój napęd ma prawie 70 tyś.km w stukkonnym motocyklu o niemałym momencie obrotowym. Łańcuch podciągam średnio co kilkanaście tysięcy kilometrów.

Przy swoim luzie 3cm posadź kogoś o podobnej do Ciebie masie na motocyklu i wtedy zobacz jaki ma luz. Wystraszysz się ;). A w im głębszą dziurę wpadasz i bardziej ugina się tylny zawias, tym łańcuch bardziej się napina.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7387
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Praca łańcucha

Postprzez korzeń » Cz sty 09, 2014 9:19 am

zbyhu napisał(a):
korzeń napisał(a):
Monte Christo napisał(a):No, nieźle napierdala ten łańcuch mój chyba jest spokojniejszy. Ja bym wymieniał.
Korzeń a jak jedziesz to nie szarpie Ci moto jakoś dziwnie?

Generalnie nie zauważyłem jakichś dziwnych szarpań, a to moja trzecia maszyna więc niejeden łańcuch miałem


No właśnie ;).
Sztuka to mieć jeden łańcuch długo ;).
A kluczem do tego jest oliwiarka i względnie luźny naciąg.
Łożyskowanie wałka zdawczego skrzyni biegów i jego uszczelniacz też będą Ci wdzięczne.

Mój napęd ma prawie 70 tyś.km w stukkonnym motocyklu o niemałym momencie obrotowym. Łańcuch podciągam średnio co kilkanaście tysięcy kilometrów.

Przy swoim luzie 3cm posadź kogoś o podobnej do Ciebie masie na motocyklu i wtedy zobacz jaki ma luz. Wystraszysz się ;). A w im głębszą dziurę wpadasz i bardziej ugina się tylny zawias, tym łańcuch bardziej się napina.


I tutaj jest podstawa wszystkiego. Kupić i używać z głową. A jak weźmiesz po kimś... To nigdy pewności nie ma co i jak. A człowiek uczy się cały czas poprawnego użytkowania. nową oponę już mam, teraz majuję owiewki to może i na napęd starczy :) 70tkm bardzo dobry wynik!!
a w wolnych chwilach:
www.e36e38.blogspot.com
korzeń
Użytkownik
 
Posty: 98
Dołączył(a): Śr kwi 24, 2013 11:24 am
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 37
Imię: Jarek
Motocykl: Cbf 1000 '06
W siodle: <100 kkm

Re: Praca łańcucha

Postprzez jokansen » Cz sty 09, 2014 10:49 am

A mój ma ok 18 tysięcy i jest nierówno wyciągnięty. A dbałem o niego. Łańcuch DID wzmocniony. Tak szybko się zużył i to w VIPie. Jak żyć?
"Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny"
Avatar użytkownika
jokansen
Maniak
 
Posty: 1023
Dołączył(a): Wt lip 24, 2012 8:21 pm
Lokalizacja: Płock
Wiek: 45
Imię: Marcin
Motocykl: DL650 AL8
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 124 gości