Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Dział poświęcony motocyklom szosowo turystycznym

Re: Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Postprzez Kaplan » Pt lis 03, 2017 9:54 am

Glub napisał(a):Skoro sprzęgła w dct są sterowane cisnieniem oleju. To mysle ze za kilka lat mozliwe by bylo sterowanie tymze cisnieniem elektronicznie kontrolowana klamka sprzęgła. Takie clutch by wire, skoro ride by wire juz jest i z hamulcami tez podobne numery honda od dawna wyczynia.
Wtedy Honda stworzy skrzynie idealną dwa w jednym.


Jeżeli już opierać się na technologii i urządzeniach, to wystarczy nawet elektroniczny tempomat motocyklowy. Ustawienie np. 8-9 km/h i na ósemce ładnie kręci się ze stałą prędkością. ;)
Chociaż bodajże KTM zapowiedział niedawno wprowadzenie w najbliższych latach elektrycznego motocykla z wielostopniową przekładnią jak w silniku spalinowym i... manualnym sprzęgłem. Victory Empulse TT już to posiada zresztą, pewnie zatem w DCT to też nie byłby problem. :)



klemens napisał(a):Akurat wolne slalomy i ósemki afryka dct wykonywała bajecznie i o wiele płynniej niż mój ktm, na przykład.
Ale może jestem jakoś wyjątkowo uzdolniony... :smoke: :tongue:


Z pewnością lata praktyki w siodle i do tego jeszcze doświadczenie w off-road robią swoje. :msn-wink: Tylko pozazdrościć.

Bez wątpienia, o wiele łatwiej toczyć się na ósemce ze stałą prędkością bez gazu jak w manualu niż jeszcze manipulować gazem i tylnym hamulcem nożnym, zwłaszcza mając egzaminatora u boku.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Postprzez gmer » Pt lis 03, 2017 10:22 pm

Egzamin na szczęście mam zdany. Klemens, a co Ty radzisz? Gaz z hamulcem?
-
Na napady hatakumby dobre jest pacaneum.
Avatar użytkownika
gmer
Znawca
 
Posty: 459
Dołączył(a): Pn sty 23, 2017 11:49 am
Lokalizacja: Grodzisk / Wawa
Wiek: 51
Imię: Marek
Motocykl: Honda NC 750s 2014
W siodle: <100 kkm

Re: Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Postprzez Radarman » Pt lis 03, 2017 11:19 pm

A propos wolnej jazdy z DCT, moja Afryka tak się dziwnie zachowuje przy zamkniętym całkowicie gazie. Z eNCeka pamiętam, że zatrzymywał się po odpuszczeniu gazu.

P.S. Prędkość na liczniku w mph

Obrazek
Avatar użytkownika
Radarman
Znawca
 
Posty: 337
Dołączył(a): Wt paź 28, 2014 9:32 pm
Lokalizacja: Hampshire / UK
Wiek: 52
Imię: Hubert
Motocykl: CRF1000L DCT
W siodle: <100 kkm

Re: Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Postprzez klemens » So lis 04, 2017 7:08 am

gmer napisał(a):Egzamin na szczęście mam zdany. Klemens, a co Ty radzisz? Gaz z hamulcem?

Moje doświadczenie z dct jest żadne. Godzina jazdy Crosstourerem i tyleż samo Afryką. Afrykę badałem głównie w lekkim terenie pod kątem wolnych manewrów i jak napisałem, bardzo mi się dobrze tym jeździło. Po odpuszczeniu gazu moto stawało a minimalne dodanie powodowało płynne ruszanie. Po wypróbowaniu wszystkich trybów jazdy, jeździłem głównie na tym niby najostrzejszym, bo najbardziej przypominał mi reakcję na gaz mojego moto. Nie odnotowałem żadnych problemów, szarpnięć ani żadnego dziwnego zachowania. Może zależy w jakim trybie jazdy próbujecie coś kombinować? Albo są różne wersje softu? A może trawa i piach wytłumiły po prostu jakieś lekkie szarpanie? Nie mam pojęcia. Może przyzwyczajenie do wierzgajągo mustanga spowodowało, że afryka wydała mi się bardzo łagodnym, miłym i przyjaznym zwierzęciem... Ja w każdym razie hamulca dotykałem bardzo rzadko (jak zwykle :biggrin: ).
Lepiej się wysrać i spóźnić niż być na czas i się zesrać
Avatar użytkownika
klemens
Nightmare
 
Posty: 5259
Dołączył(a): Cz wrz 09, 2010 8:04 am
Wiek: 62
Motocykl: T7

Re: Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Postprzez gmer » Pn lis 06, 2017 3:56 pm

Ćwiczyłem w niedzielę. A raczej próbowałem. :wallbash:
M-a-s-a-k-r-a. Bez podparcia ani rusz. Okleję moto szmatami (szkoda gmoli i hanbarów na gleby parkingowe) i będę dalej próbować.
-
Na napady hatakumby dobre jest pacaneum.
Avatar użytkownika
gmer
Znawca
 
Posty: 459
Dołączył(a): Pn sty 23, 2017 11:49 am
Lokalizacja: Grodzisk / Wawa
Wiek: 51
Imię: Marek
Motocykl: Honda NC 750s 2014
W siodle: <100 kkm

Re: Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Postprzez Kaplan » N mar 25, 2018 4:36 pm

Dzisiaj wybudziłem eNCeka ze snu zimowego i podjechałem na plac nauki jazdy, żeby poćwiczyć wolne manewry po kilku miesiącach przerwy. Chyba udało mi się rozpracować "ósemkę" dla NC z DCT.

Najlepszy sposób to delikatne odkręcenie manetki na starcie, żeby nieznacznie wzrosły obroty i motocykl zaczął się powoli toczyć. Przy wjeżdżaniu na "ósemkę", w żadnym razie nie odpuszczać manetki (trzymać ją w tej samej pozycji), a jedynie delikatnie, w sposób pulsacyjny, naciskać powoli i z wyczuciem hamulec nożny. Gdy opuszczamy jeden łuk (objechaliśmy pierwszy pachołek), dojeżdżając do krawędzi i skręcając w następny, można (choć nie trzeba) na chwilę lekko hamulec odpuścić. W momencie wjeżdżania w drugi łuk (drugi pachołek), cały czas trzymamy lekko otwartą manetkę, intensywniej operując hamulcem nożnym. I tak dalej.

Nie wiem, czy to tylko moje odczucia, ale wydaje się dużo łatwiej wykonywać ten manewr z kierownicą skręconą w lewo. Podczas manewru z kierownicą w prawo jakby łatwiej o destabilizację i podparcie nogą. No i podstawa - pamiętać o właściwym kierunku głowy podczas wykonywania manewru, czyli patrz gdzie chcesz jechać, a nie na pachołki. Optymalna prędkość manewru - między 8 a 10 km/h.

Spojrzałem raz jeszcze powyżej na filmik Radarmana. Jeśli tak się zachowuje Africa Twin po puszczeniu manetki z gazem, to nie ma się co dziwić, że problemy z "ósemką" w jej przypadku nie występują. Pojazd toczy się przecież swobodnie, za stałą prędkością 8-9 km/h, a NC po odpuszczeniu gazu zwalnia niemal od razu do zera. I z tej przyczyny eNCek tak a nie inaczej zachowuje się przy wolnych manewrach. Każde puszczenie manetki powoduje natychmiastowe zmniejszenie prędkości, a moto traci stabilność w łukach. Podsumowując - nie puszczać manetki, trzymać ją w stałym położeniu i operować hamulcem tylnym, aby utrzymać minimalną, stałą prędkość.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Postprzez seidhe » Wt kwi 10, 2018 7:41 am

Witam w nowym sezonie.
Dziwne rzeczy tu słyszę, bo z tego co pamiętam, a jechałem dziś rano moją NC-ką w DCT, to nie mam takiego efektu, żeby po odpuszczeniu manetki moto zatrzymało się całkowicie. Toczy się bardzo wolno, ale się toczy. No i problemów z manewrami też raczej nie miewam. Manetka reaguje całkiem spokojnie, nic nie szarpie, nie zrywa. Delikatnie odkręcenie gazu powoduje powolne ruszanie i bezstresowe toczenie się po nawierzchni. Podobno z 700-setce taki objaw był zauważalny, ale w 750 tego nie czuję. Natomiast zdarzyło mi się, podczas hamowania, że miałem delikatnie odkręcony gaz i motor zaczął mi skakać. ABS zadziałał, a że był gaz lekko odkręcony to efekt był niemiły. To jedyny minus automatu, jak dla mnie. Jazda po mieście, w korkach z DCT to sama przyjemność.

LwG.
Avatar użytkownika
seidhe
Użytkownik
 
Posty: 90
Dołączył(a): Wt gru 27, 2016 12:26 pm
Wiek: 48
Imię: Michał
Motocykl: NC750X, Triumph B200
W siodle: <100 kkm

Re: Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Postprzez Glub » Wt kwi 10, 2018 9:31 am

seidhe napisał(a):Witam w nowym sezonie.
Dziwne rzeczy tu słyszę, bo z tego co pamiętam, a jechałem dziś rano moją NC-ką w DCT, to nie mam takiego efektu, żeby po odpuszczeniu manetki moto zatrzymało się całkowicie. Toczy się bardzo wolno, ale się toczy. No i problemów z manewrami też raczej nie miewam. Manetka reaguje całkiem spokojnie, nic nie szarpie, nie zrywa. Delikatnie odkręcenie gazu powoduje powolne ruszanie i bezstresowe toczenie się po nawierzchni. Podobno z 700-setce taki objaw był zauważalny, ale w 750 tego nie czuję. Natomiast zdarzyło mi się, podczas hamowania, że miałem delikatnie odkręcony gaz i motor zaczął mi skakać. ABS zadziałał, a że był gaz lekko odkręcony to efekt był niemiły. To jedyny minus automatu, jak dla mnie. Jazda po mieście, w korkach z DCT to sama przyjemność.

LwG.
Tego pełzania nie powinno być w automacie dwusprzeglowym.
Jakie masz wolne obroty? Może są ciut za wysokie i stąd to pełzanie.
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Postprzez Kaplan » Wt kwi 10, 2018 2:55 pm

seidhe napisał(a):Witam w nowym sezonie.
Dziwne rzeczy tu słyszę, bo z tego co pamiętam, a jechałem dziś rano moją NC-ką w DCT, to nie mam takiego efektu, żeby po odpuszczeniu manetki moto zatrzymało się całkowicie. Toczy się bardzo wolno, ale się toczy. No i problemów z manewrami też raczej nie miewam. Manetka reaguje całkiem spokojnie, nic nie szarpie, nie zrywa. Delikatnie odkręcenie gazu powoduje powolne ruszanie i bezstresowe toczenie się po nawierzchni. Podobno z 700-setce taki objaw był zauważalny, ale w 750 tego nie czuję. Natomiast zdarzyło mi się, podczas hamowania, że miałem delikatnie odkręcony gaz i motor zaczął mi skakać. ABS zadziałał, a że był gaz lekko odkręcony to efekt był niemiły. To jedyny minus automatu, jak dla mnie. Jazda po mieście, w korkach z DCT to sama przyjemność.

LwG.


Zacznijmy od tego, czy piszesz o (bardzo) wolnych manewrach egzaminacyjnych kat. A w stylu slalomu wolnego i jazdy między dwoma pachołkami (ten drugi to następca popularnej "ósemki"), czy masz na myśli zwykłą jazdę w korku ulicznym i slalomie między samochodami (gdzie bynajmniej nie ma egzaminatora pilnującego, abyś przypadkiem nie podparł się nogą). To są dwie różne sprawy. Spróbuj wykonać wspomniane wolne manewry na placu manewrowym. Tutaj masz filmik poglądowy (między 1:50 a 4:00), nawet z Hondą NC700 tyle że bez DCT. Na manualu, z włączonym pierwszym biegiem i bez gazu toczy się lekko: :)



Ciekawe, czy tak łatwo poszłoby z DCT... ;)

Opisywany problem dotyczy bowiem zachowania się motocykla podczas jazdy m.in. w ósemce, z bardzo niską prędkością. Po puszczeniu manetki moto bardzo zwalnia (powoduje to wspomnianą destabilizację), w przeciwieństwie do Africa Twin, co możesz zobaczyć na filmiku Radarmana powyżej. Chyba że w Twoim NC750 reakcja jest identyczna jak w AT. W każdym razie co innego, jak jadę sobie 20-30 km/h, to wtedy po puszczeniu manetki NC faktycznie nie zatrzyma się od razu. Ale z prędkością "ósemkową" czyli 8-12 km/h szybkie zwalnianie jest mocno wyczuwalne. I to mocno przeszkadza w "toczeniu się" między pachołkami.

Dodam, że ja też nie narzekam na jazdę w korkach, bo pokonuje się je dość przyjemnie, o ile oczywiście jest wystarczająco dużo miejsca na manewr. Co do reakcji na delikatne odkręcanie manetki, to wręcz na odwrót - miałem wrażenie, że to 750 mocno wyrywa do przodu (ostrzegali mnie o tym przed jazdą próbną wersją X) a 700 reaguje łagodniej. Ale może to subiektywne odczucie, zwłaszcza że najpierw próbowałem 750 i nie byłem do skrzyni DCT przyzwyczajony.
Kaplan
Znawca
 
Posty: 246
Dołączył(a): N gru 06, 2015 10:00 am
Lokalizacja: Woj. Pomorskie
Imię: Karol
Motocykl: NC700S DCT (2013/14)
W siodle: <100 kkm

Re: Wolne manewry ze skrzynią DCT - jak?

Postprzez seidhe » Śr kwi 11, 2018 6:52 am

Kaplan napisał(a):Opisywany problem dotyczy bowiem zachowania się motocykla podczas jazdy m.in. w ósemce, z bardzo niską prędkością. Po puszczeniu manetki moto bardzo zwalnia (powoduje to wspomnianą destabilizację), w przeciwieństwie do Africa Twin, co możesz zobaczyć na filmiku Radarmana powyżej. Chyba że w Twoim NC750 reakcja jest identyczna jak w AT. W każdym razie co innego, jak jadę sobie 20-30 km/h, to wtedy po puszczeniu manetki NC faktycznie nie zatrzyma się od razu. Ale z prędkością "ósemkową" czyli 8-12 km/h szybkie zwalnianie jest mocno wyczuwalne. I to mocno przeszkadza w "toczeniu się" między pachołkami.

Dodam, że ja też nie narzekam na jazdę w korkach, bo pokonuje się je dość przyjemnie, o ile oczywiście jest wystarczająco dużo miejsca na manewr. Co do reakcji na delikatne odkręcanie manetki, to wręcz na odwrót - miałem wrażenie, że to 750 mocno wyrywa do przodu (ostrzegali mnie o tym przed jazdą próbną wersją X) a 700 reaguje łagodniej. Ale może to subiektywne odczucie, zwłaszcza że najpierw próbowałem 750 i nie byłem do skrzyni DCT przyzwyczajony.


Musze jednak napisać sprostowanie. Wczoraj, wracając z pracy, pokusiłem się dojeżdżając do świateł, żeby nie dodawać gazu i pozostawić toczący się motor do końca. O dziwo, moje dziwo, okazało się, że NC750X z DCT faktycznie , w pewnym momencie tak zwolniło, że problemem było utrzymanie równowagi. Wnioskuję, że ostatecznie bym się zatrzymał. Jest to efekt, w moim przekonaniu, nieakceptowalny na egzaminie, przy manewrach na placu.
Avatar użytkownika
seidhe
Użytkownik
 
Posty: 90
Dołączył(a): Wt gru 27, 2016 12:26 pm
Wiek: 48
Imię: Michał
Motocykl: NC750X, Triumph B200
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Szosowo - turystyczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 22 gości