Montaż dźwigni nożnej DCT w NC700S wreszcie zakończony. Jakby kogoś to interesowało, to produkt akcesoryjny Hondy nr 08U70-MGS-J51. Uniwersalny do różnych modeli NC, ale chyba nie pasuje do VFR czy AT, które mają inne dźwignie i w droższej cenie, bo ok. 2 tys.
W sumie i tak drogi interes (do NC dźwignia kosztuje od 1.1 do 1.2 tys. zł), ale mam zamiar pojeździć dłużej, więc uważam, że warto było. Wcześniej, jeżdżąc manualem w mieście, stęskniłem się za skuterem CVT, a teraz na skrzyni DCT trochę zabrakło mi jednak tej nożnej dźwigni (brakiem dźwigni sprzęgła się nie przejmuję, bo i tak często na manualach zmienia się bez niego) - zwłaszcza przed zakrętami, poza miastem i na drogach szybkiego ruchu.
Co do samej dźwigni nożnej DCT, to na youtube są już od pewnego czasu dostępne filmiki, np.:
A tu dokładny opis zestawu, filmik z montażu oraz demonstracja działania:
Generalnie sama dźwignia działa równolegle z przyciskami i "fliperami" (+ i -) na kierownicy, można obsługiwać zmianę biegów i jednym, i drugim, natomiast dźwignia nie ma wszystkich funkcji przełącznika N-D-S. Podczas postoju, gdy jesteśmy na neutralu, dźwignia w dół włącza pierwszy bieg i tryb D, dźwignia w górę przełącza z powrotem na neutralny. Gdyby dać jeszcze raz w górę na postoju, to dwójka oczywiście nie wskoczy. W trakcie jazdy działa już jak tradycyjna skrzynia biegów, z tą różnicą, że póki moto jedzie, to nie wbijemy N między biegiem 2 a 1. Chcąc przejść na tryb S lub MT trzeba z kolei użyć przełącznika z prawej.
= = =
A przy okazji trybów jazdy NC DCT (przed 2016) - wcześniej nie korzystałem z opcji manualnej zmiany biegów w trybie AT (D czy S), jeśli już to tylko w trybie MT. Testując teraz skrzynię przy okazji tej dźwigni, zauważyłem jedno: w trybie D - o ile zmieścimy się w dolnych i górnych "widełkach" obrotowych, manualna zmiana biegów jest bezproblemowa prawie w każdym momencie, jak w trybie MT. Natomiast w trybie S skrzynia dużo bardziej "żyje swoim życiem" i manualne wrzucenie biegu wydaje się być - przynajmniej u mnie - trudniejsze. W zasadzie nie pozwoli zapiąć wyższego biegu przed osiągnięciem prędkości obrotowej właściwej dla najwyższego momentu obrotowego (czyli przy ok. 4,75 tys. obr./min.), chyba że jadę trochę dłużej ze stałą prędkością - wtedy np. z 5 dopiero przeskoczy na 6. Jeśli już, to łatwiej zrzucić o jeden bieg w dół. I na tym tle mam pytania:
1. Jak działa u Was manualna zmiana biegów DCT w trybie S?
2. Czy ktoś dociekał może jak wygląda w praktyce to "uczenie się" skrzyni DCT w trybie D na bazie manualnej zmiany biegów? Po jakim czasie skrzynia "zapamiętuje" sposób jazdy kierującego i dostosowuje do tego tryb D? I czy sposób jazdy pozostaje "w pamięci" również po wyłączeniu zapłonu?
= = =
Wracając do tematu: ogólnie wrażenia z użytkowania dźwigni nożnej DCT są - przynajmniej na razie - pozytywne: tego mi właśnie brakowało! Ale nie miałem jeszcze okazji dokładnie się tym pobawić, bo wracałem w fatalnych warunkach pogodowych, więc bardziej szczegółowe testy jeszcze przede mną.
Dla zainteresowanych załączam poniżej pierwszą i ostatnią stronę instrukcji (pozostałych nie, bo jest wszystko na filmikach) oraz fotki po zamontowaniu u mnie.
I jeszcze jedno - zestaw nie działa na zasadzie "Plug&Play" i mogą wystąpić problemy z aktywowaniem tego w panelu. Trzeba powtarzać procedurę aż do skutku, tak jak jest to podane w instrukcji.