Olejarka - rozmowy na temat

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Kaplan » Pt cze 30, 2017 1:39 pm

Nie znalazłem nigdzie dokładnej i precyzyjnej informacji, ale jako najczęściej wymienianym materiałem, z którego wykonane są O-Ringi i X-Ringi w łańcuchach motocyklowych, jest guma butadienowo-nitrylowa (NBR). Przykłady:

http://de.dichtomatik.com/en/produktkat ... r_nbr.html

http://www.motorcyclegear.com/info_page ... _info.html

W korelacji z gumą typu EPDM trudno znaleźć jakiś ring do łańcucha, zresztą wtedy nie polecano by nafty świetlnej do czyszczenia łańcuchów, gdyby ten składnik występował powszechnie w tych wyrobach. To oznacza, że nie ma co się martwić o odporność uszczelek w łańcuchach motocyklowych X-Ring/O-Ring na olej hydrauliczny, jak i pozostałe oleje z branży motoryzacyjnej, jeśli materiałem używanym powszechnie do produkcji uszczelek jest NBR, i można spokojnie je stosować, jeśli nie ma innych przeciwwskazań.

Warto przeczytać:

http://www.stomil-poznan.pl/inne-produk ... kauczukow/

https://allegro.pl/artykul/czym-smarowa ... KRwl6eY2Cj

- Najpopularniejsze i najczęściej wykorzystywane są oringi NBR, czyli z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego. Są elastyczne, dobrze pracują w temperaturach od -40°C do +100°C, działają w kontakcie z olejem czy benzyną, ale nie są odporne na płyn hamulcowy.
- Oringi VMQ są wykonane z silikonu, odporne na temperaturę przekraczającą 200°C i większość agresywnych środków chemicznych, ale bardzo łatwo się ścierają. Ponieważ nie wpływają na zapach i smak żywności, są wykorzystywane w przemyśle spożywczym.
- Z kolei oringi EPDM, czyli z kauczuku etylenowo-propylenowo-dienowego, są bardzo długowieczne, ale nie wytrzymują kontaktu z benzyną czy olejami. Często montuje się je w sprzętach AGD.
- Oringi FPM są niepalne, wykorzystuje się je w samolotach i fabrykach, gdzie indziej sprawdzają się PTFE (teflonowe – bardzo twarde). Łącznie jest kilkadziesiąt rodzajów oringów o specyficznych właściwościach i w zasadzie każdy wymaga odpowiedniego smarowania.


Natomiast, jeżeli kompozyt typu EPDM jest powszechnie stosowanym materiałem do produkcji ogumienia, to tym bardziej trzeba zwrócić uwagę na to, żeby olej z olejarki (czy to hydrauliczny, czy to przekładniowy, silnikowy lub jeszcze inny) nie chlapał na oponę - dla bezpieczeństwa jazdy i trwałości materiału.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Dworzi » Pt cze 30, 2017 6:09 pm

Jeżeli rozmawiamy już o rozpuszczaniu uszczelnień łańcucha jakimiś specyfikami to czuję się zobowiązany obalić mit, który zabrania czyszczenia łańcucha WD-40.
Dowód: https://www.youtube.com/watch?v=Fzyk4nq3ug0

Oczywiście muszę dodać, że WD-40 jest świetnym penetratorem, a co za tym idzie dobrze rozpuszcza stary smar i brud na nim osadzony, ale nie ma żadnych właściwości smarnych ze względu na to że szybko odparowuje.

Dlatego mój schemat dbania o łańcuch wygląda tak:
1. Wyczyszczenie łańcucha WD-40
2. Poczekanie 20-30 minut aż odparuje
3. Nasmarowanie go olejem w sprayu do tego celu przeznaczonym (aktualnie BEL RAY - naprawde dobry)
4. Wytarcie go lekko szmatą z nadmiaru smarowidła tak, żeby brud się do niego tak łatwo nie lepił ale nadal był nasmarowany w środku.
5. Jazda

*Punkty 3-5 powtarzać co 200-300km
**Wrócić do punktu 1 co parę cykli samego smarowania i jazdy kiedy łańcuch jest już mocno brudny.
Malaguti F10 -> MBK X-Limit 50 -> Aprilia SX 125 -> Hornet 600 2005 -> CBF1000FA
Avatar użytkownika
Dworzi
Znawca
 
Posty: 313
Dołączył(a): Pn kwi 03, 2017 6:46 pm
Lokalizacja: Rymanów
Wiek: 29
Imię: Kuba
Motocykl: CBF1000FA SC64
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez syku » Pt cze 30, 2017 6:38 pm

a moje zdanie jest takie
"zapomnij o czyszczeniu i smarowaniu"

bo ja leniwy jestem
syku
Nowicjusz
 
Posty: 12
Dołączył(a): Śr maja 03, 2017 9:04 pm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez zbyhu » So lip 01, 2017 1:38 pm

Dworzi napisał(a):Jeżeli rozmawiamy już o rozpuszczaniu uszczelnień łańcucha jakimiś specyfikami to czuję się zobowiązany obalić mit, który zabrania czyszczenia łańcucha WD-40.
Dowód: https://www.youtube.com/watch?v=Fzyk4nq3ug0

Oczywiście muszę dodać, że WD-40 jest świetnym penetratorem, a co za tym idzie dobrze rozpuszcza stary smar i brud na nim osadzony, ale nie ma żadnych właściwości smarnych ze względu na to że szybko odparowuje.


Pogrubione fragmenty są tym o co się rozchodzi. Oczywiście, że WD-40 nie zniszczy oringów.
Ale jako świetny penetrator dostanie się do rolek, rozpuści i wypłucze fabryczny smar łańcucha, przyspieszając jego zużycie.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Dworzi » N lip 02, 2017 4:46 pm

W takim razie każdy jeden spray służący do czyszczenia łańcucha też to zrobi :msn-wink: . Dlatego nie wydaje mi się żeby należało się tym przejmować.
Malaguti F10 -> MBK X-Limit 50 -> Aprilia SX 125 -> Hornet 600 2005 -> CBF1000FA
Avatar użytkownika
Dworzi
Znawca
 
Posty: 313
Dołączył(a): Pn kwi 03, 2017 6:46 pm
Lokalizacja: Rymanów
Wiek: 29
Imię: Kuba
Motocykl: CBF1000FA SC64
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Marcinek » Śr lip 05, 2017 7:47 am

Wesoły Dyzio napisał(a):Olejarka może i prosta, ale jej montaż to już więcej zabawy niż z innymi. A najbardziej "podobało mi się" zamontowanie zbiorniczka na amortyzatorze. Po prostu cud techniki. To już u Ciebie lepiej to jest zamontowane.


Hej, dzięki Koledze gmer, jakiś czas temu stałem się szczęśliwym posiadaczem olejarki loobman. Nadchodzi czas jej montażu - rozumiem już, że amortyzator nie jest najszczęśliwszym miejscem na montaż zbiorniczka na olej. Podpowiedzcie proszę, gdzie go można najlepiej zamontować w CBF'ie 600 Naked (2004)? ;)
Avatar użytkownika
Marcinek
Użytkownik
 
Posty: 27
Dołączył(a): Wt mar 14, 2017 12:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 32
Imię: Marcin
Motocykl: Honda CBF 600N
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Wesoły Dyzio » Śr lip 05, 2017 8:30 am

Ja bym próbował przymocować z lewej strony do ramy przy secie na wysokości podnóżków przednich. Ja osobiście montując olejarkę scottoilera zrobiłem wspornik do zamontowania zbiorniczka.
Jedź wolniej, myśl szybciej Obrazek


Obrazek
Wesoły Dyzio
Nightmare
 
Posty: 5502
Dołączył(a): Cz sty 17, 2013 10:45 am
Lokalizacja: Pruszków, Warszawa
Wiek: 56
Imię: Jacek
Motocykl: CBF 600SA '10
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Marcinek » Śr lip 05, 2017 9:06 am

Ok, dziękuję Ci uprzejmie za podpowiedź.
Avatar użytkownika
Marcinek
Użytkownik
 
Posty: 27
Dołączył(a): Wt mar 14, 2017 12:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 32
Imię: Marcin
Motocykl: Honda CBF 600N
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez Marcinek » Pt lip 07, 2017 9:20 pm

Udało mi się zamontować mojego Loobmana :thumbup:

Dla zainteresowanych fotki poniżej:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W razie pytań, z chęcią coś podpowiem :) Póki co wszystko wygląda i wydaje się działać bardzo dobrze :thumbsup:
Avatar użytkownika
Marcinek
Użytkownik
 
Posty: 27
Dołączył(a): Wt mar 14, 2017 12:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 32
Imię: Marcin
Motocykl: Honda CBF 600N
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez syku » So lip 08, 2017 6:39 am

czym jest ten wężyk taki pozwijany w spiralkę?
syku
Nowicjusz
 
Posty: 12
Dołączył(a): Śr maja 03, 2017 9:04 pm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości