Wymiana sprzęgła CBF500

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Wymiana sprzęgła CBF500

Postprzez maćko » Pt cze 08, 2018 5:42 am

Cześć, od jakiegoś czasu jak wbijam biegi to wbijam je z haczeniem. Mam wrażenie że pogorszyło się to wraz ze zmianą oleju z 10W40 na 10W50 (Motul 5100). Pojechałem kupić inny olej 10W40 a gość mi wyjechał, że to na pewno sprzęgło (moto 13 lat i ok. 45 tysi przebiegu). Dobrałem się do sprzęgła i według mnie jest ok - tarczki sprzęgłowe ładne - tylko skrajne takie jakby osmolone, przekładki niepoprzebarwiane. Czy jest możliwe, że sam wiek tarczek powoduje takie objawy, czy gęstszy olej robi takie jaja ? (łańcuch wyregulowany, linka sprzęgła też)

Pzdr
Romet Pony (motorynka), MZ ETZ 250, Honda XL 125 Varadero, HONDA CBF 500+, Yamaha MT03 660 ccm
Avatar użytkownika
maćko
Miłośnik
 
Posty: 912
Dołączył(a): Cz lip 07, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mosina
Wiek: 49
Motocykl: MT 03

Re: Wymiana sprzęgła CBF500

Postprzez Arpgor » Pt cze 08, 2018 6:12 am

Nasze sprzęty są bardzo czułe na zmianę rodzaju oleju. Poza tym jeśli było w porządku przed zmianą czegoś, a po zmianie jest źle, to zrozumiałym byłoby powrócenie do stanu poprzedniego. 10W50 jest gęstszy i stąd może być ten problem.
Avatar użytkownika
Arpgor
Znawca
 
Posty: 213
Dołączył(a): So wrz 20, 2014 7:21 pm
Lokalizacja: BZA
Wiek: 53
Imię: Andrzej
Motocykl: Honda CBF 1000A
W siodle: <100 kkm

Re: Wymiana sprzęgła CBF500

Postprzez zbyhu » Pt cze 08, 2018 2:21 pm

Mnie osobiście wydaje się, że zużyte sprzęgło, to ślizgające się sprzęgło. Nie słyszałem, żeby od zużycia zaczęło ciągnąć, przez co biegi mogą wskakiwać opornie i ze zgrzytaniem.
Natomiast umiem sobie wyobrazić, że gęstszy olej wywołuje zwiększony opór pracy sprzęgła przez co biegi mogą chodzić oporniej.
Zmień na olej zalecany przez producenta. A w ogóle to polecam w pełni syntetyczny olej, półsyntetyk to kupa.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Wymiana sprzęgła CBF500

Postprzez maćko » Pt cze 08, 2018 8:13 pm

Dzięki, też mam podejrzenia, że to olej - większą gęstość powoduje, że taczki nadal "ciągną" napęd i stąd ten klopot. Usłyszałem teorię, że to mogą być jeszcze klamki akcesoryjne lub linka sprzęgła. Jak dojdzie uszczelka od kapy to wracam do 10W40. Potrzebuję tylko jeszcze nowej nakrętki na kosz bo starej zaklepanej w tym miejscu nie ufam.
A Haynes zaleca 10W30 i czy syntetykiem (Motul 7100) znowu czegoś nie uawlę ?

Dziękuję
Pzdr
Romet Pony (motorynka), MZ ETZ 250, Honda XL 125 Varadero, HONDA CBF 500+, Yamaha MT03 660 ccm
Avatar użytkownika
maćko
Miłośnik
 
Posty: 912
Dołączył(a): Cz lip 07, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mosina
Wiek: 49
Motocykl: MT 03

Re: Wymiana sprzęgła CBF500

Postprzez zbyhu » So cze 09, 2018 8:24 am

Nie. Jak przejdziesz na syntetyk nic się nie stanie. Silnik będzie wdzięczny.

Ja się już wyleczyłem z Motula. Najczęściej podrabiany olej na rynku a parametrami dupy nie urywa. Są moim zdaniem lepsze opcje.
Ale na pewno syntetyk będzie lepszy niż półsyntetyk niezależnie od marki, więc jak dobrze Ci z Motulem, to nie namawiam do zmiany.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Wymiana sprzęgła CBF500

Postprzez Turos » So cze 09, 2018 8:40 am

ja też przerabiałem swoją starą cbf500 z motula5100 na pełny syntetyk VALVOLINE 10W40 i nic się nie stało :)
...be brave like those Soldiers who die in a battle...
Avatar użytkownika
Turos
Nightmare
 
Posty: 7612
Dołączył(a): Pn lip 09, 2012 7:26 am
Lokalizacja: Otwock koło WWA
Wiek: 35
Imię: Robert
Motocykl: FZ6 Fazer
W siodle: <100 kkm

Re: Wymiana sprzęgła CBF500

Postprzez rupert » So cze 09, 2018 3:58 pm

Arpgor napisał(a):10W50 jest gęstszy i stąd może być ten problem.

Nie bardzo. Od 10W40 różni się lepszą lepkością przy większej temperaturze, przy niskiej (rozruch) posiada te same właściwości.
Life is for my own to live my own way...
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 8340
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 46
Imię: Robert
Motocykl: Honda

Re: Wymiana sprzęgła CBF500

Postprzez maćko » N cze 10, 2018 8:46 am

W każdym razie kupię albo shella advance 10w40 (dobra cena jak na full syntetyk) albo motula 7100 10w30 - parametry zalecane przez Hansa.
Romet Pony (motorynka), MZ ETZ 250, Honda XL 125 Varadero, HONDA CBF 500+, Yamaha MT03 660 ccm
Avatar użytkownika
maćko
Miłośnik
 
Posty: 912
Dołączył(a): Cz lip 07, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mosina
Wiek: 49
Motocykl: MT 03

Re: Wymiana sprzęgła CBF500

Postprzez Avalon » N cze 10, 2018 11:32 am

Olej xxW50 ma większa lepkość. Zwłaszcza na zimnym sprzęgło może "ciągnąć".
W motocyklu wyposażonym w centralkę, można zauważyć jak po uruchomieniu, wrzuceniu jedynki i przy wciśniętej klamce sprzęgła koło powoli się kręci.Po dobrym rozgrzaniu oleju, efekt ten w zasadzie nie występuje.

Uważam że inżynierowie firmy Honda są bardziej doświadczeni i mądrzejsi niż większość z nas, i skoro wykombinowali sobie olej 10W30 lub opcjonalnie 10W40, to nie widzę żadnego sensu by negować ich zalecenia i poprawiać coś co na pewno sprawdzili.
Drugi sezon jeżdżę na oryginalnym 10W30, najczęściej w korkach (remont S-8 Radziejowice-Nadarzyn) i nie widzę absolutnie żadnych kłopotów. Wentylator załącza się tak jak zawsze ( znaczy często xcrazy ), skrzynia działa bez kłopotu, silniki oleju nie zużywa...
A przecież słyszałem głosy i twierdzenia, że przy obecnych upałach rzędu 30'C olej 10W30 już nie da rady, zwłaszcza w mocno obciążonym termicznie silniki CBF'ki. i w ruchu miejskim.

Jest takie przysłowie że lepsze jest wrogiem dobrego, i chyba idealnie pasuje ono do tematu "olejowego"
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm


Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości