Napięcia w CBF600SA

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Napięcia w CBF600SA

Postprzez pawlow.pawel » Pt wrz 18, 2020 7:18 pm

Hej, może tu się znajdzie mądra głowa i poratuje.

Sprawa dotyczy CBF600SA PC43 z 2008.

Objawami są niskie napięcie ładowania w szczególności na niskich obrotach i nagrzaniu się moto. Da się zauważyć wyraźną różnicę pomiędzy napięciem tuż po odpaleniu zimnego moto, a postojem na światłach. Na szczęście póki co jeszcze wystarcza napięcia, żeby podładować aku, ale tak ledwo ledwo.

Wyniki pomiarów:

a) napięcie ładowania:
- na zimno 13.5V-13.7V (z obciążeniem świateł mijania) na b. jałowym
- na ciepło 13.2V do 13.4V podczas jazdy, 12.2V stojąc na b. jałowym, wolno rośnie po ruszeniu

b) napięcie zmienne między fazami alternatora
- na zimno na wolnych obrotach 23V (x3, tj. równo na każdej parze)
- na ciepło na wolnych obrotach 18V (x3)
- na bardzo ciepło 16.8V (x3)
- na ok. 4krpm 55V (x3), zarówno na zimno jak i ciepło

c) napięcie zmienne faza alternatora do masy: 9.5V (x3)

d) zwarcie do masy faz alternatora:
- brak na zimno (x3)
- brak na ciepło (x3)

e) rezystancja alternatora
- na zimno: 0.45Ohm (x3)
- na ciepło: 0.4Ohm (x3)

f) napięcie ładowania bez obciążenia światłem mijania: +0.4V extra

g) brak spadku napięcia na kablu regler-aku

h) wtyczka/gniazdo alternator/regler bez nadtopień etc., kable nie jakieś turbo sztywne

i) regler wymieniany na nowy zeszłej jesieni (bez większych zmian), być może z czasem / przebiegiem napięcie ładowania się obniża


Macie pomysły, co szwankuje? Te napięcia zmienne na fazach alternatora są w normie czy aby nie za niskie? Padł altek? Coś jeszcze pomierzyć?
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Napięcia w CBF600SA

Postprzez gregin » So wrz 19, 2020 6:06 pm

Też miałem niskie napięcie ładowania na biegu jałowym. Wydaje mi się, że te typy tak mają. Po podniesieniu obrotów ładowanie prawie w normie, tak mniej więcej.
gregin
Użytkownik
 
Posty: 39
Dołączył(a): Pn kwi 29, 2019 8:47 pm
Lokalizacja: Czerwionka-Leszczyny
Wiek: 37
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF600
W siodle: <100 kkm

Re: Napięcia w CBF600SA

Postprzez pawlow.pawel » So wrz 19, 2020 7:36 pm

Jakby na obrotach "marszowych" było niemalże 14V, a na biegu jałowym porównywalnie jak nieobciążone aku, to bym się nie przejmował.
A tu to ładowanie w drodze takie słabe raczej, a stojąc na światłach czy w korku to nawet się aku rozładowuje :(
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Napięcia w CBF600SA

Postprzez marwis » So wrz 19, 2020 8:07 pm

Może jeszcze nikt tak dokładnie nie mierzył :biggrin: Przy twoich pomiarach bieg jałowy na zimnych i na ciepło to takie same obroty?
Gdy na kursie jeździłem PC43, to miały pozakładane wyłączniki światła mijania, bo przy wolnej jeździe po placu w końcu wydoiły aku.
marwis
Użytkownik
 
Posty: 83
Dołączył(a): So gru 08, 2018 4:49 pm
Lokalizacja: pomorskie
Wiek: 40
Imię: Mariusz
Motocykl: CBF600S 04
W siodle: <100 kkm

Re: Napięcia w CBF600SA

Postprzez rupert » So wrz 19, 2020 9:39 pm

Problem może być po stronie akumulatora. Może się kończy?
Life is for my own to live my own way...
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 8341
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 46
Imię: Robert
Motocykl: Honda

Re: Napięcia w CBF600SA

Postprzez pawlow.pawel » Pn wrz 21, 2020 5:42 am

Aku świeże, prosto ze sklepu. Z resztą na poprzednim tak samo było.
Jak sobie przypominam to dawniej to napięcie w trasie utrzymywało mi się na poziomi 13.6V, teraz jest 13.3V więc niestety regres.

A obroty są stabilne, nie zauważyłem większych różnic (tj. na zimno bieg jałowy to nie 2.5 krpm :P). Jeszcze się przyglądnę.
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Napięcia w CBF600SA

Postprzez buczekpan » Pn wrz 21, 2020 11:31 am

Czy po odpięciu świateł mijania, też masz spadek napięcia po rozgrzaniu?
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Napięcia w CBF600SA

Postprzez pawlow.pawel » Pn wrz 21, 2020 3:17 pm

Tak. Światła mijania zdają się nie mieć związku. Napięcie w instalacji spada że światłami o te parę dziesiątych volta niezależnie od temperatury.

Pomierzyłem altek pod obciążeniem 40W na jałowym raptem po 2.5V na fazę, a na poniesionych obrotach kilkanaście V.

Z ciekawych obserwacji dekiel alternatora jest cieplejszy od dekla sprzęgła.
pawlow.pawel
Użytkownik
 
Posty: 79
Dołączył(a): Pn kwi 07, 2014 11:08 am
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600 SA
W siodle: <100 kkm

Re: Napięcia w CBF600SA

Postprzez raphi » Pn wrz 21, 2020 6:49 pm

Aku umiera.
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14113
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Re: Napięcia w CBF600SA

Postprzez raphi » Śr wrz 23, 2020 9:58 pm

rupert napisał(a):
raphi napisał(a):Aku umiera.

pawlow.pawel napisał(a):Aku świeże, prosto ze sklep
Nie doczytałem.
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14113
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Następna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 38 gości