Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Postprzez peter » Wt cze 14, 2011 9:00 pm

Witam,
dzisiaj wracając z pracy zobaczyłem przed sobą całkowicie pustą drogę i stwierdziłem, że zaszaleje :chair:

Jechałem na 3 biegu , jakieś 50-60km/h i puściłem kierownicę licząc, że motor bez problemu pojedzie dalej. Po kilku metrach kierownica zaczęła latać raz w prawo, raz w lewo, aż cały motocykl wpadł w turbulencje. Na szczęście zdążyłem złapać kierownicę i odzyskałem kontrolę nad maszyną. Na poprzednim mniejszym moto '125 już tak robiłem i wszystko było ok.

Moje pytanie jest takie:
Czy coś z moim motocyklem jest nie tak? krzywa rama? wyrobione łożyska główki ramki albo jeszcze coś innego?


CBF mam od tego sezonu, kupiłem go w zaprzyjaźnionym salonie/serwisie, miał być prosty i w ogóle cacy 8-)

Pozdrawiam
Avatar użytkownika
peter
Nowicjusz
 
Posty: 13
Dołączył(a): So maja 14, 2011 3:56 pm
Lokalizacja: Wawa
Motocykl: CBF 600 SA

Re: Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Postprzez auspuf » Wt cze 14, 2011 9:08 pm

ja na moim motocie zkręcałem jeszcze tydzien temu przy ok 50 km/h tylko balansem ciała (bez trzymania kierownicy) i nie miałem podobnych objawów.

masz oba "ciężarki kierownicy"?
auspuf
Znawca
 
Posty: 232
Dołączył(a): Pt mar 25, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Motocykl: CBF 600 N/A '04
W siodle: 100-200 kkm

Re: Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Postprzez peter » Wt cze 14, 2011 9:46 pm

tak, mam standardowe. żadnych tuningowych.. :D
Avatar użytkownika
peter
Nowicjusz
 
Posty: 13
Dołączył(a): So maja 14, 2011 3:56 pm
Lokalizacja: Wawa
Motocykl: CBF 600 SA

Re: Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Postprzez fragles » Wt cze 14, 2011 11:03 pm

1. Był kufer centralny?
2. Ciśnienie w oponach OK (OBU?)
3. W jakim stanie jest przednia opona (?poząbkowanie?)

Ja przy nawet pustym centralnym, przy około 40 km/h mam shimmy. Przy 60 znika.
Obrazek
GS500E ------> CBF600N :)
fragles
Maniak
 
Posty: 1790
Dołączył(a): Pn maja 30, 2011 1:23 pm
Wiek: 46
W siodle: <100 kkm

Re: Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Postprzez raphi » Śr cze 15, 2011 5:26 am

w litrze to normalka :-) Mnie nawet policjant o to pytał bo chciał reklamować swoją nową CBF-ę :-)
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14107
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Re: Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Postprzez Pix » Śr cze 15, 2011 6:44 am

Są 3 główne powody dla których łapiemy shimmy (zakładając oczywiście, że motocykl prosty, kompletny i w pełni sprawny):

1. Zbytnie dociążenie tyłu motocykla.
2. Wyząbkowana przednia opona.
3. Wyrobine łożysko główki ramy.

Podczas jazdy z pustym kufrem/kuframi teoretycznie shimmy nie powinno występować...
Objawem zużycia łożyska główki ramy jest shimmy, które zaczyna się przy niskich prędkościach, a kończy w okolicach 100km/h...
Ważne by myśleć głową, a nie manetką...

CBR XX Owners Club Poland
www.cbr-xx.pl
Avatar użytkownika
Pix
Znawca
 
Posty: 259
Dołączył(a): Cz sty 27, 2011 5:42 pm
Lokalizacja: Świnoujście
Wiek: 47
Motocykl: CBR 1100XX4

Re: Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Postprzez peter » Śr cze 15, 2011 7:51 am

W takim razie bardzo możliwe, że to przez kufer centralny. Mam 53l wersje kufra, więc to może mieć znaczący wpływ na shimmy, mimo że ładuje do niego tylko 3-4kg torbę. Opony z tego sezonu, dopiero 2 tys przejechane na nich.

Dzieki za wszystkie odpowiedzi.
Avatar użytkownika
peter
Nowicjusz
 
Posty: 13
Dołączył(a): So maja 14, 2011 3:56 pm
Lokalizacja: Wawa
Motocykl: CBF 600 SA

Re: Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Postprzez fragles » Śr cze 15, 2011 7:56 am

peter napisał(a):W takim razie bardzo możliwe, że to przez kufer centralny. Mam 53l wersje kufra, więc to może mieć znaczący wpływ na shimmy, mimo że ładuje do niego tylko 3-4kg torbę. Opony z tego sezonu, dopiero 2 tys przejechane na nich.

Dzieki za wszystkie odpowiedzi.


no ja jak zdejmę kufer to wszystko gra i bucy. A z kufrem majta kierą. Tak więc, przypuszczalnie, problem masz rozwiązany ;)
Obrazek
GS500E ------> CBF600N :)
fragles
Maniak
 
Posty: 1790
Dołączył(a): Pn maja 30, 2011 1:23 pm
Wiek: 46
W siodle: <100 kkm

Re: Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Postprzez Goral4t » Śr cze 15, 2011 12:54 pm

tym nie ma co czasem zależy od dnia na moto ja czasem w 2 osoby puszczam i jest git nic nie szaleje kiera a sam jadę to czasem szaleje czasem nie;] więc chyba zależy od humoru ;]

ale fakt faktem 1-ciśnienie 2-regulacja główki ramy 3-krzywa tarcza <ostatnio przy wywarzaniu prostowali mi tarczę... przy okazji dowiedziałem się ze tarcze można skrzywić bez większego trudu np źle zdejmując koło lub kładąc ja w bagażniku...;] > 4- ciężarki lub złe ustawienie na moto..;]
Motomaniacy są wszędzie :) X11 "Power of Dreams"
Avatar użytkownika
Goral4t
Maniak
 
Posty: 1357
Dołączył(a): N lis 21, 2010 12:32 pm
Lokalizacja: KSU
Wiek: 31
Imię: Mariusz
Motocykl: CBF 600 sa, x11
W siodle: 100-200 kkm

Re: Turbulencje przy puszczonej kierownicy

Postprzez goramo » Cz cze 16, 2011 7:13 am

raphi napisał(a):w litrze to normalka :-) Mnie nawet policjant o to pytał bo chciał reklamować swoją nową CBF-ę :-)



U mnie nic takiego nie występuje. Nie raz już puszczałem kierę - i niezależnie czy na zegarze jest 140, 100, 70, czy 50 km/h nic się nie dzieje...

Co prawda nie mam zamontowanego na razie żadnego kufra ani nawet stelaża. Pewnie po montażu topcase'a powyższe ulegnie zmianie, ale na razie nie zaobserwowałem trzepotania kierownicy.

Przelot c.a. 9,5 tys km, opony fabryczne czyli PR1.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Następna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości