CBF600 regulacja luzów zaworowych

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

CBF600 regulacja luzów zaworowych

Postprzez marwis » N maja 12, 2019 7:40 pm

Witam
Pomierzyłem luzy zaworowe zgodnie z serwisówką. No prawie, nie luzowałem napinacza ale czy ma to jakiś wpływ na pomiar?
Co do pomiarów, na wydechowych wyszło mi po 0,25 na cylindrach 1-3 i 0,2 na 4-tym. Ssące: po ok 0,15 i jeden na 4-tym 0,1 (z lekkim luzem, ale 0,15 nie weszło). Dla przypomnienia wymagane tolerancje: IN 0,13-0,19, EX 0,19-0,25.
Więc wydechowe właściwie na granicy, ssące raczej w normie poza tym jednym który robi się za ciasny, pewnie jest na granicy. Pytanie czy to ruszać czy jeszcze zostawić na jakieś 10 tys km? jedna rzecz która mnie jeszcze zaniepokoiła, to że jedna szklanka, na 1 cyl zaworu wydechowego nie daję się obrócić. Próbowałem palcami w gumowej rękawiczce i ani drgnęła ( pionowo oczywiście pracuje). Pozostałe płynnie się obracają. Luzy w tym silniku się powiększają czy zmniejszają?
Moto jeszcze nie złożone i ma czas na grzebanie.
marwis
Nowicjusz
 
Posty: 8
Dołączył(a): So gru 08, 2018 4:49 pm
Wiek: 35
Imię: Mariusz
Motocykl: XL125; CBF600S
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 regulacja luzów zaworowych

Postprzez buczekpan » Cz maja 16, 2019 3:02 pm

Cześć marwis.
Napinacz musisz wykręcić, albo poluzować "specjalnym narzędziem" :)
Czy ma to wpływ na pomiary, to nie wiem, ale skoro zadali sobie trud, żeby o tym wspomnieć, to pewnie tak.
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Użytkownik
 
Posty: 44
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 38
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 regulacja luzów zaworowych

Postprzez marwis » Cz maja 16, 2019 5:41 pm

Obkupiłem się w narzędzia - mikrometr i dokładniejszy szczelinomierz :smile:
Zamierzam jednak wyjąć wałki bo martwi mnie ten jeden ciasnawy ssący i nieobracająca szklanka.
Tylko czy luzy mają tendencje do zmniejszania czy zwiększania? Myślałem że się zmniejszają ale wydechowe są na górnej granicy więc chyba jest odwrotnie (dodam że Honde dopiero kupiłem, a poprzednik nie regulował ich od dłuższego czasu)
Jak wyjąć wałki żeby nie mieć problemu z ustawieniem rozrządu?
Zacisnąć łańcuszek na zębatkach i odkręcić je czy raczej oznakować miejsca ząb-ogniwo i wałki wyjąć razem z zębatkami?
marwis
Nowicjusz
 
Posty: 8
Dołączył(a): So gru 08, 2018 4:49 pm
Wiek: 35
Imię: Mariusz
Motocykl: XL125; CBF600S
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 regulacja luzów zaworowych

Postprzez goramo » Cz maja 16, 2019 6:06 pm

Masz serwisówkę?

Ustawiasz rozrząd w danym położeniu - tak, żeby znaki na wale i wałkach były odpowiednio ustawione.
Luzujesz napinacz
Odkręcasz ślizgi oraz mostki trzymające wałki.
Odchylasz łańcuszek i wyjmujesz całe wałki z zębatkami.
Wyjmujesz szklanki i płytki.

Przy montażu istotne jest, żeby włożyć wałki z zębatkami w tym samym położeniu (czyli znaki muszą mieć takie samo ustawienie jak przed wyjęciem).
Nie istotne jest jak założysz łańcuch.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> XL650V -> CB1300SA + HH600

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 7865
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 39
Imię: Mariusz
Motocykl: CeBula 13 + HH600
W siodle: 100-200 kkm

Re: CBF600 regulacja luzów zaworowych

Postprzez marwis » Cz maja 16, 2019 7:50 pm

Mam serwisówkę.
Myślę że to mi rozjaśnia trochę sprawę.
Ale wracam do pierwotnego pytania. Co z tymi luzami?
Prawie wszystkie wydechowe mają min. 0,25 czyli właściwie ponad tolerancję. Jeśli luzy się powiększają no to trzeba by je wyregulować do dolnej tolerancji czyli na 0,19. Ale jeśli luzy miały by się zmniejszać to raczej nie trzeba ich ruszać (moto ma przebieg 65 tys km).
Ssące są w środku tolerancji więc oprócz jednego ciaśniejszego pozostałych bym nie ruszał.
marwis
Nowicjusz
 
Posty: 8
Dołączył(a): So gru 08, 2018 4:49 pm
Wiek: 35
Imię: Mariusz
Motocykl: XL125; CBF600S
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 regulacja luzów zaworowych

Postprzez goramo » Cz maja 16, 2019 8:35 pm

Tworzysz jakieś dziwne teorie.... xcrazy

Luzy są fabrycznie ustawione na wartości nominalne i jak osiągną maksymalną odchyłkę na plus lub minus, to należy wyregulować. A wyregulować należy możliwie jak najbliżej wartości nominalnej, bo dla takiej wartości silnik pracuje optymalnie.

To czy luz się z czasem powiększa, czy zmniejsza, to wg mnie trochę loteria. xcrazy

Skoro wydechowe masz luźne, to jeśli chcesz, to jeździj jeszcze kolejne 5-10 tys i zobaczysz, czy zaczną się same zmniejszać.... Raczej nie sądzę żeby tak było. :wink:


Tak więc zawsze możesz sobie poeksperymentować na swoim moto. :wink:


Na pewno lepiej nie ryzykować tam, gdzie luz jest na dolnej granicy. :smile:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> XL650V -> CB1300SA + HH600

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 7865
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 39
Imię: Mariusz
Motocykl: CeBula 13 + HH600
W siodle: 100-200 kkm

Re: CBF600 regulacja luzów zaworowych

Postprzez buczekpan » Cz maja 16, 2019 9:05 pm

Większy luz nie zaszkodzi silnikowi. Na razie odpuść temat i sprawdź za jakiś czas.

Jak by było za ciasno, to wtedy nie ma co czekać.
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Użytkownik
 
Posty: 44
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 38
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 regulacja luzów zaworowych

Postprzez marwis » Pt maja 17, 2019 5:07 pm

Nie ruszałbym tego gdyby nie ten jeden ciaśniejszy zawór ssący no i ta nie obracająca się szklanka też nie daje mi spokoju :kwasny:
marwis
Nowicjusz
 
Posty: 8
Dołączył(a): So gru 08, 2018 4:49 pm
Wiek: 35
Imię: Mariusz
Motocykl: XL125; CBF600S
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 regulacja luzów zaworowych

Postprzez marwis » So maja 18, 2019 9:13 pm

Pomierzyłem dziś dokładniejszym szczelinomierzem ale niewiele to w sumie wniosło. Za to okazało się że poluzowanie napinacza ma wpływ na pomiar, luzy na 4 cylindrze robią sie ok 0,02 większe.
Nieobracająca się szklanka miała rysy, wyrównałem je, ale nie jest tak jak powinno. Pewnie trzeba by też gniazdo liznąć, ale bez wyjęcia zaworu raczej się nie da, więc tak zostawie.
Napinacz jest gdzieś w połowie regulacji, łańcuszek powinie jeszcze trochę pociągnąć?
marwis
Nowicjusz
 
Posty: 8
Dołączył(a): So gru 08, 2018 4:49 pm
Wiek: 35
Imię: Mariusz
Motocykl: XL125; CBF600S
W siodle: <100 kkm

Re: CBF600 regulacja luzów zaworowych

Postprzez Turos » N maja 19, 2019 5:49 am

Nie wiemy jaki jest stan łańcucha, więc ciężko powiedzieć. To wróżenie z fusów.
...be brave like those Soldiers who die in a battle...
Avatar użytkownika
Turos
Nightmare
 
Posty: 6958
Dołączył(a): Pn lip 09, 2012 7:26 am
Lokalizacja: Otwock koło WWA
Wiek: 31
Imię: Robert
Motocykl: FZ6 Fazer
W siodle: <100 kkm


Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości