Honda CBF 600 - ładowanie

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Honda CBF 600 - ładowanie

Postprzez rupert » Wt wrz 29, 2020 9:26 pm

Do pomiaru prądu w motocyklu wystarczy multimetr z biedronki. Unit jest aż nadto wystarczający. U mnie też napięcie spada na wyższych obrotach. Wydaje mi się, że jest to wynik pracy regulatora przy zwiększonym napięciu z alternatora podczas wzrostu obrotów (prawo Ohma, itp). Ale może ktoś mądrzejszy zna wytłumaczenie.
Life is for my own to live my own way...
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 8341
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 46
Imię: Robert
Motocykl: Honda

Re: Honda CBF 600 - ładowanie

Postprzez maćko » Śr wrz 30, 2020 12:57 pm

rupert napisał(a):Do pomiaru prądu w motocyklu wystarczy multimetr z biedronki. Unit jest aż nadto wystarczający. U mnie też napięcie spada na wyższych obrotach. Wydaje mi się, że jest to wynik pracy regulatora przy zwiększonym napięciu z alternatora podczas wzrostu obrotów (prawo Ohma, itp). Ale może ktoś mądrzejszy zna wytłumaczenie.


Niestety może nie wystarczyć - chodzi o "zakłócenia" jakie daje altek (tętnienia) - niektóre mierniki nie radzą sobie z prawidłowym pomiarem takiego napięcia.
Dla pewności podjedź do elektryka samochodowego albo kogoś, kto ma dobry miernik i porównaj wyniki.

Pzdr
Romet Pony (motorynka), MZ ETZ 250, Honda XL 125 Varadero, HONDA CBF 500+, Yamaha MT03 660 ccm
Avatar użytkownika
maćko
Miłośnik
 
Posty: 915
Dołączył(a): Cz lip 07, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mosina
Wiek: 49
Motocykl: MT 03

Re: Honda CBF 600 - ładowanie

Postprzez raphi » Pn paź 05, 2020 10:21 am

Tak wygląda normalna praca regulatora napięcia. Zamienia nadwyżki od alternatora w ciepło po to by utrzymać mniej więcej stałe napięcie (i natężenie) na wyjściu - dlatego w wielu motocyklach regler zamontowany jest tak, by owiewał go wiatr - a w CBF ma ciepło w lewym zadupku.
A że robi to próbkując - czyli w funkcji czasu, napięcie więc faluje delikatnie - gdybyś podpiął oscyloskop to będziesz miał delikatną sinusoidę - nigdy nie będzie linii prostej. Co więcej - poziom napięcia na wyjściu regler dostosowuje także do poziomu naładowania akumulatora - tak działa właśnie elektroniczne sterowanie poziomem ładowania. Im akumulator bardziej naładowany tym niższe wartości są do niego podawane. Takie podejście wydłuża znacznie żywotność akumulatora. Szybkie ładowanie (a więc wysokimi wartościami) mocno skraca żywotność akumulatora. Dlatego w Tesli np. wykorzystywanie najszybszych ładowarek daje mocno w palnik bateriom, które szybko tracą swoją pojemność (zdolność do magazynowania). Ładowanie zaś niższymi mocno wydłuża czas do pełnego naładowania. I to tak.
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14114
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Re: Honda CBF 600 - ładowanie

Postprzez Olszan » So lis 14, 2020 6:23 pm

Również mam problem z ładowaniem w swojej CBF600 PC43.
Proszę o poradę co dalej robić bo ja chyba jestem na to za głupi ;)

Pomiary alternatora wygladaja dobrze jak w serwisówce: rezystancja ok 0.8 ohma równo na każdej cewce, po zapaleniu moto jest 18v min a po dodaniu gazu na 5k jest 60v i na każdej dawce równo, oczywiście to bez podłączonego regulatora.
Ładowanie aku jest 12,3v na wolnych obrotach (czyli co nie ma), przy 5k obrotów jest poniżej 14v. Akumulator nowy ale już się mi 2 razy rozładował podczas pomiarów.

Kupiłem regulator używkę (wiem wiem że tak się nie robi) i daje identyczne pomiary jak oryginał który miałem założony wcześniej.

I teraz nie wiem czy od razu się zabierac za altka czy może kupic nowy regulator... Myślę jeszcze czy sprawdzać napięcie na kostce z alternatora ale przy podłączonym regulatorze napięcia czyli całej instalacji spiętej i czy ten pomiar coś powie.
Ostatnio edytowano So lis 14, 2020 6:46 pm przez Olszan, łącznie edytowano 1 raz
Olszan
Nowicjusz
 
Posty: 5
Dołączył(a): Cz cze 04, 2015 7:34 pm
Motocykl: CBF 600NA
W siodle: <100 kkm

Re: Honda CBF 600 - ładowanie

Postprzez AndrzejJK » So lis 14, 2020 6:43 pm

Olszan napisał(a):Również mam problem z ładowaniem w swojej CBF600 PC43.
Proszę o poradę co dalej robić bo ja chyba jestem na to za głupi ;)

Pomiary alternatora wygladaja dobrze jak w serwisówce: rezystancja ok 0.8 ohma równo na każdej, po zapaleniu moto jest 18v min a po dodaniu gazu na 5k jest 60v i na każdej równo, bez podłączonego regulatora.
Ładowanie aku jest 12,3v na wolnych obrotach, na 5k obrotów jest poniżej 14v. Akumulator nowy.

Kupiłem regulator używkę (wiem wiem że tak się nie robi) i daje identyczne pomiary jak oryginał który miałem założony wcześniej. I teraz nie wiem czy od razu sie zabierac za altka czy moze kupic nowy regulator...


Cześć, aż sprawdziłem serwisówki do PC38 i PC43. Uważaj na pomiary napięć przy odpiętym regulatorze, bo usmażysz izolację alternatora albo jego wyprowadzeń. Nie znalazłem tam żadnego opisu pomiaru przy odpiętym regulatorze. Ile lat ma akumulator?
AndrzejJK
Znawca
 
Posty: 424
Dołączył(a): So gru 22, 2018 9:10 am
Lokalizacja: Łaziska Górne
Wiek: 48
Imię: Andrzej
Motocykl: CBF 600 SA, '04
W siodle: <100 kkm

Re: Honda CBF 600 - ładowanie

Postprzez Olszan » So lis 14, 2020 6:50 pm

Tak, w serwisowce tego nie ma.
Faktycznie podczas pomiarów altek sie nagrzał dosyć solidnie.
Nie napisałem też że nie ma przebicia cewek do masy.

Aku jest nowy, oryginał się rozładował więc kupiłem nowy ale z nowym to samo się dzieje więc problem z ładowaniem.
Olszan
Nowicjusz
 
Posty: 5
Dołączył(a): Cz cze 04, 2015 7:34 pm
Motocykl: CBF 600NA
W siodle: <100 kkm

Re: Honda CBF 600 - ładowanie

Postprzez AndrzejJK » So lis 14, 2020 7:39 pm

Olszan napisał(a):Tak, w serwisowce tego nie ma.
Faktycznie podczas pomiarów altek sie nagrzał dosyć solidnie.
Nie napisałem też że nie ma przebicia cewek do masy.

Aku jest nowy, oryginał się rozładował więc kupiłem nowy ale z nowym to samo się dzieje więc problem z ładowaniem.


Wg opisu wartość ładowania wszystko jest wg instrukcji. Moim zdaniem wszystko jest w porządku w układzie ładowania. Pomiar napięcia ładowania przy 5000 rpm kontroluje działanie regulatora napięcia. Napięcie ładowania ma być wyższe od napięcia akumulatora i niższe od 15,5 V.

Sprawdź prąd upływu z regulatorem i bez regulatora.

Jeśli prąd upływu będzie większy niż 2 mA z podłączonym regulatorem masz dwie opcje:
1) uszkodzony regulator
2) zwarcie/upływ w wiązce lub uszkodzony włącznik zapłonu.

Jeśli po odpięciu regulatora prąd upływu będzie poniżej 2 mA oznacza to bramkę nr 1, jeśli większy - bramka nr 2. Rodzaj multimetra nie jest problemem, to nie audiovoodoo.
AndrzejJK
Znawca
 
Posty: 424
Dołączył(a): So gru 22, 2018 9:10 am
Lokalizacja: Łaziska Górne
Wiek: 48
Imię: Andrzej
Motocykl: CBF 600 SA, '04
W siodle: <100 kkm

Re: Honda CBF 600 - ładowanie

Postprzez cerber » So lis 14, 2020 8:16 pm

Jak dla mnie to leży regulator
Avatar użytkownika
cerber
Znawca
 
Posty: 435
Dołączył(a): Cz wrz 06, 2018 5:18 pm
Imię: Artur
Motocykl: cbf 1000 sc64
W siodle: 100-200 kkm

Re: Honda CBF 600 - ładowanie

Postprzez Olszan » So lis 14, 2020 9:16 pm

Mi też wygląda na regulator bo wszystkie parametry alternatora są OK.

Chciałem jeszcze sprawdzić ten upływ prądu ale mój miernik coś nie daję rady, przy ustawieniu na 20mA jest jakby błąd a przy 200mA pokazuje 0.1 więc coś nie ufam temu pomiarowi
Olszan
Nowicjusz
 
Posty: 5
Dołączył(a): Cz cze 04, 2015 7:34 pm
Motocykl: CBF 600NA
W siodle: <100 kkm

Re: Honda CBF 600 - ładowanie

Postprzez Olszan » N lis 15, 2020 6:06 pm

No nic, chyba zamówię ten regulator i się zobaczy (chociaż martwi mnie, że ten używany ale oryginalny co kupiłem daje identyczne ładowanie, może to jednak altek )
Rozpiętość cenowa od 200zł do prawie 500zł (na te poniżej 200 nawet nie patrzę).
Zdaje się że ten za 200 to też chińczyk z WM Motor
https://allegro.pl/oferta/regulator-nap ... 9611031072

Macie jakieś typy jeżeli chodzi o regulatory? Moja CBF 600 NA 2008 idzie na sprzedaż po naprawie (kupuje inne moto) więc nie chcę niepotrzebnie inwestować ale też chciałbym żeby nowy właściciel był zadowolony bo poza tym zdechniętym ładowanie moto w super stanie i naprawdę zadbane (dbam jak o dzieci)
Olszan
Nowicjusz
 
Posty: 5
Dołączył(a): Cz cze 04, 2015 7:34 pm
Motocykl: CBF 600NA
W siodle: <100 kkm

Poprzednia strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 108 gości