oleje motocyklowe

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Jaki olej lejesz do swojego motocykla? Zaznaczamy 2 opcje: lepkość i markę lub INNY (marka, lepkość)

5w30
0
Brak głosów
5w30
0
Brak głosów
10w30
23
5%
10w30
23
5%
10w40
97
20%
10w40
97
20%
Oryginalny Hondy
8
2%
Oryginalny Hondy
8
2%
Motul
54
11%
Motul
54
11%
Shell
15
3%
Shell
15
3%
Liqui Moly
7
1%
Liqui Moly
7
1%
Valvoline
26
5%
Valvoline
26
5%
Castrol
7
1%
Castrol
7
1%
INNY (lepkość, marka - pisz w komentarzach)
8
2%
INNY (lepkość, marka - pisz w komentarzach)
8
2%
 
Liczba głosów : 490

oleje motocyklowe

Postprzez zbyhu » Śr lis 02, 2011 10:28 am

Yo!

Ponieważ temat się trochę tutaj przewija, to postanowiłem napisać parę słów o olejach motocyklowych.
Polecam bardzo ciekawą stronkę:
http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm

Informacje najbardziej potrzebne nam z tej strony:
Parametr określający pośrednio jakość oleju - wskaźnik lepkości - czyli lepkość w funkcji temperatury, wyliczany na podstawie lepkości mierzonej w dwóch temperaturach: 40 i 100 stopni.
Oleje bazowe mają wskaźnik lepkości o wartości ok. 100. Najlepsze gotowe oleje syntetyczne mają wskaźnik ok. 200 - czyli są najbardziej stabilne temperaturowo. Generalnie im więcej tym lepiej.
Osławione rozpuszczanie zwałów syfu w silniku przez "olej syntetyczny". Ilość detergentów i dyspergentów, dających olejowi właściwości myjące, określa liczba TBN. Zwykle oleje mają od 7 do 12 mg KOH/g. Generalnie im więcej tym lepiej olej radzi sobie z syfem.
Wartość ta wraz ze starzeniem się oleju maleje i w końcu osiąga zero - wtedy w oleju odkładają się kwaśne produkty spalania i rozpoczyna się proces korozji silnika.
Oleje mineralne mają w swym składzie węglowodory różnej wielkości co przyspiesza proces starzenia.
Oleje półsyntetyczne to mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych. Zwykle oleju syntetycznego jest ok. 30%. Także 70% oleju mineralnego w składzie również wpływa na szybsze starzenie od olejów półsyntetycznych.
Najlepsze oleje syntetyczne są na bazie estrów.
Temperatura krzepnięcia - wiadomo. Najlepsze oleje osiągają -55 stopni Celsjusza. Także im niższa, tym lepiej dla silnika przy zimnych startach :).

Zrobiłem sobie małe porównanie czterech olejów Motula. Ściągnąłem ze strony http://www.motul.pl karty specyfikacji olejów:
- mineralnego Motula 3000 20W50 (nie znalazłem 10W40)
- pólsyntetycznego Motula 5100 10W40
- syntetycznego Motula 7100 10W40
- syntetycznego Motula 300V 10W40 (jakiś wyczynowy)

I tak:
Motul 300V:
Wspólczynnik lepkości: 160
Temperatura krzepnięcia: -42 stopnie
Liczba TBN: 8,3 mg KOH/g

Motul 7100:
Wspólczynnik lepkości: 151
Temperatura krzepnięcia: -36 stopnie
Liczba TBN: 8,2 mg KOH/g

Motul 5100:
Wspólczynnik lepkości: 154
Temperatura krzepnięcia: -33 stopnie
Liczba TBN: 8,2 mg KOH/g

Motul 3000:
Wspólczynnik lepkości: 137
Temperatura krzepnięcia: -2 stopnie
Liczba TBN: 8,2 mg KOH/g

Jak widać. TBN w zasadzie wszędzie takie samo, więc mit obalony :P. Mineralny "gęsty" olej ma takie same właściwości myjące jak wypasiony syntetyk.
Mineralny daje dupy przy zimnych startach, ale to też wynika z specyfikacji SAE - 20W50.
Motul 5100 o dziwo ma ciut lepszy współczynnik lepkości od Motula 7100. No, ale będzie się szybciej starzał, szybciej TBN zejdzie do zera.
Także Motul 5100 jest całkiem ok, ale wymieniałbym go co 6 tyś., jakbym miał go u siebie.

Pozdro
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7383
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Avalon » Śr lis 02, 2011 11:45 am

W poniedziałek rozmawiałem o tych olejach w serwisie Hondy w Warszawie ponieważ mam mały dylemat co wlać. Dostałem spory upust więc nawet ten "wyczynowy" 300V kupił bym za rozsądne pieniądze, ale.... skoro róznica w parametrach jest niewielka. roczne przebiegi robiłem średnio 4-5 tysięcy km a olej i tak wymienam co sezon, to pozostanę jednak przy Motulu 5100 10w40
ALE ->
Jak napisałeś:

..."Także Motul 5100 jest całkiem ok, ale wymieniałbym go co 6 tyś., jakbym miał go u siebie"...

Przy częstszej zmianie oleju wypadało by również wymienić filtr a to dodatkowy wydatek ok 35zł (tyle zapłaciłem za oryginał) więc zbliżę się do ceny syntetyka 7100 na którym mogę smigać całe 12 kkm. Tutaj rodzi się kolejne pytanie: czy zostawić go na zimę w silniku czy ma się "kisić" ?
Chyba jednak lepiej teoretycznie słabszy pól syntetyk 5100 zmienić co sezon wraz z filtrem, niz syntetyk trzymać np.dwa sezony w silniku.
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez zbyhu » Śr lis 02, 2011 12:13 pm

Wg. serwisówki wymiana co 12kkm lub co 12 miesięcy.
Także raczej oleju nie ma co zostawiać na dwa lata w silniku.

Ja robię zwykle te 12kkm w rok, więc wymieniam co 12kkm bez względu na to, czy to zima czy lato.

Pzdr

PS
Producent tak opisuje Motula 5100:

"Olej półsyntetyczny na bazie estrów zapewnia prawidłową ochronę i przedłużą żywotność przekładni.
Olej tworzy warstwę ochronną odporną na działanie wysokich temperatur.
Niska zawartość fosforu i siarki wpływa na efektywne działanie katalizatora.

Ulepszona praca mokrego sprzęgła potwierdzona normą JASO MA.

ZALECENIA:

Można mieszać z olejami syntetycznymi i mineralnymi."

A tak Motula 300V:
"Technologia podwójnych estrów umożliwia zwiększenie mocy silnika o 3%. Testy tribologiczne wykazały niski współczynnik tarcia badanych polimerów i złożonych estrów. Niski współczynnik tarcia zmniejsza tarcie wewnątrz silnika, a w konsekwencji zwiększa jego moc.
Ochrona silnika: 0% ubytków potwierdzone testem Boscha ASTM D6278
Ochrona skrzyni biegów: odporność zwiększona o 66%, potwierdzone 20- godzinnym testem KRL (CECE L-45-A-99) – test smarów skrzyń biegów, 10 razy dokładniejszy od testu Boscha.
Dodatkowa moc na tylnym kole: ulepszona praca mokrego sprzęgła.
Większa moc i dynamika pracy silnika, silnik łatwiej osiąga wyższe obroty.

ZALECENIA:

Można mieszać z olejami syntetycznymi i mineralnymi. "

PS2
Nie handluję Motulem :P.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7383
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Bosman78 » Śr lis 02, 2011 12:27 pm

Ja wyszedłem z założenia, iż lepiej lać Motula 5100 i wymieniać co sezon niż lać sytetyk i śmigać 2 sezony – to lepsze rozwiązanie dla silnika.
Kwestia kosztów filtra pytanie jaka jest definicja oryinalnej części?
Czy oryginalne części to częci sygnowany napisem Honda, Suzuki BMW (, które produkowe są jak większość w Chinach przez fabrykę XYZ a raczej YJU) czy np. podespoły produktowe przez Bosh, Valeo, .....? lub inną firmę specjalizującą się w danych podzsepołach ?
PS. Filtr Hiflo można kupić za 20 PLN
„Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia i nie ubierają tego faktu w słowa...”
Avatar użytkownika
Bosman78
Maniak
 
Posty: 1261
Dołączył(a): Cz mar 31, 2011 6:26 pm
Lokalizacja: Wawa
Wiek: 45
Motocykl: vStrom
W siodle: <100 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez zbyhu » Śr lis 02, 2011 2:28 pm

Yo!

Teraz znalazłem dane o olejach Shella i wygląda to tak:

Shell S4 20W50 (mineralny):
Wspólczynnik lepkości: 120
Temperatura krzepnięcia: -27 stopni
Liczba TBN: 9,7 mg KOH/g

Także minerał Shella ma lepsze właściwości myjące niż najbardziej wypasiony olej Motula. (Choć znalazłem inne źródło, które podaje, że Motul 300V ma liczbę TBN na poziomie ponad 11).

Shell SX4 10W40 (półsyntetyk):
Wspólczynnik lepkości: 150
Temperatura krzepnięcia: -30 stopni
Liczba TBN: 9,7 mg KOH/g

Shell Advance Ultra 4 10W40 (syntetyk):
Wspólczynnik lepkości: 172
Temperatura krzepnięcia: -36 stopni
Liczba TBN: nie podano

Całkiem mi się ten Shell ostatni podoba :).

Pzdr
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7383
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Bosman78 » Śr lis 02, 2011 2:37 pm

Jeździłem kiedyś na szelu :-) pół-sytnetyku rometem Z-125 całkiem ok, ale pamiętam, że był dość drogi a tam oliwę zmienia się co 2 tys. Km. Przeuciłem się więc na Platinium 10w50 full-synt, ale zaczął mi się pocić silnik ( mimo, iż nowy) wiec wróciłem do 20W50 minerała i było ok
„Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia i nie ubierają tego faktu w słowa...”
Avatar użytkownika
Bosman78
Maniak
 
Posty: 1261
Dołączył(a): Cz mar 31, 2011 6:26 pm
Lokalizacja: Wawa
Wiek: 45
Motocykl: vStrom
W siodle: <100 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Avalon » Śr lis 02, 2011 3:58 pm

Odnośnie Advance Ultra 4T 10W40 znalazłem w sieci takie oto dane:
WSK. LEPKOŚCI. 186
TEMPERA. PŁYNIĘCIA 'C -30
TBN -nie podano.
Jak widać dane te nieco się różnią, więc nie wiadomo co jest prawdą. :wallbash:
Serwis na Malowniczej stosuje ten olej do motocykli (mają w beczkach) i nawet rozważałem jego zakup.
****************************
A czy był by ktoś z Was tak odważny i nalał do swojej CBF'ki olej Orlen Platinum pól, lub pełen syntetyk?
oto ich parametry:

10W40-Semi syntetyk:
WSKAŹNIK LEPKOŚCI: 160
TEMPERA. PŁYNIĘCIA 'C: -30
TBN ?
API: SL; JASO: MA

10W50-Full synetyk:
WSKAXNIK LEPKOŚCI: 162
TEMPERATURA PŁYNIĘCIA 'C -50
TBN ?
API: SJ JASO: MA

Parametry pól syntetyka sa bardzo zbliżone do Motula 5100 (tylko TBN nieznany) a cena ponizej 20zł za litr wydaje się dość atrakcyjna
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Bosman78 » Śr lis 02, 2011 8:10 pm

Do CBF-ki nie lałem ale lałem Platinum 10W50 do Z-125 ojej jak olej różnicy nie widziałem. Cena kusi próbowałem znaleźć opinie w necie, ale niestety w wiekszości przypadków wszyscy pukali się w głowę i dawali bardzo negatywne opinie mimo, iż nikt nie używał, padały argumenty w stylu, iż : nie warto oszczędzać, cena podjeżana polski produkt to shit itp. więc siła reklamy działa.
Mnie zależło na bardziej merytorycznych argumentach, ale niestety....
„Błogosławieni Ci, którzy nie mają nic do powiedzenia i nie ubierają tego faktu w słowa...”
Avatar użytkownika
Bosman78
Maniak
 
Posty: 1261
Dołączył(a): Cz mar 31, 2011 6:26 pm
Lokalizacja: Wawa
Wiek: 45
Motocykl: vStrom
W siodle: <100 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Avalon » Pt lis 04, 2011 2:54 pm

zbyhu napisał(a): Teraz znalazłem dane o olejach Shella i wygląda to tak:
Shell Advance Ultra 4 10W40 (syntetyk):
Wspólczynnik lepkości: 172
Temperatura krzepnięcia: -36 stopni
Liczba TBN: nie podano

Całkiem mi się ten Shell ostatni podoba :).

Pzdr

I dlatego właśnie go zakupiłem do swojej ukochanej, nowej dziewczyny :rayof:
A tak na poważnie to zawsze miałem zaufanie do tej marki, parametry z karty charekterystyki wyglądają bardzo obrze i kupiłem go w (chyba) dobrej cenie. 4x1L za 146 PLN
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez zbyhu » Pt lis 04, 2011 3:07 pm

Cena rewelacyjna.
Ja za syntetyka Motula place zwykle ok. 175 za banke 4l.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7383
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Następna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości