Yo!
Ponieważ temat się trochę tutaj przewija, to postanowiłem napisać parę słów o olejach motocyklowych.
Polecam bardzo ciekawą stronkę:
http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm
Informacje najbardziej potrzebne nam z tej strony:
Parametr określający pośrednio jakość oleju - wskaźnik lepkości - czyli lepkość w funkcji temperatury, wyliczany na podstawie lepkości mierzonej w dwóch temperaturach: 40 i 100 stopni.
Oleje bazowe mają wskaźnik lepkości o wartości ok. 100. Najlepsze gotowe oleje syntetyczne mają wskaźnik ok. 200 - czyli są najbardziej stabilne temperaturowo. Generalnie im więcej tym lepiej.
Osławione rozpuszczanie zwałów syfu w silniku przez "olej syntetyczny". Ilość detergentów i dyspergentów, dających olejowi właściwości myjące, określa liczba TBN. Zwykle oleje mają od 7 do 12 mg KOH/g. Generalnie im więcej tym lepiej olej radzi sobie z syfem.
Wartość ta wraz ze starzeniem się oleju maleje i w końcu osiąga zero - wtedy w oleju odkładają się kwaśne produkty spalania i rozpoczyna się proces korozji silnika.
Oleje mineralne mają w swym składzie węglowodory różnej wielkości co przyspiesza proces starzenia.
Oleje półsyntetyczne to mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych. Zwykle oleju syntetycznego jest ok. 30%. Także 70% oleju mineralnego w składzie również wpływa na szybsze starzenie od olejów półsyntetycznych.
Najlepsze oleje syntetyczne są na bazie estrów.
Temperatura krzepnięcia - wiadomo. Najlepsze oleje osiągają -55 stopni Celsjusza. Także im niższa, tym lepiej dla silnika przy zimnych startach .
Zrobiłem sobie małe porównanie czterech olejów Motula. Ściągnąłem ze strony http://www.motul.pl karty specyfikacji olejów:
- mineralnego Motula 3000 20W50 (nie znalazłem 10W40)
- pólsyntetycznego Motula 5100 10W40
- syntetycznego Motula 7100 10W40
- syntetycznego Motula 300V 10W40 (jakiś wyczynowy)
I tak:
Motul 300V:
Wspólczynnik lepkości: 160
Temperatura krzepnięcia: -42 stopnie
Liczba TBN: 8,3 mg KOH/g
Motul 7100:
Wspólczynnik lepkości: 151
Temperatura krzepnięcia: -36 stopnie
Liczba TBN: 8,2 mg KOH/g
Motul 5100:
Wspólczynnik lepkości: 154
Temperatura krzepnięcia: -33 stopnie
Liczba TBN: 8,2 mg KOH/g
Motul 3000:
Wspólczynnik lepkości: 137
Temperatura krzepnięcia: -2 stopnie
Liczba TBN: 8,2 mg KOH/g
Jak widać. TBN w zasadzie wszędzie takie samo, więc mit obalony . Mineralny "gęsty" olej ma takie same właściwości myjące jak wypasiony syntetyk.
Mineralny daje dupy przy zimnych startach, ale to też wynika z specyfikacji SAE - 20W50.
Motul 5100 o dziwo ma ciut lepszy współczynnik lepkości od Motula 7100. No, ale będzie się szybciej starzał, szybciej TBN zejdzie do zera.
Także Motul 5100 jest całkiem ok, ale wymieniałbym go co 6 tyś., jakbym miał go u siebie.
Pozdro