NC - wskaźnik temperatury silnika w korku chłodnicy

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

NC - wskaźnik temperatury silnika w korku chłodnicy

Postprzez Kaplan » Pt mar 17, 2017 5:39 pm

Nawiązując do tego tematu, chciałbym zamontować taki korek z termometrem wskazujący temperaturę cieczy chłodzącej (wersja 1.1 bar odpowiada wartości 108 kPa dla ciśnienia układu chłodzącego, podanej w instrukcji NC).

Obrazek

Obrazek

Do NC-ka nie ma póki co w sprzedaży termometrów w miejsce bagnetu olejowego. Znaczy się nie ma w Polsce, bo w Niemczech można kupić na Louis.de, ale cena jest bardzo wysoka i nie opłaca się. Nie chcę też eksperymentować w rozcinaniem przewodów układu chłodzącego i wstawianiem trójników / dodatkowych czujników albo podczepianiem się wskaźnikami pod fabryczny sensor temperatury. W przypadku wersji "S" NC-ka, korek chłodnicy jest dość dobrze widoczny z pozycji kierującego, więc takie rozwiązanie wydaje się być najbardziej optymalne.
Rzecz jednak w tym, że fabryczny korek w NC jest zabezpieczony dodatkowo śrubą, nota bene trudną do wykręcenia, która uniemożliwia odkręcenia korka.

Obrazek

W tym kontekście mam następujące pytania:

1. Jaka jest rola wspomnianej śrubki - czy to tylko blokada, żeby nie odkręcać korka bez potrzeby, czy może dodatkowe zabezpieczenie w przypadku wzrostu temperatury i ciśnienia w układzie chłodzenia?
2. W instrukcji NC jest mowa o tym, żeby wszelkie ubytki płynu chłodzącego uzupełniać nie przez korek chłodnicy, ale przez korek w zbiorniku wyrównawczym. Czy samo odkręcenie korka na górze chłodnicy (oczywiście, gdy silnik nie jest gorący) może też spowodować jakieś negatywne konsekwencje, np. zapowietrzenie się układu?


Dodam, że to moje pierwsze moto chłodzone cieczą (poprzednie moje jednoślady miały chłodzenie powietrzem), stąd prośba o pomoc.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: NC - wskaźnik temperatury silnika w korku chłodnicy

Postprzez goramo » Pt mar 17, 2017 7:28 pm

Śrubka to pewnie blokada.

Jak zdejmiesz korek na zimnym silniku, to nic się nie zapowietrzy. Powinieneś zobaczyć lustro cieczy.

NC nie ma wskaźnika temperatury cieczy?

Taki korek z termometrem w sumie dobra sprawa, ale będzie wskazywał temp dopiero po otwarciu dużego obiegu. Chociaż to nie ma większego znaczenia. No może poza tym, że nie zauważysz na nim przy jakiej temp otwiera się termostat.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: NC - wskaźnik temperatury silnika w korku chłodnicy

Postprzez Kaplan » Pt mar 17, 2017 9:45 pm

goramo napisał(a):NC nie ma wskaźnika temperatury cieczy?


Niestety, nie ma. Tylko kontrolka wysokiej temperatury, choć jest czujnik z rezystancją, ale żeby z OBD wyciągnąć ten parametr trzeba mieć specjalny interfejs i oprogramowanie.

goramo napisał(a):Taki korek z termometrem w sumie dobra sprawa, ale będzie wskazywał temp dopiero po otwarciu dużego obiegu. Chociaż to nie ma większego znaczenia. No może poza tym, że nie zauważysz na nim przy jakiej temp otwiera się termostat.


Dlatego idealnym połączeniem byłby wskaźnik temperatury cieczy w korku chłodnicy i wskaźnik temperatury oleju zamiast bagnetu. Ten pierwszy do kontroli rozgrzanego silnika w trakcie jazdy, a ten drugi do kontroli temperatury na postoju podczas rozgrzewania się silnika. Ale tylko niemiecki Louis ma taki, który pasuje do skrzyni z DCT, a jego cena (bez kosztów wysyłki) to 70 Euro. Czyli drożej niż gdyby kupić wskaźnik elektryczny z czujnikiem. Stąd pozostaje zadowolić się tylko tym termometrem w korku.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: NC - wskaźnik temperatury silnika w korku chłodnicy

Postprzez Kaplan » Śr mar 29, 2017 9:53 am

Informacyjnie, gdyby ktoś był zainteresowany: miałem okazję przypasować ten korek przed zakupem, ale choć dedykowany dla Hondy, w przypadku NC nie pasuje, niestety. Rozmiary uszczelki i zaworu ze sprężyną te same, za to kołnierz trochę za wąski w porównaniu do oryginału i korek z termometrem nie chce się wsunąć. Czyli nic z tego nie wyjdzie.
Z drugiej strony jest tak jak pisał kolega wyżej - przy rozgrzewaniu silnika nie działa drugi obieg chłodzenia i korek nie pokazywałby od razu temperatury.
Pozostaje zatem albo drogie gadżety od Louisa - wskaźnik zamiast bagnetu oleju lub wskaźnik na kierownicę i czujnik wkręcany w korek spustowy oleju, albo kombinowanie z innymi wskaźnikami elektrycznymi i czujnikami (np. jak kolega Josh z forum NC).

http://josh-nc700x.weebly.com/oil-psi-a ... gauge.html

http://josh-nc700x.weebly.com/water-tem ... setup.html

http://josh-nc700x.weebly.com/oil-press ... setup.html

http://nc700-forum.com/forum/nc700-mods ... gauge.html

http://nc700-forum.com/forum/nc700-mods ... gauge.html

http://nc700.blogspot.com/2013/03/water ... gauge.html

Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: NC - wskaźnik temperatury silnika w korku chłodnicy

Postprzez zbyhu » Śr mar 29, 2017 2:17 pm

Straszna choinka. Jeszcze mogę zrozumieć wskaźnik temperatury, ale nie w takiej formie. Wkurzałoby mnie to, te latające paski, szczególnie w nocy.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: NC - wskaźnik temperatury silnika w korku chłodnicy

Postprzez Kaplan » Śr mar 29, 2017 8:36 pm

Te paski we wskaźnikach troszkę przypominają pasek obrotomierza na panelu NC, chociaż w tym wypadku kolor tła nie ten.

Co do zdjęć montażowych, to najbardziej podejrzanie wygląda ten czujnik od ciśnienia oleju zamontowany na wypustce od podkładki pod filtr oleju. Wystarczy więcej drgań i całość może się w końcu odkręcić z wiadomym skutkiem.

Obrazek
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm


Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości

cron