oleje motocyklowe

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Jaki olej lejesz do swojego motocykla? Zaznaczamy 2 opcje: lepkość i markę lub INNY (marka, lepkość)

5w30
0
Brak głosów
5w30
0
Brak głosów
10w30
23
5%
10w30
23
5%
10w40
97
20%
10w40
97
20%
Oryginalny Hondy
8
2%
Oryginalny Hondy
8
2%
Motul
54
11%
Motul
54
11%
Shell
15
3%
Shell
15
3%
Liqui Moly
7
1%
Liqui Moly
7
1%
Valvoline
26
5%
Valvoline
26
5%
Castrol
7
1%
Castrol
7
1%
INNY (lepkość, marka - pisz w komentarzach)
8
2%
INNY (lepkość, marka - pisz w komentarzach)
8
2%
 
Liczba głosów : 490

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Sławek61 » Pt sty 26, 2018 5:31 pm

Jest jeszcze jedna ciekawa rzecz . W Hondzie CBF 1000 olej 10W40 można stosować w temperaturach -5 stopni do 40 stopni C ,

a w Suzuki GSX 1250 FA ten sam olej w temperaturach - 20 stopni C

Zrozumiałem z tego , że w Suzuki jest prawdziwa pompa oleju , a w Hondzie ??? eeech
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Avatar użytkownika
Sławek61
Użytkownik
 
Posty: 100
Dołączył(a): N maja 24, 2015 3:52 am
Lokalizacja: Łódź
Wiek: 63
Imię: Sławek
Motocykl: SUZUKI GSX 1250 FA
W siodle: <100 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez wiesiek3d » Pt sty 26, 2018 8:31 pm

Prawidłową tabelę masz kilka postów wcześniej ,te z instrukcji są do bani.
Avatar użytkownika
wiesiek3d
Miłośnik
 
Posty: 728
Dołączył(a): Pn lip 06, 2015 7:25 am
Lokalizacja: Łagów
Wiek: 56
Motocykl: FZS 1000
W siodle: <100 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Nazarejski » Pt sty 26, 2018 9:22 pm

No pewnie, co tam jakieś inżynierki z Hondziny mogą wiedzieć.
Wymądrzają się tylko ciuliki w tych swoich instrukcjach! xwacko
Każdy lubi inaczej...
Avatar użytkownika
Nazarejski
Fanatyk
 
Posty: 2598
Dołączył(a): So mar 07, 2015 5:39 pm
Lokalizacja: okolice Wieliczki
Wiek: 53
Imię: Tomečeq
Motocykl: Elvira NC750X
W siodle: 200-300 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez goramo » Pt sty 26, 2018 11:06 pm

Avalon napisał(a):
goramo napisał(a):Może się mylę, ale podejrzewam, że w waszym serwisie, to raczej robicie podstawową obsługę eksploatacyjną + naprawy na zasadzie wymiany części/podzespołów. :smile:
Chyba nie często rozbieracie tam silniki w drobny mak żeby oglądać pod powiększeniem takie elementy jak gładzie na powierzchniach panewek? Prowadzicie tam jakieś dokładne pomiary?


Nie, nie mylisz się. Po prostu nie ma potrzeby rozbierania silników Hondy i grzebania w nich.
Nie biorą oleju, nie gubią ciśnienia... :tongue:

Wiem Mariusz, że masz niemiłe wspomnienia z grzechoczącym silnikiem w CB1000. xpleasantry.
Jako że olej ..W50 jest z natury "gęściejszy", to jasna sprawa że hałas można zredukować stosując wyższe klasy lepkości.
Nie sądzę jednak by smarował on znacząco lepiej niż wspomniany 10W30 czy 5w30.
Co do pojemności układu chłodzenia, że w samochodzie jest więcej płynu niż w motocyklu, to ten argument do mnie nie przemawia, ponieważ do każdego pojazdu dopasowany jest odpowiednio wydajny układ chłodzenia. To że samochód ma powiedzmy 5 L a motocykl tylko 2, nie świadczy o tym że w motocyklu ten płyn cały czas wrze :)

Dlaczego w narodzie pokutuje przekonanie że olej gęściejszy lepiej smaruje ?
Nie od dziś wiadomo, że najgorszy dla silnika jest "zimny start", a olej rzadszy szybciej dociera do jego najdalszych układów.

I kolejny cytaty z mądrych ksiąg:

..."Olej o zbyt małej lepkości jest mniej odporny na zerwanie filmu olejowego w wysokich temperaturach. Olej o lepkości zbyt wysokiej w niskiej temperaturze może nie docierać lub zbyt późno docierać do elementów smarowanych, a jego film olejowy łatwo zrywa się przy wysokich prędkościach obrotowych"...



Wg mnie, to z tego Twojego cytatu wynika dobitnie, jasno i wręcz wprost, że mała lepkość = mniejsza odporność ma zerwanie filmu przy WYSOKICH temperaturach. :excl: No tak tam jest napisane, prawda? :smile:
A zatem jak dla mnie, to jasno z tego wynika, że TAK - ten o wyższej lepkości przy wysokich temperaturach SMARUJE LEPIEJ. :excl:

I chyba O TYM właśnie do diaska rozmawiamy, czyż nie? xcrazy :wink:

Ponadto kolejne zdanie z cytatu - że zbyt duża gęstość daje łatwe zerwanie filmu przy niskiej temperaturze i wysokich obrotach (taki olej jest w tych warunkach jest mniej "chętny" do "rozciągania się" i pokrywania powierzchni) - OK, ale kto zdrowy na umyśle kręci wysoko nierozgrzany silnik ???? :wacko:

Druga sprawa - tak jak zauważył Wiesiek, o lepkości w niskiej temperaturze informuje wartość PRZED literą W.

Wg mnie idealny byłby olej 0W60 - czylim mający dobre parametry przy niskich temperaturach, zapewniający bezpieczne "zimne starty", oraz jednocześnie dający wysoką lepkość przy wysokich temperaturach.
Ale takich cudów, to nie ma. :biggrin:



A o pokutujących w narodzie... i tak dalej... to raczej nie powinno się mieszać pojęć. LEPKOŚĆ, to nie to samo co GĘSTOŚĆ



Co do układów chłodzenia w puszkach i w moto - owszem, w żadnym z poprawnie działających układów płyn nie wrze. I nigdzie nie napisałem, że wrze :excl: Napisałem, że ten w motocyklu jest bardziej obciążony cieplnie. Bo jest!
Powiedz proszę, przy jakiej temperaturze startuje w silnikach samochodowych wentylator chłodnicy? Czy płyn w puszce będzie miał okazję w czasie normalnej pracy w ogóle osiągnąć (lub utrzymać przez dłuższy czas) temperaturę rzędu 110-115oC ? Zdarza się to raczej mocno sporadycznie.

Natomiast w moto przy jeździe w miejskich korkach temperatura NON-STOP trzyma się miedzy 105-110, a w niektórych sprzętach nawet kilka stopni wyżej :excl: (np. znalazłem gdzieś info, że w XJ6 wiatrak startuje dopiero przy 114oC :excl: ).
Nie bez kozery płyny typowo dedykowane do motocykli mają trochę wyższe temperatury wrzenia.


Poza tym ilość cieczy - a tym samym "pojemność cieplna" ma bardzo duży wpływ na równowagę temperaturową układu i zachowanie optymalnej temperatury pracy.
Duża ilość płynu (i oleju także) poprawia stabilność temperaturową i odwrotnie - mała ilość pogarsza.

Zauważ jaka jest np. żywotność silników, w których jest duża ilość oleju - 7, 9 a nawet 10 litrów szuwaksu. Mają one znacznie poprawione warunki pracy i w znacznej mierze dzięki temu zużywają się wolniej.
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Avalon » So sty 27, 2018 9:48 am

Mariusz, każdy zrobi tak jak chce, i masz dużo racji w tym co napisałeś. Nikogo jednak nie namawiam na stosowanie oleju takiego jak ja, czyli 10W30, ale nadal uważam że silnikowi w żaden sposób nie zaszkodzi eksploatacja na takim oleju.

Poprzednio jeździłem "olejakiem" Kawasaki, i nie mieszkałem jeszcze na stałe poza Warszawa. Lałem najpopularniejszy wtedy Motul 10W40 i jeździłem po mieście, stałem w korkach i nic się nie stało z silnikiem. Co 6 kkm była wymagana kontrola i regulacja zaworów, wiec widziałem wałki, szklanki, uszczelniacze, jak regulowałem zawory. Nic nie świadczyło że silnik zaraz się skończy.
Dlatego uważam że olej 10W30 w stabilnym termicznie silniku chłodzonym cieczą, spokojnie da radę. Nawet w ruchu miejskim.
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez wiesiek3d » So sty 27, 2018 12:14 pm

Nazarejski napisał(a):No pewnie, co tam jakieś inżynierki z Hondziny mogą wiedzieć.
Wymądrzają się tylko ciuliki w tych swoich instrukcjach! xwacko


Ani jedna instrukcja pokazana tutaj nie określa właściwego zakresu temp. zew. do stosowania oleju o danych parametrach.
Dobrze że chociaż zaniżyli parametry, a ja opieram się na danych producentów olei.
Każdy leje co uważa i zawsze o oleju to temat rzeka, jeden z najobszerniejszych jest na forum OCP xshok
Jedna podstawowa zasada jest taka żeby olej był w silniku i tyle :shifty:
Avatar użytkownika
wiesiek3d
Miłośnik
 
Posty: 728
Dołączył(a): Pn lip 06, 2015 7:25 am
Lokalizacja: Łagów
Wiek: 56
Motocykl: FZS 1000
W siodle: <100 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez Nazarejski » So sty 27, 2018 1:21 pm

Dla mnie to są dyskusje pasjonatów - jako takie są (głównie dla nich) coś warte i za to szacun, ale wiele nie wnoszą.

Z instrukcji wynika jasno, co stosować. Ktoś, kto to tam wstawił, dysponował zapewne jakąś wiedzą na ten temat, być może nawet fachową, no nie?
O ile ktoś się nie wybiera na Antarktydę a ktoś inny na Saharę, to można się doktoryzować nad 30 czy 50 zamiast 40, ale w naszych warunkach klimatycznych - po co? Kto i ile zna przypadków, gdy dobry olej o parametrach zalecanych przez producenta spowodował jakiś pasztet?

Dobra, może i czasem silnik popracuje ciszej albo głośniej - no i co tego, tak już w praktyce, hę?
:smoke: xdrinks
Każdy lubi inaczej...
Avatar użytkownika
Nazarejski
Fanatyk
 
Posty: 2598
Dołączył(a): So mar 07, 2015 5:39 pm
Lokalizacja: okolice Wieliczki
Wiek: 53
Imię: Tomečeq
Motocykl: Elvira NC750X
W siodle: 200-300 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez goramo » So sty 27, 2018 7:43 pm

Wolę jak pracuje ciszej. :biggrin:


xwink


Peace! :notworthy:


Zdrówka dla wszystkich! :cheers:
SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1000R + CB1300SA -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + HH600 -> CB1300SA + CB1000RA

Always look on the bright side of life :-)
Avatar użytkownika
goramo
Nightmare
 
Posty: 8488
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 7:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 43
Imię: Mariusz
Motocykl: Honda x 2
W siodle: 100-200 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez wiesiek3d » So sty 27, 2018 11:31 pm

Jasne ze wiedza, a o efektach stosowania wspomnialem wczesniej.
Avatar użytkownika
wiesiek3d
Miłośnik
 
Posty: 728
Dołączył(a): Pn lip 06, 2015 7:25 am
Lokalizacja: Łagów
Wiek: 56
Motocykl: FZS 1000
W siodle: <100 kkm

Re: oleje motocyklowe

Postprzez terry » So lut 24, 2018 4:40 pm

Sławek61 napisał(a):Jest jeszcze jedna ciekawa rzecz . W Hondzie CBF 1000 olej 10W40 można stosować w temperaturach -5 stopni do 40 stopni C ,

a w Suzuki GSX 1250 FA ten sam olej w temperaturach - 20 stopni C

Zrozumiałem z tego , że w Suzuki jest prawdziwa pompa oleju , a w Hondzie ??? eeech


A tam różnica -5 czy -20 i tak moto w garażu stoi wtedy :tongue:
Avatar użytkownika
terry
Miłośnik
 
Posty: 813
Dołączył(a): N cze 23, 2013 3:33 pm
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 45
Motocykl: GSXR 750

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości