oleje motocyklowe

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Jaki olej lejesz do swojego motocykla? Zaznaczamy 2 opcje: lepkość i markę lub INNY (marka, lepkość)

5w30
0
Brak głosów
5w30
0
Brak głosów
10w30
23
5%
10w30
23
5%
10w40
97
20%
10w40
97
20%
Oryginalny Hondy
8
2%
Oryginalny Hondy
8
2%
Motul
54
11%
Motul
54
11%
Shell
15
3%
Shell
15
3%
Liqui Moly
7
1%
Liqui Moly
7
1%
Valvoline
26
5%
Valvoline
26
5%
Castrol
7
1%
Castrol
7
1%
INNY (lepkość, marka - pisz w komentarzach)
8
2%
INNY (lepkość, marka - pisz w komentarzach)
8
2%
 
Liczba głosów : 490

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Avalon » Wt lis 08, 2011 11:19 am

Najnowsze i sprawdzone dane na temat oleju Shell Advance Ultra 4 10W-40
Wskaźnik lepkości 186
Temperatura płynięcia -30
Liczba zasadowa TBN 10,3

Jest dobrze :cool:
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez goramo » Wt lis 08, 2011 11:28 am

WOW! Rzeczywiście - parametry bardzo dobre. Bardzo wysoka liczba TBN - czyli olej o wysokich właściwościach myjących. Bardzo wysoki także wskaźnik lepkości - znaczy się olej odporny na zerwanie filmu olejowego nawet przy dużych obciążeniach.

:thumbsup:


Skąd kolega zaczerpnął te dane, jeśli można wiedzieć? :rolleyes:



EDIT:
Pogrzebałem trochę w necie i ściągnąłem Kartę Charakterystyki tego oleju ze strony Shell'a. Są w niej zawarte niektóre informacje, ale nie wszystkie. Więcej na temat parametrów zapewne znajduje w Karcie Technicznej, ale żeby ją pobrać trzeba się zalogować na stronie....

Jednak jest pewna sprawa, która mi się nie widzi w tym oleju Shell'a - mianowicie produkt bazowy. Dlaczego? Zaraz wyjaśniam.

Swego czasu był w czasopiśmie "MotoVoyager" (numer 18) artykuł o olejach - wyjaśniali te wszystkie oznaczenia oraz wyjaśniali kilka spornych mitów itp...
Była też tabela porównawcza, a w niej 34 oleje różnych producentów.
Jedną z informacji w tabeli jest "grupa oleju bazowego" - a jest ich kilka:
- I - to proste oleje mineralne
- II - to oleje mineralne z dodatkami
- III - to oleje mineralne po przeróbce
- IV - to oleje syntetyczne
- V - to oleje syntetyczne estrowe
No i ku mojemu zdziwieniu w tabelce dla produktu Shell'a opisanego jako olej syntetyczny (produkt Advance Ultra 4 15W50) jest napisane, iż grupa oleju bazowego to III - czyli oleje mineralne po przeróbce. :blink:

Do tej pory myślałem, że może się walnęli w tym artykule w tych tabelkach, ale okazuje się, że nie...

...gdyż w ściągniętej przed chwilą Karcie Charakterystyki - dla oleju Advance 4T Ultra 10W-40 widnieje jak byk, że jest to:
"Głęboko rafinowany olej mineralny zawierający <3% w/w ekstraktu dimetylosulfotlenku (DMSO) zgodnie z normą IP346.
(nota L). Jako dodatek rozcieńczający występuje tylko wysoko rafinowany olej mineralny.
"

Wobec powyższego mam pewne wątpliwości, czy rzeczywiście jest to taki super olej.... :mellow:
Ostatnio edytowano Wt lis 08, 2011 7:14 pm przez goramo, łącznie edytowano 1 raz
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez zbyhu » Wt lis 08, 2011 1:48 pm

No to ciekawe co piszesz...
Na stronie z linka z pierwszego posta jest tez ta klasyfikacja olejow bazowych.

Ciekawe, jaka baze maja oleje motula 7100 i 300V. Na opakowaniu pisza, ze jest to olej syntetyczny na bazie estrow.

PS
Cytat ze stronki:
"Wyrok sądu w USA z 1999r pozwolił producentom nazywać oleju z grupy III "syntetykami", choć nimi nie są."

PS2
Te ciekawe, ale po Angielskiemu:
http://www.syntheticlubes.com/pdf/g2156.pdf
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez goramo » Wt lis 08, 2011 7:16 pm

zbyhu napisał(a):Ciekawe, jaka baze maja oleje motula 7100 i 300V.


W tabeli zamieszczonej w artykule podane jest dla 7100 i 300V, że grupa oleju bazowego to V - czyli syntetyk estrowy.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez goramo » Wt lis 08, 2011 7:36 pm

Treść karty produktu Motula 300V:

KARTA PRODUKTU

300 V 4T Factory Line 10W-40
olej do motocykli sportowych
olej 100 % syntetyczny – Technologia podwójnych estrów


ZASTOSOWANIE:

Motocykle wyścigowe z silnikami czterosuwowymi o wysokich osiągach, z /bez zintegrowanej skrzyni biegów, z suchym/mokrym sprzęgłem; motocykle wyścigowe, których silniki pracują w szerokim zakresie temperatur i obrotów: wyścigi torowe, SuperSport, enduro, endurance, górskie, żużlowe, terenowe, MX….

Inne: motocykle używane w ruchu miejskim, skutery, ATV, mopedy wyposażone w katalizatory.

UŻYCIE:

Standardy: powyżej wymaganych standardów
wpływ na działanie mokrego sprzęgła sprawdzona testem JASO T904

Referencje: Alstare Word SuperSport, National Moto Endurance, Suzuki Word MX

Technologia podwójnych estrów umożliwia zwiększenie mocy silnika o 3%. Testy tribologiczne wykazały niski współczynnik tarcia badanych polimerów i złożonych estrów. Niski współczynnik tarcia zmniejsza tarcie wewnątrz silnika, a w konsekwencji zwiększa jego moc.
Ochrona silnika: 0% ubytków potwierdzone testem Boscha ASTM D6278
Ochrona skrzyni biegów: odporność zwiększona o 66%, potwierdzone 20- godzinnym testem KRL (CECE L-45-A-99) – test smarów skrzyń biegów, 10 razy dokładniejszy od testu Boscha.
Dodatkowa moc na tylnym kole: ulepszona praca mokrego sprzęgła.
Większa moc i dynamika pracy silnika, silnik łatwiej osiąga wyższe obroty.

ZALECENIA:

Można mieszać z olejami syntetycznymi i mineralnymi.
Wymiana oleju: Dostosować do własnego zapotrzebowania.

WŁAŚCIWOŚCI:

Kolor: metoda wizualna żółto – zielony
Stopień lepkości: SAE J 300 10W-40
Gęstość przy 20 ºC ASTM D 1298 0,860
Lepkość przy 100 ºC ASTM D 445 13,13 mm2/s
Lepkość przy 40 ºC ASTM D 445 82,3 mm2/s
Współczynnik lepkości ASTM D2270 160
Temperatura zapłonu ASTM D93 240 ºC
Temperatura krzepnięcia ASTM D97 -42 ºC
Liczba zasadowa TBN ASTM D 2896 8,3 mg KOH/g


Producent zastrzega sobie prawo do zmiany parametrów technicznych produktu, aby spełniały one najnowsze wymagania techniczne.

SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez goramo » Wt lis 08, 2011 7:38 pm

Karta produktu Motula 7100:

KARTA PRODUKTU
7100 4T 10W-40
olej do silników o wysokich osiągach
100 % syntetyczny na bazie estrów




ZASTOSOWANIE:

Motocykle używane w ruchu ulicznym, motocykle wyścigowe, motocykle terenowe, pojazdy terenowe, enduro, trial. Wszystkie motocykle z silnikami czterosuwowymi, z /bez zintegrowanej skrzyni biegów, z suchym/mokrym sprzęgłem; silniki spełniające normy EURO 2 lub EURO 3, wyposażone w katalizator, wtryskiwacz powietrza.
Inne: motocykle bez katalizatora używane w ruchu ulicznym, skutery, ATV.

UŻYCIE:

Standardy: API SL / SJ / SH / SG
Aprobata techniczna: JASO MA nr M033MOT052

Olej półsyntetyczny na bazie estrów zapewnia prawidłową ochronę i przedłużą żywotność przekładni. Estry minimalizują straty powstałe wskutek wewnętrznego tarcia i polepszają osiągi silnika.
Współdziałanie estrów oraz dodatków zapobiegających zużyciu silnika zapewniaja długą żywotność przekładni.
Olej tworzy warstwę ochronną odporną na działanie wysokich temperatur.
Niska zawartość fosforu i siarki wpływa na efektywne działanie katalizatora.

Ulepszona praca mokrego sprzęgła potwierdzona normą JASO MA.

ZALECENIA:

Można mieszać z olejami syntetycznymi i mineralnymi.
Wymiana oleju: Dostosować do własnego zapotrzebowania.

WŁAŚCIWOŚCI:
Kolor metoda wizualna czerwony
Stopień lepkości: SAE J 300 10W-40
Gęstość przy 20 ºC ASTM D 1298 0,861
Lepkość przy 100 ºC ASTM D 445 90,25 mm2/s
Lepkość przy 40 ºC ASTM D 445 13,48 mm2/s
Współczynnik lepkości ASTM D2270 151
Temperatura zapłonu ASTM D93 228 ºC
Temperatura krzepnięcia ASTM D97 -36 ºC
Liczba zasadowa TBN ASTM D 2896 8,2 mg KOH/g

Producent zastrzega sobie prawo do zmiany parametrów technicznych produktu, aby spełniał on najnowsze wymagania techniczne.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Avalon » Wt lis 08, 2011 10:12 pm

Dane uzyskane od przedstawiciela firmy Shell z którym handluje zaprzyjaźniona hurtownia motoryzacyjna (tam kupiłem ten olej-stąd również dobra cena)

Można też zerknąć tutaj http://www.shell-advance.romiko.pl/?p=shell/4/1
Shell Advance Ultra 4
W pełni syntetyczny, najwyższej jakości olej do smarowania czterosuwowych silników motocyklowych.

Shell Advance Ultra 4 jest syntetycznym olejem opracowanym specjalnie do smarowania nowoczesnych, wysokoobrotowych, czterosuwowych silników motocyklowych pracujących w warunkach najwyższych obciążeń.
Zastosowanie syntetycznego oleju bazowego XHVI zapewnia niezmienną w czasie lepkość oraz doskonałe smarowanie silnika w każdych warunkach pracy. Olej polecany do silników motocykli wyścigowych.Zastosowanie
Do wszystkich pracujących w warunkach najwyższych obciążeń czterosuwowych silników motocyklowych chłodzonych wodą lub powietrzem.... itd, itd
Ostatnio edytowano Wt lis 08, 2011 10:29 pm przez Avalon, łącznie edytowano 2 razy
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Avalon » Wt lis 08, 2011 10:21 pm

goramo napisał(a):Karta produktu Motula 7100:

..."KARTA PRODUKTU
7100 4T 10W-40
olej do silników o wysokich osiągach
100 % syntetyczny na bazie estrów


Olej półsyntetyczny na bazie estrów zapewnia prawidłową ochronę i przedłużą żywotność przekładni. Estry minimalizują straty powstałe wskutek wewnętrznego tarcia i polepszają osiągi silnika"...


Zatem Motul 7100 to pełen, czy półsyntetyk ? :smoke:
Jak widać dane które znajdujemy w necie na temat tego samego produktu, nierzadko są rozbieżne.
Błędy popełnione niechcący czy świadome "dopasowywanie" parametrów do aktualnych potrzeb rynku ?
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez goramo » Śr lis 09, 2011 1:09 pm

Owszem - w karcie Motula też jest jakaś bzdura napisana - nie wiem czy to pomyłka, czy nie...


Ale zarówno przytoczona karta produktu Shell'a jak i karty Motula to pliki pobrane z oficjalnej strony producenta - więc jak się do tego odnieść? Karta dla Shell'a pobrana z : http://www.shell.pl/home/content/pol/products_services/solutions_for_businesses/oils_lubricants/technical_services/
Skoro sam producent na swoich stronach zamieszcza takie a nie inne dokumenty.... :wallbash: :biggrin:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez goramo » Śr lis 09, 2011 1:13 pm

Wg mnie, tak na dobrą sprawę, to kupując dany produkt nikt nie może być pewnym w 100% co tak na prawdę kupuje...

Producenci tak gmatwają te informacje, że nie chuja nie dojdziesz co jest prawdą, a co nie... :wink:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości