Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Glub » Pn maja 15, 2017 9:28 pm

ja tam DCT od trzech lat cisne guzikami :P
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Kaplan » Wt maja 16, 2017 5:11 pm

Wczoraj i dziś miałem okazję pojeździć i potestować trochę dźwignię nożną DCT, porównując ją zarazem do fabrycznych "fliperów" na kierownicy. Co do dźwięków i sposobu zachowania się skrzyni przy zapinaniu poszczególnych przełożeń - tutaj różnicy nie ma praktycznie żadnej, nie licząc wspomnianej wcześniej możliwości wrzucenia luzu dźwignią pomiędzy "wirtualną" jedynką i dwójką, gdy moto znajduje się na postoju.
Pod względem atrakcyjności, w moim subiektywnym odczuciu, dźwignia nożna oczywiście rozkłada na łopatki przyciski + i - przy kierownicy. Flipery jakoś tak prędko stają się nużące i średnie pod względem wygody, przynajmniej dla mnie. Po krótkim czasie ich używania miałem ochotę przełączyć się w pełni na AT i nie wracać już do nich. Natomiast z dźwignią nożną, wraca trochę ochota na samodzielne decydowanie o przełożeniach. Przed jego montażem jeździłem głównie w trybie D, od czasu do czasu w S, a teraz pół na pół między trybem D a MT - w zależności od sytuacji na drodze i intensywności w ruchu. To jest oczywiście moje subiektywne odczucie - kogoś, kto posmakował trochę skutera CVT, ale dużo więcej pojeździł jednak na manualu 125 i rozważał zakup motocykla o większej pojemności z tradycyjną skrzynią biegów, choć ostatecznie padło na DCT jako opcję środka. Dla kogoś innego flipery będą OK, a dźwignia nożna zbędnym gadżetem i wydatkiem. W moim przypadku natomiast podnosi zadowolenie z użytkowania sprzętu. Ogólnie - polecam, zwłaszcza jak ktoś zamierza dłużej pojeździć swoim NC. :)
Trzeba zarazem pamiętać, że DCT nawet w wersji z dźwignią nożną nie da nigdy pełnego substytutu manualnej skrzyni - nie tylko chodzi o brak dźwigni sprzęgła, czy wspomniane blokady zapięcia biegu albo automatyczne redukcje, ale również o to, że biegi można wrzucać tak naprawdę bez konieczności odejmowania manetki gazu. Podczas zmiany biegów DCT w trybie MT (czy to dźwignią nożną, czy fliperami) automat w razie potrzeby też się wtrąca, choć tak naprawdę robi to dla dobra jednostki napędowej. :)
Faktycznie, szkoda, że Honda nie poszła drogą Aprilii, która w swojej Mana 850 zamontowała seryjnie zarówno przyciski na kierownicy, jak i dźwignię do zmiany biegów przy trybie manual, dając też 3 tryby jazdy automatycznej. Tak przy okazji, to dopiero teraz przyjrzałem się tej Aprilli Mana i zastanawiam się, na ile Japończycy mogli wzorować się na niej, projektując NC: nie tylko zbiornik paliwa pod siedzeniem, ale i schowek w miejscu tradycyjnego baku, który może pomieścić kask integralny.

Obrazek

Obrazek
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez seidhe » Cz cze 22, 2017 8:30 am

Kaplan napisał(a):
Summa summarum, moim zdaniem, mamy w takiej formie najlepsze połączenie cech skrzyni automatycznej i manualnej. Wszystkiego oczywiście nie da się mieć w jednym, ale synteza jest całkiem dobra. Uwielbiam automat, jednakże manuala też mi brakuje w niektórych sytuacjach, a przyzwyczajenie do nożnej dźwigni robi swoje. Dlatego widzę to w ten sposób:
- tryb automatyczny S - głównie przy wyprzedzaniu i przyspieszaniu, zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu czy przy zmianie pasa, czasem też w korkach;
- tryb automatyczny D - głównie podczas jazdy miejskiej o dużej intensywności ruchu, gdzie mamy sporo ciągłego zwalniania, przyspieszania i hamowania;
- tryb manualny AT - gdy chce się mieć pewność, że przed przyspieszeniem/wyprzedzeniem skrzynia zredukuje o bieg niżej;
- tryb manualny MT - przede wszystkim winkle, jazda przy mniejszej intensywności ruchu albo jak po prostu ma się taki kaprys. :)



A czy to nie jest tak, że nie ma trybu manualnego AT (automatic transmition) bo z nazwy jest to tryb automatyczny?
A MT jak najbardziej jest manualny. Chyba, że chodzi Ci o zmianę klikerem nożnym podczas jazdy NC-ką w trybie AT (D lub S), ale to samo można robić przełącznikami na kierownicy.
Avatar użytkownika
seidhe
Użytkownik
 
Posty: 90
Dołączył(a): Wt gru 27, 2016 12:26 pm
Wiek: 48
Imię: Michał
Motocykl: NC750X, Triumph B200
W siodle: <100 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Kaplan » Pt cze 23, 2017 10:19 am

seidhe napisał(a):A czy to nie jest tak, że nie ma trybu manualnego AT (automatic transmition) bo z nazwy jest to tryb automatyczny?
A MT jak najbardziej jest manualny. Chyba, że chodzi Ci o zmianę klikerem nożnym podczas jazdy NC-ką w trybie AT (D lub S), ale to samo można robić przełącznikami na kierownicy.


Tak, ten tryb "manualny AT" to taki mój skrót myślowy na określenie sytuacji, kiedy jadąc w trybie automatycznym D lub S korzystamy z manualnej funkcji zmiany biegów za pomocą dźwigni nożnej lub fliperów. Chociaż tryb D jest tu dużo bardziej wdzięczny do współpracy, a tryb S nie zawsze "słucha" kierownika i nie pozwala np. zbyt wcześnie - nawet jeśli jedziemy ze stałą prędkością 80-100 km/h - zapiąć ręcznie piątego lub szóstego biegu, jeśli wskaźnik obrotomierza jest daleko od maksymalnego momentu obrotowego.
Jednak z racji tego, że tryb D "uczy się" przy ręcznej zmianie biegów, a ja preferuję jego fabryczne ustawienia, wolę używać ręcznej zmiany biegów wyłącznie w trybie MT.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Poprzednia strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości