[DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: [DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Postprzez Glub » Pt sie 08, 2014 6:47 pm

Motul 7100:-P
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: [DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Postprzez Simon » N sie 10, 2014 1:15 pm

No o Castrolu za duzo dobrego sie nie słyszy, więc z tych dwoch Motul.

Rozejrzyj sie jeszcze za Repsolem ;) Ja mam wlany Repsol 10W40 Sintetico i jest cacy, a cena też nie zabija bo ok 110-120zł/4l
Avatar użytkownika
Simon
Nightmare
 
Posty: 4003
Dołączył(a): Wt kwi 15, 2014 5:06 am
Lokalizacja: Monachium
Wiek: 36
Imię: Szymon
Motocykl: -
W siodle: <100 kkm

Re: [DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Postprzez Dariusz » Pt wrz 12, 2014 7:34 am

A ja tak czytam że dość często wlewacie 40tkę, a Honda / przynajmniej moja 600tka tj po lifcie - inny silnik/ ma w instrukcji 10w30 związku z tym że wymagana jest lepkość zmniejszająca zużycie paliwa SAE 10W30. Lepkość określa także opory przepływu, gdzieś kiedyś doczytałem że 30 jest do silników o"ciaśniej" spasowanych elementach a 40 gdzie większe są to tolerancje , w autach trochę się to zgadzało gdyż starszej generacji silnik hdi wymagał 40 tki a nowszej 30 tki .Jak się nie mylę w ofercie Motula pojawił się nowy olej dedykowany do Hondy 7100 10w30 ful syntetyk, tutaj link:https://www.motul.com/pl/pl/products/oils-lubricants?f[application]=139&f[engine_type]=26&f[range]=21&f[viscosity]=38
Avatar użytkownika
Dariusz
Znawca
 
Posty: 359
Dołączył(a): Wt lip 30, 2013 11:11 am
Lokalizacja: Tychy
Imię: Dariusz
Motocykl: Burgman 400, cbf1000

Re: [DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Postprzez mariusz_ino » Cz cze 18, 2015 7:32 am

Kupiłem moto z przebiegiem 9tys.km (przebieg jest pewny). Zmieniłem olej na motul 5100 półsyntetyk (sprzedający w sklepie polecił mi go jako najlepszy wybór). Wcześniej lałem taki sam do moich moto 250 i 500. Przejechałem 5,5tys km i zastanawiam się przy jakim przebiegu wymieniać olej ? Czy co 6tys. czy 10tys? Na dodatek cały czas zastanawiam się czy nie lepiej przejść na syntetyk a konkretnie Valvoline SYNPOWER 4T10W40. Dodam że moto jest z 2010r czyli po lifcie ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
mariusz_ino
Użytkownik
 
Posty: 113
Dołączył(a): Śr lis 06, 2013 7:21 pm
Wiek: 46
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda CBF 600S '10
W siodle: <100 kkm

Re: Odp: [DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Postprzez raphi » Cz cze 18, 2015 8:09 am

Ależ w CBF 600 olej wymieniamy zawsze co 12.000 km i ZAWSZE pełny syntetyk czyli jeśli zostać przy motulu to 7100 (wystarczy) lub 3000V (olej dedykowany do wysilonych jednostek). Możesz też zastosować dowolny inny pełny syntetyk. Wbrew temu co mówią mechanicy - stosując pełny syntetyk (czyli tak jak mówi producent), nie ma potrzeby wymiany oleju częściej niż 12000 km.
Oczywiście jeśli zrobisz 6000 km z prędkościami grubo autostradowymi, w upały, pod 200 km/h to warto wtedy olej zmienić wcześniej. Jeśli będziesz się trzymał zaleceń producenta to będzie prawidłowo.
Ja się spotkałem z opinią wielu mechaników (w tym jeden z nich - Adam Dukała z mototop, podobno ceniony mechanik w środowisku), że olej należy wymieniać co 6 tkm). Osobiście uważam że tu chodzi trochę o to by klienci byli blisko warsztatu...
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14107
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Re: [DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Postprzez rupert » Cz cze 18, 2015 8:42 am

Półsyntetyk to "gówno" które ma właściwości porównywalne do minerała. Stworzone marketingowo, jako kompromis między mineralnym, a syntetykiem. Aż dziwne, że do dziś produkowane. Sama nazwa "PÓŁsyntetyk" powinna odstraszać.
Life is for my own to live my own way...
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 8340
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 46
Imię: Robert
Motocykl: Honda

Re: [DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Postprzez Monte Christo » Cz cze 18, 2015 8:52 am

Już gdzieś pisałem półsyntetyk jest połową wynoszącą 30% :excl: Nie 50/50 tylko 70/30.
W kwestii jedynie doprecyzowania tego, co zostało napisane - CBFa po lifcie wg zaleceń producenta ma mieć robione wymiany oliwy co 6 tys km. Osobiscie jednak, pozwolicie, że wyrażę swoją opinię - jest to przegięcie.
Dziękuję.
Chuja się zarabia, a żyje się jak hrabia.
Avatar użytkownika
Monte Christo
Użytkownik zbanowany
 
Posty: 7506
Dołączył(a): Cz lip 05, 2012 1:24 pm
Wiek: 43
Motocykl: nie ma
W siodle: <100 kkm

Re: [DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Postprzez rupert » Cz cze 18, 2015 8:59 am

Dariusz napisał(a):A ja tak czytam że dość często wlewacie 40tkę, a Honda / przynajmniej moja 600tka tj po lifcie - inny silnik/ ma w instrukcji 10w30 związku z tym że wymagana jest lepkość zmniejszająca zużycie paliwa SAE 10W30. Lepkość określa także opory przepływu, gdzieś kiedyś doczytałem że 30 jest do silników o"ciaśniej" spasowanych elementach a 40 gdzie większe są to tolerancje , w autach trochę się to zgadzało gdyż starszej generacji silnik hdi wymagał 40 tki a nowszej 30 tki .Jak się nie mylę w ofercie Motula pojawił się nowy olej dedykowany do Hondy 7100 10w30 ful syntetyk, tutaj link:https://www.motul.com/pl/pl/products/oils-lubricants?f[application]=139&f[engine_type]=26&f[range]=21&f[viscosity]=38

Wg teorii o olejach, 10W30 w ekstremalnych warunkach Polski, czyli ok +40stC straci lepkość. W większości instrukcji aut/motocykli zalecany jest olej 10W30 (chyba ze względu na śr temperatury Europy ZAchodniej). Jest to olej najtańszy, spalanie (nieodczuwalne) ma mniejsze ze względu na opory, ale smarowanie najsłabsze. Dla Polski zalecane są oleje >40. Znaczenie ma też eksploatacja pojazdu. Kręcony do czerwonego bedzie miał lepiej przy oleju 10W50/60.
Life is for my own to live my own way...
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 8340
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 46
Imię: Robert
Motocykl: Honda

Re: Odp: [DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Postprzez raphi » Cz cze 18, 2015 9:14 am

Monte Christo napisał(a):CBFa po lifcie wg zaleceń producenta ma mieć robione wymiany oliwy co 6 tys km.

Oj to nie wiedziałem... Żyje w przekonaniu ze tak jak stara co 12 tysi...
rupert napisał(a):Półsyntetyk to "gówno" które ma właściwości porównywalne do minerała. Stworzone marketingowo, jako kompromis między mineralnym, a syntetykiem. Aż dziwne, że do dziś produkowane. Sama nazwa "PÓŁsyntetyk" powinna odstraszać.

Dokładnie. Polsyntetyk to krótko mówiąc minerał z dodatkami myjącymi.
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14107
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Re: Odp: [DEBATA] Dobór oleju do silnika - jaki, kiedy?

Postprzez bushmaster » Cz cze 18, 2015 10:21 am

raphi napisał(a):stosując pełny syntetyk (czyli tak jak mówi producent)


Błagam, ja rozumiem, że jesteś tu szefem, ale umyślnie wprowadzasz kolegę w błąd. :nono:

W innym temacie cytowałem m. in. Tobie instrukcję obsługi do CBF 600, w której producent zaleca jedynie lepkość, klasyfikację API oraz standard JASO. Nie ma słowa o tym, czy to ma być syntetyk. :rolleyes:

Monte Christo napisał(a):CBFa po lifcie wg zaleceń producenta ma mieć robione wymiany oliwy co 6 tys km.


Nic podobnego. Producent zaleca wymianę co 12tkm.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Avatar użytkownika
bushmaster
Maniak
 
Posty: 1115
Dołączył(a): Cz sty 10, 2013 2:38 pm
Lokalizacja: Kraków
Motocykl: CBF 1000 FA '13
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości