[Zrób to sam] Kontrola luzów zaworowych i regulacja zaworów

Zbiór wątków instruktażowych pomagających wykonać samodzielnie czynności serwisowe.

[Zrób to sam] Kontrola luzów zaworowych i regulacja zaworów

Postprzez marcin » So sie 18, 2012 7:50 am

Czołgiem :) W ramach pomocy koleżeńskiej chcę dzisiaj przedstawić, na co zwrócić uwagę przy kontroli i regulacji luzów zaworowych. Zatem do dzieła.
Co nam będzie potrzebne:
-zestaw kluczy nasadowych z grzechotką, wkrętaki, szczypce, kombinerki, itp...
-klucz dynamometryczny- ten mały o zakresie 5-30 Nm
-szczelinomierz i mikrometr
-duża strzykawka do odciągnięcia części płynu chłodzącego
-silikon- najlepiej czarny
-WD-40- do spryskania wszelkich złączy elektrycznych przy ponownym montażu, ja nim czyściłem również pokrywę zaworów i uszczelkę pod nią
-serwisówka, kartka i długopis do zapisywania wyników pomiarów
-wodoodporny cienkopis do opisywania szklanek zaworowych, gdyby trzeba by je wyciągać
-samodzielnie wykonana blokada napinacza łańcuszka rozrządu- potrzebna przy demontażu wałków rozrządu, ale o niej później
-zadaszony garaż, dobre światło, stołek do siedzenia (trochę trzeba spędzić czasu przy głowicy) i dużo cierpliwości
zdj. 1.
1.jpg

Zaczynamy:
-myjemy cały motocykl a w szczególności silnik
-demontujemy siedzenie, owiewki boczne razem ze stelażami, boczki
-podnosimy zbiornik paliwa i opieramy go na kluczu hakowym z przedłużką (jest on w zestawie oryginalnych narzędzi)- do ramy jest przyspawany do tego celu specjalny haczyk
zdj. 2
2.jpg

-demontujemy zbiornik paliwa uprzednio odłączając kabel biegnący do pompy paliwa, dwa gumowe przewody i przewód paliwowy (nim paliwo płynie pod ciśnieniem od pompy do listwy wtryskiwaczy). UWAGA- przewód paliwowy łączy się z króćcem listwy wtryskiwacze poprzez szybkozłączkę- aby ją rozłączyć ściskamy palcami dwa występy po obu stronach złączki a drugą ręką wyciągamy do siebie przewód. Nie używamy narzędzi bo łatwo jest coś uszkodzić. Obydwa rozłączone elementy owijamy folią chroniącą przed zabrudzeniem.
zdj. 3,4
3.4.jpg

-odkręcamy korek wlewu cieczy chłodzącej, strzykawką z wężykiem wyciągamy płyn do poziomu górnego króćca chłodnicy, demontujemy gumowy wąż łączący chłodnicę z termostatem, odkręcamy śruby mocujące chłodnicę a ją samą odchylamy w kierunku przedniego koła. Usuwamy gumowy fartuch między chłodnicą a głowicą
-przecieramy wszystko co jest w obrębie głowicy szczotką lub szmatką a potem przedmuchujemy sprężonym powietrzem. Szczególnie dokładnie czyścimy z brudu samą pokrywę zaworów.
-wyciągamy przewody zapłonowe z fajkami, trzeba odkręcić cewkę zapłonową mocowaną do ramy wraz z jej uchwytem (będzie przeszkadzał przy zakładaniu pokrywy zaworów)
-przedmuchujemy sprężonym powietrzem gniazda świec
-demontujemy resztę gumowych przewodów łączących się z głowicą
zdj 3,5
3.5.jpg

-stopniowo odkręcamy śruby pokrywy zaworów i usuwamy ją (uważamy na uszczelkę, która może być miejscami sklejona z silnikiem)
zdj. 4
4.jpg

zdj. 5
5.jpg

-odkręcamy dekielek na linii wału korbowegu i kręcimy wałem, aż znak „T” ustawi się naprzeciwko wycięcia na deklu sprzęgła
zdj. 7
7.jpg

-znaczki na kołach wałków rozrządu mają być równo z krawędzią głowicy i skierowane na zewnątrz
zdj. 6
6.jpg

-mierzymy luzy zaworów ssących na 1 i 3 cylindrze
zdj. 8
8.jpg

-dalej kręcimy wałem i mierzymy dokonujemy pomiarów zgodnie z procedurą opisaną w serwisówce (rozdz. 4.11)

Odnośnie samych pomiarów:
-zawory ssące nominalne luzy 0.16mm plus minus 0.03mm- daje to nam zakres 0.13-0.19mm. W tym przypadku blaszka szczelinomierza 10 jest luźna, 15 wchodzi ciasno (mniej lub bardziej), a 20 nie wchodzi.
-zawory wydechowe: nominalne luzy 0,32mm +- 0.03mm (dopuszczalny zakres 0.29-0.35 mm). Blaszka 0.25 jest luźna, 0.30 wchodzi mniej lub bardziej ciasno, 0.35 wchodzi ciasno, 0.40 nie wchodzi.
Wyniki zapisujemy
zdj. 9.5
9.5.jpg

Z racji tego, że na allegro można dostać płytki zaworowe stopniowane co 0.05mm (w serwisie podobno są w sprzedaży co 0.025mm) za demontaż wałków brał bym się jedynie wtedy, gdyby któryś zawór wychodził poza dopuszczalny limit. U mnie przy przebiegu 27 tys. km. wszystkie zawory były w dopuszczalnym zakresie, jedynie jeden wydechowy miał luz 0.35mm. Większy luz jest lepszy niż mniejszy i chyba nie ma co panikować  U mnie obyło się bez demontażu wałków rozrządu, dalszy opis jest jedynie powieleniem informacji zawartych w serwisówce.
UWAGA: wewdług mnie demontaż napinacza podczas samej tylko kontroli luzu jest zbędny a nawet może narobić kłopotu. U mnie łańcuszek momentami mocno odstawał od zębatek i sprawiał wrażenie, jak by miał zaraz przeskoczyć. Podczas samego pomiaru można go zluzować kręcąc śrubą „A” w prawo i blokując ją w tym położeniu (powoduje to wciągnięcie ramienia napinacza do wewnątrz jego obudowy).
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Avatar użytkownika
marcin
Użytkownik
 
Posty: 164
Dołączył(a): Śr sie 10, 2011 10:04 pm
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Imię: Marcin
Motocykl: CBF 1000A

Re: kontrola luzów zaworowych i regulacja zaworów- zrób to s

Postprzez marcin » So sie 18, 2012 7:57 am

Co do samego napinacza to działa on bezstopniowo- nie ma tam żadnych zapadek , jest tylko śruba, która pod wpływem sprężyny się wykręca i wypycha ramię napinacza.
zdj. 10
10.jpg

Jeśli wyjmiemy napinacz, to przed jego włożeniem musimy zrobić prostą blokadę chowającą jego ramię (inaczej podczas jego wkręcania możemy uszkodzić łańcuszek rozrządu).
zdj. 11 i 12
11.jpg
12.jpg

Wkręcamy śrubokrętem ramię napinacza i blokujemy je ręką. Z drugiej strony wkładamy naszą blokadę której koniec 1 wchodzi w śrubę A, a występy 2 opierają się o wycięcia B w obudowie napinacza. Po założeniu blokadę usuwamy.
Dalej to już wiem tylko na podstawie serwisówki:
-odkręcamy napinacz
-odkręcamy mostki wałków ale STOPNIOWO! od zewnątrz do środka i na krzyż- inaczej mogą pęknąć. Ja bym to robił o ćwierć obrotu dla każdej śruby.
Wyjmujemy daną szklankę (najlepiej magnesem) a z niej płytkę. Uważamy żeby nic nam nie wpadło do wnętrza slnika.
-mierzymy płytkę mikrometrem i obliczamy grubość nowej płytki wg. wzoru:
A=(B-C)+D
A- grubość nowej płytki
B- zmierzony luz zaworowy
C- optymalny luz zaworowy
D- grubość starej płytki
Kiedy już wiemy co nam potrzeba to zamawiamy nową część. Wątpię żeby nam się udało dobrać idealną grubość ale warto próbować 
-montujemy wałki i dokręcamy mostki według schematu w serwisówce z momentem 12 Nm (delikatnie i stopniowo żeby coś nie pękło)
-myjemy pokrywą rozrządu i uszczelkę- ja zrobiłem to WD-40 i wytarłem szmatką
13.jpg


-zakładamy uszczelkę na pokrywę zaworów, półkola na uszczelce smarujemy cienko silikonem. Jeśli chodzi o montaż uszczelki to ja to zrobiłem po swojemu: przetarłem uszczelkę i krawędzie głowicy oraz pokrywy zaworów szmatką nasączoną olejem, uszczelkę pokryłem cieniutką warstwą silikonu i w ten sposób zamontowałe. Na przyszłość będzie można łatwo rozdzielić oba elementy (zaolejona powierzchnia). Inni smarują silikonem tylko półkola na brzegach uszczelki, resztę montują na sucho. Wybór należy do Was. Jak byście nie robili to jest jedna zasada- silikonu tak mało jak to tylko możliwe.
Pokrywę zaworów dokręcamy z momentem 12 Nm, dekielek wału korbowego 18 Nm.
W sumie to tyle, resztę składamy w odwrotnej kolejności, na złącza elektryczny psikamy WD-40 w ramach ich konserwacji. Przy okazji tej roboty można sprawdzić stan świec, co ciekawe u mnie były bardzo słabo dokręcone. Świece dokręcamy 16 Nm. Warto zgrać regulację zaworów z wymianą oleju- zawsze jakiś paproch wpadnie do wnętrza silnika. Uważamy bardzo na czystość- jeśli zostaiwamy sprzę ta na dłuższy czas to przykrywamy głowicę kawałkiem folii.
Jeśli macie jakieś sugestie co do tej czynności to piszcie- razem możemy stworzyć niezły poradnik 
Podziękowania dla Ryżego Konia za wskazówki pomocne przy regulacji zaworów.
Nie biorę odpowiedzialności za szkody wynikłe po zastosowaniu się do powyższych porad :)
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Avatar użytkownika
marcin
Użytkownik
 
Posty: 164
Dołączył(a): Śr sie 10, 2011 10:04 pm
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Imię: Marcin
Motocykl: CBF 1000A

Re: [Zrób to sam] kontrola luzów zaworowych i regulacja zawo

Postprzez tombartosz » So sty 17, 2015 9:52 pm

Gdyby ktoś się przymierzał do regulacji zaworów w CBF1000 i chciał cofać napinacz rozrządu to wpadłem na (i przetestowałem) prosty patent - zamiast specjalnego narzędzia do blokowania napinacza.
Potrzebny jest śrubokręt płaski tak mały, żeby można nim było poruszać napinaczem a jednocześnie z rączką taką, żeby pasował na nią jakiś klucz oczkowy. Nakłada się klucz na śrubokręt ale tak żeby śrubokręt obracał się bez klucza i cofa napinacz. Potem trzeba zablokować klucz na śrubokręcie i o rurę idącą do termostatu - i napinacz się trzyma poluzowany.
Avatar użytkownika
tombartosz
Znawca
 
Posty: 207
Dołączył(a): Pn lip 08, 2013 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa (okolice)
Motocykl: CBF 1000, GS500
W siodle: <100 kkm

Re: [Zrób to sam] kontrola luzów zaworowych i regulacja zawo

Postprzez Robertus » Pt lut 13, 2015 4:10 pm

Witam może ktoś przetłumaczyć serwisówke, lub wytłumaczyć lopatologicznie, etapy ustawienia wału, podczas kontroli luzów na poszczególnych zaworach, jak ustawić i skontrolować poprawne ustawienia, ponieważ w opisie przez marcina jest ładnie podane dla zaworów ssących na 1 i 3 cylindrze, ale jak postępować dalej, dziękuje
Obrazek Obrazek Obrazek
Robertus
Użytkownik
 
Posty: 26
Dołączył(a): Cz wrz 25, 2014 11:25 am
Lokalizacja: Brzesko
Wiek: 37
Imię: Robert
Motocykl: CBF 600 NA
W siodle: <100 kkm

Re: [Zrób to sam] kontrola luzów zaworowych i regulacja zawo

Postprzez goramo » Pt lut 13, 2015 4:37 pm

Wszystko napisane:
1. Ustawiasz znak T oraz jednocześnie koła wałków rozrządu muszą mieć znaki na zewnątrz (jest tylko jedno takie położenie, więc dotąd kręcisz wałem, aż taki układ uzyskasz).
2. Robisz pomiar ssących na 1 i 3 garze.
3. Obracasz wał 180o
4. Robisz pomiar wylotowych na 2 i 4 garze.
5. Obracasz wał 180o
6. Robisz pomiar ssących na 2 i 4 garze.
7. Obracasz wał 180o
8. Robisz pomiar wylotowych na 1 i 3 garze.


Radzę zrobić ze dwie lub trzy serie pomiarów, żeby zminimalizować błąd pomiarowy. Między kolejnymi seriami pomiarów pokręć kilka razy wałem żeby klawiatura przetasowała się przynajmniej z raz czy dwa.



WAŁEM KRĘCISZ ZGODNIE Z RUCHEM WSKAZÓWEK ZEGARA.


Poniał? :wink:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: [Zrób to sam] kontrola luzów zaworowych i regulacja zawo

Postprzez Polbaj » So lut 28, 2015 12:37 am

Kontrola luzów zaworowych w Hondzie CBF600 (PC38)

Mój rumak http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2867


Błąd jest przywilejem filozofów,
tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Avatar użytkownika
Polbaj
Miłośnik
 
Posty: 782
Dołączył(a): N maja 20, 2012 12:22 pm
Lokalizacja: Katowice
Wiek: 45
Imię: Paweł
Motocykl: Honda CBF600 SA `04
W siodle: <100 kkm

Re: [Zrób to sam] kontrola luzów zaworowych i regulacja zawo

Postprzez Polbaj » So mar 14, 2015 3:55 pm

Robertus, powiedz mi, jak ustawiłeś zapłon, na które znaczki? Czy do znaku na obudowie "A" ustawiłeś znak "T" czy I" ? (w linku obrazek)

https://www.dropbox.com/s/wu24ve66c6e7rxf/Zap%C5%82on%20oznaczenia.jpg?dl=0

Wiem, że na górnych wałkach znaczniki "In" i "EX" muszą być równolegle do obudowy. Problem mam z dolnym oznaczeniem. W serwisówce piszą o ustawianiu na znak "T" ale jednocześnie strzałką pokazują na "I" Próbowałem na wiele sposobów i nie udaje mi się tych znaków pokryć, by się wszystkie zgadzały (In, EX, i dolny) Gdy zgadza się In i dolny to Ex jest odrobiny wyżej lub niżej i odwrotnie. Gdy przesunę na łańcuchu o jeden ząbek to równie jest nie tak jak powinno :wallbash: :thumbdown:
Mój rumak http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2867


Błąd jest przywilejem filozofów,
tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Avatar użytkownika
Polbaj
Miłośnik
 
Posty: 782
Dołączył(a): N maja 20, 2012 12:22 pm
Lokalizacja: Katowice
Wiek: 45
Imię: Paweł
Motocykl: Honda CBF600 SA `04
W siodle: <100 kkm

Re: [Zrób to sam] kontrola luzów zaworowych i regulacja zawo

Postprzez Robertus » N mar 15, 2015 10:13 am

Przed rozebraniem rozrządu ustawiłem EX i IN na równo z obudową i zaznaczyłem na wałkach i łańcuchu korektorem ślady, łatwiej i szybciej to później było mi poskręcać. Wałem podczas wyciągania i przykręcania wałków rozrządu nie obracałem. Znaczek T był chyba minimalnie przed wcięciem, raczej ta kreska I była na równi z wcięciem, i nie da się tego inaczej ustawić, jeden ząbek na łańcuchy wcześniej lub dalej to wychodziło gdzie indziej całkowicie.
Ostatnio edytowano N mar 15, 2015 10:29 am przez Robertus, łącznie edytowano 2 razy
Robertus
Użytkownik
 
Posty: 26
Dołączył(a): Cz wrz 25, 2014 11:25 am
Lokalizacja: Brzesko
Wiek: 37
Imię: Robert
Motocykl: CBF 600 NA
W siodle: <100 kkm

Re: [Zrób to sam] kontrola luzów zaworowych i regulacja zawo

Postprzez Polbaj » N mar 15, 2015 10:24 am

Dzięki !!!

No właśnie ja nie zrobiłem tego znaczka bo zaufałem serwisówce i seryjnym oznaczeniom i to był błąd. Teraz przynajmniej wiem o co chodzi z tymi oznaczeniami.

:cheers:
Mam mała prośbę, gdybyś mógł to zrób proszę zdjęcie Twojego wału głównego z oznaczeniami fabrycznymi i Twoimi w ustawieniu idealnym dla rozrządu. Bardzo by to ułatwiło mi pracę :cheers:

ps. chodzi mi o wał pod zaślepką :notworthy:
Mój rumak http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2867


Błąd jest przywilejem filozofów,
tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Avatar użytkownika
Polbaj
Miłośnik
 
Posty: 782
Dołączył(a): N maja 20, 2012 12:22 pm
Lokalizacja: Katowice
Wiek: 45
Imię: Paweł
Motocykl: Honda CBF600 SA `04
W siodle: <100 kkm

Re: [Zrób to sam] kontrola luzów zaworowych i regulacja zawo

Postprzez Robertus » N mar 15, 2015 2:29 pm

Musiał bym odkręcać pokrywę zaworów:-), bo ja się sugerowałem głownie ustawieniami wałków rozrządu IN i EX do obudowy, wału nie ruszałem aż wszystko skręciłem, ale tak jak pisałem, z tego co pamiętam to T było trochę przed wcięciem, też mnie to dziwiło ;-)
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Robertus
Użytkownik
 
Posty: 26
Dołączył(a): Cz wrz 25, 2014 11:25 am
Lokalizacja: Brzesko
Wiek: 37
Imię: Robert
Motocykl: CBF 600 NA
W siodle: <100 kkm


Powrót do Zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości