Switch to full style
Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla

Regulamin działu

Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.
Odpowiedz

Regulacja przednich lag i amortyzatora tył

Śr kwi 04, 2018 4:55 pm

Witam, na początku roku sprawiłem sobie wieksze moto cbf 600n '08. Dowiedzialem sie ze roczniki '08 wzwyż posiadają regulacje lag i teraz pytanie... u mnie nastawione jest na pierwsze nacięcie, a tył amortyzator na 4 ząb. Głównie jezdze solo waże 70kg w ubraniu i jest mi twardo przeważnie odczuwam do na rękach... czy jak bym ustawił na 3 lub 4 naciecie lag to by komfort sie troche poprawił? Dzieki za wyrozumiałosć i przyjęcie do grupy :clap:

Re: Regulacja przednich lag i amortyzatora tył

Śr kwi 04, 2018 5:27 pm

Co to znaczy "na pierwsze nacięcie"?
Śruba regulacyjna jest wkręcona do pierwszego nacięcia (czyli wystaje na zewnątrz kilka rowków), czy wkręcona do ostatniego nacięcia (na zewnątrz wystaje ostatni rowek)?

Re: Regulacja przednich lag i amortyzatora tył

Śr kwi 04, 2018 5:47 pm

Jest prawie całkowicie wkręcona widać jedno nacięcie.

Re: Regulacja przednich lag i amortyzatora tył

Śr kwi 04, 2018 6:16 pm

Hej, ustaw sobie tzw. SAG
https://www.scigacz.pl/Regulacja,zawies ... ,9267.html
http://www.sportjazda.pl/index.php/usta ... cie-wstpne
i trzeba wziąć do ręki instrukcję od CBF i sprawdzić jak kręcić śrubami w lagach :)

Re: Regulacja przednich lag i amortyzatora tył

Śr kwi 04, 2018 6:45 pm

Kacper0911 napisał(a):Jest prawie całkowicie wkręcona widać jedno nacięcie.


Masz zatem podkręcony widelec niemal na maksymalną sztywność. A zatem im bardziej będziesz wykręcał śruby, tym bardziej miękko będzie chodził widelec.
Jeśli masz tam jeszcze regulację tłumienia, to też można się tym pobawić. :smile:


Regulacja zawieszenia to jedno, ale pamiętaj o prawidłowej pozycji na moto. Na motocyklu bardzo istotny jest "dosiad" - siedzimy blisko zbiornika paliwa, mocno obejmujemy moto kolanami, a ręce tylko leżą na kierownicy. Nie opieramy ciężaru ciała na kierownicy - to pozwala nie tylko na uniknięcie bólu rąk, ale także zapewnia właściwą "kierowalność" motocykla.

Re: Regulacja przednich lag i amortyzatora tył

Cz kwi 05, 2018 3:42 am

Właśnie wykręciłem i teraz mam widoczne 4 rowki ale przed tym złapalem wymiar wysokoci przodu i opuścił się 1cm czy tak powinno być?

Regulacji tłumienia nie posiadam tylko napiecie wstępne

W artykułach powyżej czytam że napięcie wstępne nie zmienia twardości zawieszeni. To jak do końca z tym jest

Re: Regulacja przednich lag i amortyzatora tył

Cz kwi 05, 2018 9:20 am

Nie kręć "na pałę" tylko zgodnie z zasadami sztuki regulacji amortyzatorów. Regulując zwykły amortyzator, zmieniasz tylko napięcie wstępne sprężyny, czyli. tzw. SAG, natomiast nie zmieniasz samej jej twardości. Tak jak została sprężyna wyprodukowana w fabryce, to taka pozostaje do końca swojego żywota / oczywiście nie biorę tu pod uwagę samego zużycia materiału, który traci swoje właściwości wskutek eksploatacji/. Zmieniając napięcie wstępne sprężyny wydaje się nam tylko, że jest bardziej miękko lub bardziej twardo, ale to tylko złudzenie. Do bardziej zaawansowanego "zmiękczania" lub "utwardzania" służy regulacja tłumienia i odbicia, które znajdują się w wyższych modelach amortyzatorów.

Re: Regulacja przednich lag i amortyzatora tył

Cz kwi 05, 2018 1:13 pm

Zostaje jeszcze wymiana oleju w lagach. Może ktoś wcześniej dał 15W zamiast 10W i przez to wydaje się twardszy zawias.
Tu masz krok po kroku ustawienia SAG, a dopiero potem ustawia się wartość tłumienia.
Zakładamy, że zawieszenie jest sprawne oczywiście, a a olej w lagach Twojego moto nie jest fabryczny :)

Re: Regulacja przednich lag i amortyzatora tył

Cz kwi 05, 2018 1:50 pm

Aha czyli napieciem wstepnym ustawiam tylko wysokosć a nie twardość. Do ostatniego nacięcia (jedno widoczne) ustawili mi serwisie ponieważ tył ustawiony jest na 4 ząb i powidzieli zebym pojeździł bo bedzie pewno lepiej. Przed regulacją były widoczne 4 naciecia z przodu i stwierdzili ze zawieszenie ustawione było na dwie osoby(kierowca pasazer)

Re: Regulacja przednich lag i amortyzatora tył

Pt kwi 06, 2018 7:18 am

Kacper0911 napisał(a):Aha czyli napieciem wstepnym ustawiam tylko wysokosć a nie twardość. Do ostatniego nacięcia (jedno widoczne) ustawili mi serwisie ponieważ tył ustawiony jest na 4 ząb i powidzieli zebym pojeździł bo bedzie pewno lepiej. Przed regulacją były widoczne 4 naciecia z przodu i stwierdzili ze zawieszenie ustawione było na dwie osoby(kierowca pasazer)

Ale takie sprawdzanie "na oko" to jest do du.y. Tutaj jest świetnie wyjaśnione i pokazane jak to zrobić. Jeżeli nie znasz angielskiego to obejrzyj sobie ten film. Będziesz potrzebować kogoś do pomocy, aby poprawnie to wykonać. Po takim ustawieniu motocykl będzie dobrze trzymać się drogi. Opczywiście istnieją odstępstwa od tej reguły, ale stosuje się je głównie na torze.
Odpowiedz