Odpowietrzniki ze stali nierdzewnej w aluminiowych zaciskach

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Odpowietrzniki ze stali nierdzewnej w aluminiowych zaciskach

Postprzez 4kowal » Śr mar 03, 2021 4:33 pm

Potrzebna rada od kogoś dobrze ogarniającego zjawisko korozji galwanicznej.
Pytanie jest następujące. Czy w aluminiowych zaciskach można wymienić odpowietrzniki i śrubki na stalowe nierdzewne?

Taki aluminiowy odpowietrznik/śrubka na pewno nie skoroduje i powinien dać się łatwo wykręcić. Czy jednak korozja nie zje mi za bardzo aluminium, które będzie tutaj anodą.
W poniższym opracowaniu jest napisane, że:
"Jeżeli katodowy obszar powierzchni (metal bardziej szlachetny w ogniwie galwanicznym) jest mały w porównaniu do anodowego obszaru powierzchni (mniej szlachetnego metalu), to nie obserwuje się zjawiska korozji."
Czy zatem w zacisku powierzchnia odpowietrznika/śruby jest wystarczająco mała w stosunku do zacisku, aby korozja nie zachodziła ?
Można zastosować elementy ocynkowane, które mają zbliżony potencjał do aluminium, jednak jak pokazuje życie takie ocynkowane elementy i tak znacznie korodują z upływem lat.

Materiał:
https://www.worldstainless.org/Files/is ... her_PL.pdf
potencjal.PNG
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Obrazek
Avatar użytkownika
4kowal
Maniak
 
Posty: 1305
Dołączył(a): Cz sie 11, 2011 12:38 pm
Lokalizacja: Legionowo
Wiek: 41
Imię: Michał
Motocykl: CBF600SA '08
W siodle: <100 kkm

Re: Odpowietrzniki ze stali nierdzewnej w aluminiowych zacis

Postprzez cerber » Śr mar 03, 2021 5:47 pm

Jedno pytanie po co? Miałem cbr 1000f 1991 z nalotem ponad 100tyś i nigdy nie było problemu z hamulcami. Nic się nie zapiekało i nie korodowało .Czyściłem je profilaktycznie co drugi sezon
Avatar użytkownika
cerber
Znawca
 
Posty: 433
Dołączył(a): Cz wrz 06, 2018 5:18 pm
Imię: Artur
Motocykl: cbf 1000 sc64
W siodle: 100-200 kkm

Re: Odpowietrzniki ze stali nierdzewnej w aluminiowych zacis

Postprzez 4kowal » Śr mar 03, 2021 5:52 pm

Potrzebuje tych informacji do samochodu. Uznałem, że w motocyklu będzie podobnie, chociaż faktycznie problem może nie istnieć , powodu braku narażenia na sól.
Obrazek
Avatar użytkownika
4kowal
Maniak
 
Posty: 1305
Dołączył(a): Cz sie 11, 2011 12:38 pm
Lokalizacja: Legionowo
Wiek: 41
Imię: Michał
Motocykl: CBF600SA '08
W siodle: <100 kkm

Re: Odpowietrzniki ze stali nierdzewnej w aluminiowych zacis

Postprzez Nazarejski » Śr mar 03, 2021 7:06 pm

4kowal napisał(a):ocynkowane elementy i tak znacznie korodują z upływem lat.

Korodują, bo ocynk we wszelkich mieszankach (ocynk elektrolityczny/ogniowy/galwaniczny, magnelis, alucynk, znal) nie robi nic innego, tylko "poświęca" się dla materiału, dla którego stanowi powłokę - po prostu kwestia czasu i środowiska. Stąd gramatury np. ocynku ogniowego zaczynają się od 100g/m² a kończą obecnie chyba już na kilogramie (!)(to w fotowoltaice).

Tutaj
https://www.schrauben-lexikon.de/td9-ko ... schutz.asp
masz tabelkę 9.3, która w prosty sposób pokazuje skłonności do korozji dwóch stykających się materiałów.
(S-korozja silna, M-średnia, G-mała)(w kolumnie Flächenverhältnis masz stosunek powierzchni obserwowanego materiału do tego drugiego).

Twojego pytania dotyczy Alumunimumlegierung i nichtrostender Stahl.
Jeśli więc przyłożysz mały element Alu do dużego CrNi, to jego skłonność do korozji będzie duża. Jeśli duży to małego - to średnia (S vs M).
Natomiast duży czy mały element CrNi przyłożony do Alu ma niskie skłonności do korodowania bez względu na wielkość aluminowego (G vs G).

W tym ujęciu nie jest to jakiś naukowy bełkot, ale jako tabelka dość praktyczne.

PS może jest gdzieś i po polsku - np. korozja kontaktowa tabelka - ale nie chce mi się szukać.
Każdy lubi inaczej...
Avatar użytkownika
Nazarejski
Fanatyk
 
Posty: 2601
Dołączył(a): So mar 07, 2015 5:39 pm
Lokalizacja: okolice Wieliczki
Wiek: 53
Imię: Tomečeq
Motocykl: Elvira NC750X
W siodle: 200-300 kkm

Re: Odpowietrzniki ze stali nierdzewnej w aluminiowych zacis

Postprzez 4kowal » Śr mar 03, 2021 11:25 pm

Nazarejski napisał(a):Tutaj
https://www.schrauben-lexikon.de/td9-ko ... schutz.asp
masz tabelkę 9.3, która w prosty sposób pokazuje skłonności do korozji dwóch stykających się materiałów.

Dziękuję. Czyli odpowietrzniki i śruby nierdzewne można stosować do zacisków aluminiowych.
To co jest w wierszach tabeli na górze ma powierzchnię dużą ?
Obrazek
Avatar użytkownika
4kowal
Maniak
 
Posty: 1305
Dołączył(a): Cz sie 11, 2011 12:38 pm
Lokalizacja: Legionowo
Wiek: 41
Imię: Michał
Motocykl: CBF600SA '08
W siodle: <100 kkm

Re: Odpowietrzniki ze stali nierdzewnej w aluminiowych zacis

Postprzez Nazarejski » Cz mar 04, 2021 5:12 am

Przykładowo:
Unbenannt.JPG
rząd górny (klein) - małe alu, duży 2. materiał
rząd dolny (gross) - duże alu, mały 2. materiał

4kowal napisał(a):Czyli odpowietrzniki i śruby nierdzewne można stosować do zacisków aluminiowych.
Igen, wynika z tego, że bzdety z CrNi można stosować prawie do wszystkiego.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Każdy lubi inaczej...
Avatar użytkownika
Nazarejski
Fanatyk
 
Posty: 2601
Dołączył(a): So mar 07, 2015 5:39 pm
Lokalizacja: okolice Wieliczki
Wiek: 53
Imię: Tomečeq
Motocykl: Elvira NC750X
W siodle: 200-300 kkm

Re: Odpowietrzniki ze stali nierdzewnej w aluminiowych zacis

Postprzez bogd74 » Pt mar 05, 2021 7:11 pm

Mam w zaciskach przód i tył w Hondzie CB 750 Seven Fifty i zero problemów, płyn zmieniałem w tym tygodniu.
Avatar użytkownika
bogd74
Użytkownik
 
Posty: 153
Dołączył(a): Śr sie 21, 2019 7:19 pm
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Bogusław
Motocykl: HondaCB750 RC38 i 42
W siodle: <100 kkm


Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości

cron