Nierównomierne zużycie opon

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Nierównomierne zużycie opon

Postprzez goramo » Śr sty 04, 2012 2:59 pm

Witam.

Podczas mojego wczorajszego latanka gdy zatrzymałem się "odcedzić kartofelki" na stacji benzynowej zauważyłem, że przednia opona wygląda masakrycznie - jest nierównomiernie zużyta. Zrobiłem zdjęcie -> Obrazek Niestety fotka cyknięta telefonem, więc jakość nie tęga...

Zdjęcie przedstawia przedniego laczka, który ma wyraźne zużycie na środku (co w sumie nie dziwi, bo na mazowieckich straskach raczej zakrętasów niewiele...), ale także jest ściachany po obwodzie nieco na lewo od środka symetrii. :wacko:

Zawsze mam wrażenie, że przy jeździe na wprost motocykl jest nieco przechylony na lewą stronę.... Tak sobie dumam, czy to może być związane z tym krzywym ustawieniem kierownicy, o którym wielu z nas pisało już na forum. Motocykl w sumie prowadzi się prosto i nic się z nim nie dzieje, ale skoro kierownica od nowości jest jakoś krzywo ustawiona w półkach więc być może także półki są jakoś krzywo zmontowane w stosunku do osi motocykla i może przez to moto utrzymuje nieznaczny przechył przy jeździe na wprost.... :wacko: :wacko: :wacko:
Nie wiem czy to opisałem wystarczająco zrozumiale, jeśli nie to proszę o uwagi.


A Wy macie może jakieś pomysły skąd się te nierównomierne zużycie wzięło?


Pozdro.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Nierównomierne zużycie opon

Postprzez raphi » Śr sty 04, 2012 3:57 pm

Jeździsz mnóstwo czasu w koleinach po jej lewym brzegu i tak Ci ścina opone. Coś jakbyś próbował się z niej cały czas wydostawać delikatnie. Tak obstawiam. Nie ma innej opcji.
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14113
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Re: Nierównomierne zużycie opon

Postprzez goramo » Śr sty 04, 2012 4:08 pm

Hmmm.... najczęściej staram się jechać środkiem między koleinami.... :unsure:


To uczucie pochylenia moto na lewą stronę przy jeździe na wprost tłumaczyłem sobie czasem lekkim nachyleniem powierzchni drogi - praktycznie każda droga zawsze ma profil taki (w przekroju), że najwyższy punkt jest na jej środku a boki są nieco niżej.
Żeby zachować pion moto jest ciut pochylone względem nawierzchni. Ale to trochę chyba naciągana teoria....

Coraz bardziej nachodzi mnie myśl, że te wymuszone pochylenie moto jest spowodowane krzywym skręceniem przedniego zawieszenia i kierownicy... :sly:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Nierównomierne zużycie opon

Postprzez zbyhu » Śr sty 04, 2012 5:31 pm

To się nazywa syndrom zbyt bezawaryjnego motocykla :P :P :P. Na siłę szukanie problemów :P.
U mnie pod koniec życia opony, też jest ta ostatnia obciosana jak siekierką w różnych płaszczyznach. Zwykle po lewej bardziej, bo się bardziej w lewo składam ;).

Pomysł z tym, że ma to coś wspólnego z układem kierowniczym jest absurdalny. Jeśli potrafisz panować nad motocyklem balansem ciała po puszczeniu kierownicy, to nic mu nie jest. Poza tym większość CBF ma lekko krzywo kierownicę zamontowaną, to jakaś wada fabryczna i nikt nie zgłasza źle zbieranego bieżnika opon.

Gdyby krzywość kierownicy była efektem krzywych lag, czy czegoś z gometrią, to moto by się nierównomiernie składało w zakręty. Śmigałem taką krzywą TDMą. W jedną stronę się waliła, w drugą nieco oporniej jej to szło. A opona nie miała żadnych dziwnych nierównych śladów.

Może krzywo siedzisz na moto. Ja krzywo siedzę na pewno, trochę w lewo od osi motocykla.

Enyłej. Żeby jakoś krzywo zbierało oponę, to z moto musiałoby być coś do tego stopnia nie tak, że uwierz mi, poczułbyś to :).
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7387
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Nierównomierne zużycie opon

Postprzez goramo » Śr sty 04, 2012 6:37 pm

Właśnie próbowałem zmieniać pozycję dupska na kanapie wiele razy ale nic to nie daje...


zbyhu napisał(a):U mnie pod koniec życia opony, też jest ta ostatnia obciosana jak siekierką w różnych płaszczyznach. Zwykle po lewej bardziej, bo się bardziej w lewo składam ;).

Mówisz zatem, że koniec laczka bliski... :unsure: Hmm.... bieżnika jeszcze w pytę jest - zarówno z przodu jak i z tyłu więc nie zwracałem na nic uwagi.... Ale może rzeczywiście laczek ma już trochę dość... w sumie ma nawinięte prawie 18tys km.... :rolleyes:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Nierównomierne zużycie opon

Postprzez zbyhu » Śr sty 04, 2012 8:59 pm

U mnie po mniej więcej 10kkm już widać, że laczek zaczyna nie być okrągły a obciosany :).
Jak ma teraz 20kkm to już jest jak trapez ;). A bieżnika jeszcze trochę jest.
Przód zawszy wymieniam, zanim złysieje całkiem. Tył wywalam, jak się druty pokazują :P.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7387
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Nierównomierne zużycie opon

Postprzez Jurek » Cz sty 05, 2012 8:43 am

goramo napisał(a):Właśnie próbowałem zmieniać pozycję dupska na kanapie wiele razy ale nic to nie daje...

Myślę że przyczyna tkwi gdzie indziej.
Po prostu lewe jajko masz dużo cięższe :biggrin:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jurek
 

Re: Nierównomierne zużycie opon

Postprzez goramo » Cz sty 05, 2012 8:45 am

Jurek napisał(a):
goramo napisał(a):Właśnie próbowałem zmieniać pozycję dupska na kanapie wiele razy ale nic to nie daje...

Myślę że przyczyna tkwi gdzie indziej.
Po prostu lewe jajko masz dużo cięższe :biggrin:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:



:lol: :lol: :lol:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8491
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: Nierównomierne zużycie opon

Postprzez klemens » Cz sty 05, 2012 4:59 pm

zbyhu napisał(a):To się nazywa syndrom zbyt bezawaryjnego motocykla :P :P :P. Na siłę szukanie problemów :P

Otóż to. Jak nie czujesz ściągania w czasie jazdy, to jest OK. Ciesz się młodym życiem a nie przejmuj starym kapciem. :cheers:
Lepiej się wysrać i spóźnić niż być na czas i się zesrać
Avatar użytkownika
klemens
Nightmare
 
Posty: 5259
Dołączył(a): Cz wrz 09, 2010 8:04 am
Wiek: 62
Motocykl: T7


Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości