Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Kaplan » So maja 13, 2017 12:46 pm

Montaż dźwigni nożnej DCT w NC700S wreszcie zakończony. :clap: Jakby kogoś to interesowało, to produkt akcesoryjny Hondy nr 08U70-MGS-J51. Uniwersalny do różnych modeli NC, ale chyba nie pasuje do VFR czy AT, które mają inne dźwignie i w droższej cenie, bo ok. 2 tys.

W sumie i tak drogi interes (do NC dźwignia kosztuje od 1.1 do 1.2 tys. zł), ale mam zamiar pojeździć dłużej, więc uważam, że warto było. Wcześniej, jeżdżąc manualem w mieście, stęskniłem się za skuterem CVT, a teraz na skrzyni DCT trochę zabrakło mi jednak tej nożnej dźwigni (brakiem dźwigni sprzęgła się nie przejmuję, bo i tak często na manualach zmienia się bez niego) - zwłaszcza przed zakrętami, poza miastem i na drogach szybkiego ruchu.

Co do samej dźwigni nożnej DCT, to na youtube są już od pewnego czasu dostępne filmiki, np.:



A tu dokładny opis zestawu, filmik z montażu oraz demonstracja działania:







Generalnie sama dźwignia działa równolegle z przyciskami i "fliperami" (+ i -) na kierownicy, można obsługiwać zmianę biegów i jednym, i drugim, natomiast dźwignia nie ma wszystkich funkcji przełącznika N-D-S. Podczas postoju, gdy jesteśmy na neutralu, dźwignia w dół włącza pierwszy bieg i tryb D, dźwignia w górę przełącza z powrotem na neutralny. Gdyby dać jeszcze raz w górę na postoju, to dwójka oczywiście nie wskoczy. ;) W trakcie jazdy działa już jak tradycyjna skrzynia biegów, z tą różnicą, że póki moto jedzie, to nie wbijemy N między biegiem 2 a 1. Chcąc przejść na tryb S lub MT trzeba z kolei użyć przełącznika z prawej.

= = =
A przy okazji trybów jazdy NC DCT (przed 2016) - wcześniej nie korzystałem z opcji manualnej zmiany biegów w trybie AT (D czy S), jeśli już to tylko w trybie MT. Testując teraz skrzynię przy okazji tej dźwigni, zauważyłem jedno: w trybie D - o ile zmieścimy się w dolnych i górnych "widełkach" obrotowych, manualna zmiana biegów jest bezproblemowa prawie w każdym momencie, jak w trybie MT. Natomiast w trybie S skrzynia dużo bardziej "żyje swoim życiem" i manualne wrzucenie biegu wydaje się być - przynajmniej u mnie - trudniejsze. W zasadzie nie pozwoli zapiąć wyższego biegu przed osiągnięciem prędkości obrotowej właściwej dla najwyższego momentu obrotowego (czyli przy ok. 4,75 tys. obr./min.), chyba że jadę trochę dłużej ze stałą prędkością - wtedy np. z 5 dopiero przeskoczy na 6. Jeśli już, to łatwiej zrzucić o jeden bieg w dół. I na tym tle mam pytania:

1. Jak działa u Was manualna zmiana biegów DCT w trybie S?
2. Czy ktoś dociekał może jak wygląda w praktyce to "uczenie się" skrzyni DCT w trybie D na bazie manualnej zmiany biegów? Po jakim czasie skrzynia "zapamiętuje" sposób jazdy kierującego i dostosowuje do tego tryb D? I czy sposób jazdy pozostaje "w pamięci" również po wyłączeniu zapłonu?
= = =

Wracając do tematu: ogólnie wrażenia z użytkowania dźwigni nożnej DCT są - przynajmniej na razie - pozytywne: tego mi właśnie brakowało! :thumbsup: Ale nie miałem jeszcze okazji dokładnie się tym pobawić, bo wracałem w fatalnych warunkach pogodowych, więc bardziej szczegółowe testy jeszcze przede mną.

Dla zainteresowanych załączam poniżej pierwszą i ostatnią stronę instrukcji (pozostałych nie, bo jest wszystko na filmikach) oraz fotki po zamontowaniu u mnie.
I jeszcze jedno - zestaw nie działa na zasadzie "Plug&Play" i mogą wystąpić problemy z aktywowaniem tego w panelu. Trzeba powtarzać procedurę aż do skutku, tak jak jest to podane w instrukcji.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Glub » So maja 13, 2017 3:26 pm

Uwazam ze tryb S w NC jest totalnie z dupy, za wysoko kreci, natomiast D w miescie i korkach slabo sie sprawdza. W nowych nc gdzie trybow sport masz trzy do dyspozycji pewnie ktorys z nich lepiej sie sprawdza od D.

Natomiast diotycznie rozwiazali że wbicie nogą włącza tryb D w AT zamiast od razu przejsc w MT. To glupio idiotyczne...

Btw mógłbyś tę instrukcję zeskanować w lepszej jakosci i udostępnić po jakims google drive?
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Kaplan » So maja 13, 2017 6:01 pm

Glub napisał(a):Uwazam ze tryb S w NC jest totalnie z dupy, za wysoko kreci, natomiast D w miescie i korkach slabo sie sprawdza. W nowych nc gdzie trybow sport masz trzy do dyspozycji pewnie ktorys z nich lepiej sie sprawdza od D.


Sterowanie trybem D zostało trochę poprawione w modelach 2014, w tym również ostatniej partii produkcji NC-ków 700 na Europę. Jest odrobinę lepiej w korkach, ale trudno mi porównać to do modelu 2016, bo nie miałem okazji nim jeździć. Prawdopodobnie najbardziej optymalny w nowej wersji będzie S1.

Natomiast idiotycznie rozwiazali że wbicie nogą włącza tryb D w AT zamiast od razu przejsc w MT. To glupio idiotyczne...


Zgadzam się, nawet jeśli w D można zmieniać biegi też manualnie, to zdecydowanie lepiej byłoby bezpośrednio w MT po naciśnięciu dźwigni. Jak ktoś chce D, to po prostu ma do tego przełącznik. Ale co począć, skoro fabryka tak a nie inaczej zdecydowała. W trybie D przez to "uczenie się" komputera nie używam opcji manualnej zmiany biegów. Wolę, żeby D pracował w swoim najbardziej ekonomicznym trybie, na ustawieniach fabrycznych (czyli możliwie nisko zmieniał bieg), kiedy skrzynia pracuje na pełnym automacie. Biegi manualnie tylko w MT. Tryb S mało przydatny, chyba że na krótko.

Btw mógłbyś tę instrukcję zeskanować w lepszej jakosci i udostępnić po jakims google drive?


Nie ma problemu, tylko nie mam konta w Google, a więc brak dostępu do tych funkcji. A może lepiej na ten serwer forumowy, bo na wielu tych zewnętrznych dyskach wrzucone pliki po jakimś przestają być dostępne.
Ostatnio edytowano So maja 13, 2017 6:03 pm przez Kaplan, łącznie edytowano 1 raz
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Glub » So maja 13, 2017 6:02 pm

Bedziesz na zlocie? Chcialbym wypróbować noznego klikacza.
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Kaplan » So maja 13, 2017 6:11 pm

A kiedy i gdzie ma być ten zlot? Na Pomorzu by problemu nie było, ale jak w centralnej czy południowej Polsce to może być trudno. :(

Fakt faktem - dźwignia wydawała się wyraźniej te biegi zapinać, tzn. czuć i słychać to charakterystyczne "kliknięcie" wrzucenia kolejnego przełożenia, jak w moto z tradycyjną skrzynią. Natomiast muszę ją jeszcze potestować, żeby coś więcej napisać i porównać z "fliperami". Prawdopodobnie najwcześniej w poniedziałek dopiero mi się uda.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Glub » So maja 13, 2017 6:50 pm

To moze wyslij mi te skany na priva?
Zlot? W czerwcu 14-18 jest odpowiedni watek zlotowy. Obok kotliny Kłodzkiej
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Glub » So maja 13, 2017 7:03 pm

Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez -patrick- » So maja 13, 2017 7:49 pm

Czy ja dobrze kminie, że kupujecie moto z dct po to żeby dokupić dzwignie i jednak zmieniać noga?
Avatar użytkownika
-patrick-
Nightmare
 
Posty: 4711
Dołączył(a): Pn cze 17, 2013 7:23 am
Lokalizacja: Poznań
Imię: Patryk
Motocykl: KTM 1290 SAT
W siodle: <100 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Glub » So maja 13, 2017 10:31 pm

Zwiększa możliwości, masz wybor czy nie automat, manual i zmieniasz guzikami aka fliperami lub nogą.
Ten klikacz nozny powinien byc w standardzie jak w Aprilii Mana 850
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Dźwignia nożna dla NC z DCT i zmiana biegów w trybach AT

Postprzez Kaplan » N maja 14, 2017 8:57 am

Glub napisał(a):To moze wyslij mi te skany na priva?


OK. Zeskanuję i wyślę. Jak chcesz, możesz to potem umieścić w ogólnodostępnym miejscu.

Glub napisał(a):Zlot? W czerwcu 14-18 jest odpowiedni watek zlotowy. Obok kotliny Kłodzkiej


Odwiedziłem już Dolny Śląsk w ub.r. na czterech kółkach. Jechać teraz samemu blisko 600 km w jedną stronę (z plecaczkiem, niestety, nie da rady, a prawie na pewno nie w tym terminie) na dwóch kółkach, to niezbyt zachęcająca perspektywa. Może zatem przy innej okazji.

Glub napisał(a):https://japan.webike.net/products/20448924.html 235$ bez promo.


Dodaj do tego koszty wysyłki, przelicz przez kurs dolara, a do tego trzeba się upewnić w urzędzie celnym, czy nie doliczą do przesyłki VAT lub jakiegoś cła. Paczka idzie bowiem spoza obszaru UE/EOG. Może wyjść na to, że summa summarum będziesz miał taką cenę, jakbyś zamówił u polskiego dealera. Pomijam już całą korespondencję od urzędu celnego, deklaracje, wezwania itp. itd. Szkoda zachodu, jeśli przesyłce groziłoby obciążenie dodatkowymi opłatami. Jak dobrze ponegocjujesz z dealerami, to powinni zejść do ok. 1 100 zł. Pytanie, czy chce się montować samemu czy w serwisie? Jeśli to drugie, trzeba liczyć się z kosztem w granicy ok. 200-250 zł za usługę montażu.

-patrick- napisał(a):Czy ja dobrze kminie, że kupujecie moto z dct po to żeby dokupić dzwignie i jednak zmieniać noga?


Dla mnie dźwignia nożna zwiększa trochę uniwersalizm skrzyni DCT, bo poza wygodnym automatem daje nam możliwość jazdy zbliżonej do tradycyjnej przekładni motocyklowej, gdzie biegi zmieniamy nogą, a nie "fliperami". DCT z pewnością nie będzie pełnym substytutem zwykłej skrzyni: w końcu dalej redukuje bieg za nas, jeśli zejdzie się poniżej dopuszczalnej liczby obrotów, albo zablokuje możliwość wrzucenia zbyt niskiego lub wysokiego biegu - i nie zawsze daje się do końca przewidzieć. Do tego nie ma dźwigni sprzęgła, ale - jak już wspomniałem - to nie musi być problemem, zwłaszcza że wielu zmienia biegi bez niego.

Summa summarum, moim zdaniem, mamy w takiej formie najlepsze połączenie cech skrzyni automatycznej i manualnej. Wszystkiego oczywiście nie da się mieć w jednym, ale synteza jest całkiem dobra. Uwielbiam automat, jednakże manuala też mi brakuje w niektórych sytuacjach, a przyzwyczajenie do nożnej dźwigni robi swoje. Dlatego widzę to w ten sposób:
- tryb automatyczny S - głównie przy wyprzedzaniu i przyspieszaniu, zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu czy przy zmianie pasa, czasem też w korkach;
- tryb automatyczny D - głównie podczas jazdy miejskiej o dużej intensywności ruchu, gdzie mamy sporo ciągłego zwalniania, przyspieszania i hamowania;
- tryb manualny AT - gdy chce się mieć pewność, że przed przyspieszeniem/wyprzedzeniem skrzynia zredukuje o bieg niżej;
- tryb manualny MT - przede wszystkim winkle, jazda przy mniejszej intensywności ruchu albo jak po prostu ma się taki kaprys. :)
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Następna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości