[Zrób to sam] Olejarka do łańcucha

Zbiór wątków instruktażowych pomagających wykonać samodzielnie czynności serwisowe.

Re: Olejarka

Postprzez rupert » Śr cze 06, 2012 12:52 pm

Fajny układzik. Pomyśł też dobry.
Tylko po co na kierownicy? Jeszcze pewnie z mrygającą diodą. Możnaby oszaleć :) No i obudowa musi być hermetyczna
Life is for my own to live my own way...
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 8341
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 46
Imię: Robert
Motocykl: Honda

Re: Olejarka

Postprzez 4kowal » Śr cze 06, 2012 7:28 pm

Taki układzik można spokojnie polutować na płytce uniwersalnej, albo zmontować na pająka.
Koszty:
Rezystory
R1 ... R3 :......................1kOhm - 25gr szt.
PR1:..............................50kOhm - 20gr
PR2:..............................100kOhm - 20gr
Kondensatory
C1: ................................100nF - 5gr szt.
C2, C3: ..........................100uF/25 - 10gr sztuka
Pó³przewodniki
U1: ................................NE555 - 50gr szt
D1...D3:.........................1N4148 - 7 gr sztuka
D4: ................................LED 20gr szt
Pozosta³e
CON1 ............................ARK2 - 50gr szt
CON2 ............................ARK3 - 50gr szt
RL1 ...............................RM96P12 lub odpowiednik 6zł

Płytka uniwersalna 1zł

Razem 1031 gr, czyli 10,31 zł.
Przy montażu na pająka i zastosowaniu przekaźnika na niższe napięcie za 2zł (ten z kompletu obsługuje 220V), wyjdzie 5,31zł :) Wsadzić do pudła i zalać klejem glutem z pistoletu. Polecam zastosować potencjometry nie montażowe i dokupić do nich gałki. Niestety cena za potencjometr z gałką to 2zł sztuka.
W 10 zł można się zamknąć bez pudełka :) Z pudełkiem i klejem glutem w 15 zł
http://allegro.pl/obudowa-plastikowa-z-85-46x35x22mm-czarna-abs-i2361065915.html.
Poświęcony czas każdy musi sam wycenić. Satysfakcję, że się zrobiło samemu także :thumbsup:
Niestety jak wszystkich elementów nie mają w jednym sklepie i zamawiamy wysyłkowo to koszty lawinowo rosną.
Też pomyślę, żeby takie coś kupić i samemu zmontować. Muszę tylko pomyśleć jak to zwodoodpornić. Opcja zalania klejem glutem chyba najlepsza.
Obrazek
Avatar użytkownika
4kowal
Maniak
 
Posty: 1305
Dołączył(a): Cz sie 11, 2011 12:38 pm
Lokalizacja: Legionowo
Wiek: 41
Imię: Michał
Motocykl: CBF600SA '08
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka

Postprzez Polbaj » Śr cze 06, 2012 7:31 pm

W sumie racja. Pomyślałem o kierownicy, bo dobrze byłoby mieć taką regulację pod ręką no i prawie wszystkie komercyjne oliwiarki tak mają :blink: ( sugestia ??? ). Diodę można wypuścić z boku albo od dołu, tak by nie dawała po oczach...trafne spostrzeżenie...

Mam takie nieodparte wrażenie, że olejarka "Wilku" bazuje na tym układzie. Wymiary sterownika i podanej płytki są dziwnie podobne :naughty: i tu rodzi mi się w głowie pytanie, czy przypadkiem ktoś nas tu nie kantuje na cenie, bo skoro można taką olejarkę zrobić za 50~80zł to co w komercyjnych kosztuje 270~450zł i więcej< ???
Mój rumak http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2867


Błąd jest przywilejem filozofów,
tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Avatar użytkownika
Polbaj
Miłośnik
 
Posty: 782
Dołączył(a): N maja 20, 2012 12:22 pm
Lokalizacja: Katowice
Wiek: 45
Imię: Paweł
Motocykl: Honda CBF600 SA `04
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka

Postprzez 4kowal » Śr cze 06, 2012 8:03 pm

Polbaj napisał(a): i tu rodzi mi się w głowie pytanie, czy przypadkiem ktoś nas tu nie kantuje na cenie, bo skoro można taką olejarkę zrobić za 50~80zł to co w komercyjnych kosztuje 270~450zł i więcej< ???

Pomysł i czas lutowania :tongue:
Jakby zmówić u Chinoli 1000sztuk, to pewnie by wyszło z 50-100zł za sztukę.
Obrazek
Avatar użytkownika
4kowal
Maniak
 
Posty: 1305
Dołączył(a): Cz sie 11, 2011 12:38 pm
Lokalizacja: Legionowo
Wiek: 41
Imię: Michał
Motocykl: CBF600SA '08
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka

Postprzez Polbaj » Śr cze 06, 2012 9:10 pm

Jakby zmówić u Chinoli 1000sztuk, to pewnie by wyszło z 50-100zł za sztukę.


Razem z przesyłką z Pekinu :msn-wink:

ps.
tu dowód, że to działa. Ktoś już to wcześniej wymyślił.....

Mój rumak http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2867


Błąd jest przywilejem filozofów,
tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Avatar użytkownika
Polbaj
Miłośnik
 
Posty: 782
Dołączył(a): N maja 20, 2012 12:22 pm
Lokalizacja: Katowice
Wiek: 45
Imię: Paweł
Motocykl: Honda CBF600 SA `04
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka

Postprzez Polbaj » Pn lip 23, 2012 7:39 am

Witam
Wreszcie znalazłem czas i odwagę by zamontować olejarkę, ale po kolei :clap: Układ oparłem na uniwersalnym układzie czasowym AVT 1459 o którym pisałem powyżej. Postanowiłem płytkę i potencjometry zmieścić w jednym pudełku i umocować to na owiewce po prawej stronie pod wskaźnikiem temperatury. Centralkę przykleiłem klejem na ciepło, bo nie chciałem robić dziur.
Pod prawą owiewką na jej stelażu zamontowałem również gniazdo zapalniczki podpięte po bezpieczniku bezpośrednio do akumulatora ( pomysł Zbyha na umocowanie jej w tym miejscu rewelacyjny!!! :cheers: ) a nieco niżej na kablu umiejscowiłem wtyczkę od centralki olejarki ( się rymnęło :msn-wink: ) by w razie zdejmowania przodu można było to ustrojstwo odpiąć bez wyciągania całej instalacji. Układ steruje u mnie masą elektrozaworu dzięki temu brak jest obciążeń dla układu, a prąd dla centralki pobrany jest z tylnej lampy ( po kluczyku oczywiście). Nie ciąłem kabli, tylko z tylnej kostki wyciągnąłem jeden styk prądowy właśnie), odgiąłem lekko jego uchwyt do izolacji zamontowanego tam już kabla, i pod ten zacisk podpiąłem się ze swoim kabelkiem. Kable od centralki na tył moto poszły po prawej stronie zbiornika i niestety troszkęje widać, ale są w bezpiecznej odległości od wszelkich źródeł ciepła. Zbiornik ( z Ursusa ) na olej i elektrozawór ( benzynowy, ze starej instalacji LPG :naughty: ) są zamocowane pod prawą tylną owiewką. Jest tam miejsca aż za dużo :rayof: Całość jest bezinwazyjnie wmontowana w moto wiec jeśli będzie taka potrzeba będę mógł to zdjąć, i śladu na Hondzi po tym nie zostanie :thumbup: . Dysza idzie na zębatkę. Przed dyszą dałem zaworek akwarystyczny, jako taki zawór bezpieczeństwa, na wszelki wypadek, a dalej jest igła lekarska i rurka miedziana z Castoramy. Do wahacza zamocowane to jest przy pomocy blachy powyginanej na wzór tej z Motooilera :thumbsup: i przyłapanej klejem na ciepło i opaskami, do której przykręcona jest śruba (8mm) z otworem (2.5mm) przez który przechodzi rurka dyszy.
Całość wygląda tak
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Centralka (oczywiście uszczelniona klejem na ciepło) umożliwia mi regulację długości pauzy i długości impulsu, czyli co ile sekund otwierany jest elektrozawór i na jak długo. Jest na niej także wyłącznik i dioda. Podczas jazdy centralkę zasłania mi zbiornik na płyn hamulcowy więc dioda nie oślepia :cool: a całość mogę sobie wyłączyć jeśli uznam że już dość tego smarowania.
Koszty całości to ok. 100zł. (układ , elektrozawór, zbiorniczek, rurki, zaworek akwarystyczny, igła strzykawki, trochę blachy kabli, zacisków i śrubek . To co mi się nie podoba w moim dziele, to białe opaski na wahaczu ( niestety nie miałem czarnych) i kable wystające z centralki ale mam nadzieję, że w zimę zostanie to poprawione.Również sama centralka jest jak dla mnie trochę duża, ale to cena upchania wszystkiego w jednym pudełku. Póki co wszystko pięknie działa i mam nadzieję że tak już zostanie. Do napełniania zbiorniczka zmajstrowałem sobie taką strzykawę ( 100ml) z rurką i pasuje to idealnie do zadania :)
A teraz chciałbym podziękować wszystkim z tego forum, którzy mnie zainspirowali pomysłami (Zbyhu, Rupert, Raphi, 4kowal) i wszyscy Ci którzy na ten temat mnie olśnili, no i mojemu Tacie, który pomagał w instalacji.

:cheers: :cheers: :cheers:
Ostatnio edytowano Pn lip 23, 2012 7:53 am przez Polbaj, łącznie edytowano 1 raz
Mój rumak http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2867


Błąd jest przywilejem filozofów,
tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Avatar użytkownika
Polbaj
Miłośnik
 
Posty: 782
Dołączył(a): N maja 20, 2012 12:22 pm
Lokalizacja: Katowice
Wiek: 45
Imię: Paweł
Motocykl: Honda CBF600 SA `04
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka

Postprzez zbyhu » Pn lip 23, 2012 7:48 am

Bardzo fajnie zrobione. Mam jednak wrażenie, że łańcuch może ocierać przy większych wybojach o zaworek akwarystyczny.
No, ale to wyjdzie w praniu.
Gratuluję!
:)
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7386
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Olejarka

Postprzez rupert » Pn lip 23, 2012 7:51 am

Świetna robota, dość ambitne wykonanie. Szacun :notworthy:
Life is for my own to live my own way...
Avatar użytkownika
rupert
Nightmare
 
Posty: 8341
Dołączył(a): So lis 27, 2010 11:06 am
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 46
Imię: Robert
Motocykl: Honda

Re: Olejarka

Postprzez Polbaj » Pn lip 23, 2012 7:58 am

Dzięki za uznanie :cheers:

Mam jednak wrażenie, że łańcuch może ocierać przy większych wybojach o zaworek akwarystyczny


Oj nie pomyślałem o tym ale z tego co pamiętam to zaworek jest pod wewnętrzną stroną wahacza i tylko sama rurka przechodzi na zewnętrzną , ale tak jak mówisz, wyjdzie w praniu.
Mam nadzieje że mój opis się komuś przyda, tak jak wasze przydały się mnie :cheers:
Miłego dnia :moto:
Mój rumak http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2867


Błąd jest przywilejem filozofów,
tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Avatar użytkownika
Polbaj
Miłośnik
 
Posty: 782
Dołączył(a): N maja 20, 2012 12:22 pm
Lokalizacja: Katowice
Wiek: 45
Imię: Paweł
Motocykl: Honda CBF600 SA `04
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka

Postprzez zbyhu » Pn lip 23, 2012 8:15 am

A fakt, zaworek jest w osi wahacza, nie łańcucha. To powinno być git :).
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7386
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron