Warsztatowe wideo

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Warsztatowe wideo

Postprzez goramo » Śr kwi 09, 2014 9:14 am

Hej. :smile:

Znalazłem fajne filmiki na YT z czynności serwisowych przy CBFie.

-> kontrola luzów zaworowych: http://www.youtube.com/watch?v=FX3LtfQ7jYE
-> demontaż głowicy i ponowny montaż: http://www.youtube.com/watch?v=ce1ncJXZr9E
-> skrzynia biegów: http://www.youtube.com/watch?v=k2i8rzHgtdo


Byłoby super, gdyby ktoś kto szprecha po niemiecku zrobił do tych filmików tłumaczenie. :smile:

Interesuje mnie zwłaszcza co ten gościu mówi o zjawisku ciągnięcia wałków rozrządu przez napięty łańcuch rozrządu - coś tam klaruje na ten temat i pokazuje odchylanie się wałka od poziomu w wyniku siły pochodzącej od napiętego łańcucha. Z tego co wywnioskowałem ma to jakiś minimalny wpływ na wyniki pomiarów luzu zaworowego, co jest potem zobrazowane w tabelce, którą pokazuje na końcu i omawia. Wpływ na wielkość luzu ma także temperatura przy jakiej prowadzone są pomiary.


Czy ten koleś w filmie podał informację w jakich warunkach powinno się poprawnie robić pomiar - tzn. czy robić go przy łańcuchu napiętym, czy poluzowanym? I w jakiej temperaturze? :question:






Wszystkie filmy tego gościa: http://www.youtube.com/channel/UCtqoRxlIuSVifpRQXMy1KOA/videos
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Warsztatowe wideo

Postprzez Avalon » Śr kwi 09, 2014 1:22 pm

Luzy na 100% sprawdzamy i regulujemy na zimnym silniku. Robiąc kilka razy zawory w Kawie, jakoś nigdy nie zwracałem uwagi na to czy łańcuch jest "napięty", Z tego co mi wiadomo, to przy regulacji kolejnych zaworów ważne jest by kręcić wałem zgodnie z jego normalnymi obrotami i w razie przeholowania z ustawieniem wałków/wału, nie kręcić "do tyłu" tylko zrobić kolejny obrót.
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: Warsztatowe wideo

Postprzez goramo » Śr kwi 09, 2014 2:03 pm

Avalon napisał(a):Luzy na 100% sprawdzamy i regulujemy na zimnym silniku. Robiąc kilka razy zawory w Kawie, jakoś nigdy nie zwracałem uwagi na to czy łańcuch jest "napięty", Z tego co mi wiadomo, to przy regulacji kolejnych zaworów ważne jest by kręcić wałem zgodnie z jego normalnymi obrotami i w razie przeholowania z ustawieniem wałków/wału, nie kręcić "do tyłu" tylko zrobić kolejny obrót.



To, że na "zimnym silniku" to oczywiste.
Ale z filmiku wynika, że koleś robił dwa pomiary - o ile dobrze pamiętam raz gdy temperatura powietrza w warsztacie była około 15oC i gdy była chyba około 27oC. I zrozumiałem - może źle, że zmierzone wartości były inne.

A czy w Kawie łańcuch rozrządu miałeś z boku silnika czy pośrodku?
Jeśli po środku to nie ma znaczenia, bo obciążenie od naciągu rozkłada się równomiernie na obie strony wałków, natomiast w CBFie łańcuch jest z boku i obciążenie nie rozkłada się równomiernie tylko tak jak pokazywał koleś na filmiku.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Warsztatowe wideo

Postprzez Avalon » Cz kwi 10, 2014 9:29 am

łańcuch był pośrodku....kuźwa :dusgust:
Dostęp do napinacza rozrządu umieszczonego po środku szerokiego silnika, tuż pod gaźnikami, w sąsiedztwie dużego airbox'a, był jak by to powiedzieć.... przejebany :msn-wink:
Zajęcie dla kogoś o wyjątkowo sprytnych paluszkach. Hmm... może ginekolog :naughty:

A wracając do tematu, to wydaje mi się trochę dziwne, że wałek ma możliwość tak dużego skręcania po osiowego, ze ma to wpływ na luzy zaworowe. Tym bardziej że jest solidnie podparty, i prawdę mówiąc, bardzo ciężkiej pracy nie ma.
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: Warsztatowe wideo

Postprzez goramo » Cz kwi 10, 2014 9:39 am

Avalon napisał(a):Dostęp do napinacza rozrządu umieszczonego po środku szerokiego silnika, tuż pod gaźnikami, w sąsiedztwie dużego airbox'a, był jak by to powiedzieć.... przejebany :msn-wink:
Zajęcie dla kogoś o wyjątkowo sprytnych paluszkach. Hmm... może ginekolog :naughty:


:biggrin:


Avalon napisał(a):A wracając do tematu, to wydaje mi się trochę dziwne, że wałek ma możliwość tak dużego skręcania po osiowego, ze ma to wpływ na luzy zaworowe. Tym bardziej że jest solidnie podparty, i prawdę mówiąc, bardzo ciężkiej pracy nie ma.


Te odchyłki to raptem setne części milimetra, więc nie są chyba jakieś duże... :rolleyes: Nie mniej jednak, skoro dokładność pomiarów dla luzów zaworowych jest właśnie na poziomie setnych części milimetra, to jakieś tam znaczenie może chyba mieć... :unsure:

Tak sobie myślę, że wałek ma większe odchyłki w momencie właśnie gdy leży przy wykonywaniu pomiarów. W tracie jego normalnej pracy odchyłka jest przynajmniej w części niwelowana gdyż wałek jest utrzymywany niejako "w zawieszeniu" poprzez działanie ciśnienia oleju w panewkach. A zatem - tak na logikę - powinno się chyba poluzować napinacz, aby przy pomiarze (gdy ciśnienia oleju w panewkach nie ma) wałek mógł leżeć swobodnie we wszystkich panewkach, a nie był ciągnięty w jednym końcu przez napięty łańcuch... :unsure:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Warsztatowe wideo

Postprzez Avalon » Cz kwi 10, 2014 10:36 am

Wiadomo ze te setne części mm są ważne przy regulacji zaworów, ale co zrobić gdy np. w aktualnie robionej przeze mnie XJ600 tolerancja na ssącym jest 0,11-0,15, szczelinomierz 0,15 wchodzi dość ciężko, (ale wchodzi) a płytki dostępne są co 0,05mm ?
Góra silnika "wypruta" więc warto zrobić wszystko jak należy, ale zmiana płytki o 0,05 spowoduje że luz prawdopodobnie wyniesie 0,10 czyli ponownie poza granicą tolerancji.
U siebie w Kawie po zmierzeniu i wyjęciu płytek, powkładałem je do osobnych kopert, zapisałem wymiary i dałem kumplowi na "magnesówkę". Po takim zabiegu wszystkie luzy były wzorcowe :thumbsup:

Uważam ze we wszystkim trzeba zachować zdrowy rozsądek, więc te 3...4 setki na zaworach tez można pominąć.
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: Warsztatowe wideo

Postprzez Glub » Cz kwi 10, 2014 11:03 am

Co to jest "magnesówka"?
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Warsztatowe wideo

Postprzez Avalon » Cz kwi 10, 2014 12:56 pm

Upss... szlifierka do płaszczyzn, w której obrabiany przedmiot trzyma się stołu roboczego dzięki silnemu elektromagnesowi.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: Warsztatowe wideo

Postprzez Glub » Cz kwi 10, 2014 2:38 pm

Fajne ustrojstwo, wujo w warsztacie takiego nie miał.. Tylko szlifierki do wałów korbowych, wałków rozrządu oraz honownice. Jako 4letni gówniarz uwielbiałem oglądać jak te maszyny pracują:-)
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm


Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 150 gości