CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Postprzez lebmob » Wt kwi 23, 2019 8:55 pm

Witam,
Szukałem podobnych dźwięków w innych tematach, ale nie udało mi się nic napotkać. Pewnie coś przeoczyłem.
Mój problem polega na tym, że po tym jak oddałem moto mechanikowi na przegląd po zakupie to m.in. wyczyścił, nasmarował łańcuch i naciągnał.
No i po tym wszystkim zaczęło coś dziwnie grzechotać. Jak jadę na moto do dźwięk dobywa się jakby z przedniej części silnika, jak postawię na centralce to słychać wyraźnie, że to z okolic zębatki zdawczej. Dzwięk narasta wraz z prędkością.
Popełnilem 2 krótkie filmiki, na jednym dźwięk o który chodzi, na drugim moje podejrzenie - luzy na zębatce, na fimiku luzy "boczne" (równoległe do osi). Zębatka ma też minimalny luz w kierunku obrotu.
Czytałem, że niektóre luzy są dopuszczalne ale nie wiem jak to jest w CBFie.
Wymieniłem przednią zebątkę, ale nie pomogło. Nie wiem czy inwestować w resztę napędu, zwłaszcza, że ten ma jeszcze prawie połowę zakresu naciągu.
Może ktoś miał podobny przypadek i rozwieje moje wątpliwości czy wymieniać napęd czy szukać innej przyczyny :question:


lebmob
Nowicjusz
 
Posty: 5
Dołączył(a): Wt lis 06, 2018 6:27 am
Motocykl: CBF600
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Postprzez goramo » Wt kwi 23, 2019 9:01 pm

Nie widzę tam nic niezwykłego.
Luz zębatki zdawczej normalny.
Jak uważasz, że łańcuch jest za głośny, to poluzuj TROSZECZKĘ i zobacz jak będzie.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Postprzez zbyhu » Śr kwi 24, 2019 5:26 am

Też mam wrażenie, że na pierwszym filmiku łańcuch jest naprężony jak baranie jaja.
A motocykl przecież na centralce, to zawias całkiem opuszczony i łańcuch powinien wisieć.

Poluzuj go, a naciąg sprawdź pod obciążeniem. Niech ktoś usiądzie na moto, a ty pomacaj, jaki jest luz. Powinien pod ciężarem kierowcy bez użycia siły dać unieść o 2-3cm. Jeśli pod ciężarem kierowcy czujesz, że łańcuch jest naprężony jak struna, to jest źle :).
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7386
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Postprzez zibi » Śr kwi 24, 2019 5:27 am

A weź tę zębatkę posmaruj smarem miedzianym na łączeniu z wałkiem zdawczym. Sucho masz tam ze hej. Wyczyścić to nie znaczy usunąć wszystko. Luz w mojej ocenie normalny.
Jeśli wchodzisz między koty musisz mruczeć tak jak one!

Obrazek
Avatar użytkownika
zibi
Miłośnik
 
Posty: 784
Dołączył(a): N lip 07, 2013 6:04 pm
Lokalizacja: Toruń
Wiek: 51
Motocykl: NC750X, BMW R NINE T
W siodle: 100-200 kkm

Re: CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Postprzez raphi » Śr kwi 24, 2019 9:41 am

Luz na zdawczej jest ok.
Nie słuchaj mechanika. Zrób tak jak Ci napisał zbyhu a łańcuch się dobrze ułoży, uspokoi i będzie służył przez długie tysiące km. Pomyśl nad zamontowaniem olejarki. +1000 do wygody użytkowania, +1000 do czystości łańcucha i +1000 do długowieczności.

Razem +3000 ;)
I wymyśliłem właśnie świetną marketingową nazwę na kolejną olejarkę ;)
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14113
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Re: CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Postprzez lebmob » Śr kwi 24, 2019 9:49 am

No właśnie, trochę zgłupiałem jak odebrałem za pierwszym razem moto od mechanika. Wróciłem do niego i pytam po co tak bardzo naciągnięty. To powiedział, że 2-3cm luzu ma być - no i jest tyle że na stopce. A przecież jak usiądę i jeszcze żonka z tyłu to się napnie mocniej. Mechanik polecany, motocykle stoją, co chwilę ktoś podjeżdża i zapytuje o termin. Może mnie nie polubił przy pierwszej wizycie :| albo uznał sam powinienem nauczyć się szybko obsługi łańcucha.
Zębatka sucha bo dopiero założona.
Co do czyszczenia łańcucha to mechanik przyznał, że fabryczny smar przy czyszczeniu mógł się wypłukać i dlatego teraz słychać. Ale nawet nie podejrzewałem że będzie mył czymś w rodzaju WD40, założyłem, że wie co robi.
Strach pomyśleć jak skontrolował luzy zaworowe.

Zrobię tak, jak radzicie i zobaczę co sie będzie działo.
lebmob
Nowicjusz
 
Posty: 5
Dołączył(a): Wt lis 06, 2018 6:27 am
Motocykl: CBF600
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Postprzez lebmob » Pt kwi 26, 2019 5:36 am

.. nie umiem zedytować postu stąd post pod postem

Łańcuch poluzowany. Jedyna zmiana jaką zauważyłem to taka, że biegi wchodzą o wiele lepiej.
W kwestii dźwięku niestety nic się nie zmieniło :(
Byłem w krakowskim MotoTopie - dowiedziałem się, że teraz łańcuch jest "miarę poprawnie" naciągnięty. Czyli był o wiele za mocno.

Wydaje mi się, że ten dźwięk wydobywa sie momencie kiedy tulejki ogniw spotykają się z zagłębieniach pomiędzy zębatkami, nawet jeśli dotknę łańcucha to czuć to stukanie. Jeśli dopchnę lekko łańcuch w stronę silnika to ten dźwięk ustaje (no ale wiadomo to tylko jeśli obracam koło ręką).
Czy czyszczenie łańcucha i wypłukanie z niego smaru mogło spowodować, że ogniwa łańcucha zaczęły stukać? Jeśli tak, to czy da się jeszcze pojeździć z 1000km?
Czy może to jakiś brak linii między zębatkami powoduje że łańcuch nie trafia? tylko skąd nagle brak linii

https://napedmotocyklowy.pl/2004-2007/4 ... el-cbf_600
Nie za tani to zestaw?
lebmob
Nowicjusz
 
Posty: 5
Dołączył(a): Wt lis 06, 2018 6:27 am
Motocykl: CBF600
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Postprzez zbyhu » Pt kwi 26, 2019 5:50 am

Zależy czym łańcuch czyścił i w jakim jest on stanie. Ogólnie to fabryczny smar łańcucha jest za uszczelnieniami gumowymi, więc nie powinien się wydostać. Ale jeśli czyścił to jakimś mocno penetrującym środkiem, w stylu WD40, to teoretycznie mógł on przeniknąć do wnętrza rolek i fabryczny smar rozpuścić.
Ja bym pojeździł i obserwował. Łańcuch trochę potrafi hałasować po myciu.

Jeśli masz bardzo duże ciśnienie, żeby coś robić, to umyj łańcuch naftą lub ropą, wysusz i nasmaruj olejem przekładniowym (np. Hipol 80W90).
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7386
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Postprzez xel » Pt kwi 26, 2019 6:13 am

A jaki masz stan zabieraka w tylnym kole? Może tylna zębatka bije i przez to przenosi się to bicie na przód?

Wytapatalkowano z magicznego pudełka
Avatar użytkownika
xel
Użytkownik
 
Posty: 61
Dołączył(a): Cz mar 14, 2019 2:49 pm
Lokalizacja: Kraków
Imię: xel
Motocykl: BMW F650GS
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 - grzechotanie zębatki zdawczej

Postprzez Dworzi » Pt kwi 26, 2019 6:53 am

Ja bym obstawił nieliniowość przedniej i tylnej zębatki
Malaguti F10 -> MBK X-Limit 50 -> Aprilia SX 125 -> Hornet 600 2005 -> CBF1000FA
Avatar użytkownika
Dworzi
Znawca
 
Posty: 313
Dołączył(a): Pn kwi 03, 2017 6:46 pm
Lokalizacja: Rymanów
Wiek: 29
Imię: Kuba
Motocykl: CBF1000FA SC64
W siodle: <100 kkm

Następna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości