Poradnik kupującego

Tu wrzucamy oferty zakupu

Poradnik kupującego

Postprzez marcelikd » N kwi 01, 2012 7:39 pm

Zgodnie z ustaleniami i ogólnym pozytywnym przyjęciem tematu, zaczynamy poradnik kupującego, czy początkującego czy nie, każdemu pewnie przyda się kilka dobrych rad. Zaczynam od tego co się już pojawiło na forum. Proponuję podział na dwie kategorie ("na postoju", "w czasie jazdy") a później będziemy dodawać inne (lub modyfikować obecne).

Na postoju:

- lakier - przyglądamy się malowaniu, naklejkom (na baku pod lakierem) czy cienie się zgadzają, czy są jakieś poprawki, sprawdzamy wszystkie elementy, które mogą być malowane, zdrapane, przyglądamy się powłoce czy nie ma na niej szpachli,

- lampa - stan lampy szczególnie na krawędziach czy jest porysowana, jeżeli wiadomo że moto było położone to brak zadrapań może oznaczać 2 rzeczy: moto mało bite lub moto mocno bite i lampa wymieniona;

- łożysko główki ramy - stawiamy moto na centralkę, łapiemy za golenie i lekko szarpiemy, tak by wyczuć ewentualne luzy;

- lagi - sprawdzamy szczelność lag chusteczką wycierając je na początku do czyściutkiego, następnie przed jazdą pompujemy przodem, a w trakcie jazdy (jeśli czujemy się pewnie na moto) huśtamy nim stojąc na podnóżkach tak by dać trochę wycisk lagom by ewentualnie wyczyszczone zbieraki były ok, po powrocie wycieramy chustką lub palcami i sprawdzamy czy jest ślad oleju na lagach, a jeśli jest to uszczelniacze do wymiany;
sprawdzamy powierzchnię chromu na lagach, jeżeli są na nim rysy wzdłuż powierzchni, to lagi prawdopodobnie są krzywe (półka prawdopodobnie też) najlepiej sprawdzić to także po jeździe;
w motocyklu stojącym na centralce trzeba sprawdzić ew. bicie felg;

- kosz sprzęgła - osłuchać kosz sprzęgła, ogólnie jest głośny, ale zawsze można się pokłócić że szumi;

- łańcuch - sprawdzamy stan łańcucha i jego naciągu, przy oryginalnym łańcuchu powinna być grawera JAPAN;

- chłodnica - sprawdzamy czy żeberka nie są powyginane i czy sama chłodnica nie jest krzywa, co może świadczyć o dzwonie z przodu;

- dekle i uszczelki oraz śruby mocujące - w moto nie powinno być podejrzanego sylikonu, ani "umordowanych" śrub;

- poziom oleju - sprawdzamy na zimnym silniku;

- kolektor - sprawdzamy stan kolektora, jeżeli jest bardzo skorodowany to znaczy, że nie tylko on będzie skorodowany i przy ewentualnym rozkręcaniu jakichś dekli może się coś urwać;

- klocki hamulcowe - sprawdzamy stan klocków, kiedy były wymieniane płyny, itd.

- ogumienie - sprawdzamy stan ogumienia, wyząbkowanie, zużycie;

- podnóżki i dźwignia zmiany biegów - sprawdzamy stan podnóżków i dźwigni, porównujemy gumy czy są mniej więcej równo zdarte a także zdarcie śruby ogranicznika, jeśli jeden jest zdarty a drugi nie, może być wymieniana albo komuś lepiej szło w jedną stronę :)

- kierownica - sprawdzamy ograniczniki kierownicy, jeśli jest przetrącony to kiera ma inny zakres w lewo i w prawo;
sprawdzamy ciężarki kierownicy;

- lusterka - dokładnie porównujemy lusterka, jeśli któreś zostało wymienione, można znaleźć różnice;

- plastiki - warto sprawdzić w miarę możliwość stan plastików od wewnątrz (dobrze zabrać na oględziny porządną latarkę), mało kto zadba o to by popękany, klejony i lakierowany plastik dobrze wyglądał z obydwu stron;

W czasie jazdy:

- w czasie jazdy warto optycznie ocenić geometrię owiewki, zegarów, lusterek, kierownicy. Prostowany stelaż może zostawić ślad w postaci np. innej wysokości prawej i lewej części owiewki czy lusterek lub "przekoszenia" zegarów. Różnice mogą być niezauważalne na postoju, ale w czasie jazdy na wprost łatwo to sprawdzić.

- w czasie lekkiego hamowania zwracamy uwagę, czy klamka hamulca nie pulsuje - może to świadczyć o krzywej tarczy hamulcowej;

:thumbup:

Proponuję aktualizowanie wątku po pojawianiu się kolejnych wpisów, co na to administratorzy?
Avatar użytkownika
marcelikd
Użytkownik
 
Posty: 20
Dołączył(a): Wt paź 18, 2011 10:37 am
Lokalizacja: Piastów
Wiek: 36
Motocykl: puszukiwany

Re: Poradnik kupującego

Postprzez raphi » N kwi 01, 2012 8:21 pm

Spoko pomysł. Możemy potem zrobić porządek jak się zrobi burdel. Popodpinamy gdzie trzeba i będzie :-)
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 11366
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 39
Imię: Rafał
Motocykl: NaN
W siodle: 100-200 kkm

Odp: Poradnik kupującego

Postprzez rupert » N kwi 01, 2012 8:26 pm

Moze excel. Bardzo ladnie rozwiniete, ale dobrze zrobic tabele. Jakby co, to moge zalozyc, ale nie wiem kiedy dam rade
Obrazek
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 7772
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 40
Imię: Robert
Motocykl: Africa Twin

Re: Poradnik kupującego

Postprzez zbyhu » Pn kwi 02, 2012 6:32 am

Ja myślę, że wystarczy, jak po prostu zaczniemy dopisywać tu co ważniejsze uwagi czynności etc, potem się to doklei do pierwszego posta, temat oczyści, zamknie, przyklei w jakiś sensownym dziale - np. bazar albo ogłoszenia. Można też zrobić jakiś dział, jeśli poradników się nazbiera więcej, gdzie będą tylko takie zamknięte tematy.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 5455
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 33
Motocykl: CBF 1000 '06
W siodle: 100-200 kkm

Re: Poradnik kupującego

Postprzez rupert » Pn kwi 02, 2012 7:15 am

Ok :thumbsup:
Obrazek
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 7772
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 40
Imię: Robert
Motocykl: Africa Twin

Re: Odp: Poradnik kupującego

Postprzez raphi » Pn kwi 02, 2012 9:30 am

Rupert napisał(a):Moze excel. Bardzo ladnie rozwiniete, ale dobrze zrobic tabele. Jakby co, to moge zalozyc, ale nie wiem kiedy dam rade

Gdy cenne informacje schowamy w excelu to Google ich nie zobaczy i nie będzie podsuwał naszej strony ludziom szukającym porad. Proponuję tak jak zbychu napisał.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 11366
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 39
Imię: Rafał
Motocykl: NaN
W siodle: 100-200 kkm

Re: Odp: Poradnik kupującego

Postprzez rupert » Pn kwi 02, 2012 9:32 am

raphi napisał(a):
Rupert napisał(a):Moze excel. Bardzo ladnie rozwiniete, ale dobrze zrobic tabele. Jakby co, to moge zalozyc, ale nie wiem kiedy dam rade

Gdy cenne informacje schowamy w excelu to Google ich nie zobaczy i nie będzie podsuwał naszej strony ludziom szukającym porad. Proponuję tak jak zbychu napisał.

Rupert napisał(a):Ok :thumbsup:


:notworthy: Czasami człowiek kombinuje i przekombinowywuje :biggrin:
Obrazek
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 7772
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 40
Imię: Robert
Motocykl: Africa Twin

Re: Odp: Poradnik kupującego

Postprzez raphi » Pn kwi 02, 2012 9:33 am

Rupert napisał(a): :notworthy: Czasami człowiek kombinuje i przekombinowywuje :biggrin:

:msn-wink:
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 11366
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 39
Imię: Rafał
Motocykl: NaN
W siodle: 100-200 kkm

Re: Poradnik kupującego

Postprzez Goral4t » Pn kwi 02, 2012 9:35 pm

wersja z pulsowaniem klamki jest nie aktualna dla tarcz pływających :)
- tarcze można sprawdzić obracając koło na pod nóżce czy nie hamuje w jednym miejscu nie występuje hamowanie koła
- Sprawdzamy rant tarcz hamulcowych <zużycie> najczęściej mówi prawdę o przebiegu < przy przebiegu do 60 tys- 50 tys. żadna tarcza nie powinna być wymieniana >
-sprawdzenie bocznej powierzchni chłodnicy czy nie jest malowana
-przyjrzeć sie mocowaniom silnika <czy nie malowane> oraz czy przy wypadku na crasch-padzie nie został ułamany blok silnika <spawy , delikatne pocenie się silnika w tamtym miejscu :)
Motomaniacy są wszędzie :) X11 "Power of Dreams"
Avatar użytkownika
Goral4t
Maniak
 
Posty: 1347
Dołączył(a): N lis 21, 2010 12:32 pm
Lokalizacja: KSU
Wiek: 25
Imię: Mariusz
Motocykl: CBF 600 sa, x11
W siodle: 100-200 kkm

Re: Poradnik kupującego

Postprzez matushi » Wt kwi 03, 2012 8:05 am

Goral, pływające to są zaciski ;)

A w temacie:
-w czasie jazdy:
1. rozpędzamy się i delikatnie puszczamy kierownicę sprawdzając czy kierka nie lata na boki i czy moto samo nie skręca.
2. Postarajmy się wejść w parę zakrętów sprawdzając czy moto kładzie się tak jak chcemy czy tez nie chce się dać pochylić lub też wręcz przeciwnie, wali się w zakręt mocniej niż byśmy chcieli, może to być oznaką zużytego łożyska lub złej geometrii ramy i zawieszenia.
3. Sprawdźmy systemy i osprzęt motocykla (ABS, światła, dodatkowe wyposażenie etc.).

Na postoju:
1. Zawsze marudźmy że to nie tak i tamto nie tak ;) no chyba że moto naprawdę igiełka, wtedy nie marudzimy tylko pieniądze na stół bo szkoda czasu ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
matushi
Znawca
 
Posty: 422
Dołączył(a): Pn lis 07, 2011 3:59 pm
Lokalizacja: Mazowsze/Mińsk Maz/Otwock
Wiek: 35
Motocykl: CBF1000

Następna strona

Powrót do Kupię

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot] i 1 gość